ΝΣΚ/96/2008
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δεδομένα Προσωπικού Χαρακτήρα – Φορολογικό απόρρητο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα όργανα της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων της Ελληνικής Αστυνομίας, μπορούν να έχουν πρόσβαση σε φακέλους που περιέχουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα υπαλλήλων και σε στοιχεία που καλύπτονται από το φορολογικό απόρρητο του άρθρου 85 του Ν 2238/1994, τόσο στην περίπτωση κατά την οποία ενεργούν προκαταρκτική εξέταση ή προανάκριση, κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας, όσο και στην περίπτωση που διενεργούν προανακριτικές πράξεις αυτεπαγγέλτως, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 243 παρ.2 του Κ.Π.Δ., για τα αδικήματα του άρθρου 1 παρ.2 του Ν 2713/1999.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/326/2004
Άρση ή μη του φορολογικού απορρήτου στο στάδιο διενέργειας προανάκρισης – Υποχρέωση ή μη διενέργειας φορολογικού ελέγχου και σύνταξη σχετικής έκθεσης ελέγχου κατόπιν παραγγελίας Εισαγγελέα ή προανακριτικού υπαλλήλου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Το φορολογικό απόρρητο κάμπτεται έναντι της δικαστικής αρχής και μόνο εάν έχει διαταχθεί προσηκόντως κυρία ανάκριση, προανάκριση ή τουλάχιστον προκαταρκτική εξέταση. β) Η διενέργεια φορολογικού ελέγχου και η σύνταξη σχετικής έκθεσης μπορεί να ζητηθεί από τον εισαγγελέα ή τους λοιπούς προανακριτικούς υπαλλήλους κατόπιν σχετικής παραγγελίας, μόνον από το Σ.Δ.Ο.Ε., κατ’ άρθρο 4 παρ.3 του Ν 2343/95, ως ενέργεια ενέχουσα τα χαρακτηριστικά της ειδικής ανακριτικής πράξης.
ΝΣΚ/384/2009
Παιδοψυχιατρική εκτίμηση των ανηλίκων τέκνων από επιστήμονες του Κ.Π.Υγιεινής του ΙΚΑ ΕΤΑΜ, κατόπιν αναφοράς του πατέρα και σχετικής εισαγγελικής παραγγελίας. Χορήγηση ή μη αντιγράφων στην έχουσα τη γονική μέριμνα των ανηλίκων μητέρα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η χορήγηση στη μητέρα και έχουσα τη γονική μέριμνα ανηλίκων αντιγράφων: α) αναφοράς του πατέρα των ανηλίκων σχετικά με την ψυχική υγεία αυτών, β) των συνημμένων σε αυτή απομαγνητοφωνημένων κειμένων συνεδριών νευρολογικού και ψυχιατρικού ελέγχου των καθώς και γ) του, επί της ανωτέρω αναφοράς, πορίσματος της υπηρεσίας, ιδία μετά σχετική προς τούτο εισαγγελική παραγγελία, διότι αφορούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των ανηλίκων, δεν συντρέχει δε επαληθευμένη, κατά το ιστορικό, περίπτωση εκ των αναφερομένων στο άρθρο 7 παρ. 2 του Ν 2472/1997 προϋποθέσεων και ιδία της περ. γ΄ της παρ. 2 του άρθρου αυτού. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/157/2007
Φορολογικοί έλεγχοι – απλά και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα – επαγγελματικό απόρρητο – ειδικό τραπεζικό απόρρητο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Νόμιμα διενεργούνται φορολογικοί έλεγχοι, κατά τις ειδικές διατάξεις του άρθρου 36 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΠΔ 186/1992), του άρθρου 66 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν 2238/1994), των άρθρων 73 και 90 του Ν 2961/2001, περί κυρώσεως του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Λαχεία, του άρθρου 30 του Ν 3296/2004, περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων καθώς και κάθε άλλη ειδική διάταξη, που προβλέπει τέτοιου είδους ελέγχους σε επίσημα ή ανεπίσημα βιβλία, στοιχεία κ.λπ. υποχρέων, που περιέχουν (απλά) προσωπικά δεδομένα, όταν, όμως, περιέχουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα (στην προκείμενη περίπτωση υγείας) θα πρέπει να υπάρχει γραπτή άδεια της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, κατά τις διατάξεις του Ν 2472/1997, που, όταν υπάρχει, καθιστά νόμιμο και επιτρεπτό κάθε έλεγχο, τον οποίο δεν μπορεί να εμποδίσει οποιοσδήποτε επικαλούμενος παραβίαση των διατάξεων του νόμου αυτού. 2) Στα πλαίσια των νομίμων φορολογικών ελέγχων, που προβλέπονται από τις προαναφερθείσες ειδικές διατάξεις και γίνονται κατά τις νόμιμες διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένων και των διαδικασιών, που προβλέπονται στο Ν 2472/1997, περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, υποχωρεί οποιοδήποτε ιατρικό, φαρμακευτικό ή άλλο επαγγελματικό απόρρητο, κατά τα αναλυτικά προαναφερθέντα. 3) Το απόρρητο των τραπεζικών καταθέσεων ισχύει μόνο για καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα και τότε μόνο για να αρθεί χρειάζεται κοινή απόφαση του επιθεωρητή και του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. και δεν μπορεί να ισχύσει αναλογικά σε άλλες περιπτώσεις (όπως Α.Ε.Δ.Α.Κ., ανώνυμες χρηματιστηριακές εταιρίες κ.λπ.), για τις οποίες ισχύει μόνο το επαγγελματικό απόρρητο, το οποίο υποχωρεί προ των φορολογικών ελέγχων, που διενεργούνται, κατά τη νόμιμη διαδικασία, σύμφωνα με τις ως άνω ειδικές διατάξεις και δεν απαιτείται να τηρηθεί, ως προς αυτές, η συγκεκριμένη διαδικασία, ήτοι να υπάρχει κοινή απόφαση του επιθεωρητή και του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. για τη διενέργεια των ελέγχων.
ΝΣΚ/89/2020
1) Αν επιτρέπεται ο έλεγχος δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης πέραν της πενταετίας, στις περιπτώσεις που η εντολή ελέγχου εκδόθηκε μετά την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 4571/2018 και εκτείνεται σε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της πενταετίας από τη λήξη του έτους υποβολής της δήλωσης, 2) αν επιτρέπεται ο έλεγχος δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης πέραν της πενταετίας, στις περιπτώσεις που η εντολή ελέγχου εκδόθηκε πριν την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 4571/2018 και εκτείνεται σε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της πενταετίας από τη λήξη του έτους υποβολής της δήλωσης και 3) αν διαφοροποιείται η απάντηση στις περιπτώσεις που άλλη Αρχή, η οποία διενεργεί προκαταρκτική εξέταση κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας για ποινική διερεύνηση αδικημάτων, έχει αιτηθεί στην πρώην Γενική Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης, ήδη Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, έλεγχο δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης, λόγω αρμοδιότητας, βάσει των διατάξεων του ν. 3213/2003.(...)Επί του 1ου και 2ου υποερωτήματος: Δεν επιτρέπεται ο έλεγχος δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης υπόχρεου για χρόνο μεγαλύτερο της πενταετίας από το τέλος του έτους υποβολής της δήλωσης, ανεξαρτήτως αν οι σχετικές εντολές ελέγχου έχουν εκδοθεί πριν ή μετά την ισχύ του ν. 4571/2018, με την επιφύλαξη της συνδρομής της εξαιρετικής περίπτωσης του νόμου. Περαιτέρω, η Διοίκηση υποχρεούται να ανακαλέσει τις σχετικές εντολές ελέγχου κατά το μέρος που το ελεγχόμενο χρονικό διάστημα εκτείνεται πέραν της πενταετίας (ομόφωνα). Επί του 3ου υποερωτήματος: Η απάντηση δεν διαφοροποιείται στις περιπτώσεις που η εντολή ελέγχου δηλώσεως περιουσιακής κατάστασης εκδόθηκε κατόπιν αιτήματος άλλης Υπηρεσίας, η οποία διενεργεί προκαταρκτική εξέταση κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας (ομόφωνα).
ΝΣΚ/278/2009
Χορήγηση ή μη από τη Δημόσια Υπηρεσία αντιγράφου (ιδιωτικού εγγράφου) επιστολής-καταγγελίας στον καταγγελόμενο κατ’ άρθρο 5 του Ν 2690/1999, εκδοθησομένης και σχετικής εισαγγελικής παραγγελίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με βάση τα τεθέντα από την Υπηρεσία πραγματικά περιστατικά και ανεξάρτητα από την ύπαρξη της από 17-6-2009 εισαγγελικής παραγγελίας, η Υπηρεσία είναι αρμόδια να κρίνει στη συγκεκριμένη περίπτωση εάν συντρέχουν στο παρόν στάδιο οι προϋποθέσεις που τίθενται από τη διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 5 του Ν 2690/1999 για την πρόσβαση του καταγγελόμενου στο έγγραφο της καταγγελίας με το όνομα του καταγγέλοντα (εξέλιξη της διοικητικής έρευνα, ενδεχόμενη δημιουργία δυσχερειών από τον καταγγελόμενο, εμπλοκή της Υπηρεσίας σε δίκες κατά του καταγγέλοντα), τυχόν δε απορριπτική απόφασή της πρέπει να είναι ειδικά αιτιολογημένη.
ΝΣΚ/64/2017
Καταλογισμοί από τη Διεύθυνση Εκτάκτων και Ειδικών Ελέγχων του Γ.Λ.Κ..(...) 1. Η καταλογιστική διαδικασία είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της καθ’ ύλην αρμόδιας Δ.Ε.Ε.Ε. ασκούμενη από τον Προϊστάμενο αυτής, ούτε καταργείται από τις διατάξεις του άρθρου 47 του π.δ. 111/2014, ούτε εμποδίζεται από την κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας διενέργεια ελέγχου. Εφόσον το ελεγκτικό όργανο διαπιστώσει έλλειμμα στη δημόσια διαχείριση, υποχρεούται να προτείνει ή να ενεργήσει τον καταλογισμό σε βάρος των υπόχρεων προσώπων, καθόσον η διενέργεια ελέγχου κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας δεν εμποδίζει την άσκηση της καταλογιστικής αρμοδιότητας των ελεγκτικών οργάνων (πλειοψηφία). 2. Επί εκκρεμών καταλογισμών της πρώην Οικονομικής Επιθεώρησης, τα όργανα της Γ.Δ.Δ.Ε. είναι κατά νόμο αρμόδια για την έκδοση των καταλογιστικών πράξεων. Εάν δεν είναι δυνατή η έκδοση καταλογιστικής πράξης, που να περιέχει τα κατά νόμο στοιχεία και να είναι πλήρως και επαρκώς αιτιολογημένη, η ΓΔΔΕ μπορεί, είτε να διενεργήσει επανέλεγχο, είτε να διαβιβάσει τις εκκρεμείς εκθέσεις ελέγχου από τις οποίες προκύπτει μη νόμιμη πληρωμή δαπανών ή ελλείμματα, στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο είναι αρμόδιο για τον κατασταλτικό έλεγχο των δαπανών, προκειμένου να επιληφθεί του καταλογισμού (ομόφωνα). 3. Η διαδικασία διενέργειας διοικητικού (κατασταλτικού) δημοσιονομικού ελέγχου δεν αποκλείεται από την κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας διενέργεια ελέγχου για την εξακρίβωση διάπραξης αδικήματος και την άσκηση ή μη ποινικής δίωξης. Οι δύο μορφές ελέγχου μπορεί να συνυπάρχουν και να αλληλοσυμπληρώνονται (πλειοψηφία).
ΝΣΚ/126/2012
Χορήγηση ή μη πληροφοριών για την περιουσιακή κατάσταση και τα εισοδήματα του φορολογούμενου σε τρίτο πρόσωπο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 παρ.3 του Ν. 3869/2010 – Φορολογικό απόρρητο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο οικονομικός έφορος υποχρεούται, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 10 παρ.3 του Ν. 3869/2010, να χορηγεί σε πιστωτή του οφειλέτη, κάθε πληροφορία και στοιχείο για την περιουσιακή κατάσταση και τα εισοδήματα του οφειλέτη- φορολογούμενου, ακόμη και αν αυτά εμπίπτουν στο φορολογικό απόρρητο, εφόσον είναι πρόσφορα για να καταστεί δυνατός ο σχετικός περιουσιακός έλεγχος του οφειλέτη εκ μέρους του αιτούντος πιστωτή, καθόσον το φορολογικό απόρρητο, επιτρεπτώς κάμπτεται εν προκειμένω από τη ρητή διάταξη του άρθρου 10 παρ.3 του Ν.3869/2010. (ομοφ.)
ΝΣΚ/81/2022
Δυνατότητα ανάκλησης ή μη εκθέσεων ελέγχου Σ.Δ.Ο.Ε.(...)Οι, κατόπιν σχετικής εισαγγελικής παραγγελίας, εκθέσεις ελέγχου της Επιχειρησιακής Διεύθυνσης Σ.Δ.Ο.Ε. Αττικής, που συνετάγησαν, μεταξύ των ετών 2010 και 2013 και αποτέλεσαν, αφενός, τη βάση για την κίνηση σχετικής ποινικής διαδικασίας, αφετέρου την αιτιολογία πράξεων επιβολής προστίμου του π.δ. 186/1992 (Κ.Β.Σ.), δεν συνιστούν εκτελεστές διοικητικές πράξεις, ούτε επιτρέπεται η κατ’ επίκληση και εφαρμογή του άρθρου 21 ν. 2690/1999 (ΚΔΔ), ανάκλησή τους (ομόφωνα).
ΠΟΛ 1199/2012
Θέμα: «Κοινοποίηση της αριθ.126/2012 γνωμοδότησης του ΝΣΚ » Επισυνάπτεται γνωμοδότηση126/2012 "Χορήγηση ή μη πληροφοριών για την περιουσιακή κατάσταση και τα εισοδήματα του φορολογούμενου σε τρίτο πρόσωπο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 παρ.3 του Ν. 3869/2010 – Φορολογικό απόρρητο.Ο οικονομικός έφορος υποχρεούται, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 10 παρ.3 του Ν. 3869/2010, να χορηγεί σε πιστωτή του οφειλέτη, κάθε πληροφορία και στοιχείο για την περιουσιακή κατάσταση και τα εισοδήματα του οφειλέτη- φορολογούμενου, ακόμη και αν αυτά εμπίπτουν στο φορολογικό απόρρητο, εφόσον είναι πρόσφορα για να καταστεί δυνατός ο σχετικός περιουσιακός έλεγχος του οφειλέτη εκ μέρους του αιτούντος πιστωτή, καθόσον το φορολογικό απόρρητο, επιτρεπτώς κάμπτεται εν προκειμένω από τη ρητή διάταξη του άρθρου 10 παρ.3 του Ν.3869/2010. (ομοφ.)"
ΝΣΚ/261/2014
Πλήρωση θέσεων στην ΜΕΑ της Ελλάδας στην ΕΕ – Δυνατότητα ή μη χορήγησης σε υποψηφία που δεν επελέγη των πράξεων απόσπασης και των φακέλων των δικαιολογητικών των επιλεγέντων συνυποψηφίων της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση οφείλει να ικανοποιήσει το αίτημα της ενδιαφερόμενης για τη χορήγηση των αιτούμενων εγγράφων, αλλά μόνον εκείνων τα οποία αφορούν τους επιλεγέντες συνυποψηφίους της και δη τα μεν έγγραφα που περιέχουν απλά προσωπικά δεδομένα χωρίς άδεια της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), τα δε τυχόν περιέχοντα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα κατά την έννοια του άρθρου 2 περ. β΄ του Ν. 2472/1997 ύστερα από άδεια της Αρχής και ενημέρωση των υποκειμένων συμφωνα με το άρθρο 11 παρ. 3 του ίδιου νόμου. (ομοφ.)