ΝΣΚ/379/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Επιστροφή φόρου μεταβιβάσεως κ.λπ., καθώς και της αποζημιώσεως αυθαιρέτου χρήσεως σε περίπτωση μερικής εκνικήσεως μεταβιβασθέντος ανταλλαξίμου δημοσίου κτήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση μερικής εκνικήσεως μεταβιβασθέντος υπό του Δημοσίου ανταλλαξίμου κτήματος, δεν μπορεί να επιστραφεί ο καταβληθείς φόρος μεταβιβάσεως ακινήτων. Ούτε υπάρχει δυνατότητα επιστροφής της καταβληθείσης αποζημιώσεως αυθαιρέτου χρήσεως ή άλλης δαπάνης αγοραστού. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/250/2014
Τύχη όρων συμβολαιογραφικού πωλητηρίου συμβολαίου ανταλλαξίμου ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Η συνομολογηθείσα, με το με αριθμό 20861/1951 πωλητήριο συμβόλαιο, σύμβαση, αν και προκύπτει η μη εξόφληση τοκοχρεωλυτικών δόσεων του πιστωθέντος τιμήματος, εξακολουθεί και ισχύει, ως προς τη μεταβίβαση του με αριθμό ΑΚ 3496 ανταλλαξίμου κτήματος, δεδομένου ότι δεν προκύπτει συνομολόγηση και πλήρωση διαλυτικής αιρέσεως, οι λοιποί όροι που περιελήφθησαν στο συμβόλαιο, περί καταβολής των δόσεων, μη τηρηθέντες, δεν επιφέρουν, ως συνέπεια, τη μη ισχύ της συμβάσεως αγοραπωλησίας και μεταβιβάσεως του ακινήτου, η δε εγγραφείσα υπέρ του Δημοσίου πρώτη υποθήκη έχει αποσβεσθεί. Β) Δεν τίθεται ζήτημα απαντήσεως, δεδομένου ότι, βάσει των προαναφερομένων, δεν συντρέχει περίπτωση υπολογισμού των υπολειπόμενων δόσεων. Γ) Η απάντηση είναι αρνητική, δηλαδή η υπηρεσία δεν υποχρεούται να επιστρέψει τα ποσά των καταβληθεισών δόσεων, δεδομένου ότι η παραγραφή των αξιώσεων του Δημοσίου επί του μη καταβληθέντος τιμήματος δεν καθιστά, άνευ ετέρου, ανίσχυρο το συμβόλαιο ή κάποιον όρο αυτού και δεν θεμελιώνει αξίωση επιστροφής των ήδη καταβληθεισών δόσεων τιμήματος. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/128/2012
Εκποίηση δημοσίου κτήματος σε εταιρεία εκμετάλλευσης ξενοδοχειακής μονάδας – Αρμοδιότητα διοικητικών οργάνων – Συμψηφισμός απαιτήσεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Η ΔΟΥ Θήρας, είχε αρμοδιότητα, είτε κατόπιν της υποβολής αιτήσεως εκ μέρους της παραχωρησιούχου είτε και αυτεπαγγέλτως να προβεί στο συμψηφισμό του ποσού των 199.000 (περίπου) ευρώ (ήτοι 23.000.000 δρχ. + 130.000 ευρώ), ζητώντας τη συνεργασία της Κτηματικής Υπηρεσίας Ν. Κυκλάδων, η οποία διενήργησε την εν ευρεία εννοία βεβαίωση του αρχικού τιμήματος και είναι αρμόδια για την έκδοση Α.Φ.ΕΚ. διαγραφής του αρχικού τιμήματος, καθώς και της δαπάνης κατασκευής των επικειμένων, η οποία αποδεικνύεται με δημόσιο έγγραφο, ήτοι την υπουργική απόφαση επανεκποιήσεως του ακινήτου και τα δημόσια έγγραφα στα οποία αναφέρεται και λαμβάνει υπόψη. 2) Η απαίτηση της παραχωρησιούχου εταιρείας κατά του Δημοσίου για την επιστροφή του καταβληθέντος το έτος 1999 τιμήματος της αρχικής παραχωρήσεως δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή. 3) Η επιβολή αποζημιώσεως αυθαίρετης χρήσεως στην παραχωρησιούχο για τη χρήση του ακινήτου εκ μέρους της δεν είναι νόμιμη. (ομοφ.)
ΝΣΚ/405/2014
Ανταλλάξιμα Κτήματα – Ανάκληση Πρωτοκόλλου Διοικητικής Αποβολής εκδοθέντος εκ παραδρομής – Αποβολή των αυθαιρέτων κατόχων – Ενέργειες της Κτηματικής Υπηρεσίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Συντρέχει νόμιμη περίπτωση α) ανάκλησης από την Κτηματική Υπηρεσία Ν. Μαγνησίας του υπ’ αριθμ. 6/2007 Πρωτοκόλλου Διοικητικής Αποβολής εκδοθέντος εκ παραδρομής κατά παράβαση της νομοθεσίας που διέπει την ανταλλάξιμη περιουσία -παρά την υφισταμένη δικαστική εκκρεμότητα με την ασκηθείσα και μη συζητηθείσα έφεση του Ελληνικού Δημοσίου ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Βόλου κατά της εταιρείας «Α.Α. Α.Ε.» και της υπ’ αριθμ. 43/2009 οριστικής αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Βόλου, η οποία το είχε ακυρώσει- και β) επίσπευσης από την ιδία Κτηματική Υπηρεσία της υπό των διατάξεων του άρθρου 1 παρ.7 εδ.γ’ Β.Δ/τος της 24/31-10-1940 προβλεπομένης διοικητικής αποβολής των αυθαιρέτων κατόχων του ΑΚ 3/77/21564/1275 ανταλλαξίμου κτήματος με τη διαδικασία περί ανταλλαξίμων κτημάτων. (ομοφ.)
ΝΣΚ/151/2014
Συγκρότηση νομίμου τίτλου προς ταμειακή βεβαίωση αποζημιώσεως αυθαιρέτου χρήσεως, σε περίπτωση ασκήσεως ανακοπής, ενώπιον αναρμοδίου καθ’ ύλην, κατά τόπον και κατά δικαιοδοσία δικαστηρίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Επί εμπροθέσμου επιδόσεως αντιγράφου ασκηθείσας προσφυγής ενώπιον διοικητικού δικαστηρίου, η υπηρεσία υποχρεούται να προβαίνει στην ταμειακή βεβαίωση της οφειλής, εκτός αν μεσολαβήσει, προ της ταμειακής βεβαιώσεως, δημοσίευση αποφάσεως περί αναστολής εκτελέσεως του πρωτοκόλλου ή έκδοση ιδίου περιεχομένου προσωρινής διαταγής. 2) Επί εμπροθέσμου επιδόσεως αντιγράφου ασκηθείσας ανακοπής ενώπιον οιουδήποτε πολιτικού δικαστηρίου, η υπηρεσία κωλύεται να διενεργήσει ταμειακή βεβαίωση μέχρι την δημοσίευση οριστικής δικαστικής αποφάσεως, η οποία είτε απορρίπτει είτε δέχεται εν όλω ή εν μέρει την ανακοπή. 3) Επί επιδόσεως αντιγράφου οιουδήποτε ασκηθέντος ενδίκου βοηθήματος στον προϊστάμενο της οικείας Κτηματικής Υπηρεσίας, μετά την ταμειακή βεβαίωση του ποσού της αποζημιώσεως, η υπηρεσία δεν δύναται να προβεί σε οποιαδήποτε ενέργεια διαγραφής της οφειλής. Στην περίπτωση δε δημοσιεύσεως αποφάσεως διοικητικού δικαστηρίου περί αναστολής εκτελέσεως του πρωτοκόλλου, ή εκδόσεως ιδίου περιεχομένου προσωρινής διαταγής, μετά την ταμειακή βεβαίωση, η μεν Κτηματική Υπηρεσία υποχρεούται να μην διαγράψει την οφειλή, η δε αρμόδια Δ.Ο.Υ. υποχρεούται να απόσχει κάθε περαιτέρω πράξεως διοικητικής εκτελέσεως. 4) Οι ανωτέρω απαντήσεις δεν διαφοροποιούνται στις περιπτώσεις που, στο σώμα του κοινοποιηθέντος πρωτοκόλλου (ή, πιθανώς, σε τυχόν συγκοινοποιούμενο πληροφοριακό έγγραφο), αναφέρονται πλήρως, ή ελλιπώς, ή μερικώς, κρίσιμες πληροφορίες προς τον καθού αυτό εξεδόθη, προκειμένου να ασκήσει αυτός, εμπροθέσμως, κατά την προσήκουσα διαδικασία και, εν γένει, παραδεκτώς, ένδικο βοήθημα κατά του πρωτοκόλλου. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/92/2007
Μη είσπραξη και διαγραφή βεβαιωθείσης αποζημιώσεως αυθαιρέτου χρήσεως κατ’ άρθρο 13 παρ.6 Ν. 3147/2003. Εγγραφή γηγενών κληρούχων ως δικαιούχων σε συνολική επιφάνεια «έως δυόμισι στρέμματα» επί του κατεχομένου οικοπέδου κατ’ άρθρο 31 παρ.1,2 Ν. 1644/1986.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Τα «πρόστιμα» του άρθρου 13 παρ. 6 Ν 3147/2003, τα οποία διαγράφονται και δεν εισπράττονται, ταυτίζονται με τις αποζημιώσεις αυθαίρετης χρήσης που έχει καθορίσει η αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία σε βάρος των αυθαιρέτων κατόχων. Ανάγκη διαγραφής του συνόλου του βεβαιωθέντος ποσού στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. που καθόρισε η Επιτροπή Δημοσίων Κτημάτων. Β) Ο περιορισμός της εκτάσεως «έως δυόμισι στρέμματα» του κατεχομένου οικοπέδου, στο οποίο γράφονται ως δικαιούχοι οι γηγενείς κληρούχοι κατά την έννοια και υπό τους όρους των διατάξεων του άρθρου 31 παρ. 1 και 2 του Ν 1644/1986 ισχύει για το σύνολο των κλήρων – αστικών ακινήτων που κατέχει ο κάθε κληρούχος.
ΝΣΚ/74/2001
Διοίκηση. Εκταση εφαρμογής άρθρου 6 Ν 2690/1999.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση υποχρεούται, υπό τους όρους και εξαιρέσεις του άρθρου 6 του Ν 2690/1999, να καλεί σε ακρόαση τον ενδιαφερόμενο προ της εκδόσεως εις βάρος του οποιασδήποτε διοικητικής πράξεως ή μέτρου και στην προκείμενη περίπτωση: α) Πρωτοκόλλων Επιβολής Ειδικής Αποζημιώσεως Διατηρήσεως Αυθαιρέτου Κτίσματος (άρθρο 45 παρ.2 Ν 2145/1993), β) Πράξεων επιβολής προστίμου στους παραβάτες των περί απαγόρευσης βοσκής σε δάση διατάξεων (άρθρο 28 Ν 2040/1992), γ) Πράξεων επιβολής προστίμου εκχέρσωσης αναδασωτέας έκτασης (άρθρο 29 παρ.1 Ν 2081/1992) και δ) Πρωτοκόλλων Διοικητικής Αποβολής (άρθρο 61 ΝΔ 86/1969).
ΝΣΚ/174/2005
Απευθείας εκποίηση δημοσίου κτήματος προς επέκταση ξενοδοχειακής επιχειρήσεως. Αυτοδίκαιη ανάκληση λόγω μη καταβολής της τελευταίας δόσεως του τιμήματος. Εκ νέου εκποίηση στην εκπεσούσα αγοράστρια. Δόσεις καταβληθείσες με βάση την ανακληθείσα απόφαση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Απευθείας εκποίηση δημοσίου κτήματος προς επέκταση ξενοδοχειακής επιχειρήσεως, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν 4377/1929 και το ΠΔ της 11/12.11.1929 «Περί Διοικήσεως Δημοσίων Κτημάτων». Αυτοδίκαιη ανάκληση της αποφάσεως περί απευθείας εκποιήσεως, λόγω μη καταβολής της τελευταίας δόσεως του τιμήματος. Σε περίπτωση εκ νέου απευθείας εκποιήσεως στην εκπεσούσα αγοράστρια δεν είναι δυνατός ο συνυπολογισμός, στην απόφαση περί εκ νέου εκποιήσεως, των δόσεων οι οποίες είχαν καταβληθεί με βάση την ανακληθείσα απόφαση. Αναλογική εφαρμογή του άρθρου 75 παρ.7 του ΠΔ της 11/12.11.1929.
ΠΟΛ 1282/2013/2014
Προληπτικά ή διασφαλιστικά του δημοσίου συμφέροντος μέτρα άμεσου και επείγοντος χαρακτήρα σε περίπτωση φοροδιαφυγής, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 5, 6 και 7 του άρθρου 46 του Ν. 4174/2013, εξειδίκευση των προσώπων σε βάρος των οποίων αυτά επιβάλλονται, καθορισμός των περιπτώσεων ολικής ή μερικής άρσης των μέτρων και μη εφαρμογής αυτών, προσδιορισμός χρόνου διατήρησής τους και άλλων ειδικότερων θεμάτων. (Τροποποιήθηκε από την Αριθμ. ΠΟΛ 1038/2015-ΦΕΚ 239/Β/17.2.2015)
ΠΟΛ 1038/2015
Τροποποίηση και συμπλήρωση της αριθ. ΠΟΛ.1282/ 31.12.2013 απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων (Φ.Ε.Κ. 54/Β'/16.1.2014) «Προληπτικά ή διασφαλιστικά του δημοσίου συμφέροντος μέτρα άμεσου και επείγοντος χαρακτήρα σε περίπτωση φοροδιαφυγής, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 5, 6 και 7 του άρθρου 46 του ν.4174/2013, εξειδίκευση των προσώπων σε βάρος των οποίων αυτά επιβάλλονται, καθορισμός των περιπτώσεων ολικής ή μερικής άρσης των μέτρων και μη εφαρμογής αυτών, προσδιορισμός χρόνου διατήρησής τους και άλλων ειδικότερων θεμάτων».
ΝΣΚ/306/2005
Ερωτήματα σχετικά με ακίνητο κείμενο εντός της Ζώνης Α΄ Προστασίας κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η μόνη δυνατότητα αποδέσμευσης ακινήτων από τη Ζώνη Α΄ Προστασίας νοείται μόνο υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 13 του Ν 3028/2002, προϋποθέσεις, όμως, που δεν συντρέχουν εν προκειμένω. Σε κάθε περίπτωση, το αίτημα του ενδιαφερομένου για αποδέσμευση του ακινήτου από την Ζώνη Α΄ Προστασίας, κατά το άρθρο 51 του προϊσχύσαντος ΚΝ 5351/1932 είναι αβάσιμο, διότι, ανεξαρτήτως του ότι η προβλεπόμενη στο άρθρο αυτό ευχέρεια του ιδιοκτήτη έχει κριθεί αντισυνταγματική και ουδέποτε συνέτρεξαν οι προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεών του, το εν λόγω άρθρο δεν εφαρμόζεται όταν ισχύει Ζώνη Α΄ Προστασίας και για τα ακίνητα που βρίσκονται εντός αυτής δεν έχει απαγορευθεί η κατά προορισμό χρήση. β) Ο ενδιαφερόμενος ιδιώτης ουδεμιάς αποζημιώσεως δικαιούται για το μέχρι το έτος 1995 χρονικό διάστημα, διότι ουδέποτε υπέβαλε αίτημα εκμετάλλευσης για το ακίνητό του μέχρι το έτος αυτό, που ο χώρος ήταν απλώς χαρακτηρισμένος ως αρχαιολογικός. Επίσης, ουδεμιάς αποζημιώσεως δικαιούται ο ανωτέρω και για το από το έτος 1995 (ημερομηνία θεσμοθετήσεως της Α΄ Ζώνης Προστασίας) και εντεύθεν χρονικό διάστημα, διότι εκ του χαρακτηρισμού τούτου δεν επέρχεται ουσιώδης προσωρινή ή οριστική στέρηση ή προσωρινός ή οριστικός περιορισμός της κατά προορισμό χρήσεως του ακινήτου. γ) Δεν επιτρέπεται αλλαγή της χρήσεως των υφισταμένων εντός του εν λόγω ακινήτου δύο σταύλων σε επαγγελματική στέγη (κατάστημα), διότι, σύμφωνα με την απόφαση θεσμοθετήσεως της Ζώνης Α΄ Προστασίας, εντός αυτής επιτρέπεται μόνο η γεωργική και κτηνοτροφική εκμετάλλευση.