Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΣτΕ/2275/2022
Έγκριση κανονισμού άρδευσης περιοχής αρμοδιότητας Δ.Ε.Υ.Α., από Δημοτικό Συμβούλιο (...) Όπως προκύπτει από τις ανωτέρω διατάξεις για τη χρήση ύδατος, στις οποίες περιλαμβάνεται η άρδευση, ή για έργο αξιοποίησης ύδατος απαιτείται η προηγούμενη άδεια του άρθρου 11 του ν. 3199/2003 και της κ.υ.α. 146896/2014. Η ως άνω υποχρέωση αδειοδότησης, στην οποία περιλαμβάνεται και η περιβαλλοντική αδειοδότηση, υπάρχει πριν από την έναρξη της χρήσης ή την εκτέλεση του έργου αξιοποίησης, ισχύει δε η υποχρέωση αυτή και για χρήση ή έργο αξιοποίησης ύδατος από δημοτικό φορέα, όπως οι δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης. Πάντως, έστω και εάν η χρήση και η διαχείριση του δικτύου άρδευσης από τη … απαιτεί προηγούμενη αδειοδότηση κατά τα ανωτέρω διατάξεις, ο επίμαχος Κανονισμός Άρδευσης, ο οποίος ρυθμίζει γενικά και αφηρημένα τις σχέσεις της … με τους καταναλωτές ύδατος για τη χρήση του δικτύου άρδευσης, δεν συνιστά αυτός καθ’ εαυτόν έναρξη χρήσης ή άδεια εκτέλεσης έργου, εφόσον δεν προβλέπει και δεν προσδιορίζει συγκεκριμένες θέσεις υδροληψίας και έργα αξιοποίησης ύδατος για άρδευση. Συνεπώς, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος ο λόγος ακυρώσεως, με το οποίο προβάλλεται ότι ο επίμαχος κανονισμός εγκρίθηκε κατά παράβαση των διατάξεων του ν. 3199/2003 και της κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσας Υ.Α. 146986/2014, εφόσον αφορά στη διαχείριση του αρδευτικού δικτύου συμπεριλαμβανομένων των σημείων υδροληψίας και των πηγών υδροδότησης αυτού και, συνεπώς, ο Δήμος … και η … όφειλαν να είχαν εξασφαλίσει τις προβλεπόμενες στη νομοθεσία άδειες χρήσης ύδατος. Για τον ίδιο λόγο ότι, δηλαδή, ο επίμαχος κανονισμός, με το συγκεκριμένο περιεχόμενο, δεν συνιστά άδεια για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου ή έργων ή σχέδιο ή πρόγραμμα έργων διαχείρισης υδάτων στην περιοχή, είναι απορριπτέος και ο λόγος ακυρώσεως, με τον οποίο προβάλλεται ότι ο Κανονισμός Άρδευσης εγκρίθηκε κατά παράβαση των διατάξεων που διέπουν την περιβαλλοντική αδειοδότηση περιοχών ενταγμένων στο δίκτυο Natura 2000, διότι της έκδοσής του δεν προηγήθηκε δέουσα εκτίμηση και αξιολόγηση. Απορρίπτει την κρινόμενη αίτηση.
ΝΣΚ/106/2017
Δωρεά ακινήτων στο Δημόσιο για στέγαση Δ.Ο.Υ – Αναστολή λειτουργίας Δ.Ο.Υ. – Επιστροφή των ακινήτων στους δωρητές Δήμους.Μετά την θέσπιση του νέου Οργανισμού του Υπουργείου Οικονομικών (π.δ. 111/2014), στο οργανόγραμμα του οποίου δεν περιλαμβάνονται οι Δ.Ο.Υ. Σουφλίου Έβρου και Σαπών Ροδόπης, τεκμαίρεται η οριστική και αμετάκλητη διακοπή της λειτουργίας αυτών και άρα η κατάργησή τους, η οποία αποτελεί περίπτωση μεταβολής του σκοπού των δωρεών ακινήτων και πλήρωση της σχετικής διαλυτικής αιρέσεως των δωρητηρίων συμβολαίων, με συνέπεια τη λύση των συμβάσεων δωρεάς και την επιστροφή τα δωρούμενων ακινήτων (οικοπέδων) καθώς και των κτισμάτων, που έχουν ανεγερθεί επ' αυτών, αυτοδικαίως στους δωρητές Δήμους. Για την αυτοδίκαιη επάνοδο της κυριότητας των ακινήτων στους δωρητές Δήμους απαιτείται η έκδοση διαπιστωτικής αποφάσεως του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου και η μεταγραφή της στο Υποθηκοφυλακείο, χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου ή κάποια άλλη νομική ενέργεια εκ μέρους του (ομοφ.).
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/65/2025
Η Πράξη 65/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον επανέλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια και τοποθέτηση εξοπλισμού περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης σε σχολεία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, συνολικής συμβατικής δαπάνης 5.970.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο, κρίνοντας ότι εκτελέστηκαν πλήρως τα ζητηθέντα με την προηγούμενη Πράξη 397/2024 στοιχεία (διαχείριση αποβλήτων, χωροθέτηση από τους Δήμους και σαφές χρονοδιάγραμμα τμηματικών παραδόσεων), αποφάνθηκε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαγωνιστική διαδικασία. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του επικαιροποιημένου σχεδίου σύμβασης, υπό την επισήμανση ότι πρέπει να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης (4% της εκτιμώμενης δαπάνης) στον όρο 4 του προοιμίου.
ΝΣΚ/108/2023
Ερωτάται εάν το Δημόσιο εμποδίζεται να ασκεί την προβλεπόμενη στην παρ. 7 του άρθρου 7 του ν. 4858/2021 διοίκηση και διαχείριση των ακινήτων της παρ. 4 του ίδιου άρθρου στις περιπτώσεις εκείνες, κατά τις οποίες ορισμένα από τα ακίνητα αυτά που ανήκαν στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου, μεταβιβάστηκαν καταρχάς, με την υπ’ αριθμ. 243/14-11-2013 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής, Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (Δ.Ε.Α.Α.) (Β΄ 2883), κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή στο ΤΑΙΠΕΔ και αργότερα, με βάση τη διάταξη της παρ. 7 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016, μεταβιβάστηκαν περαιτέρω “αυτοδικαίως” κατά κυριότητα και νομή από το ΤΑΙΠΕΔ στην ΕΤΑΔ.(...)Το Δημόσιο δεν κωλύεται να ασκεί τη διοίκηση και διαχείριση των ακινήτων του ερωτήματος, τα οποία περιήλθαν στην κυριότητά του με απευθείας εξαγορά ή αναγκαστική απαλλοτρίωση, για αρχαιολογικούς σκοπούς, και, ως εκ τούτου, είναι εκτός συναλλαγής και εξαιρούνται της αυτοδίκαιης μεταβίβασης προς την ΕΤΑΔ, που προβλέπεται στο άρθρο 196 παρ. 7 του ν. 4389/2016. Σε κάθε περίπτωση, η κυριότητα και η διαχείριση των ακινήτων τελεί υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της αρχαιολογικής νομοθεσίας (ομόφωνα).
ΝΣΚ/288/2002
Ανάκληση συντελεσμένης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, που έχει κηρυχθεί υπέρ του Δημοσίου. Ποιοι νομιμοποιούνται να υποβάλουν θετική δήλωση για την ανάκληση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν νομιμοποιούνται να υποβάλουν σχετική δήλωση, υποκαθιστώντας τον αναγνωρισθέντα ιδιοκτήτη της έκτασης που απαλλοτριώθηκε (ή τον καθολικό διάδοχο αυτού), όσοι με οποιαδήποτε αιτία απέκτησαν την κυριότητα επί των -μετά τη συντέλεση της απαλλοτρίωσης- παραμενόντων στις πρώην ιδιοκτησίες τμημάτων. Εάν έχουν προσκληθεί νόμιμα οι αναγνωρισθέντες ιδιοκτήτες (ή οι καθολικοί διάδοχοί τους) και αυτοί υποβάλουν αρνητική δήλωση ή δεν απαντήσουν εμπρόθεσμα στη σχετική πρόσκληση, είναι η ελεύθερη διάθεση αυτών των απαλλοτριωθέντων ακινήτων.
ΝΣΚ/188/2003
Αποκαταστατική νομοθεσία. Αρμοδιότητα Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας. Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών. Νομαρχιακά Συμβούλια.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εκτίμηση της αξίας των ακινήτων που παραχωρούνται κατ’ εφαρμογή της αποκαταστατικής νομοθεσίας δεν υπάγεται στην έννοια της ρύθμισης του άρθρου 22 παρ.2 του Ν 2753/1999. Για την εκτίμηση, δε, των ακινήτων αυτών θα πρέπει να υπάρξει ειδική νομοθετική ρύθμιση περί συστάσεως ειδικών συμβουλίων ή επιτροπών με σχετικές αρμοδιότητες. Μέχρι, όμως, να πληρωθεί με νομοθετική ρύθμιση το υπάρχον κενό νόμου σχετικά με τις εκτιμήσεις αυτές, δύνανται να συσταθούν συλλογικά όργανα, γνωμοδοτικού χαρακτήρα, στα οποία θα ανατεθεί, από το έχον την αποφασιστική αρμοδιότητα όργανο, η αρμοδιότητα της εκτίμησης των ανωτέρω ακινήτων. Από την άλλη, η διοίκηση δεν μπορεί να κρίνει με δύναμη δεδικασμένου για την αξία των τμημάτων που προσκυρώνονται, για την οποία θα κρίνουν τα αρμόδια τακτικά δικαστήρια και, συνεπώς, δεν μπορεί να εφαρμοσθεί άλλος (πλην του δια δικαστικής αποφάσεως) τρόπος υπολογισμού της αξίας των προσκυρουμένων ακινήτων, εκτός, φυσικά, από την περίπτωση του προ της πράξεως προσκυρώσεως διακανονισμού των, της προσκυρώσεως, δι’ ιδιωτικών συμφωνιών μεταξύ των ενδιαφερομένων, όπου θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι εφαρμοστέα είναι η διάταξη της παρ.2 του άρθρου 22 του Ν 2753/1999, αφού το Δημόσιο συμβάλλεται, στην περίπτωση αυτή, ως fiscus.
ΝΣΚ/6/2019
Ποιος θεωρείται ο, εκ του νόμου και κατά τα σχετικά μισθωτήρια συμβόλαια, μισθωτής και δικαιούχος του συμφωνημένου δικαιώματος σε υποβολή πρώτης προσφοράς για την αγορά μίσθιων ακινήτων, τα οποία, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, μισθώθηκαν με τη διαδικασία πώλησης και ταυτόχρονης μίσθωσης (sale and lease back)...Το Ελληνικό Δημόσιο έχει, σε σχέση με τα ανωτέρω αναφερόμενα ακίνητα, απ' ευθείας εκ του νόμου και σύμφωνα με τη βούληση των συμβληθέντων στα σχετικά μισθωτήρια συμβόλαια, την ιδιότητα του μισθωτή και, κατ' επέκταση, το δικαίωμα πρώτης προτίμησης ή προσφοράς προς αγορά από τον εκάστοτε κύριο και εκμισθωτή των ακινήτων. Αναφορικά με την άσκηση του δικαιώματος πρώτης προτίμησης ή προσφοράς αρμοδιότητα, πλην τυχόν αντίθετης πρόβλεψης, έχει το Υπουργείο Οικονομικών, στη διοίκηση, διαχείριση και εποπτεία του οποίου επανυπάγεται με την ολοκλήρωση αγοράς τους από το Δημόσιο τα υπόψη ακίνητα. Η αρμόδια για την άσκηση του δικαιώματος υπηρεσία διαπιστώνεται, επί τη βάσει των οικείων διατάξεων του Οργανισμού του ως άνω Υπουργείου, οι οποίες ρυθμίζουν την αρμοδιότητά τους (ομόφ.).
ΝΣΚ/94/2014
Απαλλοτριώσεις κατά τον Μεταλλευτικό Κώδικα – Αρμοδιότητα διόρθωσης κτηματολογικών στοιχείων – Χαρακτηρισμός αγροτεμαχίου ως ποτιστικού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο χαρακτηρισμός αγροτικού ακινήτου ως ποτιστικού ή ξηρικού ανάγεται στη σφαίρα της ουσιαστικής αρμοδιότητας της Διοίκησης και εν προκειμένω του αρμοδίου Επιθεωρητή Μεταλλείων, μετ’ εκτίμηση των πραγμάτων, με βάση και τα διδάγματα της κοινής πείρας και τη συναλλακτική πρακτική [ύπαρξη ή μη εγκαταστάσεων υδροληψίας (γεώτρηση ή πηγάδι), ατομικών ή ομαδικών ηλεκτροδοτούμενων υδροληψιών ή άλλων πηγών νόμιμης άντλησης και μεταφοράς ύδατος και η διατοπική σχέση του αγροτεμαχίου προς τις εγκαταστάσεις ή πηγές], χωρίς ο χαρακτηρισμός αυτός να είναι δεσμευτικός, υπό την έννοια ότι μπορεί να αμφισβητηθεί από τους διαδίκους και υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο στα πλαίσια του δικαστικού προσδιορισμού της αποζημίωσης και της διαδικασίας αναγνώρισης των δικαιούχων [βλ. άρθρα 13-25 και 26-27, αντίστοιχα, του δια του άρθρου πρώτου του ν. 2882/2001 κυρωθέντος Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (Κ.Α.Α.Α.), που εφαρμόζονται στις απαλλοτριώσεις του Μεταλλευτικού Κώδικα κατά παραπομπή του άρθρου 138 τούτου και του άρθρου 29 παρ.8 και 9 του Κ.Α.Α.Α.]. (ομοφ.)
ΝΣΚ/200/2016
Διαχείριση και επένδυση κεφαλαίων και χρηματικών διαθεσίμων των κοινωφελών ιδρυμάτων και κεφαλαίων αυτοτελούς διαχείρισης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα αυτοτελή κοινωφελή ιδρύματα και τα κεφάλαια αυτοτελούς διαχείρισης υποχρεούνται να καταθέτουν τα χρηματικά διαθέσιμά τους σε πιστωτικά ιδρύματα μόνο της ημεδαπής και όχι της αλλοδαπής, εκτός αν ορίζεται άλλως από τον διαθέτη, δωρητή ή στην συστατική τους πράξη. Επιπλέον, δεν δύνανται να επενδύουν τα χρηματικά ποσά, που προέρχονται από τις περιουσίες τους, πέραν των ακινήτων και των τραπεζικών καταθέσεων και σε άλλες μορφές επενδύσεων, όπως ομόλογα ή έντοκα γραμμάτια, ή άλλο τίτλο δανεισμού που εκδίδει ή εγγυάται το δημόσιο, σε μετοχές, σε ομολογιακά δάνεια, σε πολύτιμα μέταλλα κ.ά., εκτός αν ορίζεται άλλως από τον διαθέτη ή δωρητή, ή στην συστατική τους πράξη. Τέλος, όταν προβλέπεται από τη συστατική πράξη η τον οργανισμό των ανωτέρω ιδρυμάτων η επένδυση διαθεσίμων σε χρεόγραφα, μετοχές ή άλλες κινητές αξίες, τότε αυτή επιτρέπεται να γίνεται κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση της αρμόδιας Αρχής, αλλά απλή γνωστοποίηση σε αυτήν (πλειοψ.) -- ΣΥΝΑΠΟΔΟΧΗ ΑΠΟ ΥΠ. ΔΙΟΙΚ/ΚΗΣ ΜΕΤΑΡ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΥΠ. ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ.
ΥΠΕΝ/ΥΦΠΓ/47841/507/2019
Παράταση προθεσμίας της υποβολής δήλωσης του άρθρου 2 παρ. 5 του ν. 2308/1995, από τους δικαιούχους εμπράγματων ή άλλων εγγραπτέων δικαιωμάτων, επί ακινήτων που κτηματογραφούνται με τη Σύμβαση με κωδικό ΚΤ5-27 «Μελέτη Κτηματογράφησης και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών για τη δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου στις υπόλοιπες περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Καλύμνου, Καρπάθου, Κω και Ρόδου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου»» και με τη Σύμβαση με κωδικό ΚΤ1-10 «Μελέτη Κτηματογράφησης για τη δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου στους προκαποδιστριακούς Δήμους Αγίων Θεοδώρων και Λουτρακίου Περαχώρας και στις Κοινότητες Αρχαίας Κορίνθου, Εξαμιλίων, Ξυλοκερίζης και Ισθμίας της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών.