1076861/702/Τ.& Ε.Φ/ΠΟΛ.1099/2004
Τύπος: Έγγραφα
"Τέλος χαρτοσήμου τόκων υπερημερίας που απορρέουν από σχέσεις που υπάγονται στο Φ.Π.Α.".
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Δ/ΤΕΦ/Α/1108579/2012
«Τέλη χαρτοσήμου επί επιδικασθέντων τόκων υπερημερίας».
ΝΣΚ/103/2022
Υποβολή ερωτημάτων σχετικά με τα τέλη χαρτοσήμου επί των τόκων των ενυπόθηκων δανείων που χορηγήθηκαν από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων πριν τις 28-6-2006 (...)α) Οι δανειολήπτες που έλαβαν δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων πριν τις 28.06.2006 και έχουν εξοφλήσει το κεφάλαιο και τους τόκους του δανείου τους, στο σύνολό τους, χωρίς να τους έχει ζητηθεί να καταβάλουν μέχρι σήμερα τέλη χαρτοσήμου επί των τόκων του δανείου τους, δεν έχουν υποχρέωση να καταβάλουν αυτά (τα τέλη χαρτοσήμου επί των τόκων του δανείου) στο στάδιο της προδικασίας για την εξάλειψη της υποθήκης (ομόφωνα). β) Ο χρόνος παραγραφής της υποχρέωσης των δανειοληπτών για καταβολή των τελών χαρτοσήμου επί των τόκων των ως άνω δανείων είναι πενταετής (κατά κανόνα και με την επιφύλαξη τυχόν ιδιαιτεροτήτων και ειδικότερων όρων κάθε περίπτωσης δανειακής σύμβασης), με αφετηρία το τέλος του έτους εντός του οποίου καταβλήθηκαν οι τόκοι κάθε δόσεως του δανείου (ομόφωνα). Επειδή δε η απαλλαγή από τα τέλη χαρτοσήμου ισχύει από 28.06.2006 για τα εν γένει δάνεια του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, ανεξάρτητα από τον χρόνο σύναψής τους, η σχετική παραγραφή αυτή αρχίζει από το τέλος του έτους 2006 (κατά πλειοψηφία). γ) Υπόχρεος για την επιστροφή στους δανειολήπτες των ποσών που έχουν ήδη καταβάλει ως τέλη χαρτοσήμου επί των τόκων μετά την παραγραφή της αξίωσης του Δημοσίου να ζητήσει την καταβολή τους, είναι η Φορολογική Αρχή (ΑΑΔΕ) που τα εισέπραξε εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου και συγκεκριμένα η αρμόδια Δ.Ο.Υ., προς την οποία οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση, με τη συνήθη διαδικασία επιστροφής φόρων και τελών, εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές νόμιμες προϋποθέσεις (ομόφωνα).
Δ.Εφ.Αθ/260/2010
Τόκους υπερημερίας δικαιούται ο ανάδοχος του έργου μόνο αν ο κύριος του έργου, χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου, καθυστέρησε να ενεργήσει πληρωμές με βάση εγκριθείσα πιστοποίηση και μόνον από την υποβολή έγγραφης όχλησης προς τη διευθύνουσα υπηρεσία, η οποία (όχληση) αποτελεί πρόσθετη ουσιαστική προϋπόθεση της καταβολής τόκων υπερημερίας επί της εργολαβικής αμοιβής. Αντίκεινται στις συνταγματικές διατάξεις και στο ΠΠΠΕΣΔΑ, οι διατάξεις περί προσδιορισμού του επιτοκίου υπερημερίας του δήμου, σημαντικά υπολειπομένου του αντίστοιχου ποσοστού του γενικώς ισχύοντος επιτοκίου, στην περίπτωση πληρωμής αναδόχου δημοσίου έργου για τις εργασίες που έχουν εκτελεσθεί από αυτόν. Οι συμβάσεις εκτέλεσης δημοσίων έργων δεν υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του π.δ.166/2003 (αντίθετη ως προς την εφαρμογή του π.δ.166/2003 στις συμβάσεις εκτέλεσης δημοσίων έργων η προηγούμενη απόφαση 66/2010 του ΔΕφΑθηνών).
ΔΕΔ/Θεσ/652/2025
Η απόφαση 652 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή εταιρείας που βρίσκεται σε εκκαθάριση, επικυρώνοντας την οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού τελών χαρτοσήμου φορολογικού έτους 2018, συνολικού ύψους €42.204,30. Η προσφεύγουσα αμφισβήτησε την επιβολή τελών χαρτοσήμου σε πιστώσεις τραπεζικών λογαριασμών ύψους €1.172.341,57, οι οποίες προέρχονταν από ιδιωτικό συμφωνητικό συνεργασίας. Ενώ ο έλεγχος είχε αρχικά χαρακτηρίσει τις πιστώσεις ως «δάνειο» και μετά ως «έκταξη», η ΔΕΔ απέρριψε αυτές τις ερμηνείες. Ωστόσο, η ΔΕΔ έκρινε ότι η συμφωνία συνιστά «καταπιστευματική εκχώρηση απαιτήσεων» προς είσπραξη. Βάσει των ΠΟΛ 44/1987 και ΠΟΛ 1063/1990, η εκχώρηση αυτή χαρακτηρίζεται ως αυτοτελής σύμβαση και υπόκειται σε αναλογικό τέλος χαρτοσήμου 2% πλέον 20% ΟΓΑ, ανεξάρτητα από το αν οι εκχωρούμενες απαιτήσεις υπάγονται στο καθεστώς ΦΠΑ.
ΥΠΟΙΚ.ΥΠΟΙΚ. Σ. 605/98/1987
Θέμα: Εφαρμογή διατάξεων φορολογίας χαρτοσήμου σε διάφορες συμβάσεις, πράξεις, σχέσεις και συναλλαγές μετά την εφαρμογή από 1.1.1987 του φόρου προστιθέμενης αξίας. ΠΟΛ 44/1987
ΔΕΔ/Θεσ/165/2025
Η απόφαση αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής ως απαράδεκτης, η οποία υποβλήθηκε από κληρονόμο κατά της Ατομικής Ειδοποίησης Καταβολής – Υπερημερίας, που εκδόθηκε από το ΚΕ.Β.ΕΙΣ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Η οφειλή, ύψους 9.757,50 € (συμπεριλαμβανομένων προστίμων Φ.Π.Α., Κ.Β.Σ., τόκων και προσαυξήσεων) προερχόταν από την αποβιώσασα μητέρα του. Ο προσφεύγων ζητούσε την απαλλαγή από τις προσαυξήσεις λόγω άγνοιας της οφειλής. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών απέρριψε την προσφυγή, καθώς έκρινε ότι η Ατομική Ειδοποίηση Καταβολής – Υπερημερίας δεν αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη προσδιορισμού φόρου, αλλά πράξη που εκδίδεται στο πλαίσιο της διαδικασίας διοικητικής εκτέλεσης. Κατά τέτοιων πράξεων, ο νόμος προβλέπει την άσκηση ανακοπής ενώπιον των αρμόδιων διοικητικών δικαστηρίων και όχι την ειδική διοικητική διαδικασία της ενδικοφανούς προσφυγής, σύμφωνα με το άρθρο 72 του ν. 5104/2024.
ΝΣΚ/197/2017
Δυνατότητα υπαγωγής στο τέλος χαρτοσήμου σύμβασης εκχώρησης απαιτήσεων.Οι συμβάσεις εκχώρησης απαιτήσεων μεταξύ της «FRAPORT ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ Α.Ε.», ως εκχωρητή και του «ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.», ως εκδοχέα υπάγονται στο πεδίο της απαλλακτικής διάταξης του άρθρου 10 παρ.1 του ν. 3049/2002, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 11 και 5 παρ. 1 του ν. 3986/2011, και επομένως απαλλάσσονται της υποχρέωσης καταβολής τελών χαρτοσήμου, ως συμβάσεις οι οποίες συνάφθηκαν σε εφαρμογή διαδικασιών αποκρατικοποίησης (ομοφ.)
ΝΣΚ/1005/1987
Εναρξη τόκων υπερημερίας εις βάρος εργολάβου δημοσίων έργων για την επιστροφή της αξίας υλικών που δεν χρησιμοποιήθηκαν στο έργο.Εργολάβος δημοσίων έργων που έλαβε χρήματα για υλικά που δεν εισκόμισε στο έργο ή χάθηκαν από υπαιτιότητά του, υποχρεούται να τα επιστρέψει έντοκα και με αφετηρία της τοκοδοσίας το χρονικό σημείο που γνώριζε ή πληροφορήθηκε την αχρεώστητη είσπραξη των χρημάτων.
ΔΕΔ/Αθ/183/2025
Η απόφαση 183 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή εταιρείας εμπορίας φωτοβολταϊκών στοιχείων, με αντικείμενο δύο Πράξεις Επιβολής Προστίμου συνολικού ύψους 500,00 € (250,00 € η καθεμία) που επιβλήθηκαν από το ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ. Τα πρόστιμα επιβλήθηκαν βάσει του άρθρου 53 του ν. 5104/2024 λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων τελών χαρτοσήμου για συναλλαγές του Απριλίου και Μαΐου 2024, οι οποίες αφορούσαν χρέωση τόκων υπερημερίας. Η προσφεύγουσα εταιρεία ισχυρίστηκε ότι το ύψος των προστίμων ήταν δυσανάλογο με το οφειλόμενο χαρτόσημο. Η ΔΕΔ απέρριψε τον ισχυρισμό, τονίζοντας ότι στο φορολογικό δίκαιο η επιβολή του προστίμου αποτελεί δέσμια ενέργεια της φορολογικής αρχής, προβλέπεται ρητά για υπόχρεους τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος (250,00 €) και οι διατάξεις ερμηνεύονται γραμματικά.
ΝΣΚ/126/2016
Τέλος χαρτοσήμου μισθωμάτων, όταν εκμισθώτριες είναι οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους.Στις περιπτώσεις εκμισθώσεως ακινήτων στις οποίες εκμισθώτριες είναι οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, το τέλος χαρτοσήμου των μισθωμάτων βαρύνει τους μισθωτές και αποδίδεται από αυτούς στο Δημόσιο με την υποβολή των δηλώσεων φόρου εισοδήματος εντός των οριζομένων για αυτές προθεσμιών. (ομοφ.)