ΝΣΚ/334/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού (ΜΤΝ) – Πλειοδοτικός διαγωνισμός – Παραχώρηση εκμετάλλευσης-διαχείρισης ακινήτου ιδιοκτησίας του Ταμείου – Εφαρμογή σχετικών διατάξεων ως προς τη διαγωνιστική διαδικασία και τη χρονική διάρκεια της σύμβασης μίσθωσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για τον επίμαχο διαγωνισμό, λόγω του χαρακτήρα της σκοπούμενης σύμβασης, η οποία φέρει τα χαρακτηριστικά της μίσθωσης και μάλιστα της εμπορικής μίσθωσης, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του π.δ. 60/2007 και συνεπώς δεν μπορεί να εφαρμοστεί και το άρθρο 25 αυτού, αλλά έχει εφαρμογή, ως προς το διαδικαστικό ζήτημα της διεξαγωγής του διαγωνισμού για την επιλογή του μισθωτή, το π.δ. 715/1979, ενώ ως προς τα ουσιαστικά ζητήματα της μέλλουσας να συναφθεί σύμβασης μίσθωσης, μεταξύ των οποίων η χρονική της διάρκεια, το π.δ. 34/1995. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Φ.951.1/86/3984/Σ.102748/2013
Aποδοχή της υπ’ αριθμ. 334/2013 Γνωμοδότησης του Ε΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την οποία για τον δημόσιο διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό, που προκηρύχθηκε την 10.3.2011 από το ΜΤΝ για την παραχώρηση διαχείρισης (MANAGEMENT) - εκμετάλλευσης του επί των οδών Ερμού αριθ. 15 - Πετράκη και Σκόπα ακινήτου του, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του ΠΔ 60/2007 και συνεπώς δεν μπορεί να εφαρμοστεί και το άρθρο 25 αυτού, αλλά έχει εφαρμογή, ως προς διαδικαστικό ζήτημα της διεξαγωγής του διαγωνισμού για την επιλογή του μισθωτή, το ΠΔ 715/79, ενώ ως προς τα ουσιαστικά ζητήματα της μέλλουσας να συναφθεί σύμβασης μίσθωσης, μεταξύ των οποίων η χρονική της διάρκεια, το Π.Δ. 34/1995.
ΝΣΚ/169/2011
Χρονική διάρκεια εκμισθώσεων των ακινήτων των Ασφαλιστικών Οργανισμών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά τη δημοσίευση των διατάξεων του άρθρου 6 παρ.4 του Ν 3586/2007, και όσον αφορά τη χρονική διάρκεια των συναπτομένων υπό των Ασφαλιστικών Οργανισμών (πλην ΙΚΑ και ΟΓΑ) αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, εκμισθώσεων ακινήτων ιδιοκτησίας τους, προοριζομένων για επαγγελματική στέγη, ισχύει η ουσιαστικού (και όχι διαδικαστικού) περιεχομένου ρύθμιση του άρθρου 5 του Π.Δ/τος 34/1995 περί εμπορικών μισθώσεων, που προβλέπει δωδεκαετή τουλάχιστον διάρκεια των σχετικών συμβάσεων, χωρίς να συναρτά αυτή με οποιοδήποτε όρο ή προϋπόθεση εκ των αναφερομένων στη (μη εφαρμοστέα εν προκειμένω, κατά το μέρος της αυτό, αλλά μόνο κατά το διαδικαστικό της μέρος, ήτοι ως προς τη διενέργεια διαγωνισμού και την τήρηση εγγράφου συστατικού τύπου κατά τη σύναψη της μίσθωσης) διάταξη της παρ.3 του άρθρου 38 του Π.Δ/τος 715/1979. (ομοφ.)
ΝΣΚ/77/2013
Δυνατότητα ή μη σύναψης εμπορικής μίσθωσης εκμετάλλευσης ξενοδοχειακής επιχείρησης και συγκεκριμένα του ξενοδοχείου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΠΑΛΛΑΣ» στη Θεσσαλονίκη, με εκμισθωτή το Ν.Π.Δ.Δ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και χρόνο διάρκειας της μίσθωσης που να υπερβαίνει τα δώδεκα (12) έτη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατόν, κατά την ορθή ερμηνεία και εφαρμογή του άρθρου 5 παρ.2 του Π.Δ. 34/1995, να συναφθεί εμπορική μίσθωση εκμετάλλευσης ξενοδοχειακής επιχείρησης και συγκεκριμένα του ξενοδοχείου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΠΑΛΛΑΣ» στη Θεσσαλονίκη, με εκμισθωτή το Ν.Π.Δ.Δ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και χρόνο διάρκειας της μίσθωσης, κατόπιν συμφωνίας των συμβαλλομένων, που να υπερβαίνει τα δώδεκα (12) έτη και δη χωρίς χρονικό περιορισμό ως προς την υπέρβαση του χρόνου αυτού, αρκεί η χρονική διάρκεια της μίσθωσης να προσδιορίζεται επακριβώς. Εάν στο οικείο Τεύχος Προκήρυξης του πλειοδοτικού διαγωνισμού που θα εκδοθεί και συνακόλουθα στο μισθωτήριο συμφωνητικό που θα συναφθεί, τεθεί ο όρος ότι η διάρκεια της εκμίσθωσης θα είναι «τουλάχιστον» τριάντα (30) έτη ή «έως» τριάντα (30) έτη, τότε κατ’ εφαρμογή του άρθρου 5 παρ.1 του Π.Δ. 34/1995 η προαναφερθείσα εκμίσθωση δεν μπορεί να συναφθεί για χρόνο μεγαλύτερο των δώδεκα (12) ετών, κατ’ ανώτατο όριο, επειδή η προσθήκη των λέξεων αυτών (τουλάχιστον ή έως) καθιστά τη μίσθωση αορίστου χρόνου.
ΕλΣυν/Τμ.1/49/2010
Ειδικότερα, με τις συμβάσεις μίσθωσης έργου δύναται να καλύπτονται ανάγκες που είτε προέρχονται από έκτακτα γεγονότα και εκφεύγουν της συνήθους λειτουργικής δραστηριότητας της υπηρεσίας, είτε ανακύπτουν περιοδικά και έχουν περιορισμένη χρονική διάρκεια, η οποία δεν δικαιολογεί την απασχόληση μόνιμου προσωπικού, είτε ανακύπτουν λόγω επέκτασης της τοπικής ή λειτουργικής αρμοδιότητας της υπηρεσίας, είτε, τέλος, απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις, που δεν κατέχουν οι υπηρετούντες υπάλληλοι και επιβάλλεται να καλυφθούν πρόσκαιρα με τη σύναψη σύμβασης έργου, μέχρι να καταστεί δυνατή η πρόσληψη τακτικού προσωπικού από τον οικείο φορέα (βλ. Πράξεις Ι Τμ. 79/2004, 128/2006, 18/2007, 13/2010 κ.ά.).Από την παράθεση των ανωτέρω διατάξεων, καθίσταται σαφές ότι στο πεδίο εφαρμογής του π.δ/τος 164/2004 και στις οριζόμενες απ’ αυτό απαγορεύσεις και ακυρότητες υπάγονται οι συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου ως και κάθε άλλη σύμβαση ή σχέση έργου ή άλλη σύμβαση ή σχέση που υποκρύπτει σχέση εξαρτημένης εργασίας. Επομένως, στις συμβάσεις μίσθωσης έργου, στις οποίες οι αντισυμβαλλόμενοι των Δημοσίων υπηρεσιών παρέχουν τις υπηρεσίες τους υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες σε σχέση με αυτές που απαντώνται στις σχέσεις εξαρτημένης εργασίας δεν χωρεί εφαρμογή των διατάξεων του π.δ/τος 164/2004, εκτός εάν αποδειχθεί ότι στην πραγματικότητα υποκρύπτονται σχέσεις εργασίας ορισμένου χρόνου (βλ. Πράξεις Ι Τμ. 74/2006, 53/2007, 109/2007, 193/2009, 198/2009, 13/2010 κ.α.).
ΝΣΚ/28/2003
Χρονικός περιορισμός για διαδικασία σύναψης σύμβασης με διαπραγμάτευση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προμήθειες σύμφωνα με το άρθρο 10 παρ.5 περ.ε’ του ΠΔ 370/1995 δεν συνδέονται κατά νόμο με τη χρονική διάρκεια της κύριας σύμβασης.
ΝΣΚ/135/2015
Δυνατότητα ή μη τροποποίησης συμβάσεων προμήθειας φαρμάκων, που έχει συνάψει η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, ως προς τη χρονική διάρκεια ισχύος τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Όπως προκύπτει από το διδόμενο ιστορικό του ερωτήματος, είναι επιτρεπτή η τροποποίηση του συμβατικού όρου των ανωτέρω συμβάσεων προμήθειας ως προς τη χρονική διάρκειά τους, υπό τις αναφερόμενες προϋποθέσεις και διαδικασία. (ομοφ.)
ΝΣΚ/76/2017
Σύμβαση μίσθωσης δημόσιου λατομείου αδρανών υλικών – Διάρκεια παράτασης της σύμβασης – Δυνατότητα δεύτερης παράτασης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παράταση της σύμβασης μίσθωσης δημόσιου λατομείου αδρανών υλικών είναι υποχρεωτικά πενταετούς διάρκειας, είναι, όμως, επιτρεπτή και η εκ των υστέρων σύντμηση της διάρκειάς της. Η παράταση της σύμβασης μίσθωσης λατομείου συνάπτεται με συμβολαιογραφικό έγγραφο και είναι έγκυρη μόνο αν έχει συναφθεί εντός της διάρκειας αυτής. Αίτημα της μισθώτριας για περαιτέρω παράταση της παραπάνω μίσθωσης δεν είναι νόμιμο, διότι υποβλήθηκε σε χρόνο κατά τον οποίο δεν υπήρχε ενεργός σύμβαση μίσθωσης (λόγω λήξης της αρχικής μίσθωσης και μη έγκυρης παράτασης αυτής). Δεν βρίσκει έδαφος εφαρμογής στην προκείμενη περίπτωση η διάταξη του άρθρου ένατου του ν. 4296/2014 (ομόφ).
ΝΣΚ/220/2011
Χρόνος λήξεως της μετοχικής σχέσεως με το ΜΤΝ/ΕΛΟΑΝ και χρόνος υπολογισμού του εφάπαξ βοηθήματος αναδρομικώς αποστρατευθέντος αξιωματικού του Λιμενικού Σώματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Χρόνος λήξεως της μετοχικής σχέσεως με το ΜΤΝ/ΕΛΟΑΝ και χρόνος υπολογισμού του εφάπαξ βοηθήματος αναδρομικώς αποστρατευθέντος αξιωματικού του Λιμενικού Σώματος (ΛΣ), είναι η τελευταία ημέρα του μηνός εντός του οποίου δημοσιεύθηκε το π.δ/γμα της αποστρατείας του. (πλειοψ.)
ΑΕΠΠ/312/2018
Η προσφεύγουσα ένωση επιδιώκει μέσω της προδικαστικής προσφυγής την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής υπ’ αριθμ. 148/Θ.9/22-1-2018 (και όχι 149/22-1-2018 που επεκαλέσθη λανθασμένα), κατά το μέρος που ενέκρινε την απόρριψη της προσφοράς της για την ανάθεση της σύμβασης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τον «διοικητικό έλεγχο των ηλεκτρονικών φακέλων των τελικών αποδεκτών, αναφορές (reporting), υποστήριξη λογιστικής παρακολούθησης και help desk για την εξυπηρέτηση του κοινού», με προϋπολογισμένη αξία 1.600.000€ (συνολικός προϋπολογισμός 3.200.000€). Η προσφυγή επικαλείται ότι η απόφαση απορρίψεως βασίστηκε σε εσφαλμένη ερμηνεία του όρου «ανθρωπομήνας» ως προς τη διάρκεια της σύμβασης (έως 31-10-2023), ενώ η προσφορά της έδειχνε συμμόρφωση με τη διακήρυξη. Επιπλέον, θεωρεί την απόφαση αυθαίρετη λόγω της ασάφειας ως προς τη χρονική διάρκεια των υπηρεσιών.
ΝΣΚ/373/2009
Διάρκεια μίσθωσης ακινήτων για στέγαση δημοσίων υπηρεσιών κατ’ άρθρ. 13 του Ν 2892/2001. Προσδιορισμός της έναρξης ισχύος της αναπροσαρμογής του μισθώματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις μισθώσεις ακινήτων για στέγαση δημοσίων υπηρεσιών κατ’ άρθρ. 13 του Ν 2892/2001 και η διάρκεια της μίσθωσης συμφωνείται για χρονικό διάστημα ίσο με το χρόνο της παραχωρηθείσας εκμετάλλευσης του έργου, η δε αναπροσαρμογή του μισθώματος, όταν αυτή επιτρέπεται, ισχύει από την κοινοποίηση έγγραφης όχλησης του εκμισθωτή προς το μισθωτή Δημόσιο.