ΝΣΚ/342/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Έννοια πολιτιστικών αγαθών χρηζόντων ειδικής κρατικής προστασίας – Υποχρέωση δήλωσης θρησκευτικών εικόνων, λειτουργικών αντικειμένων και βιβλίων σε σχέση με την παλαιότητά τους – Νομιμότητα κατάσχεσης από τις Αρχές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Οι Υπουργικές αποφάσεις ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β2/Φ99/32742/469/16-7-1991 (ΦΕΚ Β΄633/7-8-1991) και ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β2/Φ99/32741/470/16-7-1991 (ΦΕΚ Β΄633/7-8-1991), με τις οποίες έχουν κηρυχθεί κατά κατηγορίες πολιτιστικά αγαθά, ως χρήζοντα ειδικής κρατικής προστασίας, εξακολουθούν να ισχύουν και τα πολιτιστικά αγαθά που κηρύχθηκαν μ’ αυτές εξακολουθούν να προστατεύονται με τις διατάξεις του Ν 3028/2002. (ομοφ.) β) Οι Αρχές δεν νομιμοποιούνται να προχωρούν σε κατασχέσεις θρησκευτικών εικόνων μεταγενέστερων του 1830, καθόσον η υποχρέωση δήλωσης, κατ’ άρθρο 24 παρ. 2 του Ν 3028/2002 και η ποινική τιμωρία κατ’ άρθρο 58 του ιδίου Νόμου σε περίπτωση παράβασης της εν λόγω υποχρέωσης αφορά τις θρησκευτικές εικόνες της περιόδου 1453-1830. (ομοφ.) γ) Στην έννοια των λειτουργικών αντικειμένων της παρ. 1β του άρθρου 20 του Αρχαιολογικού Νόμου περιλαμβάνονται όλα τα λειτουργικά βιβλία, τα οποία βρίσκονται στους Ιερούς Ναούς και στις Ιερές Μονές και τα οποία χρησιμοποιούνται για την τέλεση των ιερών τελετών γενικά. (ομοφ.) δ) Οι διωκτικές Αρχές νομιμοποιούνται να προχωρούν σε κατασχέσεις λειτουργικών θρησκευτικών βιβλίων, τα οποία χρονολογούνται μεταξύ 1453-1830, καθόσον είναι εκ του νόμου αρχαία και υπάρχει γι’ αυτά η υποχρέωση δήλωσής τους κατ’ άρθρο 24 παρ. γ του Αρχαιολογικού Νόμου, η παράλειψη της οποίας τιμωρείται κατ’ άρθρο 58 του ιδίου Νόμου. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/69/2015
Οικοδομικές εργασίες πλησίον μνημείου – Δεδικασμένο – Εκτελεστότητα – Έννοια του διαδίκου στην πολιτική δίκη – Διεκδίκηση από περισσότερους ακινήτου πλησίον μνημείου – Αυτοδίκαιη προστασία ακινήτων αρχαίων έως και το 1830 – Δικαίωμα κυριότητας επί ακινήτων αρχαίων μετά το 1453 – Έλεγχος των τίτλων ιδιοκτησίας από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με την επιφύλαξη δικαιωμάτων κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου, η Υπηρεσία δύναται να χορηγήσει έγκριση οικοδομικής εργασίας επί ακινήτου ευρισκόμενου άνωθεν μνημείου με γνώμονα αποκλειστικά την προστασία του μνημείου. Η σχετική έγκριση εκδίδεται από την άποψη του αρχαιολογικού νόμου και δε συνιστά θέση της υπηρεσίας επί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Δικαστική απόφαση που εκδόθηκε επί δίκης, στην οποία δε μετέσχε το Ελληνικό Δημόσιο και έκρινε τελεσίδικα ότι το ακίνητο και το μνημείο ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, δεν παράγει δεδικασμένο ως προς το Δημόσιο και ούτε μπορεί να εκτελεστεί από αυτό. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/132/2012
Μουσείο Μπενάκη – Νομικό και φορολογικό καθεστώς – Εξομοίωση αυτού με Κρατικό Μουσείο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Το Μουσείο Μπενάκη απολαμβάνει, με τον ιδρυτικό του νόμο, απαλλαγής από κάθε φόρο, τέλος ή δασμό, μη κωλυομένης, όμως, της δια τυπικού νόμου κατάργησης των ανωτέρω απαλλαγών, ως ενδεικτικώς, έχει, ήδη συμβεί με το άρθρο 12 παρ.1 του Ν.3842/2010 και του άρθρου 29 παρ.1 περ.ιβ’ του ανωτέρω νόμου. (πλειοψ.) β) Οι προαναφερθείσες απαλλαγές, καθώς και η ανάληψη κάλυψης μέρους των λειτουργικών δαπανών και της μισθοδοσίας του προσωπικού, δεν συνεπάγεται την εξομοίωση του Μουσείου Μπενάκη με Κρατικό Μουσείο. (ομοφ.)
ΝΣΚ/131/2011
Παρακρατήσεις και κατασχέσεις που διενεργούνται στα ποσά συντάξεων των συνταξιούχων του ΤΑΠ-ΔΕΗ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Δεν είναι νόμιμη, η κατόπιν αιτήσεως και συμφωνίας των συμβαλλομένων μερών, παρακράτηση οποιουδήποτε ποσού από τις συντάξεις των εν λόγω συνταξιούχων για εξόφληση οφειλών τους είτε προς τον Προμηθευτικό Συνεταιρισμό ΔΕΗ, είτε από δάνεια συναφθέντα με τον ίδιο τον ασφαλιστικό οργανισμό, είτε ακόμη από προσωπικά (και όχι για πρώτη κατοικία) δάνεια του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου) ή άλλης Τράπεζας ή δανειοδοτικού οργανισμού, καθόσον δεν αποτελεί νόμιμη εκχώρηση των άρθρων 62 του Ν.2214/1994 και 19 του Ν.2322/1995, αλλά λογίζεται ως απλή (ταμειακή) εξυπηρέτηση των εν λόγω συναφθεισών δανειακών συμβάσεων. Β) Προκειμένου δε, για την ικανοποίηση απαιτήσεων ένεκα διατροφής εκ του νόμου ή χρεών προς την ΔΕΗ και μόνον, νοούνται σαφώς οι απαιτήσεις επί των «τακτικών αποδοχών» της καταβαλλόμενης μηνιαίας σύνταξης, μετά την αφαίρεση των νομίμων κρατήσεων, και μέχρι του 1/4 του συνολικού ποσού αυτής, ενώ, σε περίπτωση συρροής κατασχέσεων εκ του νόμου, σύμφωνα με την ισχύουσα αρχή της χρονικής προτεραιότητας, κάθε προγενέστερη κατάσχεση υπερισχύει της επόμενης, μόνο για το ποσό που έχει επιβληθεί. (ομοφ.)