ΝΣΚ/440/2002
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κρατικές Προμήθειες. Υπαγωγή της Ανώνυμης Εταιρίας Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων ΤΕΟ ΑΕ στον Ν 2286/1995.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τον συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 15 παρ.3 του Ν 2938/2001 και του άρθρου 5 παρ.8 του Ν 2229/1994 προκύπτει ότι η ως άνω Ανώνυμη Εταιρία, η οποία αποτελεί, κατά νόμο, δημόσια επιχείρηση πλην, όμως, λειτουργεί κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας και διέπεται από τις ειδικές διατάξεις του ιδρυτικού της νόμου και του ΚΝ 2190/1920, δεν υπάγεται στις διατάξεις του Ν 2286/1995 για τις προμήθειες, παρά μόνο στις σχετικές για τις προμήθειες διατάξεις του ΠΔ 370/1995, με τις οποίες έγινε προσαρμογή της Ελλ. Νομοθεσίας με την Οδηγία 93/36/ΕΕ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Αριθμ. 838/39/461322/2008
Ειδικός κανονισμός για τις προμήθειες και τις παροχές υπηρεσιών της ΕΥΠ που εξαιρούνται από τις διατάξεις του ν. 2286/1995 - Ανάθεση αρμοδιότητας στον Διοικητή ΕΥΠ.».
Ν.1797/1988
Προμήθειες του δημόσιου τομέα και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων. Καταργήθηκε από την περ. θ' της παρ. 2 του άρθρου 10 του Ν. 2286/1995 (Α' 19/1.1.1995) εκτός από το άρθρο 18 που διατηρήθηκε σε ισχύ με τις ανωτέρω διατάξεις
N.2286/1995
Συλλογή διατάξεων για τις προμήθειες του Δημόσιου τομέα και την παροχή Υπηρεσιών (2286/1995,118/2007,2362/1995, 11389/1993,2955/2001,3918/2011,3978/2011)
ΝΣΚ/61/2010
Κρατικές προμήθειες. Δημόσιοι διαγωνισμοί για την θαλάσσια μεταφορά στρατιωτικών υλικών και εφοδίων και λοιπού μη αμυντικού υλικού από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα και αντιστρόφως. Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι διαγωνισμοί για την σύμβαση μεταφοράς στρατιωτικού υλικού από τις Η.Π.Α. στην χώρα μας και αντιστρόφως, εφόσον χαρακτηρίζεται ως αμυντικό θα διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 3433/2006, για το μη αμυντικό υλικό θα ακολουθούνται οι διατάξεις του Ν. 2286/1995.
ΝΣΚ/159/2004
Ταμείο Εθνικής Οδοποιϊας ΑΕ. Γνώση βιβλίων και στοιχείων ΚΒΣ τρίτων επιχειρήσεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α. Η συσταθείσα με τις διατάξεις του Ν 2938/2001 εταιρεία με την επωνυμία «Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων» και το διακριτικό τίτλο «ΤΕΟ ΑΕ», δεν μπορεί να λαμβάνει γνώση των βιβλίων και στοιχείων ΚΒΣ τρίτων επιχειρήσεων, σύμφωνα με το άρθρο 31 εδ.α’ του ΚΒΣ. Β. Δεν μπορεί η ανώνυμη εταιρεία «ΤΕΟ ΑΕ» να λάβει γνώση των βιβλίων και στοιχείων ΚΒΣ τρίτων επιχειρήσεων, σύμφωνα με το άρθρο 31 εδ.α’ του ΚΒΣ, ούτε και για το χρονικό διάστημα πριν τις 6-9-2001 όταν υφίστατο και λειτουργούσε ως ΝΠΔΔ το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, αφού το εν λόγω δικαίωμα δεν διατηρήθηκε και υπέρ της ανώνυμης εταιρείας «ΤΕΟ ΑΕ», που συνεστήθη με τη διάταξη του άρθρου 1 Ν 2938/2001.
ΕΣ/Τ4/42/1998
Δαπάνες που δεν πραγματοποιούνται κεντρικά από το Υπουργείο Εμπορίου ούτε έχουν ανατεθεί με απόφαση του αρμοδίου οργάνου κατά τις διατάξεις των διατάξεων 6,7,8 και 10 του άρθρου 2 του ν.2286/1995, στους κατ' ιδίαν φορείς, δεν υπόκεινται στις κρατήσεις των παρ. 2 και 3 του άρθρου 7 του ν.2286/1995.
ΝΣΚ/756/1999
Συμβάσεις προμήθειας. Ζητήματα περί την εφαρμογή του άρθρου 11 και 12 του π.δ.99/1992 μετά την κατάργηση του ν.1797/1988.Ως εκ του γεγονότος ότι ο νομοθέτης των άρθρων 11 και 12 του π.δ.99/1992 απέβλεψε μόνο στα εκάστοτε όρια των χρηματικών ποσών που ισχύουν για τις περιπτώσεις από τον τότε ισχύοντα νόμο περί προμηθειών (ν.1797/1988) παρέπεται ότι, μετά την κατάργηση του τελευταίου νόμου, πρέπει να θεωρηθεί ότι η παραπομπή αυτή των άνω άθρων 11 και 12 αναφέρεται πλέον στα αντίστοιχα όρια των χρηματικών ποσών που ορίζουν οι διατάξεις που διέπουν τις αντίστοιχες προμήθειες (άρθρο 83 ν.2362/95). Εφόσον για τις προμήθειες ειδών που υπάγονται στις διατάξεις του π.δ.99/1992 δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν.2286/1995, παρέπεται ότι και για τον τύπο της διαδικασίας που θα ακολουθηθεί από μια Υπηρεσία του ΥΠ.ΠΟ., που νομίμως εφαρμόζει το π.δ.99/1992 για την προμήθεια υλικών αναγκαίων για την εκτέλεση έργου ή την εκπόνηση μελέτης δεν θα εφαρμοσθεί το όριο που τίθεται από το ν.2286/1995 και την βάσει του άρθρου 2 αυτού εκδοθείσα απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης (Εμπορίου).
ΝΣΚ/246/2007
Κρατικές Προμήθειες. Προσφυγή στην διαδικασία της διαπραγμάτευσης λόγω ύπαρξης αποκλειστικών δικαιωμάτων (πνευματική ιδιοκτησία).Συντρέχει νόμιμη περίπτωση, κατ’ άρθρο 2 παρ.13 περ.ΙΙ του Ν 2286/1995, προστασίας δικαιωμάτων αποκλειστικότητας και προσφυγής στην διαδικασία της διαπραγμάτευσης του άρθρου 2 παρ.12 εδαφ.δ’ του Ν 2286/1995, σε περίπτωση που η Υπηρεσία θελήσει να δημιουργήσει διαφημιστικό σποτ με βάση τις υπόλοιπες διαφημιστικές ιδέες που προσέφερε συγκεκριμένη εταιρεία στον προαναφερθέντα διαγωνισμό, εφ’ όσον οι διαφημιστικές αυτές ιδέες έχουν ή θα έχουν ως βασικό πυρήνα την ανωτέρω διαφημιστική ιδέα «Wonderful Greece» ως οπτικοακουστικό έργο και την αυτονόητη προϋπόθεση ότι στον υλικό φορέα του διαφημιστικού αυτού σποτ θα αναφέρεται η επωνυμία της ως άνω αναδόχου εταιρείας.
ΕΣ/Τμ.7/309/2010
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι η διαδικασία του προηγηθέντος πρόχειρου διαγωνισμού διενεργήθηκε πλημμελώς, χωρίς δημοσίευση της οικείας διακήρυξης. Ο ισχυρισμός του Δήμου ….ότι η ρύθμιση του Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α., με την οποία επιβάλλεται ως προϋπόθεση για τη διενέργεια πρόχειρου διαγωνισμού η δημοσίευση της διακήρυξης δεν είναι ισχυρή μετά την ισχύ του ν. 2286/1995, είναι αβάσιμος. Τούτο διότι, όπως εκτέθηκε στην προηγούμενη σκέψη, αφενός οι προμήθειες των Ο.Τ.Α., κατά ρητή παραπομπή του άρθρου 209 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα εκτελούνται σύμφωνα με τον Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α., αφετέρου με τις μεταβατικές ρυθμίσεις του ν. 2286/1995 ο τελευταίος έχει διατηρηθεί σε ισχύ στο σύνολό του. Επιπλέον, η προϋπόθεση της δημοσίευσης για τη διενέργεια πρόχειρου διαγωνισμού συμβιβάζεται με το νόημα του συνόλου των ρυθμίσεων του νόμου 2286/1995, με τις οποίες καθιερώνονται ως κατά κανόνα διαδικασίες για τη σύναψη συμβάσεων προμηθειών οι διαγωνιστικές, οι οποίες ενισχύουν τη δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού. Εξάλλου, ο ν. 2286/1995 δεν υπεισέρχεται σε λεπτομερείς διατυπώσεις σχετικά με κάθε διαδικασία που καταλήγει στη σύναψη σύμβασης προμήθειας, αλλά παραπέμπει για το σκοπό αυτό στις ειδικότερες ρυθμίσεις των σχετικών κανονιστικών διοικητικών πράξεων και όσον αφορά τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης στον Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α.. Ειδικά, ο ισχυρισμός του Δήμου ότι σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 12 του ν. 2286/1995 εξαιρείται ρητά από τη δημοσίευση προκήρυξης η διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού, είναι επίσης αβάσιμος. Τούτο διότι αφενός τέτοια ρητή εξαίρεση δεν διατυπώνεται, από το γεγονός δε ότι ρητά προβλέπεται η δημοσίευση διακήρυξης στις περιπτώσεις του ανοικτού και κλειστού διαγωνισμού, δεν συνάγεται το αντίθετο σχετικά με τη συνοπτική διαδικασία, παρά αυτό είναι ζήτημα που αφίεται να ρυθμιστεί με τις ειδικότερες κανονιστικές αποφάσεις, εν προκειμένω με τον Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α.. Επιπλέον, με δεδομένο ότι θεμελιώδης αρχή που διέπει τις δημόσιες προμήθειες είναι η επίτευξη του ευρύτερου δυνατού ανταγωνισμού, προκειμένου να επιλεγεί η καλύτερη προσφορά, η ρύθμιση του Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α. σχετικά με τις περιπτώσεις, κατά τις οποίες απαιτείται δημοσίευση διακήρυξης πριν από τη διενέργεια διαγωνισμού δεν αντίκειται στο περιεχόμενο του ν. 2286/1995, ακόμα και στην περίπτωση του πρόχειρου διαγωνισμού.
8028/1/55/2012
Τροποποίηση της αριθ. 8028/1/27.7.2000 απόφασης Υπουργού Δημόσιας Τάξης «Διαδικασία προμηθειών και πληρωμής υλικοτεχνικού εξοπλισμού της Ελληνικής Αστυνομίας, που εξαιρούνται από τις διατάξεις του Ν. 2286/1995 και βαρύνουν τις πιστώσεις των απορρήτων δαπανών» (ΦΕΚ Β΄ 1101).