ΝΣΚ/117/2022
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερωτάται εάν: 1) Η επισυναπτόμενη στο ερώτημα σύμβαση εργασίας του Μ.Σ. με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποτελεί αποδοχή θέσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 51 του ν. 3528/2007, 2) η σύμβαση αυτή συνδέεται ή όχι με τις διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, σύμφωνα με τις οποίες, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, απαγορεύεται η μετάταξη ή απόσπαση ή οποιαδήποτε άλλη μετακίνηση, ανεξαρτήτως διαδικασίας ή φορέα υποδοχής, υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ για χρονικό διάστημα δύο ετών και 3) σε περίπτωση που η σύμβαση εργασίας του ανωτέρω υπαλλήλου δεν εμπίπτει στις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 51 του ν. 3528/2007 ή σε περίπτωση που υφίσταται κώλυμα λόγω των απαγορευτικών διατάξεων του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, εάν αυτή καλύπτεται από τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 51 του ν. 3528/2007 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 3528/2007 περί ασκήσεως ιδιωτικού έργου με αμοιβή, καθώς, σύμφωνα με την επισυναπτόμενη ληξιαρχική πράξη, ευρίσκεται σε σύμφωνο συμβίωσης με την Μ.Μ., η οποία εργάζεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.(....)1) Η αναφερόμενη στο εξεταζόμενο ερώτημα σύμβαση εργασίας, η οποία καταρτίσθηκε μεταξύ του υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, Μ.Σ. και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με ορισμένη χρονική διάρκεια και προκειμένου αυτός να εργασθεί ως διαπιστευμένος κοινοβουλευτικός βοηθός του Έλληνα ευρωβουλευτή, Α.Κ., αποτελεί «αποδοχή θέσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση», κατά τους ορισμούς των διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 51 του νόμου 3528/2007 (ομόφωνα). 2) «Μετακίνηση» κατά την έννοια του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 αποτελεί και η περίπτωση κατά την οποία ο υπάλληλος του e-ΕΦΚΑ αποδέχεται θέση σε όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αιτείται τη χορήγηση σε αυτόν άδειας άνευ αποδοχών, προκειμένου να μεταβεί στην αλλοδαπή για να αναλάβει τα σχετικά καθήκοντά του και να παράσχει τις υπηρεσίες του στον εν λόγω Φορέα. Επομένως, η σύμβαση εργασίας του Μ.Σ. με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η εντεύθεν αίτησή του προς χορήγηση άδειας άνευ αποδοχών, συνδέονται άμεσα με τις εν λόγω απαγορευτικές διατάξεις (κατά πλειοψηφία). 3) α) Ο Μ.Σ., ο οποίος τελεί σε σύμφωνο συμβίωσης με την Μ.Μ., που υπηρετεί με σύμβαση εργασίας πλήρους απασχόλησης σε φορέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο) δικαιούται να αιτηθεί και να λάβει άδεια άνευ αποδοχών δυνάμει της διάταξης του άρθ. 51 παρ. 3 του ν. 3528/2007, προκειμένου να ασκήσει το οικογενειακού δικαίου δικαίωμά του στη συμβίωση με τη Μ.Μ., διότι στο πεδίο εφαρμογής της εν λόγω διάταξης εμπίπτουν όχι μόνο οι stricto sensu σύζυγοι, αλλά και τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης (ομόφωνα). β) Πλην όμως, δεν μπορεί να χορηγηθεί στον Μ.Μ. άδεια από την Υπηρεσία του, κατά τα ειδικώς προβλεπόμενα στο άρθρο 31 του ν. 3528/2007, προκειμένου να συνεχίσει να παρέχει τις υπηρεσίες του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος που θα τελεί σε άδεια άνευ αποδοχών δυνάμει των διατάξεων του άρθ. 51 παρ. 3 του Υπαλληλικού Κώδικα, διότι η εν λόγω διάταξη (του άρθ. 31 του ν. 3528/2007) προϋποθέτει την ενεργό παράλληλη άσκηση των κύριων καθηκόντων του υπαλλήλου, προϋπόθεση η οποία δεν συντρέχει εν προκειμένω (κατά πλειοψηφία). Η γνωμοδότηση γίνεται αποδεκτή από τον Διοικητή του e-ΕΦΚΑ, ως προς το πρώτο ερώτημα, το δεύτερο ερώτημα και το α΄ του τρίτου ερωτήματος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/170/2015
Δυνατότητα ή μη, χορήγησης άδειας χωρίς αποδοχές σε Καθηγητή ΑΕΙ, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 51 παρ.3 του ν. 3528/2007 (Υ.Κ.).Δεν είναι δυνατή η χορήγηση άδειας χωρίς αποδοχές, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 51 παρ.3 του ν. 3528/2007, σε Καθηγητή ΑΕΙ, του οποίου η σύζυγος υπηρετεί στο εξωτερικό σε φορέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά κατ’ εφαρμογή των ειδικών διατάξεων των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 27 του ν. 4009/2011 και υπό τους τασσομένους σε αυτές όρους και προϋποθέσεις. (ομοφ.)
ΝΣΚ/40/2010
Νομιμότητα απόσπασης και διάθεσης υπαλλήλου του ευρύτερου δημόσιου τομέα και ειδικότερα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, στα γραφεία κόμματος που εκπροσωπείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επιτρέπεται η απόσπαση υπαλλήλου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και η εν συνεχεία διάθεσή του στα γραφεία του Κόμματος των Οικολόγων Πράσινων, το οποίο εκπροσωπείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εν όψει του ότι κρίσιμο στοιχείο για τον προσδιορισμό των φορέων από τους οποίους προέρχονται οι αποσπώμενοι και διατιθέμενοι κατά τα ανωτέρω υπάλληλοι είναι και η ένταξή τους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως οριοθετείται με το άρθρο 1 παρ. 6 του Ν 1256/1982 και τις μεταγενέστερες συμπληρώσεις του, πριν την επαναοριοθέτησή του με το άρθρο 51 παρ. 1 του Ν 1892/1990, η δε Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ανήκει στον παραπάνω ευρύτερο δημόσιο τομέα, από τον οποίο ουδέποτε εξήλθε.
ΔΙΔΑΔ/Φ.69/2/οικ.20265/2012
ΘΕΜΑ: Ζητούνται στοιχεία σχετικά με τη σύσταση και συγκρότηση πειθαρχικών συμβουλίων του άρθρου 146Β του ν.3528/2007 όπως ο ν. 3528/2007 τροποποιήθηκε με το άρθρο δεύτερο του ν. 4057/2012.
ΝΣΚ/122/2021
Αν οι διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 υπερισχύουν των διατάξεων του άρθρου 64 του ν. 1416/1984 και εκείνων του άρθρου 163 παρ. 5 του ν. 3584/2007 και, ως εκ τούτου, δεν απαιτείται η γνωμοδότηση του Διοικητικού Συμβουλίου και του αρμόδιου προς διορισμό οργάνου του e-ΕΦΚΑ για την απόσπαση της Μ.Τ., μόνιμης υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, σε θέση Ειδικού Συμβούλου του Δημάρχου Γλυφάδας, λόγω απαγόρευσης της απόσπασης.(...)Οι διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, οι οποίες, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, απαγορεύουν για μία διετία από την έναρξη ισχύος του, στις 19.02.2021, κάθε μορφής μετακινήσεις, ανεξαρτήτως διαδικασίας και φορέα υποδοχής, υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ και προβλέπουν τη μη ολοκλήρωση των εκκρεμών, κατά τον προαναφερθέντα χρόνο, διαδικασιών τέτοιων μετακινήσεων, κατισχύουν ως νεώτερες και ειδικότερες, ακόμη και των ειδικών, για την απόσπαση υπαλλήλων του δημόσιου τομέα σε φορείς ΟΤΑ, διατάξεων του άρθρου 64 του ν. 1416/1984 και των ειδικών, για την πλήρωση θέσεων Ειδικών Συμβούλων, καθώς και Ειδικών και Επιστημονικών Συνεργατών ΟΤΑ και με απόσπαση υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, διατάξεων του άρθρου 163 παρ. 5 του ν. 3584/2007. Κατά συνέπεια, η διαδικασία απόσπασης υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, σε θέση Ειδικού Συμβούλου του Δημάρχου Γλυφάδας, η οποία ήταν εκκρεμής στις 19.02.2021, δεν θα ολοκληρωθεί, και, ως εκ τούτου, παρέλκει η έκδοση γνώμης του Διοικητικού Συμβουλίου του e-ΕΦΚΑ και γνώμης του αρμόδιου προς διορισμό οργάνου του e-ΕΦΚΑ για την απόσπαση της υπαλλήλου αυτής.
ΝΣΚ/164/2021
Εάν: α) οι διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου 36 παρ. 1 του ν. 4608/2019, περί αυτοδίκαιης παράτασης έως 31.12.2023 της απόσπασης του προσωπικού που υπηρετεί στις Ειδικές Υπηρεσίες του ν. 4314/2014 και στην Κεντρική Υπηρεσία της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ) ΑΕ και β) οι διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 καταλαμβάνουν ή όχι την περίπτωση αυτοδίκαιης παράτασης απόσπασης των υπαλλήλων του ερωτήματος, οι οποίες ήταν ήδη αποσπασμένες στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων κατά τη θέση σε ισχύ των διατάξεων αυτών.(...)α) Οι διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 είναι απολύτως ειδικές και ταυτοχρόνως μεταγενέστερες χρονικά από εκείνες του άρθρου 36 του ν. 4608/2019 και ως τέτοιες κατισχύουν των τελευταίων, με βάση τις θεμελιώδεις αρχές της μεθοδολογίας του δικαίου (ομόφωνα). β) Οι διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, καταλαμβάνουν και την περίπτωση αυτοδίκαιης παράτασης απόσπασης υπαλλήλων, οι οποίες ήταν ήδη αποσπασμένες σε Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ν. 4314/2014 κατά τη θέση σε ισχύ των διατάξεων αυτών, πρώτον επειδή οι αρχικές τους αποσπάσεις έληξαν σε χρόνο κατά τον οποίο είχε ήδη τεθεί σε ισχύ η ως άνω ειδική, μεταγενέστερη και κατισχύουσα ρύθμιση και δεύτερον επειδή η παράταση απόσπασης, ανεξάρτητα από τον ειδικότερο τρόπο κατά τον οποίο διενεργείται, αποτελεί είδος εν ευρεία εννοία μετακίνησης του υπαλλήλου κατά την έννοια της εν λόγω διάταξης, η οποία ρητά απαγορεύεται από αυτή (ομόφωνα).
ΝΣΚ/55/2018
Εκπαιδευτική άδεια υπαλλήλου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ) - Νομιμότητα χορήγησης και παράτασης αυτής. α) Δεν μπορεί να εφαρμοστεί ο νεότερος Υπαλ. Κώδικας (ν.3528/2007, άρθρο 58 παρ.1) για την παράταση εκπαιδευτικής άδειας, η οποία είχε χορηγηθεί υπό την ισχύ του προϊσχύσαντος Υ.Κ. (ν.2683/1999 άρθρο 58). β) Είναι νόμιμη η χορήγηση στη Μ.Σ. ετήσιας εκπαιδευτικής άδειας για μετεκπαίδευση, καθώς και η πρώτη ετήσια παράταση της άδειας αυτής, ενώ η απόφαση χορήγησης δεύτερης ετήσιας παράτασης είναι μη νόμιμη, διότι εκδόθηκε καθ’ υπέρβαση του επιτρεπόμενου χρονικού διαστήματος των δύο ετών κατ’ άρθρο 58 παρ. 4 ν.3528/2007. Εν τούτοις, η Υπηρεσία δεν υποχρεούται να την ανακαλέσει και συνακόλουθα δεν συντρέχει νόμιμος λόγος για την επιστροφή, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων, των αποδοχών που καταβλήθηκαν στην υπάλληλο για το χρονικό διάστημα της παράτασης αυτής. γ) Η αναφορά σε «τίτλο σπουδών», που κατατίθεται εντός ορισμένης προθεσμίας των παραγράφων 2 και 3 της ΔΙΔΑΔ/Φ.53/1379/οικ.4727/ 19.2.2008 απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, αφορά στις υπηρεσιακές άδειες που χορηγούνται για τη μεταπτυχιακή εκπαίδευση, η οποία οδηγεί στη λήψη διδακτορικού διπλώματος ή μεταπτυχιακού τίτλου και όχι για τη μετεκπαίδευση του υπαλλήλου για την οποία χορηγείται σχετικό πιστοποιητικό. Εναπόκειται στην ουσιαστική κρίση της Υπηρεσίας να κρίνει αν τα ρητά αναφερόμενα και προσκομισθέντα έγγραφα, σε συνδυασμό με το μη προσκομισθέν κείμενο με κατάλογο 450 αντικειμένων, που αποτελεί το αποτέλεσμα της εργασίας της (το οποίο θα πρέπει να θέσει στη διάθεση της υπηρεσίας), αποτελούν το πιστοποιητικό που αποδεικνύει την ολοκλήρωση της μετεκπαίδευσής της (ομόφ.).
ΝΣΚ/27/2018
Εάν η προθεσμία των είκοσι (20) ημερών που προβλέπεται από το άρθρο 114 παρ.6 εδ. β του Ν.3528/2007(Κώδικας Δημοσίων Πολ. Διοικ. Υπαλλήλων & Υπαλ. Ν.Π.Δ.Δ.) είναι δεσμευτική για τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα. Η προθεσμία των είκοσι (20) ημερών που προβλέπεται από το άρθρο 114 παρ.6 εδ.4 του Ν.3528/2007 είναι δεσμευτική και επομένως οι πειθαρχικοί προϊστάμενοι οφείλουν εντός αυτής να αποφανθούν αιτιολογημένα για την άσκηση ή μη πειθαρχικής δίωξης εις βάρος υπαλλήλου τους δια την συμπεριφορά τους, η οποία διώκεται ποινικώς.
N.3528/2007
Συλλογή διατάξεων, εγκυκλίων, νομολογίας Ν.3528/2007 (ΦΕΚ 26 Α/9-2-2007): Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.
ΔΙΔΑΔ/Φ.35.40/2057/οικ.30264/2014
Επιλογή προϊσταμένων σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα (ν.3528/2007), όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του ν. 4275/2014 (Α΄ 149) – «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007) − Επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων και άλλες διατάξεις» - Έκδοση της αριθ. 1ΓΔ/2014 Προκήρυξης πλήρωσης οριζόντιων θέσεων ευθύνης επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης των Υπουργείων
ΝΣΚ/226/2016
Δυνατότητα χορήγησης άδειας χωρίς αποδοχές σε Καθηγητή Α.Ε.Ι., ενόψει της χορήγησης ήδη, στον ίδιο τριών ετήσιων αδειών χωρίς αποδοχές, εκ των οποίων οι δύο κατά το άρθρο 51 παρ. 3 του ν. 3528/2007 και η τρίτη κατά το άρθρο 27 παρ. 5 του ν.4009/2001.(..)Δεν είναι κατά νόμο δυνατή η χορήγηση άδειας χωρίς αποδοχές σε Καθηγητή Α.Ε.Ι., ενόψει της συμπλήρωσης, με τις ήδη χορηγηθείσες άδειες, του μέγιστου χρόνου των τριών ετών που προβλέπεται από την παράγραφο 6 του άρθρου 27 του ν. 4009/2011, στον οποίο συνυπολογίζεται και ο χρόνος των αδειών χωρίς αποδοχές που του χορηγήθηκαν κατ΄ (εσφαλμένη) επίκληση του άρθρου 51 παρ. 3 του ν. 3528/2007 (ομοφ.)