ΝΣΚ/441/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Επώνυμο. Δυνατότητα συμπλήρωσης οικογενειακού επωνύμου με εκείνο αποβιώσαντος συζύγου, χήρας, η οποία ετέλεσε δεύτερο γάμο, μετά την ισχύ του άρθρου 1388 Α.Κ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή, υπό την ισχύ άρθρου 1388 του Α.Κ., (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 15 του Ν 1329/1983), η συμπλήρωση, στα δημοτολόγια, του οικογενειακού επωνύμου χήρας, η οποία ετέλεσε, το έτος 1994, δεύτερο γάμο, δια της προσθήκης στο υφιστάμενο οικογενειακό επώνυμο και εκείνου του αποβιώσαντος (το έτος 1987) πρώτου συζύγου της, με το οποίο και ήτο εγγεγραμμένη μέχρι την τέλεση του δευτέρου γάμου της. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/70/2003
Επώνυμο Ελληνίδας, που διατήρησε, το επώνυμο του πρώην αλλοδαπού συζύγου της, μετά τον γάμο της με Έλληνα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ελληνίδα που είχε τελέσει γάμο με αλλοδαπό και στη συνέχεια ο γάμος της ελύθη με διαζύγιο στην αλλοδαπή, διατήρησε δε το επώνυμο του πρώην συζύγου της, σύμφωνα με τα ισχύοντα στο δίκαιο της αλλοδαπής, που διέπει τις προσωπικές της σχέσεις, γάμο και διαζύγιο, με την εφαρμογή των άρθρων 14 και 16 ΑΚ, ως το δίκαιο της τελευταίας κατά την διάρκεια του γάμου κοινής συνήθους διαμονής τους, το διατηρεί και μετά το γάμο της με Έλληνα, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 1388 ΑΚ, αφού με το γάμο το επώνυμο της γυναίκας δεν μεταβάλλεται.
ΝΣΚ/14/2003
Δυνατότητα διατήρησης του επωνύμου του συζύγου από τις γυναίκες που τέλεσαν τον γάμο τους μετά την 18-2-1983.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή η διατήρηση του επωνύμου του συζύγου, στις γυναίκες που τέλεσαν γάμο μετά την 18-2-1983, σε συνδυασμό με τα συγκεκριμένα περιστατικά, δηλαδή την εσφαλμένη εγγραφή από τους ΟΤΑ του επωνύμου γυναικών που παντρεύτηκαν μετά την 18-2-1983, κατά τους πρώτους μήνες εφαρμογής της διατάξεως του άρθρου 1388 ΑΚ, ως τροποποιήθηκε με το άρθρο 15 του Ν 1329/1983, οι δε γυναίκες αυτές, επί μία εικοσαετία περίπου, τόσο με το δελτίο ταυτότητας, που εκδόθηκε βάσει της εσφαλμένης αυτής εγγραφής των ΟΤΑ, και των πιστοποιητικών που χορηγήθηκαν από αυτούς, αλλά και με άλλα δημόσια έγγραφα, καθιερώθηκαν στις συναλλαγές με το επώνυμο του συζύγου τους, η δε αλλαγή αυτού, αυτεπαγγέλτως από τους ΟΤΑ, μετά πάροδο μακρού χρόνου θα επιφέρει ανατροπή στις πραγματικές ή νομικές καταστάσεις που δημιουργήθηκαν, αντίθετη προς την δικαιολογημένη εμπιστοσύνη των πολιτών.
ΝΣΚ/14/2004
Επώνυμο. Μεταβολή τούτου στο διαβατήριο αλλοδαπής μετά την τέλεση γάμου της με Έλληνα υπήκοο, και υποκατάσταση τούτου από εκείνο του συζύγου της. Συνέπειες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για το επώνυμο των συζύγων εκ των οποίων ο ένας είναι Έλληνας και ο έτερος αλλοδαπός, εφαρμόζεται η περίπτωση 2 του άρθρου 14 ΑΚ, ήτοι το δίκαιο της τελευταίας κατά τη διάρκεια του γάμου κοινής συνήθους διαμονής. Υπό το δεδομένο, ότι η διάταξη του άρθρου 1388 ΑΚ είναι δημόσιας τάξης, το χορηγηθέν, από τη χώρα της υπηκοότητας, διαβατήριο στην αλλοδαπή σύζυγο με το επώνυμο του Έλληνα συζύγου της δεν παράγει έννομες συνέπειες, από πλευράς εφαρμοστέου εσωτερικού δικαίου προς μεταβολή της εγγραφής της στα δημοτολόγια, καθώς και του επωνύμου της στη χορηγηθείσα άδεια διαμονής. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/337/2005
Επανάκτηση επωνύμου ελληνίδας που παντρεύτηκε αλλοδαπό προ του 1983.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Όταν, δυνάμει του άρθρου 14 Α.Κ. εφαρμοστέο στις προσωπικές σχέσεις των συζύγων, είναι το ελληνικό δίκαιο, τότε είναι δυνατή η επανάκτηση του επωνύμου των ελληνίδων που τέλεσαν γάμο με αλλοδαπούς προ του 1983.
ΔΕΔ/Θεσ/879/2025
Η απόφαση 879/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2021, ύψους €44.019,77 (φόρος και πρόστιμο), που εξέδωσε η Δ.Ο.Υ. Βέροιας. Η πράξη εκδόθηκε λόγω διαπίστωσης προσαύξησης περιουσίας, καθώς εντοπίστηκαν αδικαιολόγητες πρωτογενείς καταθέσεις ύψους €91.290,98 στην προσφεύγουσα. Η προσφεύγουσα ισχυρίστηκε ότι τα ποσά προήλθαν από οικονομίες σε μετρητά του αποβιώσαντος συζύγου της. Παρόλο που η ελεγκτική υπηρεσία αναγνώρισε την ύπαρξη διαθέσιμου οικογενειακού κεφαλαίου προς ανάλωση, η Δ.Ε.Δ. απέρριψε τον ισχυρισμό της, καθώς η προσφεύγουσα δεν προσκόμισε στοιχεία που να αποδεικνύουν σαφώς ότι οι καταθέσεις προήλθαν από το εν λόγω κεφάλαιο (πχ. καταθετήρια) και δεν δικαιολόγησε καταθέσεις από τρίτα πρόσωπα. Η Δ.Ε.Δ. προέβη μόνο σε τροποποίηση της αιτιολογίας της πράξης ως προς τη νομική βάση του προστίμου, από τον ν. 5104/2024 στον ν. 4987/2022.
ΝΣΚ/117/2022
Ερωτάται εάν: 1) Η επισυναπτόμενη στο ερώτημα σύμβαση εργασίας του Μ.Σ. με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποτελεί αποδοχή θέσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 51 του ν. 3528/2007, 2) η σύμβαση αυτή συνδέεται ή όχι με τις διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, σύμφωνα με τις οποίες, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, απαγορεύεται η μετάταξη ή απόσπαση ή οποιαδήποτε άλλη μετακίνηση, ανεξαρτήτως διαδικασίας ή φορέα υποδοχής, υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ για χρονικό διάστημα δύο ετών και 3) σε περίπτωση που η σύμβαση εργασίας του ανωτέρω υπαλλήλου δεν εμπίπτει στις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 51 του ν. 3528/2007 ή σε περίπτωση που υφίσταται κώλυμα λόγω των απαγορευτικών διατάξεων του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, εάν αυτή καλύπτεται από τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 51 του ν. 3528/2007 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 3528/2007 περί ασκήσεως ιδιωτικού έργου με αμοιβή, καθώς, σύμφωνα με την επισυναπτόμενη ληξιαρχική πράξη, ευρίσκεται σε σύμφωνο συμβίωσης με την Μ.Μ., η οποία εργάζεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.(....)1) Η αναφερόμενη στο εξεταζόμενο ερώτημα σύμβαση εργασίας, η οποία καταρτίσθηκε μεταξύ του υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, Μ.Σ. και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με ορισμένη χρονική διάρκεια και προκειμένου αυτός να εργασθεί ως διαπιστευμένος κοινοβουλευτικός βοηθός του Έλληνα ευρωβουλευτή, Α.Κ., αποτελεί «αποδοχή θέσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση», κατά τους ορισμούς των διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 51 του νόμου 3528/2007 (ομόφωνα). 2) «Μετακίνηση» κατά την έννοια του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 αποτελεί και η περίπτωση κατά την οποία ο υπάλληλος του e-ΕΦΚΑ αποδέχεται θέση σε όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αιτείται τη χορήγηση σε αυτόν άδειας άνευ αποδοχών, προκειμένου να μεταβεί στην αλλοδαπή για να αναλάβει τα σχετικά καθήκοντά του και να παράσχει τις υπηρεσίες του στον εν λόγω Φορέα. Επομένως, η σύμβαση εργασίας του Μ.Σ. με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η εντεύθεν αίτησή του προς χορήγηση άδειας άνευ αποδοχών, συνδέονται άμεσα με τις εν λόγω απαγορευτικές διατάξεις (κατά πλειοψηφία). 3) α) Ο Μ.Σ., ο οποίος τελεί σε σύμφωνο συμβίωσης με την Μ.Μ., που υπηρετεί με σύμβαση εργασίας πλήρους απασχόλησης σε φορέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο) δικαιούται να αιτηθεί και να λάβει άδεια άνευ αποδοχών δυνάμει της διάταξης του άρθ. 51 παρ. 3 του ν. 3528/2007, προκειμένου να ασκήσει το οικογενειακού δικαίου δικαίωμά του στη συμβίωση με τη Μ.Μ., διότι στο πεδίο εφαρμογής της εν λόγω διάταξης εμπίπτουν όχι μόνο οι stricto sensu σύζυγοι, αλλά και τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης (ομόφωνα). β) Πλην όμως, δεν μπορεί να χορηγηθεί στον Μ.Μ. άδεια από την Υπηρεσία του, κατά τα ειδικώς προβλεπόμενα στο άρθρο 31 του ν. 3528/2007, προκειμένου να συνεχίσει να παρέχει τις υπηρεσίες του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος που θα τελεί σε άδεια άνευ αποδοχών δυνάμει των διατάξεων του άρθ. 51 παρ. 3 του Υπαλληλικού Κώδικα, διότι η εν λόγω διάταξη (του άρθ. 31 του ν. 3528/2007) προϋποθέτει την ενεργό παράλληλη άσκηση των κύριων καθηκόντων του υπαλλήλου, προϋπόθεση η οποία δεν συντρέχει εν προκειμένω (κατά πλειοψηφία). Η γνωμοδότηση γίνεται αποδεκτή από τον Διοικητή του e-ΕΦΚΑ, ως προς το πρώτο ερώτημα, το δεύτερο ερώτημα και το α΄ του τρίτου ερωτήματος.