4323/2023
Τύπος: Αποφάσεις
Καθορισμός της διαδικασίας και των δικαιολογητικών εκκαθάρισης δαπανών του Δημοσίου για την υλοποίηση από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ) προγραμμάτων μίσθωσης χώρου και χρόνου σε πάσης φύσεως μέσα μαζικής επικοινωνίας έντυπης, διαδικτυακής ή/και κάθε άλλης μορφής ή μέσω εταιρειών αγοράς μέσων (media shops) στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
12040/2018
Καθορισμός της διαδικασίας και των δικαιολογητικών εκκαθάρισης δαπανών του Δημοσίου για την εκτέλεση συμβάσεων μίσθωσης χώρου και χρόνου που συνάπτει ο Ε.Ο.Τ. με πάσης φύσεως μέσα μαζικής επικοινωνίας στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή.
ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡ.1 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 4 ΤΗΣ 4323/2023-ΦΕΚ:1334/Β/08.03.2023.
9332/2019
Πλαίσιο αξιολόγησης και αποδοχής αιτημάτων για οικονομική συμμετοχή ΕΟΤ σε δράσεις τρίτων , αγοράς χορηγικού πακέτου καθώς και παραχώρηση αιγίδας , φορέων που διοργανώνουν δράσεις τουριστικού ενδιαφέροντος. (ΑΔΑ:6ΓΔΘ469ΗΙΖ-3ΔΟ) ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ
10644/2023:Πλαίσιο αξιολόγησης και αποδοχής αιτημάτων για οικονομική συμμετοχή ΕΟΤ σε δράσεις τρίτων, αγοράς χορηγικού πακέτου και παραχώρησης αιγίδας που διοργανώνουν ενέργειες προβολής και επικοινωνίας τουριστικού ενδιαφέροντος λόγω αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου κατάθεσης δικαιολογητικών των φορέων που αιτούνται επιχορήγηση ή χρηματοδότηση από δημόσιους πόρους. ΑΔΑ:6ΚΞΜ469ΗΙΖ-Ν7Ψ(...)Μετά την έκδοση και ανάρτηση της παρούσας εγκυκλίου καταργείται και παύει να ισχύει η αριθ 9332/1-8-2019 ( ΑΔΑ: 6ΓΔΘ469ΗΙΖ-3ΔΟ) εγκύκλιος Γενικού Γραμματέα ΕΟΤ.
12241/2019:Τροποποίηση της αριθ 9332/1-8-2019 (ΑΔΑ: ΨΗ8Π469ΗΙΖ-ΟΤ8) απόφασης ΓΓΕΟΤ αναφορικά με την παραχώρηση αιγίδας, φορέων που διοργανώνουν δράσεις τουριστικού ενδιαφέροντος. ΑΔΑ:7ΝΚΝ469ΗΙΖ-ΓΙΖ
ΕΣ/ΤΜ.6/800/2012
Αποκατάσταση περιοχών από παράνομες αποθέσεις αποβλήτων και σκουπιδομπάζων...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας αποφάσεως, το Τμήμα κρίνει ότι : Α) Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία υπήρχε στα στοιχεία του φακέλου και καταδεικνύει την αδυναμία του Δήμου … να εκτελέσει τις συγκεκριμένες υπηρεσίες με ίδια μέσα, δεν ήταν απαραίτητη εν προκειμένω διότι η τελευταία δημοσίευση της διακηρύξεως του διαγωνισμού έλαβε χώρα στις 1.6.2011, δηλαδή σε χρόνο προγενέστερο της ισχύος του Ν. 3979/2011 (16.6.2011) και ως εκ τούτου η κρινόμενη διαγωνιστική διαδικασία δεν διέπεται από τις διατάξεις του. Όμως, τόσο από την απόφαση αυτή όσο και από την οικεία Μελέτη – Τεχνική Έκθεση προκύπτει ότι η περισυλλογή, η αποκομιδή και η διάθεση των απορριμμάτων και λοιπών αποβλήτων που έχουν σωρευθεί από μακρού χρόνου, στις περιοχές …, Ρέμα … και … του Δήμου … και σε πολλές περιπτώσεις έχουν ενσωματωθεί με το περιβάλλον, χωρίς να μπορεί να προσδιορισθεί επακριβώς ούτε το είδος αυτών ούτε η ποσότητά τους, συνιστούν ειδικής φύσεως υπηρεσία, η οποία απαιτεί εξειδικευμένη γνώση στο χειρισμό μηχανημάτων, τα οποία ούτως ή άλλως δεν διαθέτει ο Δήμος. Ως εκ τούτου και επειδή δεν πρόκειται περί των συνηθισμένων οικιακών ή άλλων απορριμμάτων, με την αποκομιδή και τη διάθεση των οποίων είναι επιφορτισμένοι οι υπάλληλοι της Υπηρεσίας Καθαριότητας, αλλά για απόβλητα και απορρίμματα κάθε είδους, των οποίων η ποσότητα παραμένει απροσδιόριστη, και πάντως υπερβαίνει κατά πολύ την ετήσια ποσότητα των συλλεγόμενων και μεταφερόμενων αστικών απορριμμάτων, οι υπηρεσίες συλλογής και διαθέσεως των πάσης φύσεως αποβλήτων που έχουν παρανόμως εναποτεθεί στις ως άνω περιοχές, δεν ανάγονται στα καθήκοντα του προσωπικού της Υπηρεσίας Καθαριότητας. Κατά συνέπεια νομίμως προέβη ο Δήμος … στη διαδικασία διενέργειας δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου με εξειδικευμένη εμπειρία, κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή (φορτηγά οχήματα, εκσκαφείς κ.κπ.) και αναγκαίο προσωπικό για την αποκομιδή και διάθεση των πάσης φύσεως απορριμμάτων και αποβλήτων. B) Οι ανατιθέμενες υπηρεσίες παρουσιάζουν ιδιαιτερότητα ως προς το ότι δεν είναι δυνατόν να προσδιορισθεί εκ των προτέρων η ακριβής ποσότητα των συλλεγόμενων και μεταφερόμενων απορριμμάτων καθώς και το είδος αυτών διότι προέρχονται από παράνομη εναπόθεση κάθε είδους αποβλήτων, τα οποία στην οικεία Μελέτη – Τεχνική Έκθεση προσδιορίζονται ως «σκουπιδομπάζα». Καθορίζονται, δηλαδή οι περιοχές στις οποίες θα λάβει χώρα η περισυλλογή, πλην όμως δεν μπορεί να ορισθεί ο νόμιμος χώρος εναποθέσεως αυτών, καθόσον δεν μπορεί εκ των προτέρων να συγκεκριμενοποιηθεί το είδος των απορριμμάτων που θα συλλεχθούν ώστε να υπάρχει δυνατότητα αναφοράς στα συμβατικά τεύχη των νομίμως λειτουργούντων χώρων που μπορούν να διατεθούν. Άρα, ο προσδιορισμός του χώρου παροχής των επίμαχων υπηρεσιών αποκομιδής απορριμμάτων, ο οποίος απαιτείται από τις διατάξεις του κοινοτικού δικαίου, εξαντλείται εν προκειμένω στον προσδιορισμό των περιοχών στις οποίες θα λάβουν χώρα οι συγκεκριμένες υπηρεσίες συλλογής αυτών (περιοχές …, Ρέμα … και …) και όχι στο χώρο υποδοχής, καθόσον τούτο επιβάλλεται από τη φύση των συγκεκριμένων υπηρεσιών. Περαιτέρω, το αντικείμενο του κρινόμενου διαγωνισμού περιλαμβάνει την από τον ανάδοχο αποκομιδή και διάθεση των αποβλήτων σε νόμιμο χώρο διαθέσεως, με κριτήριο κατακυρώσεως τη χαμηλότερη τιμή και ο μη προσδιορισμός του χώρου υποδοχής των απορριμμάτων δεν συνεπάγεται ασάφεια της διακηρύξεως, διότι η προϋπολογιζόμενη δαπάνη κοστολογείται με βάση τις ώρες απασχολήσεως των μηχανημάτων όπως αυτές καταγράφονται στις καρτέλες ωρομετρήσεως (ωρομίσθια μηχανημάτων) και τις ώρες εργασίας του προσωπικού του αναδόχου (βλ. άρθρα 14 και 15 της Ειδικής Συγγραφής Υποχρεώσεων). Κατά συνέπεια η μη αναγραφή στη διακήρυξη και στα οικεία συμβατικά τεύχη συγκεκριμένου χώρου διαθέσεως των αποβλήτων δεν καθιστά το αντικείμενο αυτής αόριστο ούτε οδηγεί σε νόθευση της διαφάνειας και του ανταγωνισμού διότι η προϋπολογισθείσα δαπάνη τεκμηριώνεται πλήρως και επαφίεται σε κάθε συμμετέχοντα να επιλέξει οποιοδήποτε χώρο νόμιμης εναποθέσεως επιθυμεί (ανάλογα με το είδος των συλλεχθέντων αποβλήτων), χωρίς οιαδήποτε αξιολόγηση της προσφοράς του ως προς το σημείο αυτό, με μόνο κριτήριο κατακυρώσεως τη χαμηλότερη τιμή. Ως εκ τούτου η διακήρυξη και το οικείο σχέδιο συμβάσεως προσδιορίζουν με πληρότητα το αντικείμενο των ζητούμενων υπηρεσιών και δεν καταλείπεται οιαδήποτε ασάφεια ως προς τις υποχρεώσεις του αναδόχου (πρβλ. Απόφαση VI Τμήματος 2754/2011).
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/272/2019
Καταβολή αποζημίωσης τακτικών εφημεριών...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ο έλεγχος νομιμότητας της δαπάνης για την καταβολή αποζημίωσης λόγω εφημεριών δεν μπορεί, με βάση τα ανωτέρω δεδομένα, να οδηγήσει σε παρεμπίπτοντα έλεγχο προηγούμενων υπηρεσιακών μεταβολών (παράταση της διάρκειας της σύμβασης εργασίας), δημιουργικών άλλων δαπανών, οι οποίες ήδη εξοφλήθηκαν χωρίς να διέλθουν του προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι τούτο, μετά την εκταμίευση, θα μετέτρεπε τον προληπτικό έλεγχο σε κατασταλτικό. Ενόψει των ανωτέρω, η κύρια έννομη σχέση παράτασης εργασίας ορισμένου χρόνου των επικουρικών ιατρών δεν υπόκειται σε προληπτικό αλλά μόνον σε κατασταλτικό έλεγχο, στο πλαίσιο του οποίου και θα εκτιμηθεί τόσο η κατ΄αρχήν παρατυπία της μη υποβολής του πρώτου χρηματικού εντάλματος μετά την παράταση των σχέσεων εργασίας ορισμένου χρόνου όσο και η εν γένει νομιμότητα της δαπάνης της παράτασης αυτής, λαμβανομένων υπόψη από τα αρμόδια όργανα του κατασταλτικού ελέγχου των διατάξεων του π.δ. 164/2004 περί αυτοδίκαιης ακυρότητας των συμβάσεων που υπερβαίνουν σε διάρκεια τους εικοσιτέσσερις μήνες σε συνδυασμό με τα ειδικότερα κριθέντα ως προς τον πρώτο δικαιούχο με την 33/2018 πράξη του Ι Τμήματος σχετικά με το αμέσως προηγούμενο χρονικό διάστημα μη νόμιμης παράτασης (πρβλ. Ολομ. 4682/2013, βλ. ΚΠΕΔ στο VII Τμ. 281/2015). Υπό το πρίσμα αυτό, δεν είναι εξεταστέος στο πλαίσιο της παρούσας διαφωνίας ο προβαλλόμενος με το έγγραφο επανυποβολής ισχυρισμός του Νοσοκομείου ότι η επίμαχη δαπάνη είναι νόμιμη κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 176 του ν. 4600/2019, σύμφωνα με την οποία θεωρούνται νόμιμες οι δαπάνες που καταβλήθηκαν έως τη δημοσίευση του εν λόγω νόμου για πραγματική απασχόληση των πάσης φύσεως εργαζομένων των δημόσιων νοσοκομείων, των οποίων οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου παρατάθηκαν καθ’ υπέρβαση του προβλεπόμενου χρονικού ορίου του π.δ/τος 164/2004, ενώ τα σχετικά χρηματικά ποσά που έχουν καταβληθεί δεν αναζητούνται και δεν καταλογίζονται σε βάρος των Διοικητών ή Υποδιοικητών ή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου των Δ.Υ.ΠΕ., των δημοσίων νοσοκομείων και των υπαλλήλων των Οικονομικών Υπηρεσιών τους, στους οποίους και δεν επιβάλλονται οποιοσδήποτε φύσης πειθαρχικές, ποινικές ή διοικητικές κυρώσεις που σχετίζονται με την καταβολή των ως άνω δαπανών. Και τούτο διότι η διάταξη αυτή, ανεξαρτήτως της συνταγματικότητάς της, δεν σχετίζεται με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα τακτικών εφημεριών, που αφορούν δαπάνες που δεν έχουν εισέτι εκκαθαρισθεί, αλλά με τις δαπάνες που καταβλήθηκαν έως 19.3.2019, αφορά δε τις συνέπειες του διενεργούμενου από το Ελεγκτικό Συνέδριο κατασταλτικού ελέγχου των δαπανών. Με βάση αυτά και εφόσον δεν προβάλλεται άλλος λόγος διαφωνίας, με τον οποίο να αμφισβητείται ευθέως η νομιμότητα της εντελλόμενης με τα υποβληθέντα προς έλεγχο χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη, αυτά πρέπει να θεωρηθούν, καθόσον αποτελούν τίτλο πληρωμής νόμιμης δαπάνης. Κατά τη γνώμη, όμως, της Παρέδρου Ελβίρας Βλαντού, επιβάλλεται να προβεί το Κλιμάκιο σε προληπτικό έλεγχο των επίμαχων εφημεριών, κατά τον οποίο θα ελεγχθεί παρεμπιπτόντως η κύρια σχέση εργασίας τους, η οποία διέφυγε του προληπτικού ελέγχου, καθώς στην προκείμενη περίπτωση η μισθοδοσία των ως άνω επικουρικών ιατρών, στο πλαίσιο της καθ’ υπέρβαση του προβλεπόμενου χρονικού ορίου του π.δ/τος 164/2004 παράτασης των συμβάσεων εργασίας τους με το Νοσοκομείο, δεν έγινε, όπως έπρεπε, με χρηματικά εντάλματα, αλλά με μισθοδοτικές καταστάσεις. Η γνώμη αυτή όμως δεν εκράτησε. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη είναι νόμιμη και, συνεπώς, αυτά πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/132/2018
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ:..Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη, με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής, δαπάνη δεν είναι νόμιμη, όπως βασίμως προβάλλεται από την Αναπληρώτρια Επίτροπο. Τούτο δε, διότι η 61463//22.12.2015 απόφαση του Αντιδημάρχου .., περί καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης, επικαλείται εκ των προτέρων, σε σχέση με την εκτέλεση της υπερωριακής εργασίας από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, και με γενική, ως εκ τούτου, διατύπωση την ανάγκη αντιμετώπισης έκτακτων εποχικών και επειγουσών αναγκών που πρόκειται – ενδεχομένως – να προκύψουν στην υπηρεσία κατά το χρονικό διάστημα ισχύος της. Εξάλλου, στην παράγραφο 7 του προοιμίου της εν λόγω απόφασης αναφέρονται εργασίες, οι οποίες ανάγονται στα συνήθη καθήκοντα των υπηρετούντων στο Γραφείο Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων διοικητικών υπαλλήλων (βλ. άρθρο 8 περίπτωση δ΄ της Ενότητας Β΄ του Κεφ. 2.1 του 2ου Μέρους της 11617/2011 απόφασης του Γ. Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης … περί εγκρίσεως του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου ..), χωρίς όμως αυτές να συνδέονται με συγκεκριμένα και σαφή πραγματικά στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών) που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Περαιτέρω, μολονότι η ως άνω υπηρεσία (Γραφείο Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων) του Δήμου … λειτουργεί δυνάμει της 942/16.2.2015 (ΦΕΚ Β΄ 404/24.3.2015) απόφασης του ασκούντος καθήκοντα Γ. Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης .. σε δωδεκάωρη βάση, όλες τις ημέρες του μήνα και τα Σαββατοκύριακα, δεν προκύπτει για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο προγραμματισμός και η εκτέλεση των εργασιών αυτών από τους υπηρετούντες ανά βάρδια διοικητικούς υπαλλήλους κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Αναπληρώτρια Επίτροπο. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη το ιδιαίτερο αντικείμενο των υπηρεσιακών καθηκόντων των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων, το οποίο συνίσταται, προεχόντως, στη διεκπεραίωση των πάσης φύσεως εκδηλώσεων του Δήμου, καθώς και της συνδρομής αυτού σε εκδηλώσεις άλλων φορέων της πόλης, οι οποίες κατά τα κοινώς γνωστά πραγματοποιούνται σε απογευματινές ώρες εργάσιμων ή Κυριακών ή εξαιρέσιμων ημερών, για τις περισσότερες από τις οποίες δεν είναι δυνατόν να γίνει ειδική πρόβλεψη στην απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας, καθόσον η ακριβής ημερομηνία πραγματοποίησής τους δεν είναι, εκ των προτέρων, γνωστή, το Κλιμάκιο κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι οι διαπιστωθείσες πλημμέλειες δεν οφείλονται σε πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων του Δήμου …, αλλά σε συγγνωστή πλάνη αυτών.(..). Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη, θα μπορούσαν, όμως, αυτά να θεωρηθούν, λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2017, τις πιστώσεις του οποίου αυτή βαρύνει.
ΝΣΚ/5/2025
Ερωτάται εάν οι διατάξεις του άρθρου 25 του νόμου 5049/2023 (ΦΕΚ Α΄ 152) κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 (ΦΕΚ Α΄ 26) όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις του νόμου 4997/2022 (ΦΕΚ Α΄ 219) και όπως η ισχύς αυτών παρατάθηκε αρχικά με την υπ’ αριθ. 749/5.1.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών – Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΕΚ Β΄ 123/9.1.2024) και ακολούθως με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών – Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΕΚ Β΄ 7095/24.12.2024).α) Στο ρυθμιστικό πεδίο διάταξης του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, της οποίας η ισχύς παρατάθηκε αρχικά με τη διάταξη του άρθρου 73 του νόμου 4997/2022, ακολούθως με την υπ’ αριθμόν 749/5.1.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και εν συνεχεία με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των ιδίων Υπουργών, διά της οποίας απαγορεύεται κατά γενικό και αποφαντικό τρόπο οποιασδήποτε μορφής μετακίνηση των υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης - γενικής ή ειδικής - διάταξης και ανεξαρτήτως διαδικασίας ή φορέα υποδοχής, εμπίπτει κάθε περίπτωση μετακίνησης υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, ανεξάρτητα από τον φορέα προς τον οποίο ο υπάλληλος μετακινείται για να παράσχει τις υπηρεσίες του και ανεξάρτητα από τις διατάξεις δυνάμει των οποίων επιδιώκεται αυτή η μετακίνηση. β) Η έκδοση των ανωτέρω ΚΥΑ συνιστά μία νεότερη έκφραση της βούλησης του νομοθέτη, η οποία επιβεβαιώνει εκ νέου την επιθυμία του να παρατείνει την ισχύ της γενικής απαγόρευσης των πάσης φύσεως μετακινήσεων των υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ που θεσπίσθηκε με το άρθ. 36 του ν. 4778/2021, ακόμα και μετά τη θέση σε ισχύ της διάταξης του άρθ. 25 του νόμου 5049/2023 διά της οποίας προβλέπεται η δυνατότητα αποσπάσεως υπαλλήλων του δημόσιου τομέα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, για την αντιμετώπιση των αναγκών του οι οποίες προκύπτουν από την εφαρμογή της διάταξης αυτής. γ) Σύμφωνα με τις θεμελιώδεις αρχές που διέπουν την ερμηνεία και εφαρμογή του δικαίου, ορθή ερμηνεία του νόμου είναι εκείνη η οποία μέσω της τελολογικής στάθμισης των αντιφατικών μεταξύ τους διατάξεων, οδηγεί στην πραγμάτωση του επιδιωκόμενου με τον νόμο σκοπού, χωρίς ταυτοχρόνως να εμποδίζει σημαντικά την πραγμάτωση του σκοπού του άλλου κανόνα δικαίου - ο οποίος συνυπάρχει με τον πρώτο εντός της έννομης τάξης - επιφέροντας έτσι τον απαιτούμενο συστηματικό εναρμονισμό τους. δ) Οι διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, όπως η παράγραφος 1 τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 73 του ν. 4997/2022 και όπως το χρονικό διάστημα του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής παρατάθηκε, αρχικά με την υπ’ αριθ. 749/5.1.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και ακολούθως, με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κατισχύουν, ως ειδικότερες, των διατάξεων του άρθρου 25 του ν. 5049/2023 (κατά πλειοψηφία).
ΕΣ/ΚΛ.Ε/112/2018
ΈΡΓΟ-Συμπληρωματική σύμβαση:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν ανωτέρω προκύπτουν τα εξής: Με την αρχική σύμβαση, όπως τούτο αναφέρεται και στην Τεχνική Περιγραφή του έργου, επιχειρείται η αποκατάσταση (ανάταξη) των συστημάτων σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στα τμήματα της γραμμής, που ρητά αναφέρονται σε αυτήν, τα οποία έχει προμηθευτεί ο ΟΣΕ και η …. από ετών, ώστε να επανέλθουν στην καλή λειτουργική τους κατάσταση, αλλά και η προσθήκη νέων δυνατοτήτων και λειτουργιών. Η σύμβαση αυτή, όπως τούτο αναφέρεται και στην ως άνω αιτιολογική έκθεση, παρουσιάζει ιδιαιτερότητα που οφείλεται στην ανομοιογένεια του εξοπλισμού που επρόκειτο να αναταχθεί/αναβαθμιστεί, καθόσον αυτός «έχει εγκατασταθεί από πολλαπλές συμβάσεις, έχει εγκατασταθεί σε διαφορετικές χρονικές περιόδους (πριν από 15 έως και πριν από 30 χρόνια) και υλοποιείται με διαφορετικές τεχνολογικές λύσεις». Εξάλλου, κατά την εκτέλεση της σύμβασης η ανάδοχος Κοινοπραξία διαπίστωσε ότι δεν ήταν δυνατόν να εκπληρώσει κάποιες από τις συμβατικές της υποχρεώσεις, για τους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω και αφορούν στην αδυναμία της να προμηθευτεί εξοπλισμό, λογισμικό κ.λπ για την αναβάθμιση των υπαρχόντων συστημάτων. Συνεπώς, από τα ως άνω έγγραφα προκύπτει ότι οι συμπληρωματικές εργασίες της ελεγχόμενης 1ης ΣΣΕ δεν περιλαμβάνονται στην αρχική σύμβαση, παρουσιάζουν αναγκαία συνάφεια με το έργο και είναι αναγκαίες για την εκτέλεσή του. Πλην, δεν προκύπτει ότι αυτές κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων, δηλαδή λόγω αιφνίδιων πραγματικών περιστατικών, τα οποία δεν ανάγονται στον χρόνο κατάρτισης της αρχικής σύμβασης και παρότι η μελέτη (οριστική ή προμελέτη), με βάση την οποία προσδιορίσθηκε το τεχνικό αντικείμενο του έργου, υπήρξε πλήρης και ακριβής, αντικειμενικά δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν, σύμφωνα με τους κανόνες της ανθρώπινης εμπειρίας και λογικής και να ενταχθούν στο αρχικό έργο και τη συναφθείσα σύμβαση. Αντίθετα, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι η μελέτη με βάση την οποία προσδιορίστηκε το τεχνικό αντικείμενο του έργου και οι λύσεις που επιλέχθησαν ήταν πλημμελείς και δεν έλαβαν υπόψη τους τις ιδιαιτερότητες της σύμβασης που αφορούν στην παλαιότητα του εξοπλισμού σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και στην εγκατάστασή του με πολλαπλές συμβάσεις. Συγκεκριμένα, ενώ για τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης συστήθηκε ειδική ομάδα εργασίας της…., επικουρούμενη από προσωπικό του ΟΣΕ, «με γνώμονα την ασφάλεια του δικτύου, την αύξηση της χωρητικότητας και τη μείωση του λειτουργικού κόστους» και η οποία ήταν αρμόδια να ελέγξει και τη διαθεσιμότητα των ανταλλακτικών για την κάλυψη της συντήρησης, όπως τούτο ρητά αναφέρεται στην ως άνω αιτιολογική έκθεση, από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ότι η ομάδα αυτή προέβη σε οποιαδήποτε επικοινωνία με τις εταιρίες – προμηθευτές της ......, όπως έπραξε η ανάδοχος, ώστε να διαπιστώσει ποιες από αυτές ήταν σε θέση να παρέχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό για την αναβάθμιση των συστημάτων, ώστε να καλύπτουν και τις νέες λειτουργίες. Εν προκειμένω, επιλέχθηκε να γίνει αποκατάσταση και όχι αντικατάσταση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης μέσω εργασιών που αφορούν σε μελέτη, προμήθεια, προσκόμιση, σύνδεση και θέση σε λειτουργία, όπου δεν υπάρχουν modems για μετάδοση μέσω οπτικών ινών σε αντικατάσταση των modems με μετάδοση μέσω καλωδίου χαλκού των διατάξεων τηλεμετρίας των σταθμών και των τηλεδιοικήσεων στα τμήματα του έργου όπου η επικοινωνία πραγματοποιείται μέσω καλωδίων χαλκού, προμήθεια, εγκατάσταση, δοκιμή και θέση σε λειτουργία εξοπλισμού σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, η αποκατάσταση λειτουργίας υφιστάμενου εξοπλισμού σηματοδότησης όλων των σταθμών, οι πάσης φύσεως εργασίες που δεν αναφέρονται ρητώς αλλά απαιτούνται για την καλή λειτουργία των Τηλεδιοικήσεων Αθηνών, Λάρισας και Θεσσαλονίκης, οι πάσης φύσεως μελέτες που απαιτούνται, οι Δοκιμές καλής λειτουργίας του κάθε σταθμού και των τηλεδιοικήσεων, αποκατάσταση Τεχνικών Δωματίων, και εγκατάσταση Συναγερμού και Πυρανίχνευσης (βλ. άρθρο 3 της Τεχνικής Περιγραφής), χωρίς προηγουμένως να έχει γίνει οποιαδήποτε έρευνα ως προς τη δυνατότητα εκτέλεσης του έργου μέσω των ως άνω τεχνικών λύσεων. Χαρακτηριστικό δε του τρόπου με τον οποίο ενήργησε η ως άνω αρμόδια ομάδα εργασίας αποτελεί τα όσα αναφέρονται στην παρ. 1.8.2 της αιτιολογικής έκθεσης, όπου αναφέρεται ότι σε τμήματα της γραμμής που ο εξοπλισμός σηματοδότησης ήταν εκτός λειτουργίας και ενώ ήταν άγνωστη η λειτουργική κατάσταση αυτών «κατεγράφη το σύνολο του εξοπλισμού που ήταν σε αντιστοιχία με τα ως κατασκευάσθη σχέδια, θεωρώντας τα και λειτουργικά». Συνεπώς και ενόψει του ότι από τα προσκομιζόμενα έγγραφα προκύπτει ότι η μη δυνατότητα τροποποίησης του λογισμικού και κατ’ επέκταση η προσαρμογή του πρωτοκόλλου επικοινωνίας ώστε να διασυνδέεται με καινούργιο εξοπλισμό και η μη δυνατότητα προμήθειας ανταλλακτικών λόγω παλαιότητας των συστημάτων συνέτρεχαν και κατά τον χρόνο της προκήρυξης, συνάγεται ότι τα ως άνω γεγονότα δεν συνιστούν απρόβλεπτα γεγονότα, κατά την έννοια του νόμου, που να δικαιολογούν την σύναψη της συμπληρωματικής σύμβασης, αλλά πρόκειται για γεγονότα, που δεν είχαν αναδειχτεί από την αρμόδια ομάδα εργασίας εξαιτίας της παράλειψής της να εξετάσει, κατά το στάδιο σύνταξης της μελέτης του έργου, κατά πόσον οι προτεινόμενες λύσεις μέσω της προμήθειας του απαραίτητου λογισμικού και των απαιτούμενων ανταλλακτικών, ήταν δυνατόν να συντελεστούν.ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ ΕΠΤΑΜ/1314/2018