ΝΣΚ/58/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Προσύμφωνο εκχώρησης απαιτήσεων – Τέλος χαρτοσήμου – Υπογραφή – Αποζημίωση – Διαιτησία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Το προτεινόμενο προσύμφωνο εκχώρησης των απαιτήσεων της εταιρείας ΑΓΕΤ Ηρακλής από τις «μνημονευόμενες αξιώσεις» προς το Ελληνικό Δημόσιο δεν υπόκειται σε τέλος χαρτοσήμου. β) Με την υπογραφή του εν λόγω προτεινόμενου προσυμφώνου δεν θα συντελεσθεί η εκχώρηση των προαναφερθεισών απαιτήσεων. Η εκχώρηση αυτή θα λάβει χώρα με την κατάρτιση της οριστικής σύμβασης εκχώρησης. γ) Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους δεν νομιμοποιείται, από την κατάρτιση του προτεινόμενου προσυμφώνου εκχώρησης, να αναλάβει τη δικαστική υπεράσπιση των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου, ως ειδικού διαδόχου του τ. ΟΑΕ, στις εκκρεμείς δίκες, που σχετίζονται με τις «μνημονευόμενες αξιώσεις». δ) Η αξίωση αποζημίωσης της ΑΓΕΤ Ηρακλής για όλα τα δικαστικά έξοδα και τις δαπάνες στα οποία αυτή υποβλήθηκε, σε σχέση με το νομικό χειρισμό των υποθέσεων, που αφορούν στις «μνημονευόμενες αξιώσεις» - κατά το μέρος, που δεν έχουν επιδικασθεί με την υπ’ αριθ.4712/2007 απόφαση του Εφετείου Αθηνών, σε συνδυασμό με την υπ’ αριθ. 501/2010 απόφαση του Αρείου Πάγου - μπορεί να υπαχθεί σε διαιτησία, τηρουμένων των προϋποθέσεων και της διαδικασίας, που τάσσονται με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 49 του Εισ.Ν.Κ.Πολ.Δικ., σε συνδυασμό με τις διατάξεις της περίπτωσης ε’ της παραγράφου 1 του άρθρου 2 και της περίπτωσης α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 6 του ν.3086/2002. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/231/2012
Κατάρτιση σύμβασης εκχώρησης των απαιτήσεων της εταιρείας ΑΓΕΤ Ηρακλής προς το Ελληνικό Δημόσιο – Τέλη χαρτοσήμου – «Αποζημιώσεις από μέρους του πωλητή».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Η υπό κατάρτιση σύμβαση εκχώρησης των απαιτήσεων της εταιρείας ΑΓΕΤ Ηρακλής προς το Ελληνικό Δημόσιο, υπόκειται σε αναλογικό τέλος χαρτοσήμου, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 12 και 13 παρ.1α του Π.Δ/τος 28/28 Ιουλίου 1931 «Περί κώδικος των νόμων περί τελών χαρτοσήμου». (ομοφ.) 2) Το Ελληνικό Δημόσιο, ως ειδικός διάδοχος του τ. ΟΑΕ, κατόπιν της κατάρτισης και υπογραφής της σύμβασης εκχώρησης προς αυτό των απαιτήσεων της εταιρείας ΑΓΕΤ Ηρακλής, που αφορούν σε οποιαδήποτε Μνημονευόμενη αξίωση, κατά την έννοια του άρθρου 1.1 της από 27-3-1992 σύμβασης για την πώληση και αγορά των 35.246.430 κοινών ανωνύμων μετοχών του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου της ΑΓΕΤ, δεν υποχρεούται να αποζημιώσει την ΑΓΕΤ για τα έξοδα και τις δαπάνες, στα οποία αυτή υποβλήθηκε, σε σχέση με το νομικό χειρισμό των υποθέσεων, που αφορούν στις ως άνω αξιώσεις, για το χρονικό διάστημα από το έτος 2003 μέχρι σήμερα, διότι η εταιρεία αυτή, από υπαιτιότητά της, δεν τήρησε τον όρο 9.2(β) της προαναφερόμενης σύμβασης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/288/2004
Συμβάσεις εκχώρησης απαιτήσεων από την πώληση της Τράπεζας Κρήτης στην "…. S.A.".(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Νομιμότητα συμβάσεων εκχώρησης προς το Δημόσιο επισφαλών απαιτήσεων της Τράπεζας Κρήτης που έχουν περιέλθει στην Τράπεζα "…. A.E.", ως καθολικής διαδόχου εκείνης, και απαιτούμενα αποδεικτικά των εκχωρουμένων απαιτήσεων έγγραφα – Απαλλαγή τελών χαρτοσήμου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/197/2017
Δυνατότητα υπαγωγής στο τέλος χαρτοσήμου σύμβασης εκχώρησης απαιτήσεων.Οι συμβάσεις εκχώρησης απαιτήσεων μεταξύ της «FRAPORT ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ Α.Ε.», ως εκχωρητή και του «ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.», ως εκδοχέα υπάγονται στο πεδίο της απαλλακτικής διάταξης του άρθρου 10 παρ.1 του ν. 3049/2002, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 11 και 5 παρ. 1 του ν. 3986/2011, και επομένως απαλλάσσονται της υποχρέωσης καταβολής τελών χαρτοσήμου, ως συμβάσεις οι οποίες συνάφθηκαν σε εφαρμογή διαδικασιών αποκρατικοποίησης (ομοφ.)
ΝΣΚ/287/2017
Φόρος Μεταβίβασης Ακινήτου (ΦΜΑ). Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ). Εργολαβική σύμβαση. Προσύμφωνο. Εκχώρηση (δικαστική). Κατάσχεση ειδικού περιουσιακού στοιχείου. Σε περίπτωση δικαστικής εκχώρησης προς τρίτο, της απαίτησης του εργολάβου έναντι του οικοπεδούχου για τη μεταβίβαση σε αυτόν χιλιοστών του οικοπέδου, που αντιστοιχούν σε αποπερατωμένο διαμέρισμα, κατά την μεταβίβαση στον τρίτο των χιλιοστών του οικοπέδου μετά των επ’ αυτού ανεγερθέντων κτισμάτων, δεν επιβάλλεται Φ.Π.Α., αλλά Φ.Μ.Α. και ο φόρος υπολογίζεται επί της, κατά νόμο, προσδιοριζομένης αξίας του ακινήτου κατά το χρόνο σύνταξης του μεταβιβαστικού συμβολαίου. Η ευνοϊκή ρύθμιση της παραγράφου 5 του άρθρου 2 του ν. 1521/1950, που προβλέπει επιβολή φόρου μόνον επί των μεταβιβαζομένων ποσοστών του οικοπέδου, δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση αυτή (ομόφ.).
ΔΕΔ/Θεσ/652/2025
Η απόφαση 652 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή εταιρείας που βρίσκεται σε εκκαθάριση, επικυρώνοντας την οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού τελών χαρτοσήμου φορολογικού έτους 2018, συνολικού ύψους €42.204,30. Η προσφεύγουσα αμφισβήτησε την επιβολή τελών χαρτοσήμου σε πιστώσεις τραπεζικών λογαριασμών ύψους €1.172.341,57, οι οποίες προέρχονταν από ιδιωτικό συμφωνητικό συνεργασίας. Ενώ ο έλεγχος είχε αρχικά χαρακτηρίσει τις πιστώσεις ως «δάνειο» και μετά ως «έκταξη», η ΔΕΔ απέρριψε αυτές τις ερμηνείες. Ωστόσο, η ΔΕΔ έκρινε ότι η συμφωνία συνιστά «καταπιστευματική εκχώρηση απαιτήσεων» προς είσπραξη. Βάσει των ΠΟΛ 44/1987 και ΠΟΛ 1063/1990, η εκχώρηση αυτή χαρακτηρίζεται ως αυτοτελής σύμβαση και υπόκειται σε αναλογικό τέλος χαρτοσήμου 2% πλέον 20% ΟΓΑ, ανεξάρτητα από το αν οι εκχωρούμενες απαιτήσεις υπάγονται στο καθεστώς ΦΠΑ.
ΝΣΚ/124/2000
Φορολογία. Τέλος χαρτοσήμου. Συμβάσεις εκχώρησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Ρ.Αντωνακόπουλος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Β.Σουλιώτης, Πάρεδρος 1) Οι καταρτισθείσες ανακλητικές συμβάσεις, με τις οποίες ανακλήθηκαν οι αρχικές συμβάσεις εκχώρησης δεν δύνανται να επιφέρουν ανακλητικά αποτελέσματα των αρχικών συμβάσεων εκχώρησης αλλά αποτελούν νέες συμβάσεις εκχώρησης με τις οποίες επανεκχωρούνται οι απαιτήσεις από τους αρχικούς εκδοχείς στους αρχικούς εκχωρητές. 2) Τόσο οι αρχικές συμβάσεις εκχώρησης όσο και οι "ανακλητικές" υπόκεινται σε τέλος χαρτοσήμου. 3) Το Τ.Π. και Δ. οφείλει να διαβιβάσει τις συμβάσεις αυτές (αρχικές και "ανακλητικές") στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. της περιφέρειάς του, ειδοποιώντας σχετικά τους ενδιαφερομένους, για την επιβολή κατά των παραβατών του προβλεπόμενου τέλους χαρτοσήμου και του προσθέτου φόρου ή προστίμου, μέχρι δε την καταβολή ή τον κατά περίπτωση καταλογισμό του τέλους χαρτοσήμου και του προσθέτου φόρου ή προστίμου που θα καθορισθεί από τη Δ.Ο.Υ. το Τ.Π. και Δ. οφείλει να μη κάνει οποιαδήποτε χρήση των συμβάσεων εκχώρησης (και των ανακλητικών). 4) Εάν το Τ.Π. και Δ. καταβάλει την αποζημίωση στους νέους εκδοχείς (αρχικούς εκχωρητές) εκτελώντας τις συμβάσεις εκχώρησης και τις "ανακλητικές", χωρίς προηγούμενη καταβολή του τέλους χαρτοσήμου και του προσθέτου φόρου ή προστίμου, όπως θα προσδιορισθούν από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., τότε ο μεν υπάλληλος του Τ.Π. και Δ., που θα εκτελέσει τις συμβάσεις αυτές υπέχει πειθαρχική ευθύνη και ευθύνη για την καταβολή προστίμου, το δε Τ.Π. και Δ. καθίσταται αλληλέγγυο για την καταβολή του αναλογούντος τέλους με τους υποχρέους και υπεύθυνο για την καταβολή προστίμου.
ΝΣΚ/84/2019
Αναγγελία εκχώρησης μελλοντικών απαιτήσεων στο πλαίσιο σύμβασης πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων (factoring) και προϋποθέσεις νομιμότητας της αναγγελίας αυτής στο Δημόσιο.(...)Η σύμβαση πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων (factoring) δύναται να περιέχει νόμιμο και δεσμευτικό για το Δημόσιο όρο εκχώρησης μελλοντικών απαιτήσεων κατ’ αυτού, ακόμη και στις περιπτώσεις που κατά το χρόνο κατάρτισης της σύμβασης αυτής δεν έχει γεννηθεί η αιτία των εκχωρούμενων απαιτήσεων. Η αναγγελία της εκχώρησης αυτής στο Δημόσιο πρέπει, επί ποινή ακυρότητας, να γίνει σύμφωνα με τις διατυπώσεις του άρθρου 145 του ν. 4270/2014 (Δημόσιο Λογιστικό). (ομόφ.)
ΝΣΚ/68/2014
Εκχώρηση αναδόχου δημοσίου έργου – Ασφαλιστική ενημερότητα – Αξιώσεις εργαζομένων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Η σύμβαση εκχώρησης απαίτησης αναδόχου δημοσίου έργου κατά του δημοσίου, είναι νόμιμη εφ’ όσον τηρηθούν οι διατυπώσεις του άρθρου 95 του ν. 2362/1995 και η απαίτηση είναι εκχωρητέα κατά νόμο και ορισμένη. 2) Κρίσιμος χρόνος για την ύπαρξη πιστοποιητικού ασφαλιστικής ενημερότητας του αναδόχου-εκχωρητή είναι ο χρόνος της πληρωμής. 3) Οι εργαζόμενοι του αναδόχου, έχουν αξίωση κατά του Δημοσίου υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 37 του ν. 3669/2008. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/123/2015
1) Εταιρικοί Μετασχηματισμοί Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. πριν από την έναρξη λειτουργίας τους – Παραδεκτό υποβαλλόμενων προς το Ν.Σ.Κ. ερωτημάτων. 2) Ζητήματα από την εκχώρηση χρηματικών απαιτήσεων παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α..(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Το τεθέν πρώτο ερώτημα, περί του εάν ορισμένοι τύποι εταιρικών μετασχηματισμών οδηγούν σε καταστρατήγηση της διάταξης του άρθρου 4 παρ. 2 του ν. 3468/2006, υποβάλλεται χωρίς τήρηση των, προβλεπόμενων στη διάταξη του άρθρου 6 παρ.6 του ν. 3086/2002, προϋποθέσεων παραδεκτού. 2) Στο δεύτερο ερώτημα αρμόζει η απάντηση ότι: Α) Ο Διαχειριστής Συστήματος ή Δικτύου μεταφοράς ή διανομής ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να χορηγεί τη συναίνεσή του για την εκχώρηση των χρηματικών απαιτήσεων των παραγωγών, εξετάζοντας, κατ’ ελεύθερη (πλην όμως αιτιολογημένη) και ουσιαστική κρίση, ανάλογα με τις συνθήκες της κάθε συγκεκριμένης περίπτωσης, κριτήρια σκοπιμότητας που αποβλέπουν στην ορθή και αποτελεσματική λειτουργία της σύμβασης πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας και του Συστήματος στο οποίο η εκτέλεσή της εντάσσεται, για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των παραγωγών-εκχωρητών, εκδοχέων, Διαχειριστή, καταναλωτών και, πρωτίστως, του δημοσίου συμφέροντος. Β) Το αυτό ισχύει και για τη διάρκεια της εκχώρησης, η οποία μπορεί, κατ’ αρχήν, να συμφωνηθεί για χρονικό διάστημα που ισοδυναμεί με τη διάρκεια σύμβασης πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, ή τη διάρκεια σύμβασης χρηματοδότησης, ως όρος, όμως, μεταξύ των άλλων, της εκχώρησης, υπόκειται στον ουσιαστικό, κατά περίπτωση, έλεγχο σκοπιμότητας του διαχειριστή, με τα αυτά κριτήρια υπό τα οποία χορηγείται η συναίνεση, κατά τα προεκτεθέντα. Γ) Δεν επιτρέπεται η εκχώρηση απαιτήσεων παραγωγού σε ιδιώτη, όσον αφορά στις απαιτήσεις κυρίου φωτοβολταϊκού σταθμού, που έχει ενταχθεί στο «Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις και ιδίως σε δώματα και στέγες κτιρίων», λόγω της προσωποπαγούς φύσης των, στη σχετικά συναπτόμενη Σύμβαση Συμψηφισμού, προβλεπόμενων ενοχών (ομοφ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/120/2003
Φορολογική μεταχείριση μεταβίβασης ακινήτου με γονική παροχή ή δωρεά δυνάμει ανέκκλητης πληρεξουσιότητας, με ή χωρίς προσύμφωνο, μετά το θάνατο του μεταβιβάζοντος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τόσο επί προσυμφώνου γονικής παροχής όσο και επί ανέκκλητης πληρεξουσιότητας, με ισχύ αυτής και μετά το θάνατο του παρέχοντος αυτή, εάν μοναδικός κληρονόμος του παρέχοντος είναι ο δικαιούχος της γονικής παροχής, τότε αυτός φορολογείται στα πλαίσια της κληρονομικής διαδοχής, ενώ εάν υφίστανται περισσότεροι κληρονόμοι, τότε οι κληρονομικές μερίδες των λοιπών συγκληρονόμων δύνανται να μεταβιβασθούν στον δικαιούχο αιτία γονικής παροχής, για την οποία και θα καταβληθεί από τον αποκτώντα ο νομίμως προβλεπόμενος φόρος. (ομοφ.)