ΝΣΚ/378/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Σύμβαση Ανάθεσης Έργου για την εκπόνηση μελέτης με τίτλο: «Επεξεργασία Ιστορικών και Αρχαιολογικών Δεδομένων σε Συνάφεια με το Τουριστικό Ελληνικό Προϊόν» - Αρμοδιότητα γνωμοδότησης του Ν.Σ.Κ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το διδόμενο ιστορικό στο υπ’ αριθμ. 1749/15-9-2010 ερώτημα του Γενικού Γραμματέα Τουρισμού της Γενικής Γραμματείας Τουρισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού σε σχέση με τα ερωτήματα που τίθενται σ’ αυτό, δεν περιέχει προβληματισμούς της Διοίκησης για την έννοια και το περιεχόμενο συγκεκριμένης νομοθετικής διάταξης και ως εκ τούτου δεν μπορεί να εισαχθεί προς συζήτηση παραδεκτά στο αρμόδιο Τμήμα του Ν.Σ.Κ. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/364/2010
Φορολογικός έλεγχος – επανέλεγχος σε επιτηδευματία – Εικονικότητα – Διοικητική επίλυση της φορολογικής διαφοράς.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Στο πλαίσιο των νομολογιακών και θεωρητικών παραδοχών, η αναφερόμενη φορολογική αρχή νομίμως προβαίνει στη διενέργεια νέου τακτικού φορολογικού ελέγχου στην αναφερθείσα εταιρία, μη δεσμευόμενη – τόσο ως προς την έκταση όσο και κατά το περιεχόμενο αυτού – από τους προηγηθέντες φορολογικούς ελέγχους και τα πορίσματά τους, δεδομένου ότι οι έλεγχοι αυτοί, κατά το διδόμενο ιστορικό, δεν είχαν οδηγήσει στην έκδοση καταλογιστικών πράξεων. (πλειοψ.) β) Η φορολογική αρχή δεν δεσμεύεται να εφαρμόσει επί τρίτου προσώπου τα αποτελέσματα διοικητικής επίλυσης της διαφοράς, την οποία έχει ήδη καταρτίσει με συγκεκριμένο φορολογούμενο, ανεξάρτητα αν τα αποτελέσματα αυτά ευνοούν ή βλάπτουν το τρίτο πρόσωπο. Η διοικητική επίλυση της διαφοράς, που είχε ως αποτέλεσμα την πλήρη απαλλαγή του ενός επιτηδευματία από τους εις βάρος του καταλογισμούς, λόγω εικονικότητας, δεν παράγει δέσμευση για τη φορολογική αρχή (ή τα δικαστήρια) προς εκφορά απαλλακτικής κρίσης και επί του αντισυμβληθέντος επιτηδευματία, χωρίς βεβαίως, να απαγορεύεται η εκ μέρους της φορολογικής αρχής συνεκτίμηση των λόγων, που οδήγησαν στην ως άνω απαλλαγή. (πλειοψ.) [Τα υποβληθέντα ερωτήματα, κατόπιν ισοψηφίας, κατά τη συνδυασμένη εφαρμογή των διατάξεων της υποπερίπτ.αα’ της περίπτ.β’ της παρ.3 του άρθρου 6 και του εδαφίου 5 της παρ.3 του άρθρου 7 του Ν 3086/2002, πρέπει να παραπεμφθούν στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ.]
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)221/2013
Καταβολή σε αυτόν ποσοστού 15% της συμφωνηθείσας αμοιβής για την εξόφληση του 1ου λογαριασμού της μελέτης «Ανάπλαση παραλιακού μετώπου Τ.Κ. ......»(....)Στο άρθρο 75 του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του Ν. 3463/2006 (ΦΕΚ Α 114) «Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων», ορίζεται ότι : 1. Οι δημοτικές … αρχές διευθύνουν και ρυθμίζουν όλες τις τοπικές υποθέσεις, σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας, με στόχο την προστασία, την ανάπτυξη και τη συνεχή βελτίωση των συμφερόντων και της ποιότητας ζωής της τοπικής κοινωνίας. Οι αρμοδιότητες των Δήμων … αφορούν, κυρίως, τους τομείς : α) Ανάπτυξης, στον οποίο περιλαμβάνονται, ιδίως : 1) Η προστασία, η αξιοποίηση και η εκμετάλλευση των τοπικών φυσικών πόρων και περιοχών … καθώς και η κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση των σχετικών έργων και εγκαταστάσεων, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία … 8) Η εκπόνηση, υλοποίηση και η συμμετοχή σε προγράμματα για την τουριστική ανάπτυξη των περιοχών τους … καθώς και η δημιουργία θερέτρων και άλλων εγκαταστάσεων αναψυχής και τουρισμού … β) Περιβάλλοντος, στον οποίο περιλαμβάνεται, ιδίως : 1. Η εκπόνηση τοπικών προγραμμάτων για την προστασία και αναβάθμιση του φυσικού, αρχιτεκτονικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, στο πλαίσιο των εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών. … 7. Η μελέτη, διαχείριση και εκτέλεση προγραμμάτων οικιστικής και πολεοδομικής ανάπτυξης. 8. Η λήψη μέτρων για την αποκατάσταση και ανάπλαση των περιοχών της περιφέρειάς τους … 20. Η προκαταρκτική πρόταση ανάπλασης ορισμένης περιοχής, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις των άρθρων 9 και 10 του ν. 2508/1997 … γ) Ποιότητας ζωής και εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων και των οικισμών, στον οποίο περιλαμβάνονται, ιδίως : … 12. Η μέριμνα για τη λήψη μέτρων για την προστασία και αναβάθμιση της αισθητικής των πόλεων και των οικισμών. 15. Η μελέτη των έργων συντήρησης και βελτίωσης του οδικού δικτύου αρμοδιότητας του Δήμου. … στ) Παιδείας, πολιτισμού και αθλητισμού, στον οποίο περιλαμβάνονται, ιδίως : … 6. Η προστασία μουσείων, μνημείων … καθώς και αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων της περιοχής και των εγκαταστάσεων αυτών … 10. Η ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού. …». Περαιτέρω, στο άρθρο 209 παρ.4 του ίδιου Κώδικα ορίζεται ότι : «Οι μελέτες των έργων και παροχής υπηρεσιών και τα τεύχη δημόσιου διαγωνισμού ανάθεσης μελετών ή παροχής υπηρεσιών του ν. 3316/2005 (ΦΕΚ Α 42) των Δήμων … συντάσσονται και θεωρούνται από την τεχνική υπηρεσία τους και, αν δεν υπάρχει τέτοια τεχνική υπηρεσία ή αυτή αδυνατεί, από την Τεχνική Υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων (Τ.Υ.Δ.Κ.) … Αν η Τεχνική Υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων (Τ.Υ.Δ.Κ.) αδυνατεί να συντάξει τη μελέτη, αδυναμία που βεβαιώνεται από τον Προϊστάμενό της, επιτρέπεται με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση της Προϊσταμένης Αρχής η ανάθεση εκπόνησης μελετών πάσης φύσης σε ιδιώτες μελετητές και ιδιωτικά γραφεία μελετών σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις». Τέλος, με το άρθρο 280 παρ.VIII του Ν. 3852/2010 «Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ Α 87) καταργήθηκαν τα τμήματα Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων και Κοινοτήτων των κρατικών Περιφερειών. Από τις ως άνω διατάξεις συνάγεται, μεταξύ άλλων, ότι οι Δήμοι, έχουν αρμοδιότητες που αφορούν στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των περιοχών της εδαφικής τους περιφέρειας, την εκπόνηση προγραμμάτων για την προστασία και αναβάθμιση του φυσικού, αρχιτεκτονικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής στους οικισμούς των ορίων τους, στην οποία περιλαμβάνεται η μέριμνα και η λήψη μέτρων για την προστασία και αναβάθμιση αυτών καθώς και την προστασία των μνημείων και των ιστορικών χώρων της περιοχής τους. Στο πλαίσιο των ως άνω αρμοδιοτήτων και όπου αυτό απαιτείται, υποχρεούνται να συντάσσουν τις οικείες μελέτες για την υλοποίησή τους. Εκ τούτων παρέπεται ότι η ανάθεση της εκπονήσεως μελετών σε τρίτους ιδιώτες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, επιτρέπεται μόνον στην περίπτωση που στον οικείο Δήμο δεν υπάρχει τεχνική υπηρεσία ή η υπάρχουσα αδυνατεί να προβεί στη σύνταξη αυτών. Τούτο δε καθόσον, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους, οι Δήμοι δύνανται να διαθέτουν πιστώσεις για την πληρωμή δαπανών που αφορούν, μεταξύ άλλων, στην εξασφάλιση των απαραίτητων υλικοτεχνικών μέσων υλοποιήσεώς τους και στην εν γένει επιτυχή εκτέλεση των απορρεουσών από αυτές υποχρεώσεων, πλην όμως οι δαπάνες αυτές πρέπει να είναι σύμφωνες με την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχειρίσεως, η οποία σε κάθε κατηγορία δαπανών ορίζεται σε σχέση με τις αρχές της οικονομικότητας, της αποδοτικότητας, της αποτελεσματικότητας και της αναγκαιότητας σύμφωνα με τις συνθήκες πραγματοποιήσεώς τους. Ειδικότερα, ενόψει της αρχής της οικονομικότητας που επιβάλλει την εκπλήρωση των σκοπών των φορέων αυτών με την κατά το δυνατόν ελάχιστη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους, δεν δύνανται, για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων τους, να διαθέτουν πιστώσεις για την πληρωμή δαπανών που αφορούν στην εκπόνηση μελετών που εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων των εν λόγω φορέων, κατά κλάδο, όπως αυτά περιγράφονται στις οικείες οργανικές διατάξεις, αναθέτοντας