ΝΣΚ/474/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Προϋποθέσεις εγγραφής κατόχου τίτλου σπουδών της αλλοδαπής στο Μητρώο Μελετητών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι κάτοχοι πτυχίου με εξειδικευμένους τίτλους σπουδών ΑΕΙ της αλλοδαπής, δικαιούνται να εγγραφούν στο Μητρώο Μελετητών και δύνανται να εκπονούν μελέτες στις κατηγορίες που αναφέρονται στα π.δ. 541/78 και 256/98, λαμβανομένων υπόψη των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων. Η αρμόδια προς τούτο Γνωμοδοτική Επιτροπή Μελετών (Γ.Ε.Μ.) θα κρίνει τη δυνατότητα εγγραφής σε συγκεκριμένες κατηγορίες μελετών, ανάλογα με το γνωστικό πεδίο που καλύπτει η ειδικότητά τους και τα επαγγελματικά δικαιώματα που η ειδικότητα αυτή τους παρέχει.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/282/2009
Μητρώο Μελετητών ΠΕΧΩΔΕ. Δυνατότητα της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Μητρώου άρνησης ανανέωσης ή προαγωγής πτυχίου μελετητή κατόπιν σχετικού ελέγχου και εκτίμησης περί εσφαλμένης εγγραφής του σε συγκεκριμένη κατηγορία μελετών του Ν 3316/2005.Κατά την ανανέωση ή προαγωγή του πτυχίου μελετητή, η διοίκηση, ασκώντας το νόμιμο δικαίωμά της για έλεγχο του πτυχίου, μπορεί να αρνηθεί την ανανέωση ή και την προαγωγή του πτυχίου, αν εκτιμά ότι η εκπόνηση της συγκεκριμένης κατηγορίας μελετών στην οποία ο αιτών είναι εγγεγραμμένος δεν υπάγεται στα θεσμοθετημένα επαγγελματικά του δικαιώματα, ή, εν απουσία σχετικών διατάξεων, αν δεν προσιδιάζει στον τίτλο σπουδών και στην επιστημονική του ειδικότητα.
ΝΣΚ/482/2008
Εγγραφή ή μη πτυχιούχων Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ) στο Μητρώο Μηχανολόγων ΤΕΙ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν παρέχεται η δυνατότητα στους πτυχιούχους των Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ) Ενεργειακής και Περιβαλλοντικής Τεχνολογίας του ΤΕΙ Κρήτης, να εγγραφούν στο Μητρώο Μηχανολόγων ΤΕΙ που τηρείται στη Διεύθυνση Ανάπτυξης της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.
ΠΔ 799/1978
Περί της διαδικασίας καταρτίσεως, τηρήσεως και εγκρίσεως των Μητρώων Μελετητών και Γραφείων Μελετών και της εγγραφής εις ταύτα
ΝΣΚ/230/2000
Δημόσια έργα. Τρόπος υπολογισμού, των μειώσεων, των αμοιβών των ιδιωτών μελετητών που εκπονούν μελέτες για λογαριασμό του Δημοσίου, οι οποίες χρηματοδοτούνται από τις δημόσιες επενδύσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Κ.Βολτής, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Θ.Ρεντζεπέρης, Νομικός Σύμβουλος Οι αμοιβές των ιδιωτών μελετητών ή ιδιωτικών μελετητικών γραφείων, που εκπονούν μελέτες τεχνικών έργων, στα πλαίσια (των μελετών) συγκοινωνιακών έργων - για λογαριασμό του Δημοσίου - οι οποίες χρηματοδοτούνται από τις δημόσιες επενδύσεις, είναι κατώτερες, από τις προκύπτουσες, κατ εφαρμογή των διατάξεων περί ελαχίστων ορίων, των αμοιβών των ίδιων μελετών για λογαριασμό ιδιωτών, κατά 5% για το τμήμα της αμοιβής μέχρι 10.000.000 δρχ., 10% για το τμήμα από 10.000.001 έως 20.000.000 δρχ. και κατά 15% για το υπερβάλλον. Για τον προσδιορισμό της αμοιβής και των παραπάνω μειώσεων, αν τα εκπονούμενα τεχνικά έργα ανήκουν στην Α κατηγορία, αθροίζονται οι επιμέρους προϋπολογισμοί όλων των τεχνικών έργων, ανά τρία χιλιόμετρα οδού, ενώ, αν τα τεχνικά έργα ανήκουν στις κατηγορίες Β, Γ, Δ και Ε, συντάσσεται, για κάθε τεχνικό έργο, αυτοτελής προϋπολογισμός, σύμφωνα με τον οποίο υπολογίζεται η αμοιβή, ως εάν οι μελέτες είχαν εκπονηθεί για λογαριασμό ιδιωτών και στη συνέχεια υπολογίζονται οι μειώσεις υπέρ του Δημοσίου, κατά τον προαναφερθέντα τρόπο.
ΣτΕ/106/2011
ΜΕΛΕΤΕΣ:(..)Επειδή, ο ν. 3316/2005, που ρυθμίζει την ανάθεση και εκτέλεση «δημοσίων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής συναφών υπηρεσιών» (Α΄42) ορίζει, στο άρθρο 2 παρ. 2 ότι «Οι μελέτες, ανάλογα με το αντικείμενό τους, διακρίνονται στις ακόλουθες κατηγορίες: (1) (8) Στατικές μελέτες (μελέτες φερουσών κατασκευών κτιρίων και μεγάλων ή ειδικών τεχνικών έργων) (3) (13) Μελέτες υδραυλικών έργων (εγγειοβελτιωτικών έργων, φραγμάτων, υδρεύσεων, αποχετεύσεων) και διαχείρισης υδατικών πόρων. (14)». Η παράγραφος 3 του ίδιου άρθρου 2 προβλέπει ότι το αντικείμενο κάθε κατηγορίας μελετών και η αντιστοιχία του με το γνωστικό αντικείμενο των μελετών, που δικαιούνται να εγγραφούν ανά κατηγορία στο Μητρώο Μελετητών, προσδιορίζεται με υπουργική απόφαση. Τέτοια κανονιστική απόφαση δεν έχει ακόμη εκδοθεί. Εξ άλλου, και οι προϊσχύσασες διατάξεις (άρθρον μόνον του π.δ. 541/1978, Α.116) διέκριναν τις μελέτες σε 26 κατηγορίες, «αναλόγως του κυρίου αντικειμένου αυτών», χωρίς, όμως, να προσδιορίζουν ειδικότερα το αντικείμενο κάθε κατηγορίας μελέτης. Περαιτέρω, το άρθρο 4 παρ. 7 του ίδιου νόμου (3316/2005) ορίζει ότι με υπουργική απόφαση «εγκρίνεται, με βάση τις ισχύουσες εκάστοτε τεχνικές προδιαγραφές, κανονισμός προεκτιμώμενων αμοιβών μελετών» και ότι «η εφαρμογή τιμών του κανονισμού για τον καθορισμό της προεκτιμώμενης αξίας των συμβάσεων είναι υποχρεωτική για τις αναθέτουσες αρχές». Με βάση την ως άνω εξουσιοδοτική διάταξη, εκδόθηκε η απόφαση ΔΜΕΟ/α/0/1257/2005 του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (Β΄ 1162), με την οποία εγκρίθηκε Κανονισμός Προεκτιμώμενων Αμοιβών Μελετών και Υπηρεσιών (Κ.). Στο κεφάλαιο Ε΄του Κανονισμού αυτού, όπως τροποποιήθηκε με την απόφαση ΔΜΕΟ/α/ο/2361/2006 του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (Β΄58) προβλέπεται σχετικά με τις μελέτες ύδρευσης (αρθ.ΥΔΡ 5Α) «5.4 Μελέτη δεξαμενής ύδρευσης από οπλισμένο σκυρόδεμα. Η ενιαία τιμή προεκτιμώμενης αμοιβής για την εκπόνηση μελέτης δεξαμενής ύδρευσης από οπλισμένο σκυρόδεμα υπολογίζεται συναρτήσει του όγκου της δεξαμενής5.5 Μελέτη έργων αντλιοστασίου ύδρευσης. Η ενιαία τιμή προεκτιμώμενης αμοιβής (Α) για την εκπόνηση μελέτης αντλιοστασίου ύδρευσης, η οποία περιλαμβάνει πλήρη υδραυλικό σχεδιασμό και διαστασιολόγηση υγρών και ξηρών θαλάμων, καθορισμό διαστάσεων και σταθμών λειτουργίας, καθώς και μελέτη ανωδομής, στην οποία θα υπάρχουν οι απαραίτητες προβλέψεις για την ορθή εγκατάσταση του πάσης φύσεως ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, χωρίς όμως να περιλαμβάνεται η ηλεκτρομηχανολογική μελέτη του πάσης φύσεως Η/Μ εξοπλισμού που εγκαθίσταται, υπολογίζεται συναρτήσει της επιφάνειας κάλυψης του αντλιοστασίου.. Σε περίπτωση που απαιτούνται ειδικές θεμελιώσεις, η αμοιβή προσαυξάνεται κατά 30%».
ΝΣΚ/15/2021
Δικαίωμα εγγραφής στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών και αντίστοιχης εξέλιξης στις τάξεις Α’, Β’ και Γ’ διπλωματούχων μηχανικών της αλλοδαπής που κατέχουν πτυχίο αναγνωρισμένο ως ισότιμο και όχι αντίστοιχο των ειδικοτήτων Διπλωματούχων Μηχανικών, όπως αυτές καθορίζονται στο π.δ. 99/2018. Δικαίωμα εξέλιξης στις ανωτέρω τάξεις των ήδη εγγεγραμμένων διπλωματούχων μηχανικών.(....)Οι διπλωματούχοι μηχανικοί της αλλοδαπής που κατέχουν πτυχίο αναγνωρισμένο ως ισότιμο και όχι αντίστοιχο των ειδικοτήτων Διπλωματούχων Μηχανικών, όπως αυτές καθορίζονται στο π.δ. 99/2018, έχουν δικαίωμα εγγραφής στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών και αντίστοιχης εξέλιξης στις τάξεις Α’, Β’ και Γ’, και σε περίπτωση που είναι ήδη εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών έχουν δικαίωμα εξέλιξης στις επόμενες τάξεις, δυνάμει των συνταγματικών αρχών της οικονομικής ελευθερίας και της αναλογικότητας (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/23/2003
Εγγραφή στο Μητρώο Εμπειρίας Κατασκευαστών, διπλωματούχων μηχανικών της αλλοδαπής. Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή η εγγραφή Ελλήνων διπλωματούχων μηχανικών της αλλοδαπής στο Μητρώο Εμπειρίας Κατασκευαστών, αν αποδεικνύεται ότι συντρέχει η ουσιαστική νόμιμη προϋπόθεση της κατά τον ελάχιστο νόμιμο χρόνο ασκήσεως του επαγγέλματος στην αλλοδαπή και ότι υποβλήθηκαν στο ΤΕΕ αίτηση εγγραφής και η θετική απόφαση του Συμβουλίου αναγνώρισης επαγγελματικής ισοτιμίας τίτλων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι το ΤΕΕ αρνείται την εγγραφή στα μητρώα του. (ομοφ.)
ΝΣΚ/243/2013
Προϋποθέσεις εγγραφής ενεργειακών επιθεωρητών πιστοποιημένων σε χώρες της Ε.Ε. στο Ελληνικό Μητρώο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 13 του π.δ. 38/2010, που αναφέρεται στην διάταξη του άρθρου 31 παρ.5 του ν. 4111/2013, με την οποία παρέχεται η δυνατότητα να εγγραφούν στο Ελληνικό Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών, Ενεργειακοί Επιθεωρητές που έχουν πιστοποιηθεί σε χώρες της Ε.Ε., αφορά στο σύνολο των διατάξεων του άρθρου 13 του π.δ.38/2010, ήτοι τόσο ως προς τα κριτήρια όσο και ως προς την αρμόδια αρχή για την πιστοποίηση. (ομοφ.)
ΕλΣυν.Κλ.Ζ'/15/2018
Εκπόνηση μελετών:Εκ τούτων καθίσταται προφανές ότι με την ελεγχόμενη συμφωνία – πλαίσιο ανατίθεται, κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 39 παρ. 10 του ν.4412/2016, η εκπόνηση ανόμοιων μελετών. Δοθέντος δε ότι κατά τη διακήρυξη δεν ήταν δυνατή η υποβολή προσφορών κατά τμήματα, δηλαδή προσφορά για μία ή περισσότερες κατηγορίες μελετών, η κατά τα ανωτέρω ανάθεση ανόμοιων μελετών οδηγεί σε καταστρατήγηση των οικείων διατάξεων και σε παραβίαση των αρχών του ανταγωνισμού και της διαφάνειας, καθόσον περιορίζεται υπέρμετρα ο ανταγωνισμός και δημιουργούνται μονοπωλιακές δομές. Τούτο δε διότι, δοθέντος ότι οι μελετητές εξειδικεύονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες μελετών βάσει του τίτλου σπουδών τους, η ανάθεση με συμφωνία-πλαίσιο πολλών ανόμοιων μελετών, μικρού οικονομικού αντικειμένου, ειδικά από μικρούς περιφερειακούς δήμους, όπου δεν εδρεύουν πολλοί μελετητές, σε συνδυασμό με την υποχρεωτική υποβολή προσφοράς για το σύνολο των μελετών αυτών, καθιστά ανέφικτη τη συμμετοχή μεμονωμένων μελετητών, ενώ, περαιτέρω, καθιστά υποχρεωτική τη σύμπραξη μελετητών οι οποίοι, βάσει του τίτλου σπουδών τους, είναι εγγεγραμμένοι στις αντίστοιχες κατηγορίες.Τούτο άλλωστε αποδείχθηκε και από το γεγονός ότι στον επίμαχο διαγωνισμό υπέβαλε προσφορά μία μόνο σύμπραξη μελετητών. Επιπρόσθετα, το Κλιμάκιο επισημαίνει ότι η συμφωνία-πλαίσιο ενδείκνυται, όπως άλλωστε αναφέρεται και στη διάταξη του άρθρου 39 παρ. 10 του ν.4412/2016, για την ανάθεση κυρίως υποστηρικτικών μελετών (βλ. σκ. V) και όχι κύριων μελετών τεχνικών έργων, αφού οι τελευταίες συνήθως συνοδεύονται από περισσότερες διαφορετικών κατηγοριών υποστηρικτικές μελέτες. Ως εκ τούτου, τα αναφερόμενα στην ως άνω μελέτη περί αναγκαιότητας συνεργασίας – συνδυασμού των μελετών οδοποιίας, των λιμενικών μελετών καθώς και των υδραυλικών μελετών με τις λοιπές κατηγορίες μελετών που προκηρύσσονται με την οικεία διακήρυξη, για την αντιμετώπιση του συνόλου των προβλημάτων των έργων, καθώς και την πλήρη και επιστημονική κάλυψη των αναγκών του Δήμου στα σχετικά έργα, στα οποία αφορούν οι μελέτες, δεν είναι ικανά να άρουν την ως άνω διαπιστωθείσα παρανομία. Τέλος, ανεξαρτήτως των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως στο άρθρο 5 του σχεδίου σύμβασης αναγράφεται ως αμοιβή του αναδόχου το συνολικό ποσό της προεκτιμώμενης αξίας της συμφωνίας-πλαίσιο, δηλαδή το ποσό των 502.796,77 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α., αφού, σύμφωνα με τα άρθρα 12 παρ. 1 και 2 της διακήρυξης και 4 της Σ.Υ., η αμοιβή του αναδόχου θα ανέλθει στο άθροισμα των επιμέρους συμβάσεων, οι οποίες δεν δύνανται να υπερβούν τις δέκα συνολικά για το σύνολο των ζητούμενων κατηγοριών μελετών, λαμβανομένης υπόψη της προσφερθείσας από αυτόν έκπτωσης. Τέλος, ο όρος του άρθρου 4.2.3 της Σ.Υ. περί δυνατότητας του εργοδότη να προβεί σε αύξηση του συμβατικού αντικειμένου οποιασδήποτε επιμέρους σύμβασης παρίσταται αόριστος και συνεπώς μη νόμιμος, σε κάθε δε περίπτωση, ενόψει της σύναψης της συμφωνίας-πλαίσιο με έναν μόνο οικονομικό φορέα, συνιστά ουσιώδη τροποποίηση των επιμέρους ποσών της προεκτιμώμενης αμοιβής.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που κωλύουν την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο,..σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο, με αντικείμενο την «Εκπόνηση μελετών για τον σχεδιασμό και υλοποίηση βασικών τεχνικών έργων υποδομής του Δήμου ..»
ΝΣΚ/10/2012
Μελέτες Γεωλογικής Καταλληλότητας για τις προς πολεοδόμηση περιοχές – Προϋποθέσεις εκπόνησής τους από τις αναθέτουσες αρχές του άρθρου 1 παρ. 9 του Ν 3316/2005.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι δημόσιοι φορείς, οι οργανισμοί και αναπτυξιακές εταιρείες των Ο.Τ.Α. και γενικότερα οι αναθέτουσες αρχές δύνανται να εκπονούν μελέτες γεωλογικής καταλληλότητας, κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 8 του Ν 2508/1997 και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθεισών υπουργικών αποφάσεων, για λογαριασμό αυτών των ιδίων ή και άλλων αναθετουσών αρχών στις περιπτώσεις που είναι κατά νόμο δυνατή η ανάθεση από μία αναθέτουσα αρχή σε άλλη, υπό την προϋπόθεση ότι, και στις δύο περιπτώσεις, η εκπόνηση των εν λόγω μελετών προβλέπεται από τις οργανωτικές τους ή άλλες διατάξεις. Ειδικότερα, οι εκ των αναθετουσών αρχών που είναι Αναπτυξιακές Ανώνυμες Εταιρείες των Ο.Τ.Α., δύνανται να εκπονούν μελέτες γεωολογικής καταλληλότητας, εφόσον τούτο τους ανατίθεται από τους Ο.Τ.Α., κατά τις κείμενες περί αναθέσεων διατάξεις, σύμφωνα με την αποστολή και το σκοπό των εταιρειών αυτών, που απορρέει από τις διατάξεις που τις αφορούν ή από το καταστατικό τους, μόνον εφόσον διαθέτουν οι ίδιες προσωπικό κατάλληλο αντιστοίχου τίτλου σπουδών ή ειδικότητας κατά τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 268 του Ν 3463/2006. Αν δεν διαθέτουν οι ίδιες προσωπικό κατάλληλο, η μελέτη δύναται να εκπονηθεί από αυτές, από πλευράς και μόνον διατάξεων του Ν 2508/1997 και των υπουργικών αποφάσεων που εκδόθηκαν κατ’ εξουσιοδότησή του, εφόσον οι εταιρείες αυτές συνεργάζονται με μελετητικά γραφεία που έχουν πτυχίο στην κατηγορία 20 του μητρώου μελετητών. (ομοφ.)