ΝΣΚ/472/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Είσπραξη εισφορών από το ΤΕΑΑ επί μιγμάτων που πωλούν και παρασκευάζουν εταιρείες πρώτων υλών αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η διάταξη του άρθρου 15 παρ.1 του Ν.Δ/τος 135/1946 ρυθμίζει το καθεστώς των εισφορών στο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Αρτοποιών (ΤΕΑΑ), τα υπόχρεα πρόσωπα αλλά και το εύρος των προϊόντων επί των οποίων επιβάλλεται η εν λόγω εισφορά. Αντικείμενο επί του οποίου επιβάλλεται υπέρ του ΤΕΑΑ εισφορά είναι ο σίτος, τα άλευρα καθώς και κάθε είδος προσμιγνυόμενο μετά του σίτου για την παρασκευή άρτου. Η διάταξη του άρθρου 9 του Α.Ν. 80/1967 τροποποιεί τη διάταξη του άρθρου 15 παρ.1 του Ν.Δ/τος 135/1946, σε σχέση με τα υπόχρεα προς καταβολή πρόσωπα. Με τη νέα διάταξη ορίζεται ότι στο εξής υπόχρεοι εισφοράς είναι μόνο οι αρτοποιοί και οι σιμιτοποιοί και όχι η ΚΥΔΕΠ, ούτε άλλη εξουσιοδοτημένη υπηρεσία, προς συγκέντρωση του αλλοδαπού ή εγχώριου σίτου, ούτε οι αλευροβιομήχανοι, όπως οριζόταν από το προϊσχύον νομοθετικό καθεστώς. Το αντικειμενικό πεδίο, λοιπόν, της προς το ΤΕΑΑ εισφοράς παραμένει ως έχει, ρυθμιζόμενο υπό της διατάξεως του άρθρου 15 παρ.1 του Ν.Δ/τος 135/1946. Άρα, εισφορά προς το ΤΕΑΑ καταβάλλεται και για τα προϊόντα «παντός είδους» προσμιγνυόμενα μετά του σίτου και χρησιμοποιούμενα εν τη παρασκευή του άρτου, όπως τέτοιο προϊόν, αποτελούν και τα «μίγματα» που πωλούν και παρασκευάζουν εταιρείες πρώτων υλών αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής. Με τα δεδομένα αυτά το ΤΕΑΑ δικαιούται προς είσπραξη των εισφορών. Περαιτέρω, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 9 του Α.Ν. 80/1967, αναφορικά με τον τρόπο είσπραξης των εισφορών αυτών, οι οποίες βαρύνουν αποκλειστικώς τους αρτοποιούς και σιμιτοποιούς, σε περίπτωση μεν προμηθείας αλεύρων παρά των εκμεταλλευομένων παντός τύπου αλευρόμυλον και παρά των αλευρεμπόρων, το ποσό της εισφοράς καταβάλλεται από τους ως άνω υποχρέους, κατά την έκδοση τιμολογίων αλεύρων στους εκμεταλλευόμενους τον αλευρόμυλον ή τους αλευρεμπόρους, οι οποίοι υποχρεούνται σε παρακράτηση και απόδοσή τους στο Ταμείο. Ενώ, σε περίπτωση προμήθειας αλεύρων εκ πάσης άλλης πηγής, πλην της ανωτέρω, το ποσό των εισφορών κατατίθενται απευθείας από τους αρτοποιούς ή σιμιτοποιούς στην Ε.Τ.Ε. σε πίστωση του Ταμείου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν/Τμ.1/126/2012
Εισφορά υπέρ ΟΑΕΔ.Από την καταβολή της ανωτέρω εισφοράς εξαιρείται ρητώς το προσωπικό που καταβάλλει την εισφορά υπέρ του κλάδου ανεργίας, που προβλέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 32 του ν.δ. 2961/1954 (ΦΕΚ 197 Α΄), όπως έχουν τροποποιηθεί με τις όμοιες της παρ. 6 του άρθρου 44 του ν. 2084/1992 (ΦΕΚ 165 Α΄) και της παρ. 9 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 (ΦΕΚ 152 Α΄). Περαιτέρω, με την παρ. 2 περιπτ. β΄ του άρθρου 38 του ιδίου ως άνω νόμου (ν. 3986/2011) επιβάλλεται επί των αποδοχών, προσθέτων αμοιβών και αποζημιώσεων των μισθοδοτούμενων υπαλλήλων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ, κ.λπ. ειδική εισφορά 1% υπέρ του Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), για όσους υπαλλήλους είναι ασφαλισμένοι σε αυτό, ή υπέρ του ΟΑΕΔ στην περίπτωση που δεν είναι ασφαλισμένοι στο ΤΠΔΥ. Από την καταβολή ωστόσο της ανωτέρω εισφοράς υπέρ του ΤΠΔΥ ή του ΟΑΕΔ, δεν προβλέπεται εξαίρεση αντίστοιχη με εκείνη που αφορά την καταβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας. Συνεπώς, η προβλεπόμενη από το άρθρο 38 παρ.2 περιπτ. β΄ του ν. 3986/2011 εισφορά υπέρ του ΤΠΔΥ ή του ΟΑΕΔ νομίμως επιβάλλεται από 1.1.2011 και επί των αποδοχών, πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων ακόμη και εκείνων που καταβάλλουν την εισφορά υπέρ του κλάδου ανεργίας, που προβλέπεται από τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν.δ. 2961/1954, όπως αυτές ακολούθως τροποποιήθηκαν.
Ν.3668/2008
Αναθεώρηση των διατάξεων περί κυρώσεων του ν.δ. 136/1946 «Περί Αγορανομικού Κώδικα» και άλλες διατάξεις.
ΝΣΚ/414/2013
Αρμοδιότητα ελέγχου, βεβαιώσεως και εισπράξεως της προβλεπομένης στην παρ.2 του άρθρου 3 του ν.δ. 4359/1964, όπως ισχύει, εισφοράς, μετά την κατάργηση με τον ν. 3697/2008 του ειδικού λογαριασμού «Εισφορά εξ εγγυήσεως φιαλών υγραερίου» – Εφαρμοστέες διατάξεις για την ικανοποίηση των σχετικών αξιώσεων του Δημοσίου (καταλογισμός, άσκηση αγωγών, χρόνος παραγραφής).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ελεγκτική αρμοδιότητα για την ορθή και εμπρόθεσμη απόδοση της εισφοράς του ν.δ. 4359/1964 (άρθρο 3 παρ.2) ανήκει στις αρμόδιες υπηρεσίες του πρώην Υπουργείου Εμπορίου, ήδη της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Η είσπραξη της τυχόν οφειλομένης εισφοράς επιδιώκεται κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. με νόμιμο τίτλο την καταλογιστική πράξη του οργάνου, στο οποίο έχει περιέλθει η αρμοδιότητα του πρώην Υπουργού Εμπορίου προς καταλογισμό της (πλειοψ.), το δε δικαίωμα του Δημοσίου για τον καταλογισμό της τυχόν οφειλομένης εισφοράς παραγράφεται μετά είκοσι έτη από τη γένεση της σχετικής αξιώσεώς του (ομοφ.).
Ν.Δ.158/1946
Περί κυρώσεως, τροποποιήσεως και συμπληρώσεως του Ν.Δ. 10 Μαΐου 1946 «περί ανασυστάσεως του Υφυπουργείου Τύπου και Πληροφοριών και οργανώσεως των Υπηρεσιών αυτού».
29158/1202/2015
Διευκρινίσεις επί της προβλεπόμενης από την παρ.2β του άρθρου 38 του ν.3986/2011 ειδικής εισφοράς 1% υπέρ ΟΑΕ. (ΑΔΑ:6ΚΣΖ465Θ1Ω-Σ9Υ)
Επισυνάπτεται γνωμοδότηση ΝΣΚ 117/2015 σύμφωνα με την οποία:
Εξαίρεση ή μη του προσωπικού που καταβάλλει την εισφορά υπέρ κλάδου ανεργίας, από την προβλεπόμενη στην παρ.2β του άρθρου 38 του Ν. 3986/2011 εισφορά 1% υπέρ ΟΑΕΔ.Από την προβλεπόμενη στην παρ.2β του άρθρου 38 του Ν. 3986/2011 ειδική εισφορά 1% υπέρ ΟΑΕΔ δεν εξαιρείται το προσωπικό που καταβάλλει την εισφορά υπέρ κλάδου ανεργίας, που προβλέπεται από την παρ.1 του άρθρου 32 του Ν.Δ. 2961/1954, όπως έχει τροποποιηθεί με την παρ.6 του άρθρου 44 του Ν. 2084/1992 και την παρ.9 του άρθρου 44 του πρώτου ως άνω νόμου, διότι η εξαίρεση αυτή αναγράφεται στην παρ.2α του άρθρου 38 του Ν. 3986/2011 και αφορά την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας, που καθιερώνεται με την παράγραφο αυτή. (ομοφ.)
Ν.Δ.180/1946
Περί κυρώσεως, τροποποιήσεως και συμπληρώσεως του Ν.Δ. της 6 Μαίου 1946 περί Τουριστικών Τόπων, οργανώσεως και διοικήσεως αυτών.
ΔΕΔ/Αθ/548/2025
Η απόφαση 548 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών εκδόθηκε στις 6.3.2025 και αφορά ενδικοφανή προσφυγή κατά Οριστικών Πράξεων Διορθωτικού Προσδιορισμού εισοδήματος για τα φορολογικά έτη 2018 και 2019, που επιβλήθηκαν από το Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. στον προσφεύγοντα για διαφορά ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Το ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π. καταλόγισε εισφορά αλληλεγγύης (άρθ. 43Α ν. 4172/2013) σε μερίσματα Ναυτικών Εταιρειών που πιστώθηκαν στους λογαριασμούς του προσφεύγοντος. Η τελική απόφαση αποδέχθηκε μερικώς την προσφυγή: επικύρωσε την πράξη για το 2018 (διαφορά εισφοράς: 87.851,18 €), αλλά τροποποίησε την πράξη για το 2019, μειώνοντας τη διαφορά εισφοράς από 80.561,67 € σε 70.213,36 €, λόγω απαλλαγής από την εισφορά αλληλεγγύης για μη εισαχθέντα μερίσματα από εταιρείες που έχουν υπογράψει το Νέο Συνυποσχετικό (άρθ. 56 ν.4607/2019).
ΑΕΠΠ/142/2017
Η προσφεύγουσα επιδιώκει να ακυρωθεί, εξαφανιστεί ή αναληθεί η απόφαση της 8ης Μηχανοποιημένης Ταξιαρχίας Πεζικού (8Μ/Π ΤΑΞ) με αριθμό Φ.600.163/63/15567 Σ.3598, η οποία εγκρίνει το πρακτικό καταχώρησης στοιχείων προμηθευτών και ελέγχου δικαιολογητικών συμμετοχής στον ανοιχτό διαγωνισμό για την προμήθεια Ειδών Κυλικείου-ΚΨΜ και συσσιτίου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια αλμυρών και γλυκών πιτών, σάντουιτς, ειδών ζαχαροπλαστικής, παστεριωμένου γάλακτος, κρουασάν και προϊόντων αρτοποιίας για τις μονάδες της Φρουράς Ιωαννίνων, Πωγωνίου, Κόνιτσας, Φιλιατών και Άρτας, καθώς και για τις στρατιωτικές υπηρεσίες (Λέσχες Αξιωματικών και Στρατιωτικό Πρατήριο Ιωαννίνων). Η προσφυγή υποβλήθηκε λόγω απόρριψης της προσφοράς της, επειδή το υπεβληθέν ΤΕΥΔ δεν φέρει ψηφιακή υπογραφή από όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
ΕΣ/Κλ.Τμ.1/143/2016
Καταβολή από τον εργοδότη εισφοράς εξαγοράς για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου παιδιών και ως συντάξιμου χρόνου πραγματικής υπηρεσίας του χρόνου σπουδών στον πρώην τακτικό υπάλληλο του Υπουργείου Τουρισμού (μεταφερθέντα από τον πρώην Οργανισμό Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2.4., το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως επιβαρύνεται το πρώην Υπουργείο Τουρισμού και ήδη Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ως διάδοχος του Ο.Τ.Ε.Κ., με εισφορά εξαγοράς εργοδότη για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου τέκνου και ως συντάξιμου πραγματικού χρόνου του χρόνου σπουδών στο ..., πρώην υπάλληλο του καταργηθέντος στις 21.2.2013 Ο.Τ.Ε.Κ., κατ’ εφαρμογή των άρθρων 6 και 17 του ν. 3865/2010, τα οποία εφαρμοζόμενα αναλογικώς στο πλαίσιο του ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος του ν. 3163/1955 βάσει του άρθρου 1 του νόμου αυτού, πρέπει να γίνει δεκτό ότι παραπέμπουν στο άρθρο 17 του ν. 2084/1992 σε συνδυασμό με το άρθρο 11 παράγραφος 5 του ν.δ/τος 4277/1962, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 4 του ν.δ/τος 4579/1966, και η οποία προβλέπει για την αναγνώριση με εξαγορά των υπηρεσιών στο πλαίσιο του ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος του ν. 3163/1955, την καταβολή εισφοράς εξαγοράς και από τον εργοδότη του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου. Επίσης, μη νομίμως προβάλλει η Επίτροπος ότι δεν προσκομίζεται απόφαση εγκριτική της δαπάνης, δεδομένου ότι το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα εκδόθηκε προς εξόφληση οφειλής προς το Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., ύστερα από την Σ101613793/472/2015 πράξη της Διευθύντριας Συντάξεων Προσωπικού Ν.Π.Δ.Δ. της Γενικής Διεύθυνσης Ασφαλιστικών Υπηρεσιών της Διοίκησης του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., με την οποία, ως αναφέρθηκε στη σκέψη 3, επιβλήθηκε σε βάρος του ανωτέρω Υπουργείου εισφορά εξαγοράς εργοδότη καταβλητέα εντός τριμήνου από την κοινοποίησή της. Για την ανωτέρω, δε, οφειλή έχει εκδοθεί η 60452 Πράξη Επιβολής Εισφορών του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. και αυτή επιβαρύνεται, επίσης, με πρόσθετα τέλη (βλ. το με αριθμό πρωτοκόλλου 1002/20.1.2016 έγγραφο του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών – Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού).
ΝΣΚ/298/2008
Εφαρμογή του καθεστώτος της πίστωσης του Φόρου υπέρ των Α.Ε.Ι., της Εισφοράς Τραπέζης, της Ειδικής Εισφοράς και του Ειδικού Τέλους στα πετρελαιοειδή προϊόντα, κατά την εισαγωγή πρώτων και βοηθητικών υλών από την εταιρεία «….….Α.Ε.».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ορθά εφαρμόζονταν το από το άρθρο 18 παρ.1 της κυρωθείσης με νόμο από 27-8-1960 συμβάσεως μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των ιδρυτών της εταιρείας «….….Α.Ε.» προβλεπόμενο καθεστώς της πίστωσης και συνεπώς ορθά δεν συνεισπράττοντο άμεσα κατά την εισαγωγή ο Φόρος υπέρ των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, η Εισφορά Τραπέζης και τέλος η Ειδική Εισφορά και το Ειδικό Τέλος επί των πετρελαιοειδών προϊόντων.