ΝΣΚ/336/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων – Δυνατότητα χορήγησης δανείων προς Ν.Π.Ι.Δ. κοινωφελούς χαρακτήρα, Δημόσιους Οργανισμούς, Δημόσιες Επιχειρήσεις, Φιλανθρωπικά κ.ά. κοινωφελή ιδρύματα, μετά την έκδοση του Ν. 3965/2011.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Τ.Π. & Δανείων μπορεί και μετά την έκδοση του Ν. 3965/2011, με τον οποίο αναμορφώνεται το πλαίσιο λειτουργίας του Τ.Π. & Δανείων και συνιστάται σ’ αυτό κλάδος εμπορικών δραστηριοτήτων διακεκριμένος του δεσμευμένου τομέα, που εξακολουθεί να λειτουργεί υπό καθεστώς δημοσίου νομικού προνομίου, να συνεχίσει να χορηγεί δάνεια προς Ν.Π.Ι.Δ. κοινωφελούς χαρακτήρα, Δημόσιους Οργανισμούς, Δημόσιες Επιχειρήσεις, Φιλανθρωπικά και άλλα κοινωφελή ιδρύματα, σύμφωνα με τους όρους, διαδικασία και προϋποθέσεις του ΠΔ 256/1984 και της υπ’ αριθ. 2021/13-12-1984 απόφασης του Δ.Σ. του, μέχρι την έκδοση του προβλεπόμενου από το άρθρο 4 του Ν. 3965/2011 κανονισμού, εφόσον με αυτόν τεθεί νέο θεσμικό πλαίσιο που να ρυθμίζει τα εν λόγω δάνεια. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/322/2009
Επαρχιακός Τύπος. Δυνατότητα δανειοδότησής του από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων δύναται να δανειοδοτήσει μόνο τα περιοριστικά αναφερόμενα στο άρθρο 1 του Π.Δ. 256/1984 πρόσωπα και μόνο για τους σκοπούς που ρητά αναγράφονται στο άρθρο 2 του ιδίου Π.Δ. Ο επαρχιακός τύπος (εφημερίδες και περιοδικά) λειτουργεί ως εμπορική επιχείρηση (είτε με ατομική μορφή, είτε με μορφή εταιρείας, είτε συνεταιρισμού) που δεν δύναται να θεωρηθεί ακόμη και αν λειτουργεί με τη μορφή Ν.Π.Ι.Δ. ότι έχει κοινωφελή χαρακτήρα. Κατά συνέπεια δεν είναι δυνατή η δανειοδότησή του σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο που διέπει τη χορήγηση δανείων από το Τ.Π. & Δανείων (ομοφ.).
2/23510/0094/2012
Κανονισμός του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων κατ’ εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 3965/2011.
ΝΣΚ/168/2014
Δυνατότητα ή μη του Τ.Π. & Δανείων να συνομολογήσει εγκεκριμένο δάνειο προς τη Δ.Ε.Υ.Α. Φλώρινας (ν.π.ι.δ.) μετά τη δημοσίευση του π.δ.169/2013 και του ν. 4254/2014.
ΝΣΚ/241/2012
Δυνατότητα του Τ.Π. & Δανείων να ανατοκίζει οφειλές που δεν προέρχονται από δάνεια και μέχρι ποίου ύψους. Δυνατότητα ανατοκισμού των οφειλομένων προς το Τ.Π. & Δανείων τόκων από χρέη που δεν προέρχονται από δάνεια, υφίσταται μόνο με τις προϋποθέσεις του άρθρου 296 Α.Κ., ενώ δεν είναι δυνατή η καθ’ οιονδήποτε τρόπο καθιέρωση περιορισμού του ύψους των τόκων οι οποίοι επιβαρύνουν το κεφάλαιο αναφορικά με τα χρέη αυτά. Δεν υφίσταται δυνατότητα διαγραφής από την Υπηρεσία αυτεπαγγέλτως και με δική της πρωτοβουλία των ήδη βεβαιωθέντων ποσών, κατά το μέρος που αφορούν εκτοκισμό οφειλόμενων τόκων υπερημερίας. (ομοφ.) Κατάσταση : Αποδεκτή
ΝΣΚ/501/2004
Δημοτικές Επιχειρήσεις. Δυνατότητα παροχής εγγυήσεως από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για δάνεια που συνάπτουν δημοτικές επιχειρήσεις, τις οποίες έχουν συστήσει ή μετέχουν σ’ αυτές.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν υφίσταται δυνατότητα παροχής εγγυήσεως εκ μέρους των ΟΤΑ για δάνεια, που συνάπτουν οι δημοτικές επιχειρήσεις, που έχουν συστήσει ή μετέχουν σ’ αυτές, εφόσον η παροχή αυτής, κατά παραίτηση της ενστάσεως διζήσεως (άρθρο 855 ΑΚ) και του αναγωγικού δικαιώματος (άρθρο 858 ΑΚ), συνεπάγεται ισοδύναμο αποτέλεσμα προς χρηματοδότηση, η οποία δεν είναι επιτρεπτή, κατ’ άρθρο 277 παρ.8 Δ.Κ.Κ. (ομόφωνα) Κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή η παροχή εγγυήσεως για δάνεια που συνάπτουν οι «ιδιόμορφες» δημοτικές επιχειρήσεις ραδιοφωνίας (πλειοψ.) καθώς και για δάνεια που λαμβάνουν οι δημοτικές επιχειρήσεις από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. (ομόφωνα)
ΝΣΚ/263/2012
Αυθαίρετα – Τακτοποίηση βάσει των Ν. 3775/2009, Ν. 3843/2010 και Ν. 4014/2011 και εξομοίωσή τους με νόμιμες κατασκευές – Δανειοδότησή τους ή μη από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα ακίνητα, τα οποία τακτοποιήθηκαν βάσει των διατάξεων του Ν. 3775/2009, Ν. 3843/2010 αλλά και του Ν. 4014/2011, εφόσον δεν αποκλείονται της συναλλαγής και μπορούν αν αποτελέσουν αντικείμενο μεταβίβασης ή εμπραγμάτου δικαιώματος δεν αποκλείονται εκ μόνης της ιδιότητάς τους ως τακτοποιημένων, της δυνατότητας να δανειοδοτηθούν από το Τ.Π. & Δανείων, εφόσον πληρούται ο σκοπός της δανειοδότησης. Περαιτέρω όμως και αναφορικά με το εάν δια της εγγραφείσης υποθήκης επί ακινήτων, δανειοδοτουμένων υπό την ανωτέρω παραδοχή, διασφαλίζονται και από ουσιαστικής απόψεως τα συμφέροντα του Τ.Π. & Δανείων το θέμα ανάγεται στην ουσιαστική κρίση και αντίστοιχη αρμοδιότητα του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου και εκφεύγει των αρμοδιοτήτων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. (ομοφ.)
ΕΣ/Τμ.1 (ΚΠΕ) 234/2014
Μη νόμιμη η καταβολή μισθοδοσίας από ν.π.δ.δ. Δήμου σε δύο (2) υπαλλήλους με σχέση εργασίας ι.δ.ο.χ., οι οποίες δυνάμει του άρθρου 262 παρ. 1 του ΚΔΚ, μεταφέρθηκαν στο ν.π.δ.δ. από Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου, λόγω λύσης της τελευταίας, καθόσον δεν είναι νόμιμη η μισθολογική κατάταξη των ανωτέρω υπαλλήλων, με προσμέτρηση του χρόνου υπηρεσίας τους στην Κοινωφελή Επιχείρηση, που συνιστά ν.π.ι.δ,, δεδομένου ότι δεν λαμβάνεται υπόψη η προγενέστερη υπηρεσία τους σε αυτή, καθώς, ούτε η ειδική διάταξη του άρθρου 112 παρ. 2α του ν. 3852/2010 το προβλέπει, ούτε έχει ακόμη εκδοθεί το προβλεπόμενο από το άρθρο 6 παρ. 4 του ν. 4024/2011 π.δ. για την αναγνώριση προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα
ΝΣΚ/435/2011
Δυνατότητα του Τ.Π. & Δανείων, να αποδέχεται παρακαταθέσεις του ποσού των λογαριασμών της Δ.Ε.Η., χωρίς το προβλεπόμενο από τη διάταξη του άρθρου 53 του Ν 4021/2011 έκτακτο ειδικό τέλος ηλεκτροδότησης δομημένων επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Τ.Π. & Δανείων δεν μπορεί να αποδέχεται παρακαταθέσεις του ποσού του λογαριασμού της Δ.Ε.Η., χωρίς το προβλεπόμενο από τη διάταξη του άρθρου 53 του Ν 4021/2011 έκτακτο ειδικό τέλος ηλεκτροδότησης δομημένων επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.), καθόσον δεν συνέχονται με κανένα από τους λόγους της δημόσιας παρακατάθεσης, πολλώ μάλλον διότι η αμφισβητούμενη διαφορά, που αποτελεί και το λόγο της παρακατάθεσης, δεν αφορά διαφορά ιδιωτικού δικαίου, αλλά φορολογική- διοικητική διαφορά. Η άρνηση της Δ.Ε.Η. και των εναλλακτικών προμηθευτών να αποδεχθούν ποσό άλλο από αυτό που αναγράφεται στα τιμολόγιά τους, και δη μειωμένο κατά το επιβληθέν ειδικό τέλος, δεν την καθιστά υπερήμερη, αφού ως προς το τελευταίο λειτουργεί ως νομοθετικά θεσμοθετημένο εισπρακτικό όργανο του Δημοσίου, το δε βεβαιωθέν ποσό ως προς το ύψος του είναι μη αμφισβητούμενο, αφού ο τρόπος υπολογισμού του στηρίζεται σε νομοθετημένα αντικειμενικά κριτήρια. Εξάλλου η ειδική πρόβλεψη του νόμου περί συνείσπραξης του εν λόγω τέλους με το αντίτιμο της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και τα λοιπά τέλη υπέρ τρίτων μέσω των τιμολογίων καθιστά αποκλειστικό αυτόν τον τρόπο είσπραξης και αποκλείει εμμέσως πλην σαφώς οποιονδήποτε άλλον. Ο τυχόν διαχωρισμός, δια της αποδοχής από το Τ.Π. & Δανείων μέρους της συνολικής οφειλής, μειωμένης δηλαδή κατά το ποσό του ειδικού τέλους παραβιάζει και καταστρατηγεί το γράμμα και το σκοπό του νόμου και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με αυτόν. (ομοφ.)
ΝΣΚ/152/2014
Χρεωστικά ανοίγματα των Ο.Τ.Α. προς το Τ.Π. & Δανείων – Τόκος υπερημερίας – Ποσοστό – Έναρξη τοκοφορίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι Ο.Τ.Α. «Δήμος Ν….», «Δήμος Φ….» και «Δήμος Α….», οι οποίοι δεν έχουν ρυθμίσει εντός της προβλεπομένης από τη διάταξη της παρ.1 του άρθρου 49 του ν. 3943/2011 προθεσμίας, όπως αυτή ισχύει μετά την τροποποίησή της με τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 2 του ν. 4038/2012 και του εδ.3 της υποπαρ.Γ.5 του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, τα χρεωστικά τους ανοίγματα προς το Τ.Π. & Δανείων, επιβαρύνονται με τον ισχύοντα για τα ν.π.δ.δ. τόκο υπερημερίας (6% ετησίως), αρχής γενομένης από της απράκτου παρελεύσεως της ορισθείσης με την τελευταία από τις ανωτέρω διατάξεις δήλης ημέρας πληρωμής (30.6.2013). Ο Ο.Τ.Α. «Δήμος Μ….» απαλλάσσεται της επιβαρύνσεως με τόκους υπερημερίας, εφόσον προέβη σε εξόφληση των χρεωστικών του ανοιγμάτων, εντός της ορισθείσης από τον ανωτέρω νόμο (όπως ισχύει) προθεσμίας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/111/2012
Παρακράτηση ή μη της ειδικής εισφοράς υπέρ του Ο.Α.Ε.Δ. κατ’ άρθρο 38 παρ. 2 περ. β΄ του Ν. 3986/2011, από τις αποδοχές των δικηγόρων, οι οποίοι παρέχουν τις υπηρεσίες τους με σχέση πάγιας περιοδικής έμμισθης εντολής στο δημόσιο τομέα.Η προβλεπόμενη από το άρθρο 38 παρ. 2 περίπτωση β΄ του Ν. 3986/2011 ειδική εισφορά 1% υπέρ του Ο.Α.Ε.Δ. πρέπει να παρακρατείται από τις τακτικές και πρόσθετες αποδοχές των δικηγόρων, οι οποίοι παρέχουν τις νομικές υπηρεσίες τους με σχέση έμμισθης εντολής και πάγια περιοδική αντιμισθία στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α., Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς και Ν.Π.Ι.Δ., ως μισθοδοτουμένων από τα ανωτέρω νομικά πρόσωπα. (ομοφ.)