60380/2025
Τύπος: Εγκύκλιοι
Οδηγίες για την εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 3130/2003 (Α΄ 76) σε περίπτωση μισθωμένου ακινήτου με δυνατότητα υπομίσθωσης. ΑΔΑ:65ΝΞΗ-0Λ7
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
1033511/989/ΠΟΛ 1065/2003
ΘΕΜΑ : Εφαρμογή νέων διατάξεων μίσθωσης ακινήτων για τη στέγαση Δημοσίων Υπηρεσιών . ΣΧΕΤ : . : Ν . 3130/28-3-2003 ( ΦΕΚ 76/ τ . Α ')
ΝΣΚ/52/2006
Στέγαση Δημοσίων Υπηρεσιών. Δυνατότητα λύσης μίσθωσης ακινήτου, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 19 παρ.1 εδαφ.δ’ Ν 3130/2003. Δυνατότητα μερικής λύσης μίσθωσης ακινήτου, συναινούντος του εκμισθωτή και τηρητέα προς τούτο διαδικασία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η περίπτωση μείωσης της οργανικής σύνθεσης της στεγαζόμενης υπηρεσίας δεν εμπίπτει στη ρύθμιση του άρθρου 19 παρ.1 Ν 3130/2003, που εξαιρετικά και περιοριστικά προβλέπει τις περιπτώσεις της πρόωρης και αζήμιας για το Δημόσιο λύσης μίσθωσης ακινήτου και ειδικώτερα στο εδαφ.δ’ αυτής. β) Είναι δυνατή η μερική λύση μίσθωσης ακινήτου που στεγάζει δημόσια υπηρεσία από το Δημόσιο (ως μισθωτή), εφόσον υπάρχει συναίνεση του εκμισθωτή, θα ακολουθηθεί δε η διαδικασία που προβλέπει η παρ.2 του ίδιου άρθρου (19) ή το τελευταίο εδάφιο του άρθρου 26 του Δ/τος 19/19-11-1932, ανάλογα με το νομικό καθεστώς που διέπει την εκάστοτε μίσθωση.
ΕλΣυν.Κλ.7/22/2015
ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ - ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ Ακινήτων:Μη νόμιμη η εξόφληση του 1ου λογαριασμού του έργου «Διαμόρφωση μισθωμένου χώρου για τη λειτουργία του Κέντρου Συμβουλευτικής Υποστήριξης Γυναικών Θυμάτων Βίας», καθόσον: α) η μετά τη μίσθωση του ακινήτου ανάθεση της εκτέλεσης του έργου δε βρίσκει έρεισμα, ούτε στη διακήρυξη, ούτε στην απόφαση μίσθωσης του ακινήτου, καθώς ούτε στο οικείο συμφωνητικό μίσθωσης αυτού, ενώ αντιθέτως συνάγεται ότι το ακίνητο που μισθώθηκε δε διέθετε τις προβλεπόμενες από τη διακήρυξη προδιαγραφές και ως εκ τούτου δεν ήταν κατάλληλο για την στέγαση του Κέντρου Συμβουλευτικής Υποστήριξης, η δε μεταγενέστερη ανάθεση της εκτέλεσης του έργου της διαμόρφωσης του ως άνω μισθίου σε χώρο κατάλληλο για την στέγαση του ανωτέρω Κέντρου, δεδομένου ότι η διάρκεια της μίσθωσης είναι μόλις 28 μήνες, αντίκειται στις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και της οικονομικότητας και β) η δαπάνη που αντιστοιχεί στο μηνιαίο μίσθωμα είναι πολύ υψηλή για μίσθωση ισογείου διαμερίσματος 90 τ. μ. και αντίκειται στην απόφαση απευθείας μίσθωσης του ακινήτου, όπου ορίζεται μηνιαίο μίσθωμα 388 ευρώ, χωρίς να προβλέπεται η δυνατότητα του Δήμου να διενεργήσει πρόσθετες δαπάνες για την ανακαίνιση του διαμερίσματος (άρθρο 194 του ΔΚΚ, π.δ. 270/1981, ΦΕΚ Α' 77/1981 και άρθρο 17 του ν.3130/2003, ΦΕΚ Α' 76/2003).
ΕΣ/ΤΜ.7/281/2011
ΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ ΑΠΟ ΔΗΜΟ:χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου …, ποσού 1.500,00 ευρώ, που αφορά στην καταβολή μισθώματος μηνός Μαρτίου 2011 στη φερόμενη ως δικαιούχο …, ιδιοκτήτρια ακινήτου που μισθώνει ο Δήμος για την στέγαση της Υπηρεσίας Καθαριότητας.(...)Τέλος, αλυσιτελώς προβάλλεται και ο τέταρτος λόγος διαφωνίας, καθόσον για τη νομιμότητα της απευθείας μίσθωσης αρκεί το γεγονός ότι συντρέχει μία, εν προκειμένω, εκ των περιπτώσεων του άρθρου 3 παρ. 2 του ν. 3130/2003.που αφορά στην επέκταση ήδη εγκατεστημένης υπηρεσίας του Δήμου σε μη μισθωμένο χώρο του ίδιου ακινήτου, η οποία δεν υπερβαίνει την επιφάνεια του ήδη μισθωμένου ακινήτου, ενώ δεν ήταν απαραίτητο να αποδειχθεί επιπροσθέτως ότι συνέτρεχε και κατεπείγουσα ανάγκη. Αποφαίνεται ότι το 295, οικονομικού έτους 2011, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου …, ποσού 1.500,00 ευρώ, πρέπει να θεωρηθεί.
ΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΜΙΣΘΩΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ Ν 3130/2003- ΦΕΚ: 76/Α/2003
ΝΣΚ/152/2016
Υπομίσθωση ακινήτου κυριότητας Ι.Κ.Α - Ε Τ Α Μ με συμβατικό χρόνο λήξης της υπομίσθωσης μεταγενέστερο αυτού της μίσθωσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ι.Κ.Α - Ε.Τ.Α.Μ. δε δικαιούται να επιβάλει την τροποποίηση της σύμβασης υπομίσθωσης ακινήτου που ανήκει στην ιδιοκτησία του, ώστε να ορισθεί ως χρονικό σημείο λήξης της υπομίσθωσης προγενέστερο αυτού που ορίζεται στη σχετική σύμβαση, πλην οι όροι των παραγράφων 8.1 και 8.2 του ιδιωτικού συμφωνητικού υπομίσθωσης δεν θίγουν τα δικαιώματα του εκμισθωτή I Κ Α. - Ε.Τ.Α.Μ., δεν καταργούν, ούτε τροποποιούν την μεταξύ Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. και μισθωτού έννομη σχέση και δεν απαιτείται να απαλειφθούν ή να τροποποιηθούν.
ΝΣΚ/255/2005
Νομοθετικό πλαίσιο, που διέπει συγκεκριμένη μισθωτική σχέση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι μισθώσεις, οι συμβάσεις των οποίων έχουν συναφθεί και έχουν λήξει πριν από τις 28-3-2003, εξακολουθούν να διέπονται από τις διατάξεις που ίσχυαν κατά τον χρόνο συνάψεώς τους, δηλ. από τις διατάξεις του ΠΔ 19/19-11-1932 (ΦΕΚ 409 Α΄) και επ’ αυτών δεν δύναται να τύχουν εφαρμογής οι περί αναπροσαρμογής του μισθώματος διατάξεις του άρθρου 22 του Ν 3130/2003 (ΦΕΚ 76 Α΄).
ΝΣΚ/218/2016
Ζητήματα σχετικά με τη σύμβαση μίσθωσης προς στέγαση Υπηρεσίας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Νομιμότητα σύμβασης μίσθωσης ακινήτου, εκ μέρους του ιδιώτη ιδιοκτήτη αυτού προς τρίτο, παρότι το ΙΚΑ -ΕΤΑΜ χρησιμοποιεί το ακίνητο αυθαίρετα, προς στέγαση υπηρεσίας του, μετά τη λήξη της σχετικής μίσθωσης. Δικαιούχος της αποζημίωσης αυθαίρετης χρήσης. Δυνατότητα υπομίσθωσης του ακινήτου, εκ μέρους του τρίτου μισθωτή, προς το ΙΚΑ -ΕΤΑΜ.
ΠΟΛ.1107/2017
«Κοινοποίηση της υπ’ αριθμ. 9/2016 Γνωμοδότησης του ΝΣΚ σχετικά με τη δυνατότητα επανελέγχου ειδικής δήλωσης μεταβίβασης ακινήτου και λοιπές οδηγίες για την εφαρμογή».(ΑΔΑ:ΩΠΥΠ46ΜΠ3Ζ-ΥΗ4)
ΝΣΚ/59/2022
Ερωτάται εάν στους διαγωνισμούς μίσθωσης ακινήτων που διενεργούνται από τη Διεύθυνση Στέγασης του e-ΕΦΚΑ, ο οποίος είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και εφαρμόζει τις διατάξεις του Π.Δ. 715/1979, μπορεί να τύχει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 27 παράγραφος 2 του νόμου 3130/2003 (ΦΕΚ Α’ 76) περί μισθώσεων προς στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου.Η μη ύπαρξη στο Π.Δ. 715/1979 διάταξης ανάλογης εκείνης του άρθ. 27 παρ. 2 του ν. 3130/2003, δεν υπήρξε ηθελημένη επιλογή του νομοθέτη, ούτε δικαιολογείται καθ’ οιονδήποτε τρόπο από τον επιδιωκόμενο από αυτόν σκοπό, αντιθέτως, υπήρξε ακούσια και οφείλεται στο γεγονός ότι η ανάγκη ρύθμισης του κρίσιμου αυτού ζητήματος απλά διέλαθε της προσοχής του νομοθέτη κατά το χρόνο εκείνο, με αποτέλεσμα να δημιουργεί μία συστηματική αντίφαση στο δίκαιο των μισθώσεων ακινήτων για τη στέγαση δημοσίων υπηρεσιών, η οποία, για την ταυτότητα του νομικού λόγου, επιβάλλεται να θεραπευθεί με την πλήρωση του υπάρχοντος κενού, ώστε να επιλυθούν τα νομικά και πρακτικά προβλήματα, τα οποία ανακύπτουν ακριβώς λόγω της έλλειψής της και να ικανοποιηθεί το επιτακτικό δημόσιο συμφέρον, το οποίο συνίσταται στη στέγαση και απρόσκοπτη λειτουργία των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ. Η κάλυψη του κενού πρέπει να γίνει με αναλογική εφαρμογή του άρθ. 27 παρ. 2 του ν. 3130/2003 και στις περιπτώσεις που μετά από τη διενέργεια δύο διαδοχικών δημόσιων μειοδοτικών διαγωνισμών, δεν ανευρίσκεται κτίριο κατάλληλο προς στέγαση υπηρεσίας του e-ΕΦΚΑ, με επιτρεπόμενη τη ζητούμενη χρήση γης. Η ανωτέρω αναλογική εφαρμογή ενδείκνυται για το λόγο ότι η προαναφερθείσα διάταξη είναι η πλησιέστερη προς το κρίσιμο νομικό ζήτημα και επομένως η πιο πρόσφορη προς αναλογική εφαρμογή, δεδομένου ότι θεσπίσθηκε με σκοπό την αντιμετώπιση του ίδιου ακριβώς πρακτικού και νομικού προβλήματος που μπορεί να ανακύψει στην απολύτως ομοειδή περίπτωση της μίσθωσης ακινήτου για στέγαση υπηρεσιών του Ελληνικού Δημοσίου (κατά πλειοψηφία).