ΝΣΚ/417/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δημόσιος διαγωνισμός για σύναψη σύμβασης υπηρεσιών – Προδικαστική προσφυγή – Νομιμότητα άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής ή ένστασης – Παραπομπή ή μη στην Επιτροπή Αξιολόγησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Εφ’ όσον, κατά την διεξαγωγή διαγωνισμού, ο οποίος εντάσσεται στο πεδίο εφαρμογής του Π.Δ. 118/2007 και, επιπλέον, εμπίπτει στο πλαίσιο των διατάξεων του Ν. 3886/2010, ασκηθεί η προβλεπόμενη στον τελευταίο νόμο προδικαστική προσφυγή, αυτή παραπέμπεται στην Επιτροπή Αξιολόγησης των ενστάσεων του άρθρου 15 του Π.Δ. 118/2007 και των προσφυγών του άρθρου 4 του Ν. 3886/2010. Η Επιτροπή αυτή, ως μόνο και αποκλειστικό αρμόδιο όργανο, κατά το άρθρο 38 παρ. 2 περ. β΄ του Π.Δ. 118/2007, γνωμοδοτεί στο αποφασίζον όργανο. Β) Το ζήτημα εάν η ασκηθείσα προσφυγή αποτελεί ενδικοφανή προσφυγή του άρθρου 15 του Π.Δ. 118/2007 ή προδικαστική προσφυγή του άρθρου 4 του Ν. 3886/2010 είναι ερευνητέο κατά περίπτωση, η δε σχετική κρίση για τον χαρακτήρα της ανάγεται στη σφαίρα της αρμοδιότητας της Επιτροπής (και του Δικαστηρίου, αν η υπόθεση αχθεί ενώπιόν του), η οποία αποφαίνεται ερμηνεύοντας το περιεχόμενο της προσφυγής, με βάση τις αρχές της καλής πίστεως και της χρηστής διοικήσεως, κατά συνεκτίμηση και της τυχόν διαφαινόμενης βούλησης του προσφεύγοντος. Περαιτέρω, ως εξυπακούεται, η αναθέτουσα αρχή και η Επιτροπή δεν μπορούν να αρνηθούν την παραλαβή ή την εξέταση προσφυγής εκ μόνου του γεγονότος ότι αυτή χαρακτηρίζεται ή κρίνεται ότι αποτελεί ένσταση ή ενδικοφανής προσφυγή του άρθρου 15 του Π.Δ. 118/2007, αλλά οφείλουν να την παραλάβουν, να την εξετάσουν και να την απορρίψουν ως απαράδεκτη. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Δ.Εφ.Αθ/170/2012
Διαγωνισμός σύμβασης προμήθειας. Για το παραδεκτό αίτησης ακύρωσης κατά πράξης εκδιδόμενης στα πλαίσια διαγωνισμού, ο οποίος εμπίπτει μεν στο πεδίο εφαρμογής του π.δ. 118/2007, αλλά δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 3886/2010, απαιτείται η προηγούμενη άσκηση της προβλεπόμενης, στη διάταξη του άρθρου 15 παρ. 2 του εν λόγω προεδρικού διατάγματος, ένστασης (ενδικοφανούς προσφυγής). Μεταξύ δε των προϋποθέσεων για την παραδεκτή άσκηση της εν λόγω ένστασης, όχι, όμως, και της προδικαστικής προσφυγής του ν. 3886/2010, προβλέπεται ρητώς η κατάθεση παραβόλου. Επομένως, η άσκηση της ένστασης του άρθρου 15 του π.δ. 118/2007, δεν μπορεί να αναπληρωθεί, στην ως άνω περίπτωση, από την άσκηση «προδικαστικής» προσφυγής, ασκούμενης κατ` επίκληση του ν. 3886/2010, εάν αυτός δεν είναι εφαρμοστέος (πρβλ. ΣτΕ 1765/2010).
ΣτΕ/514/2011
Από τις διατάξεις του άρθρου 15 παρ. 1, 2 και 6 του π.δ. 394/1996 προκύπτει ότι η καταβολή παραβόλου θεσπίζεται ως προϋπόθεση για το παραδεκτό της άσκησης των προβλεπόμενων από την παράγραφο 2 του άρθρου 15 του π.δ. 394/1996 ενστάσεων και όχι για το παραδεκτό της άσκησης της προβλεπόμενης από την παράγραφο 2 του άρθρου 3 του ν. 2522/1997 προσφυγής. Εξ άλλου από τις διατάξεις του άρθρου 3 παρ. 2 εδαφ. α΄ και στ΄του ν. 2522/1997 προκύπτει ότι η προηγούμενη άσκηση και η απόρριψη της προβλεπόμενης στο εδάφιο α΄ προσφυγής αποτελεί διαδικαστική προϋπόθεση για την άσκηση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων, χωρίς να απαιτείται, για το παραδεκτό της αίτησης αυτής, και η προηγούμενη άσκηση και απόρριψη της τυχόν προβλεπόμενης στις οικείες ειδικές διατάξεις διοικητικής προσφυγής, ενδικοφανούς ή νομιμότητας, όπως εκείνης που προβλέπεται στο άρθρο 15 παρ. 1 του π.δ. 394/1996 και ήδη στο άρθρο 15 παρ. 1 του π.δ. 118/2007 (ΣΕ 2457/2009). 4. Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, το Δ.Σ. του καθ’ ου νοσοκομείου μη νομίμως απέρριψε, με την προσβαλλόμενη απόφασή του, την ρητώς επιγραφόμενη ως «προδικαστική προσφυγή (άρθρου 3 ν. 2522/1997)» της αιτούσας, για το λόγο ότι «δεν υποβλήθηκε με την καταβολή του προβλεπόμενου από τις διατάξεις του άρθρου 15 του π.δ. 118/07 χρηματικού παραβόλου». Για το λόγο αυτό, που προβάλλεται βασίμως με την κρινόμενη αίτηση, και λαμβανομένου υπόψη ότι η υπόθεση δεν είναι εκκαθαρισμένη κατά το πραγματικό της μέρος, δοθέντος ότι ανακύπτουν ζητήματα τεχνικής φύσης, τα οποία ο ακυρωτικός δικαστής δεν μπορεί να εξετάσει πρωτοτύπως, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η 12(θ.7)/8-7-2008 απόφαση του Δ.Σ. του καθ’ ου νοσοκομείου, κατά το μέρος που απέρριψε την προσφυγή της αιτούσας κατά της 1(θ.22)/28-2-2008 όμοιας, ενώ παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως.
ΝΣΚ/366/2009
Κρατικές προμήθειες. Νομιμότητα συνέχισης ή μη του διαγωνισμού κατ’ άρθρο 13 παρ. 3 του ΠΔ 118/2007. Αποδοχή προδικαστικής προσφυγής αρχικώς συμμετέχουσας εταιρείας, που αποκλείστηκε λόγω ελλιπών δικαιολογητικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αναφερόμενη στο ερώτημα προδικαστική προσφυγή είναι απαράδεκτη και απορριπτέα, διότι η προσφεύγουσα δεν αμφισβητεί τη νομιμότητα της απορρίψεως της προσφοράς της. Ανεξαρτήτως ποσού, στην προκειμένη περίπτωση δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 13 παρ. 3 του Π.Δ. 1178/2007 για τη συνέχιση του διαγωνισμού, διότι η αναθέτουσα αρχή κάλεσε τη διαγωνιζόμενη που εξακολουθούσε να μετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία να συμφωνήσει σε παράταση της ισχύος της προσφοράς της, πέραν του διπλασίου του χρόνου που ορίζεται στην προκήρυξη, χωρίς προηγουμένως ή, ταυτοχρόνως, να κρίνει αιτιολογημένα ότι η συνέχιση του διαγωνισμού στη συγκεκριμένη περίπτωση εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. (ομοφ.)
ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)/27/2016
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ – ΑΓΟΡΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Υπουργείο σε δικαιούχους για την προμήθεια ειδών συντήρησης και επισκευής μεταφορικών μέσων ξηράς κατόπιν διενέργειας ανοιχτών δημόσιων διαγωνισμών για τους εξής λόγους: 1) Κατά παράβαση του άρθρου 4 παρ. 2 και 5, καθώς και του άρθρου 10 του π.δ. 118/2007: α) δεν δημοσιεύθηκε περίληψη διακηρύξεων στο Τεύχος Διακηρύξεων Δημοσίων Συμβάσεων της ΕτΚ, ενώ δεν προβλέπεται αντίστοιχη εξαίρεση με την επικαλούμενη διάταξη του ν. 3681/2010, β) δεν τηρήθηκε η προθεσμία των τριάντα ημερών, μεταξύ της δημοσίευσης και της διενέργειας του διαγωνισμού. γ) η περίληψη των διακηρύξεων είναι αόριστη. 2) κατά παράβαση του άρθρου 21 περ. η΄ του π.δ. 118/2007, η κατακύρωση στον εκάστοτε μοναδικό προσφέροντα έγινε χωρίς να ληφθούν υπόψη συγκριτικά στοιχεία τιμών 3) Κατά παράβαση του άρθρου 2 παρ. 2 περ. β΄ του π.δ. 118/2007, δεν έχει προσδιοριστεί η προϋπολογισθείσα δαπάνη εκάστου προκηρυσσόμενου είδους και 5) δεν προκύπτει με σαφήνεια το ποσοστό αυξομείωσης των ποσοτήτων των ζητούμενων κατά περίπτωση υλικών.
ΕλΣυν/ΣΤΚλιμ/5/2010
Μη νόμιμη η διαδικασία διενέργειας προμήθειας ειδών περιτοναϊκής κάθαρσης από νοσοκομείο, με ανοικτό διαγωνισμό και κριτήριο κατακύρωσης τη χαμηλότερη τιμή, διότι: Παράρτημα α) η ανάθεση από την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας στο νοσοκομείο, της ευθύνης του διαγωνισμού είναι μη νόμιμη, αφενός διότι δεν προκύπτει η παροχή της προβλεπόμενης στο νόμο προηγούμενης σχετικής έγκρισης από τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και αφε¬τέρου κατά το μέρος που αφορά στην προμήθεια είδους για την κάλυψη των αναγκών άλλου φορέα από αυτόν που διενεργεί τον διαγωνισμό, β) η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, κατά παράβαση του άρθρου 6 παρ.7 του ν.3580/2007, εξουσιοδότησε με σχετική απόφασή της το νοσοκομείο να συντάξει τις τεχνικές προδιαγραφές της οικείας διακήρυξης και τον Διοικητή αυτού να συγκροτήσει την Επιτροπή διενέργειας του διαγωνισμού, γ) η Επιτροπή διενέργειας του διαγωνισμού συγκροτήθηκε από τέσσερα τακτικά και ισάριθ¬μα αναπληρωματικά και όχι από τρία ή πέντε μέλη, κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 38 παρ.2 εδ. α' του π.δ. 118/2007 και σε κάθε περίπτωση η σύνθεσή της ήταν μη νόμιμη, δεδομένου ότι στις συνεδριάσεις της συμμετείχε ως πέμπτο μέλος πρόσωπο που δεν προβλεπόταν στην πράξη συγκρότησης, δ) στη διακήρυξη δεν αναγράφεται η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανά προκηρυσσόμενο είδος, ώστε να ελεγχθεί αφενός η τυχόν υπέρβαση των προσφερόμενων τιμών σε σχέση με το 10% της προϋπολογιζόμενης δαπάνης ανά είδος, αφετέρου το ποσό των υποβληθεισών εγγυητικών επιστολών συμμετοχής, ε) για ορισμένες κατηγορίες υπό προμήθεια ειδών (συνοδών εξαρτημάτων) στη διακήρυξη αναγράφεται μόνο η συνολικά απαιτούμενη ποσότητα, χωρίς να προσδιορίζεται η ποσότητα κάθε επιμέρους υλικού που εμπίπτει σε αυτές, στ) ορισμένα από τα υπό προμήθεια είδη κατακυρώθηκαν στην προμηθεύτρια εταιρεία σε ποσότητα μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη στη διακήρυξη σε ποσοστό άνω του 15%, κατά παράβαση του άρθρου 21 περ. α' του π.δ.118/2007, ζ) κατακυρώθηκαν στην ίδια εταιρεία ως μειοδότρια και υλικά, για τα οποία δεν είχε υποβάλει προσφορά και η) στην ίδια εταιρεία κατακυρώθηκαν είδη (υλικά) που δεν ζητούνται από τη διακήρυξη, αφού έφεραν χαρακτηριστικά διάφορα των τεχνικών προδιαγραφών. Με την 656/2010 απόφασή του το VI Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανακάλεσε εν μέρει την προμνησθείσα Πράξη του Κλιμακίου λόγω συγγνωστής πλάνης και πλάνης περί τα πράγματα.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/196/2011
Νομιμότητα σχεδίου σύμβασης καθαριότητος (..) Με τα δεδομένα αυτά σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (σκέψη ΙΙΙ) το Κλιμάκιο κρίνει ότι η αιτιολογία της από 17.3.2011 απόφασης της αναθέτουσας αρχής (Πρυτανικού Συμβουλίου) δεν αναφέρεται σε λόγους κατεπείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης κατά την έννοια του άρθρου 25 π.δ. 60/2007, αλλά σε περιστατικά που απορρέουν από ενέργειες ή παραλείψεις της ίδιας της αναθέτουσας αρχής, η οποία ματαίωσε τον διενεργηθέντα στις 23.3.2010 ανοικτό διεθνή διαγωνισμό (διακ.2/2010), χωρίς να προκύπτει ότι εξετάστηκε η δυνατότητα βάσει του άρθρου 13 π.δ. 118/2007 παράτασης των προσφορών που έληγαν, καθώς και η περίπτωση μείωσης του συμβατικού αντικειμένου βάσει του άρθρου 21 παρ.1 του π.δ. 118/2007 (VI Τμ. Ελ. Συν: 2092/2011), λόγω μείωσης της παρεχόμενης στο Ίδρυμα επιχορήγησης. Σε κάθε δε περίπτωση, η ματαίωση προηγούμενου διαγωνισμού δεν αποτελεί κατεπείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη, κατά την έννοια του άρθρου 25 π.δ. 60/2007, διότι στην προκειμένη περίπτωση προκύπτει ότι η μη έγκαιρη ανάδειξη αναδόχου μετά από διαγωνιστική (ανοικτή ή κλειστή) διαδικασία, πριν τη λήξη (31.1.2011) της συνολικά τριετούς διάρκειας των προηγούμενων από 1.2.2008 σχετικών συμβάσεων, οφείλεται σε έλλειψη προγραμματισμού και επιμέλειας της αναθέτουσας αρχής. Επιπροσθέτως, οι επικαλούμενες στην ίδια απόφαση ανάγκες δεν αποτελούν απρόβλεπτα περιστατικά, αλλά συνιστούν γνωστά και προβλέψιμα δεδομένα κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, από τη συνήθη χρήση των κτιριακών εγκαταστάσεων.(..) Κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων.Ανακλήθηκε με την Απόφαση Ελ. Συν. Τμ. 6 2776/2011
ΕΣ/Τμ.4/(ΚΠΕ)136/2014
Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής σε ιδιωτική εταιρεία για τις υπηρεσίες καθαρισμού των χώρων Σχολής, κατόπιν διενέργειας τακτικού διαγωνισμού, καθόσον: α) κατά παράβαση των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 10 του π.δ/τος 118/2007 (ΦΕΚ 150 Α), συντμήθηκε η προθεσμία διενέργειας του διαγωνισμού, και β) η προσφορά της άνω μειοδότριας εταιρείας θα έπρεπε να είχε απορριφθεί, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 7 παρ. 2 της διακήρυξης, αφού οι αναγραφόμενες σ’ αυτή μηνιαίες κατ’ απασχολούμενο άτομο αμοιβές υπολείπονταν των ελάχιστων νομίμων. Νόμιμη η κατακύρωση του αποτελέσματος μειοδοτικού διαγωνισμού στον προσφέροντα τη χαμηλότερη τιμή, χωρίς να χρειάζεται κάποια άλλη πρόσθετη προυπόθεση, (άρθρο 20 παρ.2 α του π.δ.118/2007).
ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)/36/2016
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από τον Ο.Α.Ε.Δ. σε εταιρείες για την παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας παιδιών υπαλλήλων του στις κατασκηνώσεις τους διότι κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 38 του π.δ. 118/2007 και 26 του ν. 4024/2011, για την παραλαβή των επίμαχων υπηρεσιών δεν συγκροτήθηκε με απόφαση του αρμοδίου οργάνου διοίκησης του Ο.Α.Ε.Δ. τριμελής Επιτροπή Παραλαβής, αποτελούμενη από υπαλλήλους του Οργανισμού, κατόπιν διενέργειας κληρώσεως μεταξύ όλων όσων πληρούσαν τις προϋποθέσεις συμμετοχής σε αυτήν.ΣΥΓΓΝΩΣΤΗ ΠΛΑΝΗ
ΝΣΚ/146/2012
Δυνατότητα αναλογικής εφαρμογής σε δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών, διατάξεων του Π.Δ.118/2007, που προβλέπουν την επιβολή κυρώσεων εις βάρος προμηθευτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν υφίσταται δυνατότητα αναλογικής εφαρμογής, σε δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών, των διατάξεων των άρθρων 34 παρ.5γ’ και 39 του Π.Δ.118/2007, οι οποίες ορίζουν ότι μπορεί να αποκλείεται προμηθευτής από το σύνολο των προμηθειών του δημόσιου τομέα, για ορισμένο ή αόριστο χρόνο, με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης (και ήδη Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας), η οποία εκδίδεται ύστερα από γνωμοδότηση της Επιτροπής Πολιτικής Προγραμματισμού Προμηθειών των παρ.1 και 2 του άρθρου 6 του Ν.2286/1995, υποκαθισταμένου του ως άνω Υπουργού από τον Υπουργό Οικονομικών, ως αρμοδίου επί των δημοσίων συμβάσεων υπηρεσιών. (ομοφ.)
ΝΣΚ/217/2016
Εφαρμοστέες διατάξεις για την κήρυξη έκπτωτης κοινοπραξίας στην οποία ανατέθηκαν, με πρόχειρο διαγωνισμό, από υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εργασίες ενίσχυσης θεμελίωσης διατηρητέου νεοκλασικού σχολείου της μεσαιωνικής πόλης της Ρόδου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δύναται νομίμως να κηρυχθεί έκπτωτη η κοινοπραξία του ερωτήματος, με τη διαδικασία που διαγράφεται στο άρθρο 34 του π.δ. 118/2007, οι διατάξεις του οποίου ήταν εφαρμοστέες στον επίμαχο διαγωνισμό σύμφωνα με τη σχετική διακήρυξη και την βάσει αυτής συναφθείσα σύμβαση, εφ’ όσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της διάταξης αυτής κατά την ουσιαστική κυριαρχική κρίση της αρμόδιας υπηρεσίας. Οι διατάξεις του άρθρου 34 του π.δ. 118/2007 είναι εφαρμοστέες, σε κάθε περίπτωση, και λόγω του προέχοντος χαρακτήρα της επίμαχης (μικτής) σύμβασης, ως δημόσιας σύμβασης υπηρεσιών, στην οποία εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις του ΠΔ 118/2007.