ΝΣΚ/504/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/254/2013
Εφαρμογή ή μη της υπ’ αριθ. 504/2005 γνωμοδότησης του Ν.Σ.Κ. και ειδικότερα, του άρθρου 31 του Ν. 3147/2003 ως νομικής βάσης, για απευθείας ανάθεση στο ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε. της παραγωγής των μυκητικών εμβολίων κατά του έλκους της καστανιάς, στο πλαίσιο υλοποίησης του Μέτρου 227 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007-2013 – Υπόδειξη του ενδεδειγμένου τρόπου ανάθεσης του έργου.
ΝΣΚ/32/2004
Δημόσια έργα – Απ’ ευθείας ανάθεση – Εθνικό Δίκαιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την ακύρωση αποτελέσματος δημοπρασίας (έργο μελέτης – κατασκευής τεχνητού υφάλου), λόγω μη επιτεύξεως της ελάχιστης αποδεκτής βαθμολογίας στη τεχνική προσφορά της μοναδικής συμμετέχουσας στο διαγωνισμό, νομίμως η Διοίκηση προέβη στην απ’ ευθείας ανάθεση του έργου (του κοινοτικού δικαίου μη εφαρμοζομένου λόγω ύψους προϋπολογισμού) στην ως άνω εταιρεία, η οποία κατόπιν προσκλήσεως της αρμοδίας υπηρεσίας υπέβαλε βελτιωμένη τεχνική προσφορά, της Διοικήσεως μη υποχρεούμενης να διαπραγματευθεί και με άλλους εργολήπτες.
ΝΣΚ/95/2006
Προμήθειες Ενόπλων Δυνάμεων – Απ’ ευθείας ανάθεση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι δυνατή η απ’ ευθείας ανάθεση της τεχνικής υποστηρίξεως των ραντάρ ασφαλείας του ΠΒΚ, στην αποκλειστική αντιπρόσωπο του κατασκευαστή αυτών στην Ελλάδα.
ΕλΣυν/Τμ7/199/2010
Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη (ΙΙ), το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον δεν ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη από τον οικείο νόμο (3316/2005) ανοικτή ή κλειστή διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση μελέτης ή παροχής υπηρεσιών της παρ. 2 (εδάφ. α΄ και β΄, αντίστοιχα) του άρθρου 1 του ως άνω νόμου. Και ναι μεν ισχυρίζεται ο διατάκτης της δαπάνης ότι με την επίμαχη σύμβαση δεν ανατέθηκε η εκπόνηση μελέτης, αλλά η «παροχή τοπογραφικών υπηρεσιών», οι οποίες μπορούσαν, κατά τους ισχυρισμούς του, ν΄ ανατεθούν απ΄ ευθείας με απόφαση του Δημάρχου κατ΄ επίκληση της διατάξεως της παρ. 9 του άρθρου 209 του Δ.Κ.Κ., πλην όμως, όπως προκύπτει από το παρατιθέμενο στη σύμβαση και στην πιστοποίηση του Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών αντικείμενο των ανατεθεισών και εκτελεσθεισών, αντίστοιχα, εργασιών, αυτές αφορούν εκπόνηση τοπογραφικής μελέτης, όπως βασίμως προβάλλει ο διαφωνών Επίτροπος, και θα μπορούσαν ν΄ ανατεθούν απευθείας -αν συνέτρεχαν και οι λοιπές προϋποθέσεις της παρ. 3 του άρθρου 209 του Δ.Κ.Κ.- μόνο με απόφαση της Δημαρχιακής Επιτροπής. Πέραν δε τούτου ακόμη και αν συνιστούσαν τοπογραφικές απλώς υπηρεσίες και όχι μελέτη, όπως διατείνεται ο διατάκτης της δαπάνης, πάλιν δε θα ήταν νόμιμη η απευθείας ανάθεση αυτών κατ΄ επίκληση της παρ. 9 του άρθρου 209, καθόσον με τη διάταξη αυτή επιτρέπεται η απ΄ ευθείας ανάθεση της παροχής υπηρεσιών, οι οποίες δεν υπάγονται στις διατάξεις του ν. 3316/2005. Οι τοπογραφικές όμως αυτές εργασίες ανατέθηκαν στον φερόμενο ως δικαιούχο, «για την υποστήριξη της υπηρεσίας στη διεξαγωγή ανάθεσης σύμβασης μελέτης, έργου ή υπηρεσίας, στην επίβλεψη ή έλεγχο μελέτης και στη διοίκηση ή επίβλεψη ή έλεγχο έργου», όπως υποστηρίζει ο Δήμος στο 11370/10.5.2010 απαντητικό έγγραφο της Τεχνικής Υπηρεσίας. Συνεπώς, και αν ακόμη δεν αποτελούσαν μελέτη κατά την έννοια του εδάφ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 3316/2005, πάντως θα ενέπιπταν στις συμβάσεις παροχής υπηρεσιών της διατάξεως της παρ. 2 εδάφ. β΄ του άρθρου 1 του ν.3316/2005, στην οποία μάλιστα παραπέμπει το ως άνω έγγραφο. Τέλος, ναι μεν επιτρέπεται από το άρθρο 209 παρ. 3 του Δημοτικού Κώδικα η κατ΄ εξαίρεση των διαγωνιστικών διαδικασιών απ΄ ευθείας ανάθεση μελέτης, πλην όμως εν προκειμένω δεν συντρέχουν ούτε οι προϋποθέσεις που θέτει το εν λόγω άρθρο, καθόσον αφενός μεν δεν ελήφθη σχετική απόφαση για την ανάθεση από την αρμόδια κατά την παράγραφο αυτή Δημαρχιακή Επιτροπή και αφετέρου ο προϋπολογισμός της ανατεθείσας τοπογραφικής μελέτης υπερβαίνει το 30% του ορίου της αμοιβής του πτυχίου Α΄ τάξεως για τις μελέτες αυτές, όπως τούτο ορίζεται στην προεκτεθείσα υπουργική απόφαση. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, εφόσον δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία για την ανάθεση της μελέτης, η εντελλόμενη για την εκπόνηση της εν λόγω μελέτης δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/Τ7/204/2009
ΟΤΑ.Απευθείας ανάθεση μελετών.Η ανάθεση μελετών για λογαριασμό των Δήμων διέπεται κατ΄αρχήν από τις διατάξεις του ν. 3316/2005, με τις οποίες ρυθμίστηκε το πλαίσιο ανάθεσης των μελετών όλων εν γένει των αναθετουσών αρχών. Στο γενικό αυτό ρυθμιστικό πλαίσιο εισήχθη, με τη μεταγενέστερη διάταξη του άρθρου 269 παρ. 3 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, μία εξαίρεση αναφορικά με την ανάθεση από τους Δήμους και Κοινότητες μελετών με πολύ μικρό οικονομικό αντικείμενο. Συγκεκριμένα, επιτρέπεται σε Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού (Δήμους ή Κοινότητες) με απόφαση της Δημαρχιακής Επιτροπής ή του Κοινοτικού Συμβουλίου, η απ΄ευθείας ανάθεση εκπόνησης μελέτης σε ιδιώτη μελετητή, ο οποίος επιλέγεται χωρίς δεσμεύσεις από τις τάξεις των πτυχίων κατά παρέκκλιση των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας που διέπουν τη διαδικασία επιλογής μελετητή (εν προκειμένω του ν. 3316/2005), εφόσον η προεκτιμώμενη αμοιβή της μελέτης αυτής δεν υπερβαίνει ένα χρηματικό όριο ήτοι ποσοστό 30% του εκάστοτε ισχύοντος ορίου μέχρι του οποίου μπορεί να λαμβάνει μέρος στις διαδικασίες ανάθεσης μελετών μελετητής με πτυχίο Α΄ τάξης.
ΝΣΚ/133/2000
Υπουργείο Γεωργίας. Μελέτες. Απευθείας ανάθεση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η απ ευθείας ανάθεσις εκπονήσεως της μελέτης "Ανασχεδιασμός διαδικασιών παρακολούθησης, διαχείρισης, αξιολόγησης και επικαιροποίησης του μητρώου αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων" είναι δυνατή συμφώνως προς τας διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 2 του ΠΔ 113/92, δηλαδή μετά από ητιολογημένην απόφασιν του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας.
ΝΣΚ/82/2003
Προμήθεια των Ενόπλων Δυνάμεων. Διαπραγματεύσεις για την σύναψη συμβάσεως. Απ’ ευθείας ανάθεση σε εταιρεία στο κεφάλαιο της οποίας το Κράτος συμμετέχει σε ποσοστό άνω του 50%.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι νόμιμο το αίτημα της υπηρεσίας προς την ΕΒΟ ΑΕ, στην οποία είχε εγκριθεί η υλοποίηση προμηθείας με απ’ ευθείας ανάθεση, για την υποβολή βελτιωμένων οικονομικών προσφορών από τις εταιρείες, οι οποίες πρόκειται να συμμετάσχουν στην συμπαραγωγή των υλικών της προμηθείας. (πλειοψ.)
ΕΣ/Τ7/189/2007
Η επικαλούμενη δε από το Δήμο χρονική καθυστέρηση ή πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση σε περίπτωση αναθέσεως των επίμαχων συμπληρωματικών μελετών μετά από διενέργεια διαγωνισμού δεν μπορούν να νοηθούν ως μείζονα προβλήματα κατά την έννοια του άρθρου 29 παρ. 1 εδ. β΄ περ. γ΄ του ν. 3316/2005, διότι αφενός δεν αποτελούν νόμιμους λόγους για την απ’ ευθείας (με διαδικασία διαπραγμάτευσης) ανάθεση στον ανάδοχο της αρχικής μελέτης πρόσθετων μελετών και αφετέρου στην προκειμένη περίπτωση μεταξύ της κύρωσης της πράξης εφαρμογής από το Νομάρχη (22.9.2005) και της έγκρισης του 4ου συγκριτικού πίνακα εργασιών από την Προϊσταμένη Αρχή (17.5.2006) μεσολάβησε σημαντικό χρονικό διάστημα, το οποίο θα μπορούσε να είχε χρησιμοποιηθεί για τη διενέργεια μιας πιθανής διαγωνιστικής διαδικασίας.Μη ανάκληση της 64/2007 του 7ου τμ.
ΕΣ/Τ4/26/2002
Ανάθεση από ν.π.δ.δ. σε εταιρία εφαρμογής νέου λογιστικού σχεδίου. Απευθείας ενώ το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης υπερέβαινε το ποσό των 200.000 Ε.Ν.Μ. (61.414.542 δρχ.). Απαιτείται η διενέργεια ανοικτού διαγωνισμού (αρ. 9 κεφ. Β π.δ. 346/98). Έννοια «αποκλειστικότητας».
ΝΣΚ/212/2005
Χορήγηση πιστοποιητικού ενεργητικής πυροπροστασίας κτιρίου σε ιδιώτη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η απ' ευθείας από ιδιώτη υποβολή μελέτης στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, για τον έλεγχο και την έγκριση αυτής από άποψη ενεργητικής πυροπροστασίας δεν νοείται αν δεν έχει αναγκαίως προηγηθεί ο έλεγχος και η έγκριση από την αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία της μελέτης από άποψη παθητικής πυροπροστασίας του οικείου κτιρίου και η αποστολή της εγκριθείσης αυτής μελέτης από την Πολεοδομική στην Πυροσβεστική Υπηρεσία.