×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/384/2012

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Μετοχικά Ταμεία και Ειδικοί Κλάδοι Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων των Ενόπλων Δυνάμεων – Φορείς επικουρικής κοινωνικής ασφάλισης ή μη –Υπαγωγή τους ή μη στις διατάξεις του άρθρου 44 παρ. 13 του Ν. 3986/2011 για την παρακράτηση της ειδικής εισφοράς συνταξιούχων επικουρικής ασφάλισης.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή 
Τα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων ως εκ του επιδιωκόμενου σκοπού τους και των κοινωνικών πόρων που περιέρχονται στα έσοδά τους, αποτελούν φορείς επικουρικής κοινωνικής ασφάλισης και υπόκεινται στην ρύθμιση της διάταξης του άρθρου 44 παρ. 13 του Ν. 3986/2011. Οι ειδικοί κλάδοι οικονομικής ενίσχυσης Μερισματούχων των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΚΟΕΜΣ, ΕΚΟΕΜΠΝ και ΕΚΟΕΜΑ) όμως, δεν υπάγονται στην ανωτέρω ρύθμιση διότι δεν αποτελούν φορείς κοινωνικής ασφάλισης, αφού το κεφάλαιό τους αποτελείται μόνο από εισφορές των δικαιούχων τους και δεν καταβάλλονται σ’ αυτούς εργοδοτικές εισφορές ή κοινωνικοί πόροι. (ομοφ.) -- ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΜΟΝΟ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗ ΜΗ ΥΠΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΛΑΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΥΧΩΝ ΤΩΝ ΜΕΤΟΧΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ ΣΤΡΑΤΟΥ, ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 44 ΠΑΡ.13 ΤΟΥ Ν. 3986/2011.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΙΚΑ/T01/652/16/2013

ΘΕΜΑ ׃«Κοινοποίηση εγγράφου του Ε.Τ.Ε.Α., σχετικά με τους ενταχθέντες σ’ αυτό φορείς Επικουρικής Ασφάλισης και μετατροπής των εξαιρούμενων Τομέων σε Επαγγελματικά Ταμεία υποχρεωτικής Ασφάλισης – Ν.Π.Ι.Δ.» ΕΓΚ/34/2013


72049/2022

«Απεικόνιση της επικουρικής ασφάλισης των υπαγομένων στο Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.) τακτικών/μετακλητών υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου καθώς και των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Ν.4826/2021». ΑΔΑ: 9ΨΥ746ΜΑΠΣ-ΔΚΖ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 7/2022

22/2023Αλλαγή φορέα επικουρικής ασφάλισης από τον e-ΕΦΚΑ στο ΤΕΚΑ – Τροποποίηση της εγκυκλίου 7/2022 του e-ΕΦΚΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 1/2023 ΑΔΑ:6ΕΙΛ46ΝΟΡΔ-7Ρ9


ΝΣΚ/475/2012

Έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα εισφορών που κατεβλήθησαν σε ταμεία ασφάλισης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1. Οι Λογαριασμοί Επικουρικής Συνταξιοδότησης, Πρόνοιας και Υγείας του Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών (ΣΟΕΛ), οι οποίοι, κατά τα προεκτεθέντα, έχουν ως σκοπό την παροχή επικουρικής συντάξεως, εφάπαξ βοηθήματος και υγειονομικής περιθάλψεως στα ασφαλισμένα σε αυτούς μέλη του ΣΟΕΛ, αποτελούν ασφαλιστικά ταμεία κατά την έννοια της διατάξεως του άρθρου 8 παρ.1 περ.β’ του Ν. 2238/1994 «Κύρωση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος», όπως ίσχυε πριν την κατάργησή της με τη διάταξη του άρθρου 27 παρ.1 του Ν. 3986/2011 και, επομένως, παρέλκει ως αλυσιτελής η απάντηση αν εμπίπτουν στην έννοια των φορέων κοινωνικής ασφαλίσεως του Ν. 2084/1992. (ομοφ.) 2. Το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλεται στο Λογαριασμό Επικουρικής Συνταξιοδότησης του ΣΟΕΛ, για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου υπηρεσίας, προκειμένου ο ασφαλισμένος να λάβει επικουρική σύνταξη, εκπίπτει από το συνολικό εισόδημά του, βάσει της διατάξεως του άρθρου 8 παρ.1 περ.β’ του Ν. 2238/1994, όπως ίσχυε πριν την κατάργησή της με τη διάταξη του άρθρου 27 παρ.1 του Ν. 3986/2011. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΠΟ ΤΗΝ 286/2012 ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ.


ΝΣΚ/286/2012

Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών – Ασφαλιστικά Ταμεία ή μη οι Λογαριασμοί Επικουρικής Συνταξιοδότησης, Πρόνοιας και Υγείας του Σ.Ο.Ε.Λ.– Έκπτωση ή μη από το φορολογητέο εισόδημα ασφαλισμένου του ποσού των εισφορών για αναγνώριση πλασματικού χρόνου υπηρεσίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1) Οι Λογαριασμοί Επικουρικής Συνταξιοδότησης, Πρόνοιας και Υγείας του Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών (Σ.Ο.Ε.Λ.), οι οποίοι έχουν ως σκοπό την παροχή επικουρικής συντάξεως, εφάπαξ βοηθήματος και υγειονομικής περιθάλψεως στα ασφαλισμένα σε αυτούς μέλη του Σ.Ο.Ε.Λ., αποτελούν ασφαλιστικά ταμεία κατά της διατάξεως του άρθρου 8 παρ. 1 περ. β΄ του Ν. 2238/1994 «Κύρωση του Κώδικα Φορολογίας» (Φ.Ε.Κ. Α΄ 151/1994), όπως ίσχυε πριν την κατάργησή της με τη διάταξη του άρθρου 27 παρ. 1 του Ν. 3986/2011 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 152/2011), και, επομένως, παρέλκει ως αλυσιτελής η απάντηση αν εμπίπτουν στην έννοια των φορέων κοινωνικής ασφάλισης του Ν. 2084/1992. (ομοφ.) 2) Το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που καταβλήθηκε από τον Ε.Ε. στον Λογαριασμό Επικουρικής Συνταξιοδότησης του Σ.Ο.Ε.Λ., για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου υπηρεσίας, προκειμένου να λάβει επικουρική σύνταξη, δεν εκπίπτει από το συνολικό εισόδημά του, βάσει της διατάξεως του άρθρου 8 παρ. 1 περ. β΄ του Ν. 2238/1994, όπως ίσχυε πριν την κατάργησή της με τη διάταξη του άρθρου 27 παρ. 1 του Ν. 3986/2011. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ


ΝΣΚ/140/2006

Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 περί επιλογής φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης, ασφάλισης ασθένειας και εφάπαξ παροχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, από το συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 στην παράγραφο 2, όπως αντικαταστάθηκε από τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του Ν 2556/1997 και του άρθρου 75 του Ν 2676/1999 όπου προστέθηκε το τελευταίο εδάφιο στην παράγραφο 2 του Ν 2084/1992, προκύπτει ότι στους ασφαλισμένους που λόγω ιδιότητας και μισθωτής απασχόλησης υπάγονται σε δύο φορείς κύριας ασφάλισης, δύνανται να επιλέξουν τον έναν από αυτούς φορέα ασφάλισης ως υποχρεωτική ασφάλιση, αλλά και να υπαχθούν και στον άλλο, προαιρετικά, καταβάλλοντας το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του τελευταίου. Όσον αφορά το φορέα ασφάλισης που έχει επιλεγεί ως υποχρεωτική ασφάλιση, τα άτομα αυτά είναι υποχρεωμένα να υπαχθούν και «στους φορείς ασθένειας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο συνταξιοδοτικό φορέα κύριας ασφάλισης επιλογής τους», όπως ορίζεται ρητώς στη διάταξη του 4ου εδαφίου της παρ.2 του άρθρου 39 του Ν 2084/1992. Η προαναφερθείσα διάταξη αναφέρεται αποκλειστικά στον φορέα ασφάλισης που έχει επιλεγεί ως υποχρεωτική ασφάλιση. Από το γράμμα του νόμου δεν αποσαφηνίζεται όμως, αν οι ασφαλισμένοι που δύνανται να υπαχθούν και σε άλλο φορέα ασφάλισης προαιρετικά, αν είναι υποχρεωμένοι να ασφαλιστούν σωρευτικά και στο ταμείο κύριας ασφάλισης, και στο ταμείο επικουρικής, και στο ταμείο προνοίας, και στο ταμείο ασθένειας του επιλεγέντος ως προαιρετικού φορέα ασφάλισης. Εντάσσοντας τη διάταξη αυτή στο σύνολο του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης όπως διαμορφώθηκε με το Ν 2084/1992, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόθεση του νομοθέτη να ανατρέψει την αρνητική εξέλιξη του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης (εισηγητική έκθεση στο σχέδιο νόμου «οργανωτική και λειτουργική αναδιάρθρωση των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και άλλες διατάξεις», Ε.Δ.Κ.Α. 1999 σελ. 50) θεωρούμε ότι η βούληση του νομοθέτη, καθιερώνοντας το καθεστώς προαιρετικής ασφάλισης, ήταν να ενισχύσει μεν όσο το δυνατόν τους φορείς ασφάλισης, αλλά και να προσδώσει στους ασφαλισμένους πιο ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση του ασφαλιστικού καθεστώτος τους. Θεωρούμε λοιπόν ότι δεν είναι υποχρεωτική η υπαγωγή των ασφαλισμένων αυτών και στους φορείς ασθένειας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο συνταξιοδοτικό φορέα της προαιρετικής ασφάλισης, αλλά η υπαγωγή τους σε αυτούς εναπόκειται στη διακριτική τους ευχέρεια. Η ευχέρεια όμως αυτή των ασφαλισμένων δεν είναι απεριόριστη. Η ίδια διάταξη ορίζει ότι «τα πρόσωπα αυτά δύνανται να ασφαλιστούν προαιρετικά και σε περισσότερους του ενός φορείς, αν αυτό προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία…». Κατά συνέπεια η ευχέρεια των ασφαλισμένων οριοθετείται και συγκεκριμενοποιείται από τις κείμενες καταστατικές διατάξεις των εκάστοτε ασφαλιστικών οργανισμών. Από τη συρροή των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 39 Ν 2084/1992 και της πρώτης παραγράφου του άρθρου 2 του α.ν. 580/1945 προκύπτει ότι η δυνατότητα στους ασφαλισμένους να επιλέξουν προαιρετική ασφάλιση στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης αυτοτελώς, χωρίς να έχουν επιλέξει προαιρετική ασφάλιση στα αντίστοιχα ταμεία της κύριας. Ο νομοθέτης αναφέρεται περιοριστικά και ειδικότερα στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, όχι όμως και πρόνοιας. Κατά συνέπεια καθότι δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη, φρονούμε ότι δεν παρέχεται το δικαίωμα υπαγωγής στους ασφαλισμένους, στη προαιρετική ασφάλιση των ταμείων πρόνοιας αυτοτελώς.


ΝΣΚ/28/2009

Υποχρεωτική υπαγωγή στην ασφάλιση του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης ή του Κλάδου Εφάπαξ Παροχών του ΤΣΜΕΔΕ, παράλληλα με την ασφάλιση σε φορέα επικουρικής ασφάλισης ή πρόνοιας που εποπτεύεται από άλλο Υπουργείο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Παλαιοί, μέχρι την 31-12-1992 ασφαλισμένοι του ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι ασφαλίζονται υποχρεωτικώς στα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού, Αεροπορίας (ΜΤΣ, ΜΤΝ, ΜΤΑ), δεν έχουν υποχρέωση να ασφαλισθούν και στους κλάδους επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας του ΤΣΜΕΔΕ, υπό την προϋπόθεση ότι τα Ταμεία αυτά τους χορηγούν μέρισμα (επικουρική σύνταξη) και εφ άπαξ βοήθημα ως ενίσχυση της κυρίας συντάξεώς τους. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/109/2016

Δυνατότητα εξέτασης αιτήματος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ.) για μετατροπή του Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος (Τ.Ε.Α.Υ.Π.Σ.) του Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α. (Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας) σε υποχρεωτικής ασφάλισης Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος (ΤΕΑΥΠΣ – ΝΠΙΔ).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι διατάξεις που πρόβλεπαν τη διαδικασία μετατροπής του Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος (ΤΕΑΥΠΣ) σε Ν.Π.Ι.Δ., θεωρούνται καταργηθείσες με τη ρητή ένταξή του, από 1.9.2015, στο Ε.Τ.Ε.Α. (Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης). Ενέργειες που τυχόν έγιναν εν τω μεταξύ (όπως σύνταξη αναλογιστικής μελέτης, υποβολή αίτησης, σύνταξη και υποβολή καταστατικού κλπ), οι οποίες δεν τελεσφόρησαν με την έκδοση της εγκριτικής υπουργικής απόφασης και τη δημιουργία του νέου φορέα πριν την 30.06.2015, αποβάλλουν το νόμιμο έρεισμά τους, ενόψει της ρητής πλέον βούλησης του νομοθέτη να ενταχθούν όλοι οι περιγραφόμενοι στο νόμο τομείς και κλάδοι στο Ε.Τ.Ε.Α. που δεν είχαν μέχρι τότε ενταχθεί, δηλ. δεν είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία μετατροπής. Η διοίκηση (Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλισης, Εθνική Αναλογιστική Αρχή, Υπουργός κλπ) δεν έχει πλέον αρμοδιότητα, ενόψει τούτων, να εξετάσει περαιτέρω την υπόθεση και την υποβληθείσα αίτηση σε όποιο στάδιο κι αν ευρίσκεται.


Φ80020/10553/Δ16.οικ.265/2020

Γνωστοποίηση ρυθμίσεων του άρθρου 44 του ν.4670/2020, σχετικά με τις παροχές του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης ΕΤΕΑΕΠ.ΑΔΑ:91Δ346ΜΤΛΚ-0ΣΘ


Φ.330/46/557505/Σ.589/2021

Μετεκπαίδευση των αξιωματικών του Κοινού Σώματος Οικονομικών Επιθεωρητών των Ενόπλων Δυνάμεων σε φορείς για απόκτηση πιστοποιημένης επαγγελματικής εκπαίδευσης.


Δ.ΑΣΦ/395/1552366/2019

Αναγνώριση ως χρόνου ασφάλισης του χρόνου καταβολής του βοηθήματος των μη μισθωτών της παρ. 2 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011. ΑΔΑ: ΨΒ7Θ465ΧΠΙ-Φ3Π ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 55