ΝΣΚ/483/2006
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δυνατότητα α) καταβολής υπολοίπου επιχορήγησης άρθρου 23α Ν 1892/1990, β) αντικατάστασης παγίων επιχείρησης με άλλα, που λειτουργούν σε άλλη επιχείρηση του ίδιου φορέα που δεν έτυχε επιχορήγησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Δεν είναι επιτρεπτή η καταβολή υπολοίπου επιχορήγησης άρθρου 23α Ν 1892/1990 λόγω της παύσης της λειτουργίας της επιχείρησης, που αφορά πριν παρέλθει 10ετία από τη δημοσίευση της ΚΥΑ που διαπίστωσε την ολοκλήρωση του επιχορηγηθέντος επιχειρηματικού σχεδίου. β) Στην έννοια της επιτρεπτής «αντικατάστασης» πάγιων στοιχείων επιχείρησης, που επιχορηγήθηκε κατ’ άρθρα 23α και 23β Ν 1892/1990 αλλά έπαυσε να λειτουργεί, δεν περιλαμβάνεται η λειτουργία αντίστοιχων παγίων στοιχείων (μηχανημάτων) σε άλλη επιχείρηση του ίδιου φορέα, που δεν έτυχε επιχορήγησης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/184/2001
Βιομηχανικές επενδύσεις. Μεταβίβαση επιχορηγηθέντων παγίων περιουσιακών στοιχείων επιχείρησης, η οποία υπήχθη στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου 1892/1990.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η μεταβίβαση παγίων περιουσιακών στοιχείων επιχείρησης, η οποία υπήχθη στον αναπτυξιακό νόμο 1892/1990 και επιχορηγήθηκε γι αυτά, επιφέρει τις κυρώσεις του άρθρου 18 του νόμου αυτού και στην περίπτωση κατά την οποία τούτη η μεταβίβαση γίνεται στο πλαίσιο πώλησης, μεμονωμένα όμως και όχι ως τεχνικοοικονομικού συνόλου, όλων των παγίων περιουσιακών στοιχείων που ανήκουν σε συγκεκριμένη παραγωγική δραστηριότητα (κλάδο) της επιχείρησης.
ΝΣΚ/142/2013
Θέση επιχείρησης υπό ειδική εκκαθάριση σύμφωνα με το άρθρο 46α του ν. 1892/1990 - Αυτεπάγγελτος συμψηφισμός ή μη απαιτήσεων του Δημοσίου με εκκαθαρισμένες ανταπαιτήσεις της επιχείρησης έναντι του Δημοσίου, που γεννήθηκαν μετά την υπαγωγή της σε ειδική εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Νομίμως το Δημόσιο συμψηφίζει ληξιπρόθεσμα χρέη βεβαιωμένων οφειλών επιχείρησης με εκκαθαρισμένες ανταπαιτήσεις αυτής έναντι του Δημοσίου, που γεννήθηκαν μετά την υπαγωγή της υπό ειδική εκκαθάριση σύμφωνα με το άρθρο 46α του ν. 1892/1990 και μάλιστα ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίο τα χρέη κατέστησαν ταμειακά ληξιπρόθεσμα, δηλαδή, πριν ή μετά τη θέση της επιχείρησης υπό ειδική εκκαθάριση. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/453/2000
Προβληματικές επιχειρήσεις - ΟΑΕ. Ειδική εκκαθάριση βάσει άρθρου 46α ν.1892/1990. Πιστωτές-μέτοχοι. Εφαρμογή διατάξεων άρθρου 49 του ίδιου νόμου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 49 του ν.1892/1990 για τις επιχειρήσεις που έχουν τεθεί στο καθεστώς της ειδικής εκκαθάρισης με βάση τις διατάξεις του άρθρου 46α του ίδιου νόμου και οι πιστωτές των οποίων είναι ταυτόχρονα και μέτοχοι αυτών. Στην προκειμένη περίπτωση, οι πωλητές της επιχείρησης ικανοποιούνται από το προϊόν του πλειστηριασμού της περιουσίας της επιχείρησης με την ιδιότητα του πιστωτή και όχι του μετόχου και ως εκ τούτου είναι αμφίβολο κατά πόσο θα πρέπει να επιβαρυνθούν με τα φορολογικά βάρη της εταιρίας, δεδομένου ότι δεν έχουν εισπράξει κανένα τίμημα από την πώληση (μεταβίβαση) του συνόλου του ενεργητικού της εταιρίας. Ο προβληματισμός της ερωτώσας υπηρεσίας, περί της εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 49 του ν.1892/1990, δεν βρίσκει έρεισμα στο νόμο καθόσον ως προελέχθη κρίσιμο στοιχείο για τον καθορισμό του ύψους του βεβαιωθησομένου ποσού είναι το συνομολογηθέν προς είσπραξη ποσό εκ μέρους του πωλητού του δημόσιου τομέα και δεν ερευνώνται άλλα στοιχεία ως τα υπό της υπηρεσίας προβαλλόμενα, ήτοι το ότι ουδέν ποσόν έλαβαν τελικώς οι μέτοχοι υπό την ιδιότητά των ως μετόχων και εκ του συνομολογηθέντος τιμήματος.
ΝΣΚ/190/2009
Συμφωνία πιστωτών-επιχείρησης κατά το άρθρο 44 παρ. 1 του Ν 1892/1990 – Μεταβίβαση μετοχών εισηγμένων στο Χ.Α. και μη εισηγμένων, στους πιστωτές της επιχείρησης – Απαλλαγή ή μη από τους φόρους μεταβίβασης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν απαλλάσσονται από τους προβλεπόμενους από το άρθρο 13 παρ. 2 του Ν 2238/1994 (Κ.Φ.Ε.) και τα άρθρα 9 παρ. 2 του Ν 2579/1998 και 21 παρ. 1 του Ν 3697/2008 φόρους, οι μεταβιβάσεις μετοχών σε πιστωτές επιχείρησης, που γίνονται στα πλαίσια της κατ’ άρθρο 44 παρ. 1 του Ν 1892/1990 συμφωνίας με σκοπό τον περιορισμό απαιτήσεών τους. (πλειοψ.)
ΠΟλ 1057/2013
ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση της υπ' αριθ. 149/2010 Γνωμοδότησης του Ν.Σ.Κ. (Ολομέλεια) αναφορικά με τη δυνατότητα συμψηφισμού απαιτήσεων σε βάρος του Δημοσίου με οφειλές προς αυτό που έχουν υπαχθεί σε συμφωνία πιστωτών-επιχείρησης κατ' άρθρο 44 ν. 1892/1990.
Δ12 Α 1040935 ΕΞ 2012
ΘΕΜΑ: Πώληση των παγίων και εμπορευμάτων επιχείρησης που διακόπτει τις εργασίες της, σε άλλη επιχείρηση που κάνει έναρξη εργασιών στον ίδιο χώρο με το ίδιο αντικείμενο.
ΝΣΚ/268/2008
Αίτημα επιχείρησης για την υπαγωγή της στις διατάξεις του άρθρου 45 του Ν 1892/1990, σε συνδυασμό με τα οριζόμενα στο άρθρο 37 του Ν 3458/2006.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Δημόσιο και τα αρμόδια όργανά του δύνανται και μετά την έναρξη ισχύος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα να εξετάζουν αιτήματα υπαγωγής στη ρύθμιση του άρθρου 45 του Ν 1892/1990, εφ’ όσον αυτά είχαν υποβληθεί και ήταν εκκρεμή κατά την 16-9-2007.
ΝΣΚ/481/2007
Απαλλαγές από την εισφορά του Ν 128/1975.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υπαγωγή επιχείρησης στο άρθρο 44 του Ν 1892/1990 δεν την απαλλάσσει από την εισφορά του Ν 128/1975 όπως ισχύει.
ΝΣΚ/269/2008
Αίτημα επιχείρησης για την υπαγωγή της στις διατάξεις του άρθρου 44 του Ν 1892/1990, σε συνδυασμό με τα οριζόμενα στο άρθρο 37 του Ν 3458/2006.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δια της απορρίψεως υπό του Εφετείου αιτήσεως εταιρείας περί υπαγωγής της στη ρύθμιση του άρθρου 44 του Ν 1892/1990, παύει να θεωρείται η όλη σχετική διαδικασία εκκρεμής και δεν δύνανται το Δημόσιο και τα όργανά του να εξετάζουν το αίτημα τούτο μετά την έναρξη της ισχύος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα.
ΝΣΚ/477/2006
Δέσμευση του Δημοσίου από συμφωνία πιστωτών – επιχείρησης, κατά το άρθρο 44 Ν 1892/1990. Ειδική εκκαθάριση άρθρου 46α Ν 1892/1990. Λήψη ή μη διασφαλιστικών μέτρων για τα συμφέροντα του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Στη συμφωνία του άρθρου 44 του Ν 1892/1990 περιλαμβάνονται και τα χρέη προς το Δημόσιο που βεβαιώθηκαν μετά την επικύρωση αυτής από το Εφετείο, ύστερα από φορολογικό έλεγχο, εφόσον αυτά ανάγονται σε προγενέστερες οικονομικές χρήσεις, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά στη συμφωνία. β) Εάν περιληφθεί στη συμφωνία του άρθρου 44 του Ν 1892/1990 όρος αντίθετος προς το νόμο ή καταχρηστικός και η συμφωνία επικυρωθεί από το Εφετείο υπάρχει δεσμευτική κρίση για το Δημόσιο, με την επιφύλαξη άσκησης τριτανακοπής ή υποβολής αίτησης ανάκλησης της σχετικής απόφασης, εφόσον συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις. γ) Στη συγκεκριμένη συμφωνία, μεταξύ πιστωτών και της επιχείρησης «ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΧΑΡΤΟΠΟΙΙΑ Α.Ε.» μπορεί να υποστηριχθεί ότι κατ’ εφαρμογή ειδικής πρόβλεψης της εν λόγω συμφωνίας δεν υπάγονται στη ρύθμιση οι απαιτήσεις του Δημοσίου που ανέκυψαν μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου, ύστερα από φορολογικό έλεγχο. δ) Ορθά διενεργήθηκε φορολογικός έλεγχος σε Α.Ε. για τις χρήσεις 1993-1997, μετά τη θέση της εταιρείας αυτής στην ειδική εκκαθάριση του άρθρου 46α του Ν 1892/1990, δεδομένου ότι το Δημόσιο όφειλε να βεβαιώσει και αναγγείλει τις απαιτήσεις του, ακολουθήθηκε δε, σύμφωνα με τη γνώμη που κρατεί στη νομολογία, η ορθή διαδικασία με την κοινοποίηση των σχετικών διοικητικών πράξεων στην εκκαθαρίστρια, η οποία εκπροσωπεί την επιχείρηση δικαστικά και εξώδικα. Κατά συνέπεια η εκκαθαρίστρια τράπεζα έχει το δικαίωμα να προτείνει τη διοικητική επίλυση της διαφοράς και να ασκήσει προσφυγή κατά των σχετικών φύλλων ελέγχου. Η βεβαίωση των οφειλών που ενδέχεται να προκύψουν από τον έλεγχο θα γίνει σε βάρος της Α.Ε., η οποία δεν έχει λυθεί και της οποίας συνεπώς η νομική προσωπικότητα εξακολουθεί να υφίσταται. ε) Οι απαιτήσεις του Δημοσίου κατά της επιχείρησης λόγω μη απόδοσης του Φ.Π.Α. περιλαμβάνονται στη συμφωνία του άρθρου 44 του Ν 1892/1990, δεδομένου ότι η απόδοση του Φ.Π.Α. προς το Δημόσιο αποτελεί φορολογική υποχρέωση της ίδιας της επιχείρησης και όχι τρίτου. στ) Τα διασφαλιστικά μέτρα για τα συμφέροντα του Δημοσίου που ορίζουν οι διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 δεν αποκλείεται να επιβληθούν και σε περίπτωση εξωλογιστικού προσδιορισμού των αποτελεσμάτων της επιχείρησης, κατά τις διατάξεις του άρθρου 32 του Ν 2238/1994 και 48 του Ν 2859/2000, ισχύει οι ενέργειες της Διοίκησης να στηρίζονται σε αιτιολογημένη Ειδική Έκθεση Ελέγχου. Στις περιπτώσεις, όμως, που η επιχείρηση έχει τεθεί στο καθεστώς εκκαθάρισης της περιουσίας της κατά τις διατάξεις του Ν 1386/1983 ή των άρθρων 46, 46α και 46β του Ν 1892/1990, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 9 παρ. 3 του Ν 1386/1983, δηλαδή αμέσως μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου που ορίζει τον εκκαθαριστή απαγορεύεται η αναγκαστική εκτέλεση και η λήψη προσωρινών, συντηρητικών ή προφυλακτικών μέτρων κατά της επιχείρησης και αναστέλλονται οι τυχόν εκκρεμείς σχετικές διαδικασίες. Συνεπώς, ούτε τα διασφαλιστικά για τα συμφέροντα του Δημοσίου μέτρα του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 επιτρέπεται να ληφθούν, στην περίπτωση του συγκεκριμένου ερωτήματος, κατά της περιουσίας της Α.Ε., η οποία έχει τεθεί στο καθεστώς εκκαθάρισης του άρθρου 46α του Ν 1892/1990 (ομοφ.). Παραπομπή με την υπ' αριθ. 284/2005 Ατομική Γνωμοδότηση ΝΣΚ.