×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/336/2000

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δημόσια κτήματα. Αιγιαλός. "Εγχώρια περιουσία νήσων Κυθήρων και Αντικυθήρων".(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Ο αιγιαλός στα Κύθηρα και Αντικύθηρα ήτο ανέκαθεν κοινόχρηστο δημόσιο κτήμα ανήκον κατά το άρθρο 423 του Ιονίου Πολιτικού Κώδικος και άρθρα 967-968 Α.Κ. στο Δημόσιο και όχι στην "επιχώριο" περιουσία των ως άνω νήσων. 2) Οι παλαιοί αιγιαλοί στα Κύθηρα και Αντικύθηρα (οι τόποι, όσους αφήνει η θάλασσα αποσυρομένη) ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου βάσει του άρθρου 423 του Ιονίου Πολιτικού Κώδικα και την ειδική διάταξη του άρθρου 2 ΑΝ 2344/40 και όχι στην "επιχώριο" περιουσία των ανωτέρω νήσων. Επίσης στην ιδιωτική κτήση του Δημοσίου στα Κύθηρα και Αντικύθηρα ανήκουν και όλα εκείνα τα κτήματα, τα οποία έχουν περιέλθει στο Δημόσιο δυνάμει νομίμου τίτλου κτήσης κυριότητας κατά τους προβλεπομένους τρόπους κυριότητας είτε κατά τον Ιόνιο Πολιτικό Κώδικα είτε τον Αστικό Κώδικα είτε βάσει άλλου ειδικού νόμου (π.χ. Εξ αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, τα εγκαταλειμένα από τους ιδιοκτήτες τους κατ άρθρο 34 ΑΝ 1539/38).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/264/2002

α) Αιγιαλός. Τουριστικά δημόσια κτήματα. Αρμοδιότης έκδοσης αδείας για εκτέλεση έργων στον αιγιαλό που αποτελεί τουριστικό δημόσιο κτήμα. β) Αρμοδιότης έκδοσης αδείας για εκτέλεση έργων στον αιγιαλό επί παραχωρήσεώς του στην ΓΓΑ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Μετά την υπαγωγή με τον Ν 2837/2000 της διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της περιουσίας του ΕΟΤ στα «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα ΑΕ» αρμόδιος για να εκδώσει άδεια εκτέλεσης έργων στον αιγιαλό, που αποτελεί τουριστικό δημόσιο κτήμα, είναι ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών (πλειοψ.). β) Με το άρθρο 9 του Ν 719/77 δεν μπορεί να παραχωρηθεί αιγιαλός στην Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, διότι ο νόμος αυτός αφορά την ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και όχι την δημόσια κτήση, όπως ο αιγιαλός. Επομένως αρμόδιος για την χορήγηση άδειας εκτέλεσης έργων στον αιγιαλό στην ΓΓΑ για σκοπούς, που προβλέπονται στις κείμενες διατάξεις, είναι ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών (πλειοψ.).


ΝΣΚ/406/2000

Δωδεκανησιακό Δίκαιο. Κοίτη χειμάρρου. Αποβολή κοινόχρηστου χαρακτήρα. Περιέλευση στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου. Τρόπος καταχώρησης στο Κτηματολογικό Βιβλίο του Κτηματολογικού Γραφείου Ρόδου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η κοίτη χειμάρρου, στα Δωδεκάνησα, που εδώ και πολλά χρόνια έπαψε να χρησιμοποιείται κατά τον κοινόχρηστο προορισμό της οριστικώς και μονίμως, απέβαλε τον χαρακτήρα της ως κοινής χρήσεως πράγμα, περιέρχεται στα δημόσια περιουσιακά κτήματα (ιδιόκτητα του Δημοσίου) και καταγράφεται στα οικεία Βιβλία δημοσίων κτημάτων, ενώ, περαιτέρω εγγράφεται (καταχωρείται) στο Κτηματολογικό Βιβλίο του Κτηματολογικού Γραφείου Ρόδου, κατά την διαδικασία που εκτίθεται αναλυτικώς.


ΝΣΚ/83/2012

Δημόσια κτήματα – Εκποίηση – Πρωτόκολλο εξοφλήσεως χρέους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν δύναται να χορηγηθεί στους αγοραστές δημοσίων κτημάτων πρωτόκολλο εξοφλήσεως χρέους, εφόσον δεν αποδεικνύεται η εκ μέρους των εξόφληση των δόσεων του ορισθέντος τιμήματος και τούτο διότι, με την μη καταβολή δύο συνεχών δόσεων ή και της τελευταίας, επήλθε πλήρωση της διαλυτικής αιρέσεως, ανατροπή της συμβάσεως αγοραπωλησίας και επαναφορά της κυριότητας των ακινήτων στο Δημόσιο. (ομοφ.)


ΝΣΚ/348/2004

Εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 3127/2003 σε ακίνητα αρμοδιότητος του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών - Κτηματολογική διαδικασία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το άρθρο 4 του ν. 3127/2003 έχει εφαρμογή στα ακίνητα, τα οποία ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο κατά πλήρες δικαίωμα κυριότητος ως ιδιωτική περιουσία του Ελλ. Δημοσίου και τα οποία διαχειρίζεται το Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών (ομόφ.).


ΝΚΣ/151/2015

Επέκταση εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 14 έως και 20 του Ν. 3986/2011 και σε δημόσια κτήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, τα οποία έχουν περιέλθει στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).1. Οι ρυθμίσεις του κεφαλαίου Β΄ του Ν. 3986/2011 (άρθρα 10-17) περιορίζονται στα δημόσια ακίνητα (που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ. ή Ο.Τ.Α. ή σε εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α.), στα οποία το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ή εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Ταμείο, αποκτά κυριότητα ή άλλο εμπράγματο δικαίωμα ή άλλο δικαίωμα περιουσιακής φύσης ή δικαίωμα διαχείρισης και εκμετάλλευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 9 του ίδιου νόμου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που εκδίδεται ύστερα από αίτηση του κυρίου του ακινήτου, μπορεί όμως να υπάγονται στις ρυθμίσεις του Κεφαλαίου Β΄ και άλλα δημόσια ακίνητα, με σκοπό την επενδυτική τους αξιοποίηση. (πλειοψ.) 2. Οι ρυθμίσεις του κεφαλαίου Γ΄ (δικαίωμα επιφάνειας, άρθρα 18-26) του Ν. 3986/2011 δεν καταλαμβάνουν αποκλειστικά μόνο τα ακίνητα που έχουν περιέλθει, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 2 του ίδιου ως άνω νόμου, στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ή σε εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Ταμείο, αλλά επεκτείνεται η εφαρμογή τους και στα δημόσια κτήματα της αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή στα δημόσια ακίνητα, που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου, σε Ν.Π.Δ.Δ., σε δημόσιους οργανισμούς με μορφή Ν.Π.Ι.Δ. ή και σε εταιρείες, εφόσον εκπληρώνεται ο σκοπός του νόμου, περί καλλίτερης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, ανάπτυξης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής της κατά τρόπο που να επαυξάνει την αξία της, προς όφελος του Δημοσίου και δεν πρόκειται για ειδική κατηγορία δημοσίων κτημάτων (ενδεικτικά ανταλλάξιμα, ΓνΝΣΚ 197/2013), όπου υφίσταται ειδική νομοθετική ρύθμιση για την εξυπηρέτηση ειδικού σκοπού, ή δεν τελούν υπό ειδικό καθεστώς προστασίας (ενδεικτικά αρχαιολογικοί χώροι, κτήματα διεθνούς σημασίας Ramsar, τόποι Κοινοτικής Προστασίας (ΤΚΠ) του Δικτύου NATURA, ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ), καταφύγια άγριας ζωής, Εθνικά Πάρκα κ.λπ.), οπότε ισχύουν οι ειδικότερες νομοθετικές ρυθμίσεις και οι εκάστοτε προβλεπόμενες ειδικές διοικητικές διαδικασίες. Η τυχόν αυθαίρετη κατοχή του δημόσιου κτήματος από τρίτους δεν προσδίδει σε αυτούς ιδιαίτερα δικαιώματα προτίμησης, ούτε όμως τους αποκλείει από την εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3986/2011. (ομοφ.)


ΝΣΚ/151/2015

Επέκταση εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 14 έως και 20 του Ν. 3986/2011 και σε δημόσια κτήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, τα οποία έχουν περιέλθει στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1. Οι ρυθμίσεις του κεφαλαίου Β΄ του Ν. 3986/2011 (άρθρα 10-17) περιορίζονται στα δημόσια ακίνητα (που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ. ή Ο.Τ.Α. ή σε εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α.), στα οποία το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ή εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Ταμείο, αποκτά κυριότητα ή άλλο εμπράγματο δικαίωμα ή άλλο δικαίωμα περιουσιακής φύσης ή δικαίωμα διαχείρισης και εκμετάλλευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 9 του ίδιου νόμου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που εκδίδεται ύστερα από αίτηση του κυρίου του ακινήτου, μπορεί όμως να υπάγονται στις ρυθμίσεις του Κεφαλαίου Β΄ και άλλα δημόσια ακίνητα, με σκοπό την επενδυτική τους αξιοποίηση. (πλειοψ.) 2. Οι ρυθμίσεις του κεφαλαίου Γ΄ (δικαίωμα επιφάνειας, άρθρα 18-26) του Ν. 3986/2011 δεν καταλαμβάνουν αποκλειστικά μόνο τα ακίνητα που έχουν περιέλθει, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 2 του ίδιου ως άνω νόμου, στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ή σε εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Ταμείο, αλλά επεκτείνεται η εφαρμογή τους και στα δημόσια κτήματα της αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή στα δημόσια ακίνητα, που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου, σε Ν.Π.Δ.Δ., σε δημόσιους οργανισμούς με μορφή Ν.Π.Ι.Δ. ή και σε εταιρείες, εφόσον εκπληρώνεται ο σκοπός του νόμου, περί καλλίτερης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, ανάπτυξης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής της κατά τρόπο που να επαυξάνει την αξία της, προς όφελος του Δημοσίου και δεν πρόκειται για ειδική κατηγορία δημοσίων κτημάτων (ενδεικτικά ανταλλάξιμα, ΓνΝΣΚ 197/2013), όπου υφίσταται ειδική νομοθετική ρύθμιση για την εξυπηρέτηση ειδικού σκοπού, ή δεν τελούν υπό ειδικό καθεστώς προστασίας (ενδεικτικά αρχαιολογικοί χώροι, κτήματα διεθνούς σημασίας Ramsar, τόποι Κοινοτικής Προστασίας (ΤΚΠ) του Δικτύου NATURA, ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ), καταφύγια άγριας ζωής, Εθνικά Πάρκα κ.λπ.), οπότε ισχύουν οι ειδικότερες νομοθετικές ρυθμίσεις και οι εκάστοτε προβλεπόμενες ειδικές διοικητικές διαδικασίες. Η τυχόν αυθαίρετη κατοχή του δημόσιου κτήματος από τρίτους δεν προσδίδει σε αυτούς ιδιαίτερα δικαιώματα προτίμησης, ούτε όμως τους αποκλείει από την εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3986/2011. (ομοφ.)


ΝΣΚ/469/2003

Αποχαρακτηρισμός κοίτης μη οριοθετημένου χειμάρρου στα Δωδεκάνησα. Τεχνική διαπίστωση. Εκποίηση από το Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Για την έκδοση υπό του Προϊσταμένου της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου της πράξης αποχαρακτηρισμού μη οριοθετημένου χειμάρρου στα Δωδεκάνησα, αρκεί η τεχνική διαπίστωση, ύστερα από διερεύνηση των Τεχνικών Υπηρεσιών της Διοίκησης, ότι το συγκεκριμένο τμήμα της κοίτης του χειμάρρου έπαυσε ουχί προσκαίρως, αλλά οριστικώς και μονίμως, να επιτελεί τον κατά φύση προορισμό του, μετά δε την διαπίστωση αυτή, νομίμως εκποιείται το ακίνητο, σύμφωνα με τις ισχύουσες για την ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου διατάξεις.


ΝΣΚ/112/2006

Αν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο αναγκαστικής εκτέλεσης για χρέη προς το Δημόσιο ή τρίτους, ακίνητο (γυμναστήριο) που παραχωρήθηκε κατά κυριότητα στο «Βυζαντινό Αθλητικό Όμιλο» Θεσ/νίκης για αθλητικούς σκοπούς.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το ακίνητο, (γυμναστήριο), που παραχωρήθηκε και μεταβιβάστηκε δωρεάν, κατά πλήρες δικαίωμα κυριότητας, νομής και κατοχής στο «Βυζαντινό Αθλητικό Όμιλο» Θεσ/νίκης, με την υπ’ αριθμ. Γ5β/657/14-2-1980 απόφαση της Υφυπουργού Κοινωνικών Υπηρεσιών, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί από αυτό μόνο για αθλητικούς σκοπούς, υπαγόμενο στη δημόσια περιουσία του Δημοσίου, ως «εκτός συναλλαγής» πράγμα ταχθέν για την εξυπηρέτηση ειδικού δημοσίου σκοπού, (ιδιότητα την οποία διατηρεί μέχρι σήμερα), δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο αναγκαστικής εκτέλεσης για διασφάλιση και ικανοποίηση οφειλών του παραχωρησιούχου Σωματείου προς τρίτους ή/και προς το Ελλ. Δημόσιο.


ΝΣΚ/314/2009

Δυνατότητα ή μη παραχώρησης της κυριότητας ακινήτων ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), προς το Ελληνικό Δημόσιο, βάσει της διατάξεως του άρθρου 11 του Ν 1989/1991, με προκαθορισμό του σκοπού της παραχώρησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η διάταξη του άρθρου 11 του Ν 1989/1991, κατά την οποία, ακίνητα ανήκοντα στην περιουσία του Ταμείου Εθνικής Αμύνης, μη αναγκαιούντα για στρατιωτικούς σκοπούς, μπορεί να διατεθούν δωρεάν στο Δημόσιο,για οποιαδήποτε χρήση ή διάθεση, προϋποθέτει για την εφαρμογή της τη μη αναγκαιότητα του ακινήτου για στρατιωτικούς σκοπούς, ενόψει δε του σκοπού της, δεν επιτρέπει τη θέση όρου από το Τ.ΕΘ.Α. για την περαιτέρω από το Δημόσιο χρήση ή διάθεσή του. Συνεπώς, η ανωτέρω διάταξη δεν μπορεί να εφαρμοσθεί στην περίπτωση κατά την οποία το Τ.ΕΘ.Α. με τη δωρεάν προς το Δημόσιο παραχώρηση ακινήτου του, αποσκοπεί στην περαιτέρω παραχώρηση αυτού σε Δήμο ή Ν.Α., προκειμένου να λάβει αντάλλαγμα που θα χρησιμοποιήσει για την κατασκευή στρατιωτικών εγκαταστάσεων.


ΕΣ/Τμ.4(ΚΠΕ)33/2015

Μη νόμιμη η καταβολή συμβατικού τιμήματος από Δημόσιο Οργανισμό σε ιδιωτική εταιρεία για την παροχή υπηρεσιών συντήρησης, υποστήριξης και ανάπτυξης νέων δομών στο Πληροφοριακό Σύστημά (Ο.Π.Σ.) του, καθόσον μη νομίμως ορίζεται με την ανωτέρω σύμβαση ως χρόνος έναρξης υλοποίησης του αντικειμένου αυτής, ημερομηνία που προηγείται της υπογραφής της (άρθρα 23 του Κώδικα Διοικητικής διαδικασίας και  23 του π.δ. 118/2007, ΦΕΚ Α΄ 150/2007).