ΝΣΚ/444/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Δ13/οικ.12370/1077/2018
Διαδικασία συμψηφισμού ποσών και αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).(ΑΔΑ:7ΔΜΦ465Θ1Ω-ΡΝΥ)
ΝΣΚ/88/2014
Ζητήματα ανακύπτοντα στο πλαίσιο του προγράμματος LEADER II, λόγω μη λειτουργίας της επιχορηγηθείσας επένδυσης δημιουργίας τουριστικών καταλυμάτων – Υπόχρεος επιστροφής του αχρεωστήτως καταβληθέντος ποσού της επιχορήγησης – Διαδικασία καταλογισμού – Παραγραφή της αξιώσεως. Υποχρεωτική η κοινοποίηση στον τελικό επενδυτή της έκθεσης διοικητικού ελέγχου, προκειμένου να διατυπώσει τις αντιρρήσεις του, και να υποβάλει τυχόν συμπληρωματικά στοιχεία. Κατόπιν αυτού, η Διοίκηση υποχρεούται να απαντήσει συνολικά στις αντιρρήσεις του τελικού επενδυτή, κατά το μέρος που οι προβαλλόμενοι ισχυρισμοί εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της για τον έλεγχο συμμορφώσεως προς τις απαιτήσεις του προγράμματος και όχι στην αρμοδιότητα άλλων αρχών (π.χ. φορολογικών, δασικών ή τουριστικών) και εφ’ όσον συντρέχει περίπτωση, να προβεί στην διαδικασία εκδόσεως πράξεως καταλογισμού κατ’ αυτού. Η γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ. δεν δύναται να υποκαταστήσει την Διοίκηση στην άσκηση των αρμοδιοτήτων της, αλλά με τη γνωμοδότηση δίδονται απαντήσεις στα ερμηνευτικά ζητήματα που τίθενται, τις οποίες, εφ’ όσον γίνει αποδεκτή η γνωμοδότηση από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (άρθρο 7 παρ.4 του Ν. 3086/2002), θα υποχρεούται να λάβει υπόψη της η Διοίκηση προκειμένου να εφαρμόσει τις οικείες διατάξεις. Εφ’ όσον κριθεί ότι πρέπει να εκδοθεί καταλογιστική πράξη, αυτή θα πρέπει να εκδοθεί τόσο κατά του ενδιάμεσου φορέα, όσο και κατά του τελικού επενδυτή, δεδομένου ότι και οι δύο αυτοί φορείς ευθύνονται έναντι του Δημοσίου αλληλεγγύως και εις ολόκληρο. Σύμφωνα με το άρθρο 103 του Ν. 2362/1995, η αναζήτηση του αχρεωστήτως καταβληθέντος ποσού υπόκειται σε πενταετή παραγραφή από της διαπιστώσεως της παρατυπίας, εντός της οποίας πρέπει να γίνει ο καταλογισμός. (ομοφ.)
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1019/2022
Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέτασε αίτηση αναίρεσης κατά απόφασης καταλογισμού σε βάρος υπαλλήλου, προέδρου επιτροπής παραλαβής του νομαρχιακού διαμερίσματος Καβάλας, για έλλειμμα 11.000,00 ευρώ πλέον προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής 10.120,00 ευρώ, λόγω ανύπαρκτης συναλλαγής το 2005. Η Ολομέλεια απέρριψε την εφαρμογή του άρθρου 67 του ν. 4735/2020 (άρση καταλογισμών) καθώς και τους λόγους περί παραβίασης δικαιώματος ακρόασης και αναρμοδιότητας της επιτροπής. Ωστόσο, έκρινε ότι η συμπεριφορά της υπαλλήλου συνιστούσε ελαφρά αμέλεια και όχι βαρεία, και ότι ο πλήρης καταλογισμός παραβίαζε την αρχή της αναλογικότητας. Συνεπεία αυτών, το ποσό του καταλογισμού περιορίστηκε στα 1.100,00 ευρώ (10% του ελλείμματος) και η υπάλληλος απαλλάχθηκε από το σύνολο των προσαυξήσεων.
ΝΣΚ/297/2002
Πρόγραμμα Βιολογικής Γεωργίας. Μη νόμιμες εντάξεις. Διαδικασία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) 1) Όσοι παραγωγοί δεν συναινέσουν στην τροποποίηση του χρόνου έναρξης των εκ των συμβάσεων δεσμεύσεων κατά τα οριζόμενα στη Γνωμοδότηση 768/2001, διακόπτουν την εκτέλεση της σύμβασης με δική τους υπαιτιότητα και τίθενται εκτός του συγκεκριμένου πενταετούς προγράμματος βιολογικής καλλιέργειας (2000-2004). 2) Οι παραγωγοί που δεν θα δεχτούν την τροποποίηση της σύμβασης υποχρεούνται να επιστρέψουν τα ποσά που τους καταβλήθηκαν αχρεωστήτως για το 1999 κατά τη διαδικασία που προβλέπεται ειδικά στο άρθρο 28 του Ν 2520/1997 όπως ισχύει σήμερα. 3) Η αρμόδια υπηρεσία εφαρμογής του προγράμματος (Δ/νση Γεωργίας Ν.Α. Πειραιά) αφού προβεί σε όλες τις ενέργειες που προβλέπει το άρθρο 28 του Ν 2520/1997, όπως ισχύει σήμερα και αφού ελέγξει όλα τα στοιχεία των συμβάσεων που υπεγράφησαν μετά την 26η Ιουλίου 1999 θα συντάξει και υποβάλλει δια της αρμόδιας Δ/νσεως έκθεση ελέγχου προς τον Υπουργό, ο οποίος βάσει του περιεχομένου της έκθεσης ελέγχου, θα εκδόσει, εφόσον συντρέχει περίπτωση αδικαιολόγητης πληρωμής, απόφαση επιστροφής των καταβληθέντων κατά το 1999 αχρεωστήτως ποσών. Αν υφίσταται περίπτωση συμψηφισμού θα εφαρμοστεί η πρόσφατη ειδική ρύθμιση του άρθρου 23 παρ.29 του Ν 2945/2001 που αντικατέστησε την παρ.4 του άρθρου 28 του Ν 2520/1997 και η Δ/νση Γεωργίας της Ν.Α. Πειραιά, θα συμψηφίσει το αντίστοιχο ποσόν και θα κοινοποιήσει την πράξη συμψηφισμού στον υπόχρεο και στην αρμόδια ΔΟΥ αν το οφειλόμενο ποσόν βεβαιώθηκε σ αυτήν. 4) Η υποχρέωση επιστροφής των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών –καταβολή που έγινε με συντρέχουσα ευθύνη και των αντισυμβαλλομένων παραγωγών- επιβάλλεται στην συγκεκριμένη περίπτωση από το κοινοτικό και το εθνικό δίκαιο.
ΝΣΚ/103/2004
Δικαιούχος της ανταποδοτικής εισφοράς που επιβάλλεται στις εκκοκιστικές επιχειρήσεις βάμβακος, μετά την κατάργηση του Οργανισμού Βάμβακος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Από της καταργήσεως του Οργανισμού Βάμβακος (29-7-2003) και εφεξής, δικαιούχος των εσόδων της ανταποδοτικής εισφοράς, που επιβάλλεται στις εκκοκιστικές επιχειρήσεις βάμβακος και κατατίθενται υπέρ του Οργανισμού Βάμβακος σε λογαριασμό, που τηρείται στην ΑΤΕ, κατά τη διάταξη του άρθρου 30 του Ν 2040/1992, είναι ο ΟΠΕΚΕΠΕ. β) Τα βεβαιωθέντα κατά τις κείμενες διατάξεις έσοδα παρελθόντων ετών, της καταργήσεως του ανωτέρω Οργανισμού από την ίδια αιτία, τα οποία συνεχίζουν να κατατίθενται στον ως άνω λογαριασμό μεταφέρονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό και αποτελούν δημόσια έσοδα. (ομοφ.)
ΝΣΚ/123/2017
Εισαγγελική παραγγελία διενέργειας ελέγχου στη Διεύθυνση Εκτάκτων και Ειδικών Ελέγχων του ΓΛΚ – Δυνατότητα διενέργειας καταλογισμού μετά το πέρας του ελέγχου.α) Νομίμως εκδίδεται πράξη καταλογισμού από τη Διεύθυνση Εκτάκτων και Ειδικών Ελέγχων της Γ.Δ.Δ.Ε., στις περιπτώσεις που η διαπίστωση των προϋποθέσεων για την έκδοσή της στηρίζεται σε έλεγχο που διενεργήθηκε κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας και ανεξάρτητα από την εξέλιξη της ποινικής διαδικασίας (πλειοψ.). β) Επί εκκρεμών καταλογισμών της πρώην Οικονομικής Επιθεώρησης, τα όργανα της Γ.Δ.Δ.Ε. έχουν αρμοδιότητα για την έκδοση των καταλογιστικών πράξεων, κατά τις διακρίσεις του άρθρου 16 του ν. 3492/2006 και του Κανονισμού Επιβολής Δημοσιονομικών Διορθώσεων, ενώ, αν δεν είναι δυνατή η έκδοση καταλογιστικής πράξης, πλήρως και επαρκώς αιτιολογημένης και περιέχουσας τα κατά νόμο στοιχεία, η Γ.Δ.Δ.Ε. μπορεί είτε να διενεργήσει επανέλεγχο, βάσει του ν. 3492/2006, είτε να διαβιβάσει τις εκκρεμείς εκθέσεις ελέγχου, από τις οποίες προκύπτουν μη νόμιμη πληρωμή δαπανών ή ελλείμματα, στο αρμόδιο για τον κατασταλτικό έλεγχο των δαπανών Ελεγκτικό Συνέδριο, για να επιληφθεί του καταλογισμού (ομόφ). γ) Διατάξεις που εφαρμόζονται, όσον αφορά τη διαδικασία επί ελέγχων που διενεργούνται κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας, είναι οι των άρθρων 13 επ. του ν. 3492/2006, καθώς και της υπ’ αριθ. 2/40379/ΔΥΕΠ/19-4-2013 αποφάσεως του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (πλειοψ.).
9.8158/οικ.3.1491/2009
Σύστημα δημοσιονομικών διορθώσεων και διαδικασία ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών από πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για την υλοποίηση προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2007-2013.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/877/2025
Η απόφαση 877/2025 του Πρώτου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την έφεση της κληρονόμου υπαλλήλου, κατά απόφασης καταλογισμού της Α.Α.Δ.Ε. Το αρχικό ποσό καταλογισμού ήταν 203.199,09 ευρώ (έλλειμμα 191.987,05 ευρώ συν τόκοι) για ταμειακό έλλειμμα που φέρεται να προκάλεσε ο αποβιώσας πατέρας της, πρώην υπάλληλος Πρωτοδικείου Ηρακλείου, στη διαχείριση της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου. Το Δικαστήριο απέρριψε τους λόγους περί της ιδιότητας της κληρονόμου και της υπαιτιότητας του πατρός της. Όμως, εφάρμοσε την αρχή της αναλογικότητας λόγω της έλλειψης ανάμειξης της εκκαλούσας στο έλλειμμα και της προσωπικής της κατάστασης. Ως αποτέλεσμα, το καταλογισθέν κεφάλαιο περιορίστηκε σε 20.000,00 ευρώ και η εκκαλούσα απαλλάχθηκε πλήρως από τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.
ΝΣΚ/75/2013
α) Νομιμότητα ή μη διορισμού επιστημονικού συνεργάτη ΑΕΙ σε θέση υπαλλήλου του Δημοσίου (το έτος 1981), β) νομιμότητα ή μη κατοχής δεύτερης θέσης από πανεπιστημιακό στο Δημόσιο μετά το ν.1256/1982, γ) προϋποθέσεις καταβολής ασφαλιστικής αποζημίωσης από την Υπηρεσία Πολιτικής Υπηρεσίας (ΥΠΑ) σε ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, δ) περί του καταλογισμού αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών σε μη νομίμως κατέχοντα δεύτερη θέση στο Δημόσιο (βάση και ύψος), ε) αρμόδιο όργανο καταλογισμού (Υπηρεσία ή Ελεγκτικό Συνέδριο), στ) χρόνος παραγραφής της εν στενή εννοία βεβαίωσης, μετά τον καταλογισμό αχρεωστήτως καταβληθέντων αμοιβών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Είναι αντίθετος προς το Σύνταγμα ο διορισμός επιστημονικού συνεργάτη ΑΕΙ και σε θέση υπαλλήλου της ΥΠΑ, β) Μη νόμιμη η κατοχή της δεύτερης θέσης από τον ίδιο, μετά το ν. 1256/1982, λόγω μη λήψης σχετικής άδειας από τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας, γ) Ο ίδιος, δεν δικαιούται οποιωνδήποτε απολαβών και για οποιαδήποτε αιτία από τη θέση του στην ΥΠΑ, δ) Βάση για τον καταλογισμό των αχρεωστήτως καταβληθέντων σ’ αυτόν αμοιβών αποτελούν οι εισπραχθείσες από τη δεύτερη θέση (στην ΥΠΑ), ε) Αρμόδιοι για τον καταλογισμό ο αρμόδιος Υπουργός και το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο ενδείκνυται στην προκείμενη περίπτωση να τον αναλάβει, στ) Δεν έχει παραγραφεί το δικαίωμα του Δημοσίου για εν στενή εννοία βεβαίωση, κατ’ άρθρο 86 του ν. 2362/1995, των αχρεωστήτως καταβληθέντων αμοιβών στον ανωτέρω. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/2/2025
Η απόφαση αφορά αίτηση αναστολής εκτέλεσης πράξεων καταλογισμού και ταμειακής βεβαίωσης σε βάρος απόστρατου αξιωματικού του Πολεμικού Ναυτικού, ο οποίος καταλογίστηκε για αποζημίωση λόγω μη εκπλήρωσης υποχρέωσης παραμονής στο στράτευμα (34.996,13 ευρώ) και αχρεωστήτως καταβληθέντων αποδοχών (1.606,91 ευρώ). Το Πρώτο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σε συμβούλιο, δέχθηκε την αίτηση αναστολής, κρίνοντας ότι η άμεση εκτέλεση θα προκαλέσει δυσχερώς επανορθώσιμη οικονομική βλάβη στον αιτούντα, λαμβάνοντας υπόψη το ύψος των ποσών και την οικονομική του κατάσταση (χαμηλό εισόδημα, οικογένεια με ανήλικα τέκνα, δανειακές υποχρεώσεις). Η αναστολή ισχύει μέχρι τη δημοσίευση οριστικής απόφασης επί της εκκρεμούς έφεσης-ανακοπής του αιτούντος.