×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/364/2000

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού. Μέρισμα. Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Β.Σουλιώτης, Νομικός Σύμβουλος Οι διατάξεις του άρθρου 31 του Ν.1027/80 που καθιερώνουν το απαράγραπτο του δικαιώματος για ασφαλιστικές παροχές από Ασφαλιστικούς Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης αρμοδιότητας του τότε Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών, ισχύουν για όλους τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς, ανεξάρτητα αν υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών (και στο ΜΤΝ) και συνεπώς οι σχετικές διατάξεις του άρθρου 87 του από 21/31 Οκτ.1932 Π.Δ/τος "Περί Κωδικοποιήσεως Νόμων "Περί Μετοχικού Ταμείου Πολεμικού Ναυτικού", που καθιέρωναν παραγραφή του θεμελιωτικού δικαιώματος για τη λήψη μερίσματος από το Μ.Τ.Ν. πρέπει να θεωρούνται καταργημένες από την έναρξη ισχύος του άνω άρθρου 31 του Ν.1027/80, χωρίς να θίγονται οι διατάξεις περί παραγραφής των επί μέρους αξιώσεων για τη λήψη μερίσματος μετά την αναγνώριση του δικαιώματος αυτού. Συνεπώς το δικαίωμα του Εμμ.Λεωνίδα για αναπροσαρμογή του μερίσματός του δεν παραγράφηκε, πριν δε την αναγνώριση του δικαιώματος για αναπροσαρμογή δεν τίθεται θέμα παραγραφής των επί μέρους αξιώσεων. (πλειοψ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/363/2000

Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού. Μέρισμα. Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Β.Σουλιώτης, Νομικός Σύμβουλος Οι διατάξεις του άρθρου 31 του Ν.1027/80 που καθιερώνουν το απαράγραπτο του δικαιώματος για ασφαλιστικές παροχές από Ασφαλιστικούς Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης αρμοδιότητας του τότε Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών ισχύουν για όλους τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς, ανεξάρτητα αν υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών και συνεπώς οι διατάξεις του άρθρου 87 του από 21/31 Οκτ.1932 Π.Δ/τος "Περί Κωδικοποιήσεως Νόμων "Περί Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού" που καθιερώνουν την παραγραφή του θεμελιωτικού δικαιώματος για τη λήψη μερίσματος από το Μ.Τ.Ν. πρέπει να θεωρούνται καταργημένες από την έναρξη ισχύος του άνω άρθρου 31 του Ν.1027/80, χωρίς να θίγονται οι διατάξεις περί παραγραφής των επί μέρους αξιώσεων για τη λήψη μερίσματος μετά την αναγνώριση του δικαιώματος αυτού. Το δικαίωμα του Κων.Σκιαδόπουλου για αναπροσαρμογή του μερίσματός του στο Βαθμό του Αντιναυάρχου (όχι Αρχηγού Στόλου) δεν υπέκυψε σε παραγραφή, δικαιούται όμως τη διαφορά από 2-10-1998 που το Μ.Τ.Ν. απόρριψε σχετική προφορική αίτησή του. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/423/2001

Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού. Μέρισμα. Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το θεμελιωτικό δικαίωμα για λήψη μερίσματος δεν υπόκειται σε παραγραφή, οι επί μέρους όμως αξιώσεις για την καταβολή μερισμάτων, μετά την αναγνώριση του θεμελιωτικού δικαιώματος, υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 87 του ΠΔ 21/31 Οκτ.1932 Περί Κωδικοποιήσεως Νόμων Περί Μετοχικού Ταμείου Πολεμικού Ναυτικού, η οποία αρχίζει από την επομένη της ημέρας που γεννήθηκαν κατέστησαν δικαστικά επιδιώξιμες και λήγει με την παρέλευση της τελευταίας ημέρας του τελευταίου έτους, διακόπτεται δε η παραγραφή αυτή με την άσκηση αγωγής στα τακτικά δικαστήρια ή με την υποβολή αίτησης στο ΜΤΝ για την πληρωμή του μερίσματος και αρχίζει εκ νέου από την επομένη κάθε μιας από τις πράξεις διακοπής και συμπληρώνεται με την παρέλευση της πενταετούς προθεσμίας.


ΝΣΚ/355/2001

Ταμείο Αλληλοβοηθείας Ναυτικού. Αξιωματικοί. Εφάπαξ. Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1. Οι απόστρατοι Διδάσκαλοι του Πολεμικού Ναυτικού, οι οποίοι αρχικώς αποστρατεύθηκαν και δικαιώθηκαν εφάπαξ βοηθήματος με το βαθμό του Πλοιάρχου, μετέπειτα δε προήχθησαν αναδρομικώς στο βαθμό του Αρχιπλοιάρχου και αποστρατεύθηκαν εκ νέου με το βαθμό αυτό από του χρόνου της αρχικής αποστρατείας των, με προεδρικό διάταγμα που εκδόθηκε κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 30 του Ν 2109/1992, δικαιούνται συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος. Το δικαίωμα προς απόληψη του συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος γεννάται από και δια της δημοσιεύσεώς του κατά τα ανωτέρω εκδοθέντος αποκαταστατικού προεδρικού διατάγματος, το ύψος δε του εν λόγω επιδόματος συνίσταται στη διαφορά μεταξύ εκείνου το οποίο έλαβαν κατά την αρχική έξοδό των εκ των τάξεων του στρατεύματος με βάση το βαθμό του Πλοιάρχου και εκείνου που πρέπει να λάβουν, κατά τις κείμενες διατάξεις, με βάση το βαθμό του Αρχιπλοιάρχου κατά τον χρόνο της εξόδου των εκ των τάξεων του στρατεύματος, συνεπεία της νέας αποστρατείας των με το προαναφερθέν π.δ/μα, ο οποίος, στη συγκεκριμένη περίπτωση, συμπίπτει προς αυτόν της αρχικής εξόδου. (ομόφωνα) 2. Οι διατάξεις του άρθρου 31 του Ν 1027/1980, με τις οποίες θεσπίσθηκε το απαράγραπτο του δικαιώματος προς απόληψη συντάξεως και άλλων ασφαλιστικών παροχών, εφαρμόζονται σε όλους γενικώς τους ασφαλισμένους Οργανισμών Κοινωνικής Ασφαλίσεως, επομένως και στους ασφαλισμένους του ΤΑΝ που υπάγεται στον έλεγχο και την εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης (άρθρο 1 ΝΔ 398/1974), έστω και αν η παράγραφος 1 του παραπάνω άρθρου 31 αναφέρεται σε Ασφαλιστικούς Οργανισμούς αρμοδιότητος του Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών, η μνεία του οποίου οφείλεται στο γεγονός ότι κατά τον χρόνο θεσπίσεως των διατάξεων αυτών οι Ασφαλιστικοί Οργανισμοί υπήγοντο κατά κανόνα στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών. Από της ενάρξεως ισχύος του ως άνω άρθρου 31 του Ν 1027/1980 καταργήθηκε κάθε αντίθετη διάταξη της τότε κείμενης νομοθεσίας, αφορώσα στην παραγραφή του δικαιώματος τούτου, επομένως καταργήθηκε και η διάταξη του άρθρου 19 παρ.1 του ΝΔ 398/1974 κατά το μέρος που εθέσπιζε πενταετή παραγραφή του δικαιώματος απολήψεως του εφάπαξ βοηθήματος, χωρίς πάντως η ίδια διάταξη να θίγεται κατά το μέρος που θεσπίζει παραγραφή της αξιώσεως προς απόληψη του εφάπαξ βοηθήματος μετά την αναγνώριση του σχετικού δικαιώματος ή παραγραφή άλλων απαιτήσεων κατά του ΤΑΝ. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/191/2003

Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού. Μέρισμα. Χρόνος έναρξης καταβολής. Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το Μ.Τ.Ν. νομιμοποιείται να αναγνωρίσει την αναδρομική καταβολή μερίσματος στον αιτούντα, αλλά μόνο της τελευταίας πενταετίας πριν την υποβολή (29-11-2001) της αίτησης για την αναγνώριση του δικαιώματός του για λήψη μερίσματος.


ΝΣΚ/238/2017

Παραγραφή απαιτήσεων του Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης «Μ. Bank» κατά του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι έχει παρέλθει πενταετία από τον χρόνο, που ο ως άνω Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης υπέβαλε αιτήματα πληρωμής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι αξιώσεις του Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης «Μ. Bank» κατά του Ελληνικού Δημοσίου έχουν υποπέσει στη πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ. 1 του Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού (ν 2362/1995), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, καθόσον η παραγραφή των αξιώσεων αυτών άρχισε στις 1.1.2012 και συμπληρώθηκε στις 31.12.2016, χωρίς να μεσολαβήσει ανασταλτική ή διακοπτική της παραγραφής πράξη. Ειδικότερα, η διακοπή της παραγραφής των εν λόγω αξιώσεων δεν επήλθε με την έκδοση της οικείας υπουργικής απόφασης έγκρισης πληρωμής, καθόσον η απόφαση αυτή δεν συνιστά τίτλο πληρωμής κατά την έννοια του άρθρου 28 του ν 2362/1995, τα δε ως άνω αιτήματα πληρωμής υπεβλήθησαν σε χρόνο προγενέστερο της έναρξης της παραγραφής των ως άνω αξιώσεων και συνεπώς δεν τίθεται ζήτημα διακοπής της παραγραφής αυτών εξαιτίας της υποβολής των αιτημάτων αυτών. (ομόφ.)


ΝΣΚ/388/2014

Χρόνος παραγραφής των αξιώσεων του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού έναντι διοικητικώς αποκατασταθέντων μετόχων του, αναφορικά με καταβληθέντα σε αυτούς μερίσματα ΜΤΝ και ΕΚΟΕΜΝ, τα οποία δεν έχουν επιστραφεί.


ΝΣΚ/218/2003

Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού. Προαγωγή μετά θάνατο. Συμπληρωματικό μέρισμα. Αναδρομική καταβολή. Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Σε περίπτωση προαγωγής αξιωματικού μετά θάνατο οι δικαιούχοι του μερίσματος δικαιούνται συμπληρωματικού μερίσματος (διαφορά μεταξύ του μερίσματος που καταβάλλονταν πριν την προαγωγή και του μερίσματος του νέου βαθμού) από την ημερομηνία που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το Π. Δ/γμα για την προαγωγή και όχι αναδρομικά από την ημερομηνία στην οποία ανατρέχει η προαγωγή. Μετά την ημερομηνία της δημοσίευσης της προαγωγής οι επί μέρους αξιώσεις για την καταβολή του συμπληρωματικού μερίσματος παραγράφονται μετά πενταετία από τη γένεσή τους.


ΣτΕ/3428/2006

Παραγραφή των αξιώσεών τους για καθυστερούμενες αποδοχές και άλλες απολαβές ή αποζημίωση από αδικαιολόγητο πλουτισμό. Παραπέμπεται στην Ολομέλεια το ζήτημα της Συνταγματικότητας της διάταξης του άρθρου 48 παρ. 3 του ΝΔ 496/1974, που καθιερώνει τη βραχυπρόθεσμη διετή παραγραφή των αξιώσεων αυτών, περιορίζοντας τα περιουσιακά τους δικαιώματα. Έναρξη διακοπής της παραγραφής. Η υποβολή σχετικής αίτησης στη Διοίκηση, ως λόγος διακοπής της παραγραφής. Παραπέμπεται στην Ολομέλεια το ζήτημα αν οι λόγοι που διακόπτουν την παραγραφή παρεμποδίζουν και την έναρξή της.


ΔΕΔ/Αθ/137/2025

Η Απόφαση 137/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απέρριψε την ενδικοφανή προσφυγή ενάντια στην αρνητική απάντηση του ΚΕΦΟΚ Αττικής. Ο προσφεύγων ζητούσε τη μη καταλόγιση ΕΝΦΙΑ για τα έτη 2016 (€24.978,23) και 2017 (€1.619,73) για ορισμένα ακίνητα, επικαλούμενος αμετάκλητη δικαστική απόφαση (2022) που αναγνώρισε την ακυρότητα του συμβολαίου δωρεάς με το οποίο τα απέκτησε. Η ΔΕΔ έκρινε ότι το αίτημα εκπρόθεσμης τροποποίησης δήλωσης ΕΝΦΙΑ, που υποβλήθηκε το 2024, απορρίφθηκε νομίμως, καθώς οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος καταλογισμού φόρου για τα έτη αυτά έληξαν την 31-12-2021 και 31-12-2022. Απέρριψε επίσης τον ισχυρισμό του προσφεύγοντα ότι η παραγραφή διακόπηκε λόγω ενεργών πράξεων είσπραξης, διότι η σχετική διάταξη (άρθρο 51 ν.4174/2013) αφορά την παραγραφή του δικαιώματος είσπραξης κι όχι την παραγραφή του καταλογισμού.


ΣΤΕ 1077/2014

ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ..Παράλειψη διορισμού σε μόνιμη θέση δημοσίου υπαλλήλου:Με την κρινομένη αίτηση προβάλλεται ότι το «δευτεροβάθμιο δικαστήριο έπρεπε, σε κάθε περίπτωση, να δεχθεί το σχετικό λόγο έφεσης του Ελληνικού Δημοσίου, ότι οι ένδικες αξιώσεις υπόκεινται στη διετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ. 3 του ν. 2362/1995 και να απορρίψει ως παραγεγραμμένες τις αξιώσεις του χρονικού διαστήματος από 1.1.1997 έως και 31.12.1999, δοθέντος ότι η αγωγή των αναιρεσιβλήτων κατατέθηκε στη Γραμματεία του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών στις 28.12.2001 και από τότε επήλθε, σύμφωνα με το άρθρο 75 παρ. 2 του ν. 2717/1999, Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, η διακοπή της». Ο λόγος, όμως, αυτός, καθ’ ο μέρος αφορά στην παραγραφή των αξιώσεων του έτους 1999, πρέπει να απορριφθεί, διότι, κατά τα προεκτεθέντα, το Διοικητικό Εφετείο δεν έκρινε επί του ζητήματος της παραγραφής των εν λόγω αξιώσεων ούτε, άλλωστε, όφειλε να διαλάβει σχετική κρίση, εφόσον επί του ζητήματος της εν γένει παραγραφής των ενδίκων αξιώσεων είχε επιληφθεί το πρωτοβάθμιο δικαστήριο, ο δε σχετικός λόγος εφέσεως αναφερόταν μόνον στα έτη 1997 και 1998 (ΣτΕ 2758/2012, 2152/2010, 1514/2007, 3064/2005). Κατά τα λοιπά, ήτοι καθ’ ο μέρος αφορά στην παραγραφή των αξιώσεων των ετών 1997 και 1998, ο ως άνω λόγος αναιρέσεως είναι βάσιμος, διότι η προπαρατεθείσα κρίση του Διοικητικού Εφετείου περί πενταετούς παραγραφής των ως άνω αξιώσεων δεν παρίσταται νόμιμη, διότι, κατά τα ανωτέρω γενόμενα δεκτά, οι εν λόγω μισθολογικές αξιώσεις δημοσίων υπαλλήλων υπόκεινται στη διετή παραγραφή της παρ. 3 του άρθρου 90 του ν. 2362/1995, η οποία αρχίζει από της γενέσεως αυτών (ενδεικτικώς, ΣτΕ 2504/2013).