ΝΣΚ/324/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους – Αρμοδιότητα και προϋποθέσεις ερμηνείας αλλοδαπού δικαίου – Προϋποθέσεις έγκυρης υποβολής ερωτημάτων της Διοίκησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ), κατά την άσκηση της γνωμοδοτικής του αρμοδιότητας, οφείλει να προβαίνει και σε ερμηνεία κανόνα του αλλοδαπού δικαίου, εφόσον τούτο επιβάλλεται στην εξεταζόμενη περίπτωση ερωτήματος της Διοίκησης από κανόνα του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου, εσωτερικού νόμου, σύμβασης κ.λπ., με την προϋπόθεση ότι η Διοίκηση παρέχει στοιχεία, από τα οποία αποδεικνύεται αναμφίβολα το περιεχόμενο και η ισχύς του κανόνα αυτού -Τα ερωτήματα της Διοίκησης προς το ΝΣΚ πρέπει να αφορούν πραγματικά ζητήματα που απασχολούν την Υπηρεσία στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της και όχι όλως υποθετικούς προβληματισμούς. Τα ζητήματα αυτά και η αναγκαιότητα επίλυσής τους πρέπει να προκύπτουν από τα εκτιθέμενα στο ερώτημα πραγματικά περιστατικά- Δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις έκδοσης γνωμοδότησης του ΝΣΚ επί ερωτήματος της Διοίκησης, που αφορά ερμηνεία κανόνων του αλλοδαπού δικαίου, όταν το περιεχόμενο και η ισχύς τους δεν αποδεικνύονται κατά τρόπο πλήρη και έγκυρο από τα στοιχεία που παρέχει η Διοίκηση και δεν εκτίθενται από αυτήν με πληρότητα τα πραγματικά περιστατικά, που συνδέονται με την ανάγκη εφαρμογής των κανόνων αυτών. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/419/2008
Ένοπλες Δυνάμεις. Τροποποίηση σύμβασης προμήθειας μεταξύ ΥΠΕΘΑ και αλλοδαπής εταιρείας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπό τα διδόμενα πραγματικά περιστατικά και στοιχεία η προτεινόμενη μορφή τροποποιήσεως Νο2 της 017Α/01 σύμβασης μεταξύ ΥΠΕΘΑ και εταιρείας….. είναι νόμιμη, η ουσιαστική πάντως εκτίμηση της επερχόμενης τροποποιήσεως, η οποία αναφέρεται σε πραγματικά ζητήματα δύναται να εκτιμηθεί αποκλειστικώς από την υπηρεσία και δεν δύναται να αναχθεί σε αντικείμενο γνωμοδοτικής αρμοδιότητας του ΝΣΚ.
ΝΣΚ/420/2008
Ένοπλες Δυνάμεις. Τροποποίηση σύμβασης προμήθειας μεταξύ ΥΠΕΘΑ και ανώνυμης εταιρείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υπό τα διδόμενα πραγματικά περιστατικά και στοιχεία η προτεινόμενη μορφή τροποποιήσεως Νο2 της 032Β/03 σύμβασης μεταξύ ΥΠΕΘΑ και εταιρείας….. είναι νόμιμη, η ουσιαστική πάντως εκτίμηση της επερχόμενης τροποποιήσεως, η οποία αναφέρεται σε πραγματικά ζητήματα δύναται να εκτιμηθεί αποκλειστικώς από την υπηρεσία και δεν δύναται να αναχθεί σε αντικείμενο γνωμοδοτικής αρμοδιότητας του ΝΣΚ.
ΝΣΚ/332/2000
Κοινοτικό Δίκαιο - Γεωργία. Αποκλεισμός επιχείρησης από διαγωνισμούς του Δημοσίου αρμοδιότητας Υπ.Γεωργίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης να κρίνει αν τα συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά συνιστούν λόγο αποκλεισμού επιχείρησης από τους διαγωνισμούς του Δημοσίου, αρμοδιότητας του Υπουργείου Γεωργίας.
ΝΣΚ/395/2009
Δήμαρχοι. Πειθαρχική ποινή. Δυνατότητα επανάληψης πειθαρχικής διαδικασίας μετά την έκδοση αμετάκλητης απόφασης ποινικού δικαστηρίου, το οποίο έκρινε υπό ταυτόσημα πραγματικά περιστατικά προς εκείνα της πειθαρχικής δίκης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή η επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, μετά την επιβολή πειθαρχικής ποινής αργίας εις βάρος Δημάρχου, στο πλαίσιο γενικότερης αρχής του πειθαρχικού δικαίου (άρθρα 114 Υπαλληλικού Κώδικα και 118 Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων), εφόσον επακολούθησε αμετάκλητη αθωωτική απόφαση ποινικού δικαστηρίου ανεξαρτήτως εάν τούτο εξέφερε κρίση μετά ή άνευ αμφιβολιών και υπό την προϋπόθεση, ότι τα πραγματικά περιστατικά της ποινικής δίωξης ταυτίζονται με εκείνα της πειθαρχικής.
ΝΣΚ/25/2007
Τροποποίηση Σύμβασης προμηθείας μεταξύ ΥΠΕΘΑ και εταιρείας G.A.C.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπό τα διδόμενα πραγματικά περιστατικά και στοιχεία η προτεινόμενη μορφή τροποποιήσεως της 008Γ/02 σύμβασης μεταξύ ΥΠΕΘΑ και εταιρείας G.A.C. είναι νόμιμη, η ουσιαστική πάντως εκτίμηση της επερχόμενης τροποποιήσεως, η οποία αναφέρεται σε πραγματικό ζήτημα (χρηματική αποτίμηση παροχής υπηρεσίας), δύναται να εκτιμηθεί αποκλειστικώς από την υπηρεσία και δεν δύναται να αναχθεί σε αντικείμενο γνωμοδοτικής αρμοδιότητας του ΝΣΚ. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/306/2013
Δεν αποδεικνύεται η συνδρομή των προϋποθέσεων του νόμου για να θεωρηθεί ελαττωματική η δήλωση παραίτησης της υπαλλήλου Ε.Δ., λόγω πλάνης, υπό τα εκτιθέμενα πραγματικά περιστατικά
ΝΣΚ/156/2003
Πανεπιστήμιο. Διδακτορικό δίπλωμα. Χρόνος κτήσεως αλλοδαπού διδακτορικού τίτλου που ανεγνωρίσθη από το ΔΙΚΑΤΣΑ. Προϋποθέσεις εκλογής μέλους ΔΕΠ Α’ βαθμίδος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με τη βεβαίωση από το ΔΙΚΑΤΣΑ της ισοτιμίας και αντιστοιχίας του αλλοδαπού τίτλου διδακτορικού διπλώματος αναγνωρίζονται οι ιδιότητες του τίτλου που υπήρχαν από του χρόνου κτήσεώς του και συνεπώς ως χρόνος κτήσεως του αλλοδαπού τίτλου σπουδών πρέπει να ληφθεί η ημεροχρονολογία κτήσεως του αλλοδαπού τίτλου. Απόκτηση ιδιότητας διδάκτορα σύμφωνα με την 112/03 Ατομική Γνωμοδότηση ΝΣΚ. Προϋπόθεση για την εκλογή σε θέση μέλους ΔΕΠ Α’ βαθμίδος είναι η κατοχή διδακτορικού διπλώματος. Επίσης απαιτούνται ο χρόνος αυτοδύναμης διδασκαλίας μετά την απόκτηση του διδακτορικού διπλώματος ή τουλάχιστον 6 χρόνια εργασία σε ερευνητικό κέντρο ή αναγνωρισμένο επαγγελματικό έργο.
ΑΕΠΠ/84/2020
Προμήθεια ιατρικών ειδών....Επειδή, επομένως, κρίσιμη είναι η διαφοροποίηση και υπό αυτή την έννοια η αποφυγή της σύγχυσης της διακριτικής ευχέρειας με την ερμηνεία ενός κανόνα δικαίου, που οφείλει να κάνει η Διοίκηση, η οποία συνίσταται στην εξακρίβωση, με τη χρήση των διαφόρων ερμηνευτικών μεθόδων, με επικρατέστερες πέραν της γραμματικής, την συστημική - υπό την έννοια της ένταξης της επίμαχης διάταξης σε ένα πλέγμα διατάξεων - και την τελολογική, του ποια πραγματικά αρμοδιότητα παρέχει ο κανόνας δικαίου στο διοικητικό όργανο και καταλήγει στην υιοθέτηση μιας και μόνης άποψης. Αντιστοίχως, διαφοροποιείται η διακριτική ευχέρεια της απλής διαπίστωσης της συνδρομής των πραγματικών ή νομικών καταστάσεων, που συνιστούν τις νόμιμες προϋποθέσεις για την έκδοση της διοικητικής πράξης, η οποία δύναται να είναι θετική ή αρνητική, σωστή ή λανθασμένη. Στην περίπτωση αυτή, το διοικητικό όργανο έχει απλώς αρμοδιότητα να εξακριβώσει την ύπαρξη των στοιχείων, τα οποία στη συγκεκριμένη περίπτωση συνθέτουν ορισμένη πραγματική ή νομική κατάσταση, για να κρίνει, εάν υπάρχει η προϋπόθεση εφαρμογής ενός απρόσωπου κανόνα δικαίου με την έκδοση της σχετικής πράξης δεδομένου ότι η διαπίστωση της συνδρομής των νόμιμων προϋποθέσεων είναι αναγκαία για την άσκηση της δέσμιας αρμοδιότητας. (Επαμεινώνδας Π. Σπηλιωτόπουλος, Εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου, Νομική Βιβλιοθήκη, Τόμος 1, 15η Έκδοση, 2017, σελ 140).64. Επομένως, δεν χωρεί εφαρμογή των αρχών της αναλογικότητας και της χρηστής διοίκησης όπου η αναθέτουσα αρχή οφείλει να εφαρμόσει συγκεκριμένη διάταξη και κατά τον νόμο και την Διακήρυξη ενεργεί κατά δεσμία αρμοδιότητα (πρβλ. ΔΕφΑθ 2098/2013, ΣτΕ 2067/2004, 13/2003, 1072/2003). 25. Επειδή, σε συνέχεια των ανωτέρω νόμω και ουσία αβασίμως επιδιώκει η προσφεύγουσα την ακύρωση του όρου 2.4.4 περί ανώτατου ορίου προσφορών. Τούτο διότι η απάλειψη του συγκεκριμένου όρου θα έχει ως αποτέλεσμα την υπέρβαση του προβλεφθέντος από την διακήρυξη προϋπολογισμού. Εξάλλου ως ήδη προδιελήφθη είναι απορριπτέος ο ισχυρισμός της προσφεύγουσας περί παραβίασης της αρχής της αναλογικότητας από την αναθέτουσα αρχή, καθώς αυτή δεν χωρεί εφαρμογή των αρχών της αναλογικότητας και της χρηστής διοίκησης όπου η αναθέτουσα αρχή οφείλει να εφαρμόσει συγκεκριμένη διάταξη και κατά τον νόμο και την Διακήρυξη ενεργεί κατά δεσμία αρμοδιότητα. Συνεπώς ο συγκεκριμένος λόγος, απορρίπτεται ως νόμω και ουσία αβάσιμος.
ΝΣΚ/15/2004
Συνδρομή ή μη προϋποθέσεων διαλύσεως συγκεκριμένων συμβάσεων προμηθείας των Ενόπλων Δυνάμεων και εκδόσεως της προς τούτο Γνωμοδοτήσεως του ΝΣΚ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με βάση τα συντρέχοντα πραγματικά περιστατικά είναι νόμιμη η διάλυση συμβάσεως – πλαισίου και πρώτου έτους προμηθείας των Ε.Δ. (υπ’ αριθ. 003Α/01 και 004Α/01) μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΒΟ ΑΕ με κοινή συγκατάθεση των συμβαλλομένων και αζημίως για αμφοτέρους, δεδομένου ότι χωρίς υπαιτιότητα των συμβαλλομένων, δεν καθίσταται δυνατή η πλήρωση όρου των από τον οποίο εξαρτάται η εκτέλεσή τους.
ΝΣΚ/47/2017
Αρμόδιο όργανο για την άσκηση της πειθαρχικής δικαιοδοσίας επί υπαλλήλων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.Κατά των υπαλλήλων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μπορούν να ασκήσουν πειθαρχική δίωξη, ως πειθαρχικώς προϊστάμενοι, ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, από τον διορισμό του, ο προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης και ο προϊστάμενος Διεύθυνσης, για τους υπαλλήλους που ανήκουν στην αρμοδιότητά τους. Οι υπάλληλοι της Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατά των οποίων έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για παράβαση καθήκοντος, λόγω παράνομης τοποθέτησης προϊσταμένων οργανικών μονάδων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης κωλύονται να ασκήσουν πειθαρχική δικαιοδοσία, ως πειθαρχικώς προϊστάμενοι των υπαλλήλων που διώκονται ποινικά στο πλαίσιο της ίδιας υπόθεσης, για πειθαρχικά παραπτώματα, που στηρίζονται στα ίδια πραγματικά περιστατικά με τα ποινικά αδικήματα για τα οποία έχει ασκηθεί ποινική δίωξη. Ανεξαρτήτως της συνδρομής του ανωτέρω κωλύματος, πειθαρχική δίωξη των ανωτέρω υπαλλήλων δύναται να ασκήσει ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης.