ΝΣΚ/316/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εκχώρηση ή μη μέρους του μισθού υπαλλήλου σε δανειοδοτικό οργανισμό για την εξόφληση δανείου – Αναγγελία εκχώρησης – Δικαστική απόφαση διατροφής – Κατάσχεση εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κατάσχεση στα χέρια του Δημοσίου ως τρίτου όποτε επιτρέπεται, δεσμεύει το Δημόσιο μόνο για το ποσό που έχει επιβληθεί. Δύναται να εκχωρηθεί μέρος του υπολοίπου μισθού στις περιπτώσεις που επιτρέπεται, εφόσον πρόκειται για περιπτώσεις εκχωρήσεων ή κατασχέσεων εκ του νόμου. Απαίτηση που εκ του νόμου έχει εκχωρηθεί και έχει αναγγελθεί σύμφωνα με το άρθρο 460 Α.Κ. δεν δύναται να κατασχεθεί αφού έχει εξέλθει από την περιουσία του δανειστού.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/260/2002
Δικαιούχος ποσού ΦΠΑ επιστρεπτέου που έχει κατασχεθεί, δυνάμει διαταγής πληρωμής, στα χέρια του Δημοσίου ως τρίτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δικαιούχος ποσού ΦΠΑ, επιστρεπτέου από το Δημόσιο στην εταιρεία με την επωνυμία «ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ», που έχει κατασχεθεί, δυνάμει διαταγής πληρωμής, από τη δανείστρια της πρώτης εταιρεία με την επωνυμία «ΑΕ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΕΦΟΔΙΩΝ» στα χέρια του Δημοσίου ως τρίτου, είναι η ως άνω κατασχούσα εταιρεία μετά την καταφατική δήλωση του Προϊσταμένου της ΔΟΥ Βέροιας και την πάροδο της προθεσμίας του άρθρου 988 παρ.1 ΚΠολΔ, οπότε επήλθε η αυτοδίκαιη εκ του νόμου εκχώρηση της απαιτήσεως που κατασχέθηκε στην κατασχούσα εταιρεία, χωρίς να ασκούν επιρροή η εκ μέρους της καθ ής η κατάσχεση πρώτης εταιρείας ασκηθείσα ανακοπή εκ του άρθρου 933 ΚΠολΔ, κατά της επιταγής προς πληρωμή ούτε η επιτευχθείσα σε χρόνο μεταγενέστερο της ως άνω ολοκληρώσεως της κατασχέσεως στα χέρια του τρίτου και ανεξαρτήτως χρόνου ενεργοποιήσεως αυτής αναστολή, εκ του άρθρου 938 ΚΠολΔ, της αναγκαστικής εκτελέσεως. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/474/2001
ΥΕΘΑ. Αναγκαστική κατάσχεση του Δημοσίου εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου. Εφαρμογή διατάξεων του άρθρου 95 του Ν 2362/1995.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η επιβολή κατάσχεσης από το Δημόσιο στα χέρια του ίδιου ως τρίτου πρέπει να θεωρηθεί, κατά την ορθότερη γνώμη, ότι αποκλείεται για έλλειψη εννόμου συμφέροντος, αφού το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να προβεί σε συμψηφισμό χωρίς τους φραγμούς του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ. Η σχετική κατάσχεση αποτελεί απλά ειδοποίηση - παραγγελία παρακράτησης/επίσχεσης των καταβλητέων στον οφειλέτη του Δημοσίου προς νομότυπο συμψηφισμό των ανταπαιτήσεων (Ατομ.Γνωμ. 8/95 ΓΝΣ Υπ. Εξωτερικών). Αναγκαστική κατάσχεση του Δημοσίου εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου είναι νομικά επιτρεπτή.
ΝΣΚ/433/2005
Κατάσχεση κοινοτικών επιδοτήσεων στα χέρια του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) ως τρίτου – Ενίσχυση στο βαμβάκι – Εκκοκκιστής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η, παρά την από τον νόμο προβλεπόμενη απαγόρευση (άρθρο 982 παρ.2 περ.ε’ Κ.Πολ.Δ.), κατάσχεση στα χέρια του ΟΠΕΚΕΠΕ απαιτήσεων προερχομένων από κοινοτικές ενισχύσεις ή επιδοτήσεις είναι άκυρη, όπως εξάλλου, και η εκχώρησή τους. Στην περίπτωση της εκ μέρους των δανειστών του δικαιούχου της κοινοτικής ενισχύσεως, κατ’ επίκληση των ακύρων εκχωρήσεων ή κατασχέσεων, ασκήσεως οιουδήποτε ενδίκου βοηθήματος οι υποχρεώσεις του Οργανισμού Πληρωμών (ΟΠΕΚΕΠΕ) για την καταβολή των οφειλομένων ενισχύσεων θα προσδιορισθούν από το περιεχόμενο των αποφάσεων που θα εκδοθούν και την δεσμευτικότητά τους. Στην περίπτωση επιβολής κατασχέσεως εις χείρας του ΟΠΕΚΕΠΕ ως τρίτου, ο προαναφερθείς Οργανισμός, αφού προηγουμένως προβεί σε υποβολή σχετικής αρνητικής, λόγω του ακατασχέτου των απαιτήσεων, δηλώσεως, οφείλει να αναμείνει την πάροδο της νόμιμης προθεσμίας προς άσκηση εκ μέρους του κατασχόντος ανακοπής κατά της δηλώσεώς του. Και αν μεν η προθεσμία παρέλθει άπρακτη, ο ΟΠΕΚΕΠΕ δύναται να καταβάλει στον δικαιούχο, εάν όμως ο κατασχών ασκήσει ανακοπή εμπροθέσμως, τότε ο Οργανισμός οφείλει να αναμείνει την έκδοση τελεσίδικης δικαστικής αποφάσεως επί της ανακοπής. Ο εκκοκκιστής βαμβακιού είναι δικαιούχος κοινοτικής ενισχύσεως στο πλαίσιο του καθεστώτος ενισχύσεως για το βαμβάκι. (ομοφ.)
ΝΣΚ/254/2016
Επιβολή κατάσχεσης, κατά τον ΚΕΔΕ, στα χέρια πιστωτικού ιδρύματος, ως τρίτου, θετική δήλωση αυτού και απόδοση του κατασχεθέντος ποσού. Δεν επιτρέπεται η εκ μέρους της κατασχούσας Δ.Ο.Υ. επιστροφή του κατατεθέντος ποσού στο πιστωτικό ίδρυμα, σε περίπτωση που αυτό προβεί σε εκπρόθεσμη αρνητική δήλωση με την επίκληση πλάνης, ως προς το πρόσωπο του καθ’ ού η κατάσχεση προσώπου.
ΝΣΚ/503/2011
Εγκυρότητα ή μη κατάσχεσης εις χείρας τρίτου στηριζόμενης σε απόγραφο τελεσίδικης απόφασης, η οποία στη συνέχεια αναιρέθηκε. Ύψος και ποσοστό τόκου που καταβάλλεται στον επισπεύδοντα την κατάσχεση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η επιβληθείσα κατάσχεση εις χείρας του Ελληνικού Δημοσίου ως τρίτου δυνάμει απογράφου τελεσίδικης απόφασης, η οποία στη συνέχεια αναιρέθηκε, παραμένει τυπικά ισχυρή, αφού δεν έχει απαγγελθεί με δικαστική απόφαση η ακυρότητά της, όμως η αρμόδια υπηρεσία του Ελληνικού Δημοσίου δεν μπορεί να καταβάλει το ποσόν για το οποίο έχει εκδοθεί το ανωτέρω απόγραφο στον επισπεύδοντα την κατάσχεση, αλλά ούτε και στον καθ’ ού η εκτέλεση. Υποχρεούται να καταβάλει τα ποσά για τα οποία έχουν εκδοθεί άλλα απόγραφα. Οι τόκοι αυτών πρέπει να υπολογισθούν μέχρι την ημέρα της πληρωμής με το οριζόμενο από το νόμο γα τον τόκο υπερημερίας ποσοστό (345 Α.Κ.) και όχι με το προβλεπόμενο από το άρθρο 21 του ΝΔ 26/1944 τόκο υπερημερίας για τις οφειλές του Δημοσίου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/184/2019
Δυνατότητα ή μη του Ελληνικού Δημοσίου για την καταβολή εργολαβικού ανταλλάγματος στον ανάδοχο δημοσίου έργου, στην περίπτωση που επί αυτού έχει επιβληθεί συντηρητική κατάσχεση εις χείρας του Ελληνικού Δημοσίου, ως τρίτου, πριν την έκδοση απόφασης του αρμόδιου δικαστηρίου επί της ανακοπής – αγωγής του κατασχόντα για την ακύρωση της αρνητικής δήλωσης της υπηρεσίας, κατά της εις χείρας της επιβληθείσας κατάσχεσης. (...) Η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δύναται νομίμως να προβεί στην εκκαθάριση και εξόφληση των λογαριασμών προς τον ανάδοχο του έργου, πριν την έκδοση τελεσίδικης δικαστικής απόφασης επί της ανακοπής – αγωγής του κατασχόντα (πλειοψ.).
ΝΣΚ/43/2006
Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (Κ.Π.Σ.). Έργα συγχρηματοδοτούμενα από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.). Κατάσχεση απαίτησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Προκειμένου περί απαιτήσεων, που έχουν ως γενεσιουργό αιτία την υλοποίηση έργου συγχρηματοδοτουμένου από το ΕΚΤ στο πλαίσιο του Γ΄ Κ.Π.Σ., είναι επιτρεπτή εις χείρας της ερωτώσας Υπηρεσίας, ως τρίτης, η αναγκαστική κατάσχεση της απαίτησης του αναδόχου για καταβολή της τελικής δόσης, μετά την κατάθεση απ’ αυτόν των δικαιολογητικών, που θεμελιώνουν το δικαίωμά του για την αποπληρωμή, και την εκκαθάριση της απαίτησης αυτής, ενώ αντιθέτως δεν επιτρέπεται η αναγκαστική κατάσχεση απαιτήσεων μελλοντικών και αβεβαίων. 2) Σε περίπτωση κατά την οποία επιβάλλεται εις χείρας της ερωτώσας Υπηρεσίας, ανεπιτρέπτως κατά τα ανωτέρω, αναγκαστική κατάσχεση απαιτήσεων μελλοντικών και αβεβαίων, αυτή οφείλει να προβεί στην κατά το άρθρο 985 Κ.Πολ.Δ. δήλωση τρίτου μέσα σε προθεσμία τριάντα ημερών από την ολοκλήρωση της κατά το άρθρο 95 του Ν 2362/1995 επιβολής της αναγκαστικής κατάσχεσης, μετά την άπρακτη παρέλευση της οποίας εκπίπτει από το δικαίωμα προς δήλωση.
ΝΣΚ/66/2013
Σύμβαση ενεχύρασης κατά το ΝΔ 17.7/13.8.1923 – Σύμβαση πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων (factoring) – Εκχώρηση – Κατάσχεση εις χείρας τρίτου. 1) Η σύμβαση ενεχύρασης κατά τα άρθρα 36 και 39 ν.δ. 17.7/13.8.1923 θεωρείται σύμβαση εκχώρησης υπό τις αναλυόμενες στην παρ. ΙΙΙ 2 ειδικότερες προϋποθέσεις. (ομοφ.) 2) Σε περίπτωση επιβολής εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου κατάσχεσης εις χείρας τρίτου κατά τα άρθρα 30 επ. Κ.Ε.Δ.Ε. μετά την επίδοση της ως άνω σύμβασης ενεχύρασης, η κατάσχεση αυτή είναι άκυρη και συνεπώς δεν μπορεί να ικανοποιηθεί το κατασχόν Ελληνικό Δημόσιο. (ομοφ.) 3) η σύμβαση πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων (factoring) θεωρείται σύμβαση εκχώρησης υπό τις αναλυόμενες στην παρ. ΙΙΙ 3 ειδικότερες προϋποθέσεις. (ομοφ.) 4) Σε περίπτωση επιβολής εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου κατάσχεσης εις χείρας τρίτου κατά τα άρθρα 30 επ. Κ.Ε.Δ.Ε. μετά την αναγγελία της σύμβασης πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων (factoring), που περιέχει εκχώρηση και ικανοποιεί τις παραπάνω προϋποθέσεις, η κατάσχεση αυτή είναι άκυρη και συνεπώς δεν μπορεί να ικανοποιηθεί το κατασχόν Ελληνικό Δημόσιο. (ομοφ.) 5) Η αναγγελία (μεταξύ ιδιωτών) μπορεί νομίμως να πραγματοποιηθεί με κάθε πρόσφορο (για να λάβει γνώση ο οφειλέτης) τρόπο και, συνεπώς, και με τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας (τηλεομοιοτυπία – FAX και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) ή με συστημένη επιστολή, πρέπει όμως να αποδεικνύεται παραχρήμα και να προσδιορίζονται σ’ αυτή επαρκώς οι απαιτήσεις, στις οποίες αφορά και η ταυτότητα του πράκτορα. Αντί της αναγγελίας μπορεί επίσης να γνωστοποιηθεί (με fax ή με οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο) η ίδια η σύμβαση πρακτορείας. Η μέλλουσα απαίτηση μπορεί νομίμως να εκχωρηθεί, εφόσον μπορεί να προσδιοριστεί κατ’ είδος και οφειλέτη. Η εγκυρότητα δε της σύμβασης πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων δεν εξαρτάται κατά τον Ν. 1905/1990 από την κατάθεση αυτής στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. (ομοφ.)
ΝΣΚ/64/2020
Αν υφίσταται δυνατότητα καταβολής από το ΥΠ.ΕΘ.Α. των αποδοχών και των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων σε ανώνυμη εταιρεία (εργολάβο), με την οποία η Πολεμική Αεροπορία έχει συμβληθεί, δεδομένου ότι το εργολαβικό αντάλλαγμα έχει κατασχεθεί στα χέρια του Δημοσίου ως τρίτου και ενεχυριασθεί από Τράπεζα.(...)Υφίσταται υποχρέωση της Πολεμικής Αεροπορίας, σε εφαρμογή του άρθρου 68 παρ. 5 του ν. 3863/2010 και στο πλαίσιο υλοποίησης σχετικής εκτελεστικής σύμβασης με ανώνυμη εταιρεία, να καταβάλει απευθείας στους εργαζόμενους στην εταιρεία αυτή και απασχολούμενους με την καθαριότητα του 251 ΓΝΑ, τις αποδοχές τους και να αποδώσει τις ασφαλιστικές τους εισφορές στον ασφαλιστικό τους φορέα (κατά πλειοψηφία). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 261/2019 γνωμοδότησης του Δ΄ Τμήματος.
ΝΣΚ/261/2019
Αν υφίσταται δυνατότητα καταβολής από το ΥΠ.ΕΘ.Α. των αποδοχών και των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων σε ανώνυμη εταιρεία (εργολάβο), με την οποία η Πολεμική Αεροπορία έχει συμβληθεί, δεδομένου ότι το εργολαβικό αντάλλαγμα έχει κατασχεθεί στα χέρια του Δημοσίου ως τρίτου και ενεχυριασθεί από Τράπεζα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υφίσταται δυνατότητα καταβολής, απευθείας από την Πολεμική Αεροπορία, στο πλαίσιο υλοποίησης σχετικής εκτελεστικής σύμβασης και της τροποποίησής της με ανώνυμη εταιρεία (εργολάβο), των αποδοχών και των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων στην εταιρεία αυτή και απασχολουμένων με την καθαριότητα του 251 ΓΝΑ, σε εφαρμογή του άρθρου 68 παρ. 5 του ν. 3863/2010, όπως ισχύει, λαμβάνοντας υπόψη την ύπαρξη αναγκαστικής κατάσχεσης στα χέρια του ΥΠ.ΕΘ.Α. ως τρίτου, η οποία επιβλήθηκε από τη ΔΟΥ Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων για λογαριασμό της παραπάνω εταιρείας, λόγω οφειλών της προς το Δημόσιο, καθώς και (την ύπαρξη) σύμβασης ενεχυρίασης Τράπεζας, για το σύνολο του τιμήματος της εκτελεστικής σύμβασης (πλειοψ.). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ. Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 64/2020 γνωμοδότηση της Β΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.