ΝΣΚ/74/2021
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εάν αν είναι δυνατή η χορήγηση δανείου εκτάκτων αναγκών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 15 & 16 του ν. 3586/2007 και της με αρ. 242/Συν.22/16-07-2020 απόφασης του Δ.Σ. του e-ΕΦΚΑ α) σε πρώην υπαλλήλους του Φορέα, οι οποίοι όταν υπέβαλαν αίτηση για χορήγηση δανείου ήταν εν ενεργεία, αλλά όταν διαβιβάσθηκαν τα αιτήματά τους στο Δ.Σ., προς έγκριση, είχαν παραιτηθεί και πλέον αναμένουν την έκδοση της συνταξιοδοτικής τους απόφασης, β) σε υπαλλήλους που απασχολούνται στον Φορέα κατόπιν δικαστικών μη τελεσίδικων αποφάσεων, γ) σε υπάλληλο που έχει τεθεί σε αυτοδίκαιη αργία, στην περίπτωση που αυτός ασκήσει εμπρόθεσμα και νομότυπα προσφυγή ενώπιον του ΣτΕ και δ) σε πρώην υπαλλήλους του Φορέα που είναι πλέον συνταξιούχοι.(...)Η νομιμότητα των ατομικών διοικητικών πράξεων κρίνεται, όταν ο νόμος δεν ορίζει διαφορετικά, σύμφωνα με το νομοθετικό καθεστώς του χρόνου έκδοσής τους. Η απώλεια της ιδιότητας του υπαλλήλου, υφίσταται από την ημέρα κατά την οποία υποβλήθηκε η αίτηση για συνταξιοδότηση. Η αρμοδιότητα της Διοίκησης του e-ΕΦΚΑ για χορήγηση έντοκου προσωπικού δανείου στους υπαλλήλους του, έχει μεν τον χαρακτήρα διακριτικής ευχέρειας, πλην όμως η άσκηση της αρμοδιότητας αυτής επιβάλλεται να γίνει σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης. Συνεπεία των ανωτέρω δεν είναι δυνατή η χορήγηση δανείων εκτάκτων αναγκών α) σε υπαλλήλους, οι οποίοι όταν υπέβαλαν τις αιτήσεις τους ήταν εν ενεργεία, αλλά όταν διαβιβάσθηκαν τα αιτήματά τους προς έγκριση στο Δ.Σ., είχαν παραιτηθεί, ούτε είναι δυνατή στο μέλλον η χορήγηση δανείου εκτάκτων αναγκών σε όμοιες περιπτώσεις, β) σε υπαλλήλους που απασχολούνται στον Φορέα κατόπιν δικαστικών αποφάσεων που δεν έχουν καταστεί αμετάκλητες, γ) σε υπάλληλο που έχει τεθεί σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας και δ) σε πρώην υπαλλήλους του Φορέα που είναι πλέον συνταξιούχοι.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΓΔΟΕΣ/1/1/242/2016
Έγκριση αποδέσμευσης κεφαλαίων των Τομέων Τ.ΠΑΣ, Τ.Π.ΥΑ.Π. και Τ.Π.Υ.Π.Σ. του Κλάδου Πρόνοιας του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας (Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α.) για τη χορήγηση δανείων εκτάκτων αναγκών σε ασφαλισμένους.
8000/28/6-ζ΄/2020
Έγκριση αποδέσμευσης κεφαλαίων του Τομέα Τ.Π.ΑΣ, του Κλάδου Πρόνοιας, του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας (Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α.) για τη χορήγηση προσωπικών δανείων εκτάκτων αναγκών σε ασφαλισμένους, οικονομικού έτους 2020
8000/28/72-γ/2023
Έγκριση αποδέσμευσης κεφαλαίων των Τομέων του Κλάδου Πρόνοιας, ήτοι Τ.Π.ΑΣ., Τ.Π.Υ.Α.Π. και Τ.Π.Υ.Π.Σ. του Ταμείου Πρόνοιας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΑ.Π.Α.Σ.Α.), για τη χορήγηση προσωπικών δανείων εκτάκτων αναγκών σε ασφαλισμένους, οικονομικού έτους 2023.
8000/28/23-β’/2021
Έγκριση αποδέσμευσης κεφαλαίων των Τομέων Τ.Π.ΑΣ, Τ.Π.Υ.Α.Π. και Τ.Π.Υ.Π.Σ., του κλάδου Πρόνοιας, του Ταμείου Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΑ.Π.Α.Σ.Α.) για τη χορήγηση προσωπικών δανείων εκτάκτων αναγκών σε ασφαλισμένους, οικονομικού έτους 2021.
8000/28/89-β΄/2024
Έγκριση αποδέσμευσης κεφαλαίων των Τομέων του Κλάδου Πρόνοιας, ήτοι Τ.Π.ΑΣ., Τ.Π.Υ.Α.Π. και Τ.Π.Υ.Π.Σ. του Ταμείου Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΑ.Π.Α.Σ.Α.), για τη χορήγηση προσωπικών δανείων εκτάκτων αναγκών σε ασφαλισμένους, οικονομικού έτους 2024.
ΝΣΚ/412/2009
Δάνεια των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης σε ασφαλισμένους συνταξιούχους και υπαλλήλους τους. Επιτρεπτό αυτών μετά το Ν 3586/2007.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η χορήγηση δανείων εκτάκτων αναγκών σε ασφαλισμένους, συνταξιούχους και υπαλλήλους των Φ.Κ.Α. μετά την ισχύ του Ν 3586/2007 επιτρέπεται μόνον αν αυτό προβλέπεται από τις οικείες καταστατικές τους διατάξεις, χορηγούνται δε μόνο τα είδη των δανείων, που οι διατάξεις αυτές προβλέπουν. β) Η διάταξη του άρθρου 46 παρ. 2 του Ν 2693/1953, ως προγενέστερη και γενικής φύσεως διάταξη θεωρείται καταργημένη, ως αντικείμενη στις διατάξεις των άρθρων 9 παρ. 4 και 15 και 16 του Ν 3586/2007, οι οποίες αναγνωρίζουν ως ισχύουσες μόνο τις καταστατικές διατάξεις των Φ.Κ.Α. γ) Η εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 4 παρ. 9 του Ν 3586/2007 υπό τον όρο «εφόσον τούτο προβλέπεται από τις οικείες καταστατικές διατάξεις των φορέων» αναφέρεται στα πάσης φύσεως δάνεια, που προβλέπουν αποκλειστικώς οι διατάξεις αυτές. δ) Οι νεοσύστατοι Φ.Κ.Α. με το Ν 3655/2008 μπορούν να εφαρμόσουν για τη χορήγηση δανείων εκτάκτων αναγκών σε υπαλλήλους των Φ.Κ.Α. – ή και άλλους κατονομαζομένους δικαιούχους – εφόσον το προβλέπουν ρητά οι καταστατικές διατάξεις των καταργουμένων Κλάδων ή Λογαριασμών, επειδή αυτές έχουν ex lege καταστεί καταστατικές διατάξεις των αντίστοιχων Τομέων του νεοσύστατου Φ.Κ.Α.
ΕλΣυν/Τμ.1/29/2014
Αποζημίωση συνταξιοδότησης.(...)Κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, το προσωπικό των Δήμων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που δεν υπάγεται για τη χορήγηση σύνταξης στην ασφάλιση του Δημοσίου, όταν συμπληρώσει τις προϋποθέσεις για λήψη σύνταξης από τον ασφαλιστικό φορέα στον οποίο υπάγεται, δικαιούται από την υπηρεσία του αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης, η οποία υπολογίζεται όπως η αποζημίωση λόγω καταγγελίας, μειωμένη κατά τα προβλεπόμενα στο νόμο. Η επικουρική ασφάλιση και η συμπλήρωση των προϋποθέσεων απόληψης επικουρικής σύνταξης δεν αποτελεί προϋπόθεση, αλλά συνιστά περίπτωση περαιτέρω περιορισμού της μειωμένης αποζημίωσης. Αντιθέτως, η υπαγωγή του αποχωρούντος υπαλλήλου σε φορέα που έχει ως σκοπό τη χορήγηση στους ασφαλισμένους του εφάπαξ βοηθήματος, δεν κωλύει ούτε περιορίζει την παράλληλη καταβολή σε αυτόν της ανωτέρω αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης (ΑΠ 1720/2012, ΝΣΚ 112/1997, Ε.Σ. Κλ. Τμ. VΙΙ Πρακτικά Συν. 7η/12.3.2013). (...)Επιπλέον, οι διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 103/1975 (Α΄167) τις οποίες επικαλείται μεταξύ άλλων η Επίτροπος και οι οποίες αποκλείουν την παράλληλη καταβολή στους αποχωρούντες υπαλλήλους άλλου εφ’ άπαξ χρηματικού βοηθήματος ή αποζημιώσεως, αφορούν αποκλειστικά στο βοήθημα που χορηγείται βάσει των διατάξεων του νόμου αυτού και δεν εφαρμόζονται στην προκειμένη περίπτωση. Τέλος, ο λόγος περί αντίθεσης στην αρχή της ισότητας προβάλλεται αορίστως, επιπλέον δε, η κρίσιμη διάταξη, η οποία είναι γενική, εφαρμόζεται αδιακρίτως σε όλους τους υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και δεν προκύπτει ότι εισάγει διαφορετική μεταχείριση μεταξύ υπαλλήλων που βρίσκονται σε όμοιες συνθήκες.
Β/7/208/77/2013
Καθορισμός του επιτοκίου των παρεχομένων από τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης προσωπικών δανείων εκτάκτων αναγκών σε ασφαλισμένους, υπαλλήλους και συνταξιούχους τους.
ΝΣΚ/72/2000
Σεισμόπληκτοι. Προϋποθέσεις χορήγησης δεύτερου δανείου σε ιδιοκτήτη δύο σεισμόπληκτων ακινήτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Κ.Βολτής, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Θ.Ρεντζεπέρης, Νομικός Σύμβουλος Είναι δυνατή η χορήγηση δεύτερου δανείου από την επιλεγείσα Τράπεζα με την εγγύηση του Δημοσίου και επιδότηση από αυτό κατά 100% του επιτοκίου, σε ιδιοκτήτη δύο ακινήτων τα οποία κρίθηκαν κατεδαφιστέα ως επικινδύνως ετοιμόρροπα, λόγω του σεισμού που έπληξε στις 26 Μαρτίου 1993 περιοχές του νομού Ηλείας και η εγγραφή δύο υποθηκών, προς εξασφάλιση της εξόφλησης των "σεισμοδανείων", όπως επίσης και η χορήγηση δεύτερου δανείου από άλλη πηγή, για την εξασφάλιση του οποίου, είναι δυνατή η μετατροπή της πρώτης υποθήκης για την εξασφάλιση του "σεισμοδανείου" σε δεύτερη υπό τον όρο ότι το χορηγούμενο από τον τρίτο δάνειο δίδεται για την ολοκλήρωση της ανακατασκευής ή της επισκευής του κατεδαφισθέντος ή βλαβέντος από το σεισμό κτίσματος, μετά προηγούμενη έγκριση από τον Τ.Α.Σ. Πύργου, η οποία παρέχεται, εφόσον το κτίριο στο οποίο ζητείται η εγγραφή υποθήκης, για την εξασφάλιση του δεύτερου δανείου, καλύπτει το σύνολο των δανείων.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/128/2019
Αναβάθμιση εξοπλισμού λυμάτων...Στη συνέχεια, το διοικητικό συμβούλιο του ... με τη ληφθείσα, κατά την ...2018 συνεδρίαση, απόφαση ενέκρινε την χορήγηση επενδυτικού δανείου, ποσού 551.039,07 ευρώ, στη ΔΕΥΑ ... για την εκτέλεση του προαναφερόμενου έργου, ενταγμένου στο Πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι», καλύπτοντας το 75% αυτού, ήτοι ποσό 413.279,30 ευρώ, από πόρους της .... (...) και το υπόλοιπο 25%, ήτοι ποσό 137.759,77 ευρώ, από πόρους του Ταμείου, σύμφωνα με τους εξής όρους: α) η διάρκεια εξόφλησης του δανείου θα ανέρχεται στα 15 έτη, β) η έναρξη εξυπηρέτησης του θα αρχίσει την 1η Ιανουαρίου του επόμενου της ολοκλήρωσης του έργου έτους, όπως αυτό προκύπτει από την σύμβαση ανάθεσης του έργου, γ) το επιτόκιο για ποσοστό 75% του δανείου που προέρχεται από πόρους της ... καθορίζεται σταθερό, υπολογιζόμενο σε ποσοστό 3,31%, το ακριβές δε επιτόκιο θα προσδιοριστεί κατά το χρόνο ανάληψης του εν λόγω ποσού από την ..., και για το υπόλοιπο ποσοστό 25% που προέρχεται από πόρους του .... καθορίζεται, επίσης, σταθερό, υπολογιζόμενο σε ποσοστό 3,43%, δ) η ετήσια τοκοχρεολυτική δόση θα διαμορφωθεί ενδεικτικά σε 35.178,20 ευρώ για το ποσοστό 75% του δανείου που προέρχεται από πόρους της ... και σε 11.825,10 ευρώ για το ποσοστό 25% του δανείου που προέρχεται από πόρους του Ταμείου, ε) η πληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων θα προέρχεται από πόρους του Π.Δ.Ε. και στ) η παρεχόμενη ασφάλεια για τη χορήγηση του εν λόγω δανείου συνίσταται στην προβλεπόμενη ρήτρα εκχώρησης εσόδων εκ μέρους της δικαιούχου επιχείρησης προς το ..., σε περίπτωση μη ορθής και σύννομης χρήσης των πόρων του προγράμματος, σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 8 της ΚΥΑ 13022/2018.