ΝΣΚ/340/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Σύσταση ανωνύμων εταιρειών από Δήμους και πλειοψηφική ή μειοψηφική συμμετοχή Δήμων σε ανώνυμες εταιρείες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την τροποποίηση της παρ.2 του άρθρου 107 του Ν. 3852/2010 από την παρ.10 περ.ι’ του άρθρου 18 του Ν. 3870/2010, είναι πλέον αδύνατη η σύσταση ή συμμετοχή των Δήμων σε οιασδήποτε μορφής ανώνυμες εταιρείες, εκτός εάν οι πράξεις αυτές (σύσταση ή έναρξη συμμετοχής) είχαν ήδη λάβει χώρα πριν από την έναρξη ισχύος της διατάξεως (1-1-2011). Επομένως, για να είναι νόμιμη μετά την ημερομηνία αυτή η ίδρυση ή η συμμετοχή Ο.Τ.Α. σε ανώνυμη εταιρεία (εκτός από τη συμμετοχή στις αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες του άρθρου 194 του Ν. 3852/2010), θα πρέπει να προβλέπεται από ειδική διάταξη, μεταγενέστερη του Ν. 3870/2010. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
N.2932/2001
Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές - Σύσταση Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής - Μετατροπή Λιμενικών Ταμείων σε Ανώνυμες Εταιρείες και άλλες διατάξεις.
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)/198/2013
Καταβολή προκαταβολής στο πλαίσιο της εκτέλεσης προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου ......, της ως άνω εταιρείας, του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών ...... (Σ.Α.Σ. ......) και του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α.), με αντικείμενο τη λειτουργία του κέντρου εξυπηρέτησης μετακινούμενων (Κ.Ε.Μ.) του Δήμου(...)Στο άρθρο 100 του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ Α΄ 87), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 8 παρ. 9 του ν. 4071/2012 (ΦΕΚ Α΄ 85/11.04.2012), ορίζεται ότι «1.α. Για τη μελέτη και εκτέλεση έργων και προγραμμάτων ανάπτυξης μιας περιοχής, καθώς και για την παροχή υπηρεσιών κάθε είδους, οι δήμοι, (…) τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τα οποία συνιστούν ή στα οποία συμμετέχουν οι προαναφερόμενοι φορείς, (…) οι επιχειρήσεις Ο.Τ.Α., σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, (…) μπορούν να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις (…) μεταξύ τους ή και με φορείς του δημοσίου τομέα της παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982, μεμονωμένα ή από κοινού. (…) β. Στις Προγραμματικές Συμβάσεις επιτρέπεται και η συμμετοχή επιχειρήσεων των Ο.Τ.Α., σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, (…) 2.α. Στις Προγραμματικές Συμβάσεις απαραίτητα ορίζονται το αντικείμενο της σύμβασης, ο σκοπός και το περιεχόμενο των μελετών, των έργων, των προγραμμάτων ή των υπηρεσιών, ο προϋπολογισμός τους, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των συμβαλλομένων, το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης της σύμβασης, οι πόροι από τους οποίους θα καλυφθούν οι αναλαμβανόμενες οικονομικές υποχρεώσεις και η διάρκεια της σύμβασης. Επίσης ορίζεται το όργανο παρακολούθησης της εφαρμογής της και οι αρμοδιότητές του, καθώς και ρήτρες σε βάρος του συμβαλλομένου που παραβαίνει τους όρους της προγραμματικής σύμβασης. 3. Οι συμβαλλόμενοι φορείς για την εκτέλεση των προγραμματικών συμβάσεων μπορεί να χρηματοδοτούνται (…) από τους προϋπολογισμούς των συμβαλλόμενων φορέων. (…) 4. (…)». Περαιτέρω, στο άρθρο 265 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, ΦΕΚ Α΄ 114) ορίζεται ότι «1. Δήμοι (…), μόνοι (…) δύνανται να συνιστούν ανώνυμες εταιρείες, οι οποίες λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις της εμπορικής και φορολογικής νομοθεσίας και τις ειδικότερες ρυθμίσεις των επόμενων παραγράφων (…) 3. Οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από Ο.Τ.Α. 4. Οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α., με εξαίρεση τις αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες, δεν συμμετέχουν σε προγραμματικές συμβάσεις». Εξάλλου, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 6 του ν. 1256/1982 «Για την πολυθεσία, την πολυαπασχόληση και την καθιέρωση ανωτάτου ορίου απολαβών στο δημόσιο τομέα (…)» (ΦΕΚ Α΄ 65): «Η αληθινή έννοια της παραγρ.1 του άρθρου 9 του νόμου 1232/1982 για την “επαναφορά σε ισχύ, τροποποίηση και συμπλήρωση των διατάξεων του Ν.Δ. 4352/1964 και άλλες διατάξεις” είναι ότι στο δημόσιο τομέα περιλαμβάνονται όλοι οι κρατικοί φορείς ανεξάρτητα από το καθεστώς δημοσίου ή ιδιωτικού ή μικτού δικαίου που τους διέπει ήτοι: α) οι Κρατικές ή Δημόσιες υπηρεσίες, όπως εκπροσωπούνται από το νομικό πρόσωπο του Δημοσίου, β) οι Κρατικοί ή Δημόσιοι Οργανισμοί σαν κρατικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, γ) οι Κρατικές ή Δημόσιες και παραχωρηθείσες επιχειρήσεις, όπως (…), δ) τα Κοινωφελή Ιδρύματα του Αστικού Κώδικα που περιήλθαν στο Δημόσιο και χρηματοδοτούνται ή επιχορηγούνται απ’ αυτό. (…), ε) Οι Τραπεζιτικές και άλλες ανώνυμες εταιρείες, στις οποίες (…), στ) τα κρατικά νομικά πρόσωπα που έχουν χαρακτηρισθεί από το νόμο ή τα δικαστήρια ως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, όπως ο Οργανισμός Συγκοινωνιών Ελλάδος, ο Αυτόνομος Σταφιδικός Οργανισμός και που χρηματοδοτούνται ή επιχορηγούνται από οποιοδήποτε των προαναφερομένων νομικών προσώπων, ζ) Οι θυγατρικές ανώνυμες εταιρείες των πιο πάνω νομικών προσώπων των εδαφίων α΄ - στ΄ αυτής της παραγράφου, που ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από αυτά»
ΝΣΚ/392/2011
Παράλληλη ή μη αρμοδιότητα του Υπουργού Ανάπτυξης και του Αιρετού Περιφερειάρχη για άσκηση εκτάκτου ελέγχου στις Ανώνυμες Εταιρίες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αρμόδιο όργανο για την άσκηση εκτάκτου διαχειριστικού ελέγχου, κατ’ άρθρο 40 του Κ.Ν. 2190/1920, σε «κοινές» ανώνυμες εταιρίες είναι ο Περιφερειάρχης της Αιρετής Περιφέρειας, κατ’ άρθρο 186 παρ.ΙΙ περ.Δ΄ 9 του Ν.3852/2010 «Καλλικράτης». (πλειοψ.)
ΝΣΚ/370/2013
Φορολογική μεταχείριση χρηματικών ποσών που καταβάλλονται σε ποδοσφαιριστές, καλαθοσφαιριστές, προπονητές και σε άλλους αμειβόμενους αθλητές, κατά περίπτωση, από ποδοσφαιρικές ανώνυμες εταιρείες ή αναγνωρισμένα αθλητικά σωματεία, κατά την υπογραφή συμβολαίου μεταγραφής ή ανανέωσης συμβολαίου συνεργασίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα εισοδήματα που απέκτησαν ή αποκτούν οι ποδοσφαιριστές, καλαθοσφαιριστές, προπονητές και άλλοι αμειβόμενοι αθλητές, κατά περίπτωση, από ποδοσφαιρικές ανώνυμες εταιρείες ή αναγνωρισμένα αθλητικά σωματεία, κατά την υπογραφή συμβολαίου μεταγραφής ή ανανέωσης συμβολαίου συνεργασίας, φορολογούνται με βάση τη διάταξη του άρθρου 46 παρ.1 του Κ.Φ.Ε., δηλαδή με κατανομή τους σε όλα τα έτη διαρκείας του συμβολαίου, εφόσον προέρχονται από συμβόλαια που υπεγράφησαν από την 1-1-2010 και μετά, ενώ τα εισοδήματα που προέρχονται από συμβόλαια που υπεγράφησαν μέχρι και 31-12-2009, αλλά αποκτήθηκαν ή αποκτώνται από 1-1-2010 και μετέπειτα, φορολογούνται με την κλίμακα του άρθρου 9 στο έτος εντός του οποίου αυτά πράγματι αποκτήθηκαν, χωρίς την κατά τ’ ανωτέρω κατανομή τους. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΑΠΟ ΤΗΝ 181/2013 ΓΝΩΜ. ΤΜΗΜΑΤΟΣ.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/234/2018
Με τα δεδομένα αυτά, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι η συμμετοχή του Δήμου ..... στην ως άνω αστική εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα αποφασίστηκε στις 28.4.2015, κατά παράβαση του άρθρου 267 παρ.2 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, καθόσον από την έναρξη ισχύος αυτού (στις 8.6.2006) δεν είναι πλέον δυνατή η συμμετοχή των Ο.Τ.Α. σε τέτοιου τύπου εταιρείες. Είναι δε αβάσιμος ο ισχυρισμός του Δήμου ότι συμμετέχει νομίμως στην εταιρεία με βάση το άρθρο 196 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), δοθέντος ότι το άρθρο αυτό ρυθμίζει τους κανόνες λειτουργίας αστικών εταιριών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα της περιφέρειας, ήτοι περιέχει ρυθμίσεις σχετικά με τη συμμετοχή περιφερειών σε αυτές (παρ. 1 και 3 του εν λόγω άρθρου), τα δε αντίστοιχα θέματα που αφορούν στη συμμετοχή των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού στις εν λόγω εταιρείες ρυθμίζονται από το παρατεθέν στη σκέψη 2 της παρούσας νομικό πλαίσιο.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.7/8/2019
ΝΣΚ/72/2014
Δυνατότητα συγχώνευσης ανωνύμων εταιρειών των άρθρων 265 και 266 του Κ.Δ.Κ. – Σύσταση ναυτικής εταιρείας του ν. 959/1979.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η συγχώνευση των, συσταθεισών προ της ισχύος του ν. 3852/2010, δύο ανωνύμων εταιρειών των άρθρων 265 και 266 του Κ.Δ.Κ., παρά το ότι το μετοχικό τους κεφάλαιο ανήκει στον νέο Δήμο Αλεξανδρούπολης, είναι μη νόμιμη, κατά τη ρητή περί τούτου πρόβλεψη του άρθρου 110 παρ.1 του ν. 3852/2010, καθώς οι συγχωνευθείσες εταιρείες ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες ανωνύμων εταιρειών, και 2) η δι’ αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αλεξανδρούπολης εγκριθείσα τροποποίηση του καταστατικού, της από τη συγχώνευση προελθούσας νέας ανώνυμης εταιρείας, ώστε να συμπεριληφθεί στους καταστατικούς σκοπούς αυτής και η ναυπήγηση ή αγορά και λειτουργία πλοίου για την εξυπηρέτηση των δημοτών του διευρυμένου Δήμου, είναι επίσης μη νόμιμη, διότι κείται εκτός των επιτρεπομένων σκοπών των ανωνύμων εταιρειών του άρθρου 252 παρ.3 του Κ.Δ.Κ., ενώ, εξάλλου, δεν είναι επιτρεπτή, πλέον, υπό την ισχύ του ν. 3852/2010, η σύσταση ναυτικής εταιρείας του ν. 959/1979 από τον ως άνω Δήμο, αλλά ούτε και ανώνυμης εταιρείας της παρ.7 του άρθρου 206 του ν. 3852/2010. (ομοφ.)
Φ.127080/57460/2010
Υποδιαίρεση ληξιαρχικής περιφέρειας, Δήμων που συνιστώνται από συνένωση Ο.Τ.Α. σύμφωνα με τον ν.3852/2010.
ΝΣΚ/199/2009
Μετατροπή των Κ.Τ.Ε.Λ. σε ανώνυμες εταιρείες – Εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 25 παρ. 9 του Ν 2963/2001 για ποινικά αδικήματα των μελών Δ.Σ. ή του Διευθυντή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την μετατροπή των Κ.Τ.Ε.Λ. σε ανώνυμες εταιρείες, η λειτουργία τους διέπεται αποκλειστικά από τις διατάξεις του ΚΝ 2190/1920 «περί Ανωνύμων Εταιρειών», από τα προεδρικά διατάγματα και τις υπουργικές αποφάσεις, που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση του Ν.Δ. 107/1973, το οποίο διείπε τα Κ.Τ.Ε.Λ. μέχρι την έναρξη ισχύος του νέου νόμου 2963/2001, εφόσον δεν αντίκεινται στις διατάξεις αυτού και από τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 22 του ιδίου νόμου (Ν 2963/2001). Οι διατάξεις των άρθρων 24 έως και 32 του ως άνω νόμου, μεταξύ των οποίων και η διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 25 αυτού, έχουν εφαρμογή μόνο μέχρι τη μετατροπή των Κ.Τ.Ε.Λ. σε ανώνυμες εταιρείες. Έπειτα από τα προεκτεθέντα, η διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 25 του Ν 2963/2001 δεν έχει εφαρμογή σε Κ.Τ.Ε.Λ. που έχει μετατραπεί σε ανώνυμη εταιρεία.
ΝΣΚ/181/2013
Φορολογική μεταχείριση χρηματικών ποσών που καταβάλλονται σε ποδοσφαιριστές, καλαθοσφαιριστές, προπονητές και σε άλλους αμειβόμενους αθλητές, κατά περίπτωση, από ποδοσφαιρικές ανώνυμες εταιρείες ή αναγνωρισμένα αθλητικά σωματεία, κατά την υπογραφή συμβολαίου μεταγραφής ή ανανέωσης συμβολαίου συνεργασίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα εισοδήματα που αποκτούν οι ποδοσφαιριστές, καλαθοσφαιριστές, προπονητές και άλλοι αμειβόμενοι αθλητές, κατά περίπτωση, από ποδοσφαιρικές ανώνυμες εταιρείες ή αναγνωρισμένα αθλητικά σωματεία, κατά την υπογραφή συμβολαίου μεταγραφής ή ανανέωσης συμβολαίου συνεργασίας, φορολογούνται με βάση την κλίμακα του άρθρου 9 του ΚΦΕ, εφόσον προέρχονται από συμβόλαια που υπεγράφησαν από 1-1-2010 και εφεξής, ενώ τα εισοδήματα που προέρχονται από συμβόλαια που υπεγράφησαν μέχρι και 31-12-2009 φορολογούνται μεν με την κλίμακα του άρθρου 9, αλλά και με την παροχή της δυνατότητας κατανομής τους σε όλα τα έτη διαρκείας του συμβολαίου μετά την 1-1-2010, αν είναι εφάπαξ καταβλητέα και όχι τμηματικώς σε περισσότερα έτη, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 46 παρ.1 του Κ.Φ.Ε. (πλειοψ.) Παραπομπή στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ. - Εκδόθηκε η 370/2013 γνωμ. Ολομελείας.
ΝΣΚ/386/2001
Εταιρείες Ασφαλιστικές. Ιδρυση Συνεταιριστικής Τράπεζας. Συμμετοχή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τις διατάξεις του άρθρου 2 του ΝΔ 400/1970 Περί Ιδιωτικής Επιχειρήσεως Ασφάλισης ενόψει και των διατάξεων του Ν 1667/1986 για τους Αστικούς Συνεταιρισμούς, προκύπτει, ότι δεν είναι δυνατή η ίδρυση Συνεταιριστικής Τράπεζας από Ανώνυμη Ασφαλιστική Εταιρία, διότι, κατά νόμο, οι Ασφαλιστικές Επιχειρήσεις οφείλουν να ασχολούνται, αποκλειστικά με ασφαλιστικές εργασίες, εκτός, εάν συμμετέχουν ή ιδρύουν Ανώνυμες Εταιρίες.