ΝΣΚ/188/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αποκαταστατική νομοθεσία. Αρμοδιότητα Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας. Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών. Νομαρχιακά Συμβούλια.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εκτίμηση της αξίας των ακινήτων που παραχωρούνται κατ’ εφαρμογή της αποκαταστατικής νομοθεσίας δεν υπάγεται στην έννοια της ρύθμισης του άρθρου 22 παρ.2 του Ν 2753/1999. Για την εκτίμηση, δε, των ακινήτων αυτών θα πρέπει να υπάρξει ειδική νομοθετική ρύθμιση περί συστάσεως ειδικών συμβουλίων ή επιτροπών με σχετικές αρμοδιότητες. Μέχρι, όμως, να πληρωθεί με νομοθετική ρύθμιση το υπάρχον κενό νόμου σχετικά με τις εκτιμήσεις αυτές, δύνανται να συσταθούν συλλογικά όργανα, γνωμοδοτικού χαρακτήρα, στα οποία θα ανατεθεί, από το έχον την αποφασιστική αρμοδιότητα όργανο, η αρμοδιότητα της εκτίμησης των ανωτέρω ακινήτων. Από την άλλη, η διοίκηση δεν μπορεί να κρίνει με δύναμη δεδικασμένου για την αξία των τμημάτων που προσκυρώνονται, για την οποία θα κρίνουν τα αρμόδια τακτικά δικαστήρια και, συνεπώς, δεν μπορεί να εφαρμοσθεί άλλος (πλην του δια δικαστικής αποφάσεως) τρόπος υπολογισμού της αξίας των προσκυρουμένων ακινήτων, εκτός, φυσικά, από την περίπτωση του προ της πράξεως προσκυρώσεως διακανονισμού των, της προσκυρώσεως, δι’ ιδιωτικών συμφωνιών μεταξύ των ενδιαφερομένων, όπου θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι εφαρμοστέα είναι η διάταξη της παρ.2 του άρθρου 22 του Ν 2753/1999, αφού το Δημόσιο συμβάλλεται, στην περίπτωση αυτή, ως fiscus.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/68/2009
Εκτίμηση της αγοραίας αξίας εκποιουμένων ακινήτων του Τ.Π. & Δανείων από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών ή από μηχανικούς του ανωτέρω Ν.Π.Δ.Δ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάταξη του άρθρου 22 του Ν 2753/1999 διεύρυνε τον κύκλο των υπαγομένων στην υποχρεωτική εκτιμητική αρμοδιότητα του Σ.Ο.Ε. προσώπων χωρίς να καταργήσει τις εξαιρούμενες από αυτήν περιπτώσεις και δη την διάταξη της παρ.1 του άρθρου 4 του Π.Δ/τος 140/1990, με την οποία δεν απαιτείται έκθεση εκτίμησης του Σ.Ο.Ε. α) όταν η αγοραπωλησία γίνεται μεταξύ φορέων του Δημοσίου Τομέα και β) όταν η αξία του κάθε ακινήτου δεν υπερβαίνει τα 35.000.000 δραχμές (όπως η περίπτωση β ισχύει μετά την αντικατάστασή της με την περίπτ.α της παρ.12 του άρθρου 31 του Ν 2579/1998, καθώς και όταν συμβάλλονται Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α και β βαθμίδας και η αξία των μεταβιβαζόμενων ακινήτων δεν υπερβαίνει τα 20.000.000 δραχμές (όπως το εδάφιο αυτό προστέθηκε με την παρ.2 του άρθρου 23 του Ν 2873/2000 στην περίπτ.α της παρ.12 του άρθρου 31 του Ν 2579/1998, και κατά συνέπεια στις περιπτώσεις αγοραπωλησιών μεταξύ φορέων του Δημοσίου για την εκτίμηση της αγοραίας αξίας των μεταβιβαζομένων ακινήτων, θα τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις του άρθρου 59 του Π.Δ/τος 715/1979 δηλαδή η εκτίμηση θα γίνει από μηχανικό του Ν.Π.Δ.Δ. ή του Δημοσίου (πλειοψ.). Κατά την άποψη της μειοψηφίας μετά την αντικατάσταση του β εδαφίου της παρ.3 του άρθρου 39 του Ν 1041/1980 από την παρ.2 του άρθρου 22 του Ν 2753/1999, οι διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 59 του Π.Δ/τος 715/1979, πρέπει να θεωρηθούν καταργηθείσες, όπως καταργηθείσα πρέπει να θεωρηθεί και η διάταξη του β εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 4 του Π.Δ/τος 140/1990 και συνεπώς καθίσταται υποχρεωτική η εκτιμητική αρμοδιότητα του Σ.Ο.Ε. σε κάθε περίπτωση κατάρτισης σύμβασης μεταβίβασης κυριότητας ακινήτου, στην οποία συμβάλλονται τα αναφερόμενα στη διάταξη του άρθρου 22 του Ν 2753/1999 πρόσωπα.
ΥΠΕΣ/17876/2001
ΘΕΜΑ: Εκτίμηση της αγοραίας αξίας ακίνητων των ΟΤΑ α' και β' βαθμού, από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών ( άρθρο 22, παρ. 2, Ν.2753/98 ).
ΝΣΚ/9/2005
Ασφαλιστικοί Οργανισμοί – Αγοραπωλησία ακινήτων από Ν.Π.Δ.Δ. – Εκτίμηση αγοραίας αξίας από Σ.Ο.Ε. – Κατάργηση αντίστοιχης αρμοδιότητας της Επιτροπής Εκτιμητών – Περιεχόμενο δέσμευσης Ν.Π.Δ.Δ. από την εκτίμηση του Σ.Ο.Ε.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Οι διατάξεις των άρθρων 50 παρ.3, 52 παρ.2, 54 παρ.3 του ΠΔ 715/1979, κατά το μέρος που ρυθμίζουν το ίδιο θέμα με τη μεταγενέστερη διάταξη της παρ.3 του άρθρου 39 του Ν 1041/1980, όπως ισχύει μετά την ως είρηται αντικατάστασή της, και συγκεκριμένα ως προς το θέμα της εκτίμησης της αγοραίας αξίας του ακινήτου από την Επιτροπή Εκτιμητών, δεν ισχύουν πλέον, διότι έχουν καταργηθεί από τις νεότερες και ειδικές, κατά το μέρος αυτό, διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 22 του Ν 2753/1999, η οποία ρητά προβλέπει «κάθε άλλη διάταξη που ρυθμίζει διαφορετικό τρόπο εκτίμησης της αγοραίας αξίας των ακινήτων …..παύει να ισχύει». Κατόπιν αυτών, πρέπει να γίνει δεκτόν ότι με την ανωτέρω διάταξη, έχει καταργηθεί μόνον η αρμοδιότητα της Επιτροπής Εκτιμητών, που αναφέρεται στον προσδιορισμό της αγοραίας αξίας. Β) Το ενδιαφερόμενο Ν.Π.Δ.Δ., εάν μεν πρόκειται για αγορά ακινήτου δεν επιτρέπεται να προβεί στην αγορά με τίμημα μεγαλύτερο από τη σχετική εκτίμηση του Σ.Ο.Ε., εάν δε πρόκειται για εκποίηση ακινήτου του δεν επιτρέπεται να προβεί στην εκποίηση με τίμημα μικρότερο από τη σχετική έκθεση αυτού (Σ.Ο.Ε.), αλλά επιβάλλεται, κινούμενο στο πλαίσιο των υφισταμένων ρυθμίσεων του ΠΔ 715/1979, να επιδιώξει την επίτευξη της κατά περίπτωση επωφελέστερης για το Ν.Π.Δ.Δ. τιμής.
ΝΣΚ/438/2000
Δημόσια κτήματα. Εκτιμητική αρμοδιότητα Σ.Ο.Ε. επί εκποιήσεως δημοσίων κτημάτων. Δαπάνη εκτιμήσεως.α) Και μετά την ισχύ της διατάξεως του άρθρου 22 του Ν.2753/1999, η υποχρεωτική εκτιμητική αρμοδιότητα του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών (Σ.Ο.Ε.) καταλαμβάνει όλες τις με δημόσιο διαγωνισμό διενεργούμενες από την Κ.Ε.Δ. εκποιήσεις δημοσίων κτημάτων, εκτός αν η αξία του ακινήτου δεν υπερβαίνει τα 35.000.000 δρχ. Δεν καταλαμβάνει τις βάσει ειδικών διατάξεων διενεργούμενες από τη διοίκηση ή την Κ.Ε.Δ. απ ευθείας εκποιήσεις ή παραχωρήσεις δημοσίων κτημάτων καθώς και τις αγοραπωλησίες μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα. β) Όσον αφορά το ζήτημα της δαπάνης εκτιμήσεως σε περίπτωση που το Δημόσιο ή η Κ.Ε.Δ., υποχρεωτικά ή προαιρετικά, προσφεύγουν στο Σ.Ο.Ε., ισχύει βάσει της ειδικής διατάξεως της παρ.6 του άρθρου 39 του Ν.1041/1980, απαλλαγή από την ως άνω δαπάνη τόσο για τις εκποιήσεις ακινήτων εκ μέρους του Δημοσίου όσο και για τις εκποιήσεις δημοσίων ακινήτων από την Κ.Ε.Δ.
ΝΣΚ/65/2016
Κανονισμός Μισθώσεων-Εκμισθώσεων, Αγορών και Εκποιήσεων ακινήτων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ - Αρμόδιο όργανο για την εξέταση των αιτήσεων των μισθωτών των ακινήτων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που αφορούν μείωση του μηνιαίου καταβαλλόμενου μισθώματος.Σύμφωνα με τον Κανονισμό Μισθώσεων-Εκμισθώσεων, Αγορών και Εκποιήσεων ακινήτων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, η Επιτροπή Στέγασης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει αρμοδιότητα να εξετάσει αιτήματα μείωσης του μισθώματος των ακινήτων που εκμισθώνονται υπό το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, και να εκφέρει κρίση, εφόσον συγκληθεί από το Δ.Σ ή τον Διοικητή. Σε περίπτωση υποβολής αιτήματος μείωσης του μισθώματος, υπό τις προϋποθέσεις της παρ. 19 του άρθρ. 7 (εδ. τρίτο) του Ν. 2741/1999, αρμόδιο όργανο για την εκτίμηση των συνθηκών μείωσης κλπ. είναι το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών (Σ.Ο.Ε).
ΝΣΚ/237/2003
Κατασκευή εξωτερικών διακλαδώσεων για την αποχέτευση των όμβριων υδάτων των ακινήτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κατασκευή των εξωτερικών διακλαδώσεων των ακινήτων για την αποχέτευση των όμβριων υδάτων και μετά την ισχύ του Ν 2744/1999, εξακολουθεί να υπάγεται στην αρμοδιότητα της ΕΥΔΑΠ.
ΝΣΚ/264/2001
Ζυθοποιία. Αδεια καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Χ. Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγήτρια: Ε. Τσαούση, Πάρεδρος. Η παραγωγή ζύθου μέσα σε εστιατόρια, μπαρ, ταβέρνες κλπ θα είναι δυνατή μετά την έκδοση της προβλεπόμενης από την παρ.4 του άρθρου 19 του Ν 2753/1999 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, η οποία μπορεί να περιέχει και διατάξεις σχετικές με την ασφάλεια των μονάδων παραγωγής ζύθου. Οι ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις δεν απαγορεύουν τη δραστηριότητα αυτή, ενόψει δε της θεσμοθετήσεώς της, είναι δυνατόν να συμπληρωθούν με σκοπό την προστασία της δημόσιας υγείας. Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι εφοδιασμένες τόσο με άδεια καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος από τον οικείο Δήμο, όσο και με την ειδική άδεια του Υπουργού Οικονομικών (άρθρο 19 παρ.4 Ν 2753/1999).
ΣΤΕ/2072/2019
Τυχερά παίγνια και επιβολή προστίμου κατ` εφαρμογή του άρθρου 15 παρ. 5 του ν. 2753/1999. Για τη νόμιμη επιβολή του ένδικου προστίμου απαιτείται επαρκής 12 θεμελίωση της αποδιδόμενης παράβασης επί τη βάσει των διαπιστώσεων και πορισμάτων των ελεγκτικών οργάνων και χωρίς να έχει να αποφανθεί η αρμόδια Επιτροπή για τον χαρακτήρα των παιγνίων, ένεκα διαπιστώσεως της επελθούσης ρήξης των παιγνιομηχανημάτων και, εντεύθεν, αδυναμίας χαρακτηρισμού των παιγνίων. Αιτιολογημένα ακυρώθηκε η καταλογιστική πράξη λόγω ανεπαρκούς αιτιολόγησης του χαρακτήρα των επίμαχων παιγνίων ως τυχερών, κατ’ εκτίμηση του περιεχομένου των εκθέσεων ελέγχου των υπαλλήλων του Σ.Δ.Ο.Ε. Απορρίπτεται η αναίρεση (επικυρώνει την αριθ. 3593/2008 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών).
ΠΟΛ 1184/2000
Συμπληρωματικές οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 & 2 του άρθρου 16 του Ν. 2753/1999.
ΝΣΚ/418/2000
ΝΠΔΔ. Διαδικασία εκποίησης ακινήτου Ασφαλιστικού Ταμείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 59 του Π.Δ/τος 715/79 που προβλέπουν εκτίμηση της αξίας του εκποιουμένου ακινήτου Ασφαλιστικού Ταμείου από μηχανικό του ΝΠΔΔ ή του Δημοσίου έχουν καταργηθεί από τις νεώτερες διατάξεις του εδ.β της παρ.2 του άρθρου 22 του ν.2753/99, σύμφωνα με τις οποίες το έργο αυτό ανατίθεται πλέον στους ορκωτούς εκτιμητές του Σ.Ο.Ε.