Δ2/Α/17272/2005
Τύπος: Αποφάσεις
Συμπλήρωση της υπ’ αριθμ. Δ2/Α/Φ5/οικ.2490/ 10.2.2005 κοινής υπουργικής απόφασης για καθορισμό ανταποδοτικού τέλους για την έκδοση, τροποποίηση ή επέκταση των αδειών του άρθρου 4 του ν. 3054/2002 και ετησίων ανταποδοτικών τελών για τη χρήση των αδειών αυτών.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Δ2/Α/Φ.5/οικ.2490/2005
Καθορισμός ανταποδοτικού τέλους για την έκδοση, τροποποίηση ή επέκταση των αδειών του άρθρου 4 του Ν. 3054/2002 και ετησίων ανταποδοτικών τελών για τη χρήση των αδειών αυτών.
Συμπληρώθηκε με την Δ2/Α/Φ.5/17272/05 (ΦΕΚ Β 1371/4-10-2005) ΚΥΑ .
Καταργείται με το άρθρο 6 παρ. 2 της ΥΠΕΝ/ΔΥΔΡ/74603/1815/2020, ΦΕΚ: 3151/Β/30.07.2020
ΥΠΕΝ/ΔΥΔΡ/123274/3028/2020
Τροποποίηση της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΥΔΡ/74603/1815/30.07.2020 κοινής υπουργικής απόφασης «Καθορισμός ανταποδοτικών τελών για την έκδοση, τροποποίηση ή επέκταση των αδειών του άρθρου 4 του ν. 3054/2002 και ετησίων ανταποδοτικών τελών για τη χρήση των αδειών αυτών, και καθορισμός προστίμων για μη καταβολή ή εκπρόθεσμη καταβολή των ετήσιων ανταποδοτικών τελών» (Β΄ 3151).
ΥΠΕΝ/ΔΥΔΡ/74603/1815/2020
Καθορισμός ανταποδοτικών τελών για την έκδοση, τροποποίηση ή επέκταση των αδειών του άρθρου 4 του ν. 3054/2002 και ετήσιων ανταποδοτικών τελών για τη χρήση αυτών, και καθορισμός προστίμων για μη καταβολή ή εκπρόθεσμη καταβολή των ετήσιων ανταποδοτικών τελών.
Δ2/Α/6378/2005
Διευκρινήσεις για την ΚΥΑ υπ' αριθμ Δ2/Α/Φ5/οικ2490/10.2.05 καθορισμού ανταποδοτικού τέλους.
ΝΣΚ/193/2005
Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Ανταποδοτικά τέλη. Προϋποθέσεις νόμιμης επιβολής τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου για την επιβολή ανταποδοτικού χαρακτήρα τελών, θα πρέπει να διαλαμβάνει την ύπαρξη αναλογίας μεταξύ παρεχόμενης ειδικής παροχής και επιβαλλόμενου τέλους, υπό το πρίσμα εξέτασης του συνολικού κόστους παραγωγής της παρεχόμενης υπηρεσίας. Η κατανομή του τέλους μεταξύ των υπόχρεων καταβολής πρέπει να γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια, ώστε να μη παραβιάζεται η αρχή της ισότητας.
ΥΠΕΣ/65282/2011
(ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ) Εγκύκλιος : 20 ΘΕΜΑ : Επιβολή τέλους καθαριότητας & φωτισμού, φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων και Τ.Α.Π ενόψει των διατάξεων περί διατήρησης ημιυπαίθριων χώρων και χώρων με αλλαγή χρήσης. Σχετ. : α) ν. 3843/2010 (ΦΕΚ Α’ 62) και άρθρο 22, παρ.5 του ν.3897/2010 (ΦΕΚ Α΄ 208/10.12.2010)8008/17.2.2011 Ανακαλείται η εν θέματι εγκύκλιός μας, η οποία αναρτήθηκε στο διαδικτυακό τόπο του «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» με ΑΔΑ 4ΑΛΤΚ-ΖΔ, ενόψει επικείμενης νομοθετικής ρύθμισης περί μη δυνατότητας αναδρομικής επιβολής των ανταποδοτικών τελών για τους χώρους που διατηρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3843/2010, κατ’ αντιστοιχία προς τις ήδη υφιστάμενες ανάλογες ρυθμίσεις για φόρους. β) Οι υπ’ αριθμ. 5, 6, 8, 15, 16 και 19/2010 εγκύκλιοι του ΥΠΕΚΑ
ΝΣΚ/383/2009
Συμμόρφωση Διοικήσεως. Ακύρωση συμπληρωματικής καταλογιστικής πράξης επιβολής πολλαπλών τελών ως προς τον επιμερισμό τους μεταξύ των αρχικών υπαιτίων και των εκ των υστέρων καταλογιζομένων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση που κατόπιν ασκήσεως προσφυγής κατά συμπληρωματικής πράξης από τον καταλογιζόμενο με αυτή το πρώτον συνυπαίτιο ή εφέσεως ακυρωθεί η πράξη (συμπληρωματική) όχι ως το τμήμα του συνολικού πολλαπλού τέλους και της αλληλέγγυας ευθύνης του συνυπαιτίου για την καταβολή του πολλαπλού τέλους αλλά μόνο ως προς το τμήμα του επιμερισμού και παραπέμπεται η υπόθεση στη Διοίκηση, όπως προβεί στον επιμερισμό τούτου μεταξύ του προσφεύγοντος και των καταλογισθέντων με την αρχική πράξη συνυπαιτίων, ο επιμερισμός που θα γίνει με την πράξη που θα εκδοθεί προς συμμόρφωση με την δικαστική απόφαση δεν αφορά, και δεν ανατρέπει την νομική θέση των υπαιτίων της αρχικής πράξης, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί κατόπιν ασκήσεως προσφυγών ή βεβαίωσης του συνόλου των πολλαπλών τελών λόγω μη ασκήσεως προσφυγής. Ο επιμερισμός γίνεται για τον καθορισμό της ιδιαίτερης ευθύνης του το πρώτον καταλογιζόμενου, αφού, όπως προαναφέρθηκε, ο προσδιορισμός αυτής ευθυγραμμίζεται με την αρχή της υπαιτιότητας (δόλος) και συνιστά προϋπόθεση για την επιβολή του πολλαπλού τέλους εις βάρος του.
ΕΣ/Τμ.7/3/2011
α) η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που αφορά στην επιβολή ενιαίου ανταποδοτικού τέλος και φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων, για την οποία δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία δημοσιεύσεώς της δεν αποκτά νόμιμη υπόσταση, τυχόν δε εισπραχθέντα βάσει αυτής τέλη και φόροι αναζητούνται από τους δικαιούχους ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, β) έναντι της απαίτησης αυτής αντιτάσσεται υποχρεωτικά σε συμψηφισμό ανταπαίτηση Ο.Τ.Α. που αφορά στην είσπραξη ενιαίου ανταποδοτικού τέλους και φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων, βάσει προγενέστερης ρύθμισης, χωρίς να απαιτείται η σύνταξη χρηματικού καταλόγου από τον οικείο Ο.Τ.Α., η άσκηση δε του διαπλαστικού αυτού δικαιώματος επιφέρει την απόσβεση της κύριας απαίτησης, στο βαθμό που την καλύπτει, αναδρομικά, από το χρόνο που συνυπήρξε με την ανταπαίτηση και την καθιστά, κατά το μέρος αυτό, ουσιαστικά αβάσιμη και γ) σε περίπτωση ανίσχυρης κατά τα ανωτέρω απόφασης του δημοτικού συμβουλίου με την οποία επιβάλλονται ανταποδοτικά τέλη και φόροι, αναβιώνει, αν δεν ορίζεται άλλως, η προγενέστερη ρύθμιση, για την είσπραξη δε βάσει αυτής των οφειλόμενων τελών και φόρων, απαιτείται η σύνταξη νέου καταλόγου οφειλετών, πριν την ολοκλήρωση του οποίου δεν υφίσταται βέβαιη και ληξιπρόθεσμη κατά το ουσιαστικό δίκαιο απαίτηση του Ο.Τ.Α., αντιτασσόμενη νομίμως σε συμψηφισμό.
ΝΣΚ/237/2018
Θέματα επιβολής του ενιαίου τέλους καθαριότητας και φωτισμού, του φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων, των δυνητικών ανταποδοτικών τελών και του τέλους ακίνητης περιουσίας σε χώρους, που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς διατήρησης ή αναστολής επιβολής κυρώσεων της εγκατασταθείσας αυθαίρετης χρήσης.α) Εάν για την πολεοδομικά προβλεπόμενη χρήση του χώρου που υπήχθη στο καθεστώς διατήρησης ή αναστολής επιβολής κυρώσεων της εγκατασταθείσας σ’ αυτόν αυθαίρετης χρήσης κατά τις διατάξεις των νόμων 3843/2010, 4014/2011, 4178/2013 και 4495/2017, δεν υπήρχε υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού, τέλους ακίνητης περιουσίας, τυχόν προβλεπόμενων ανταποδοτικών τελών και φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων, δεν θα καταβληθούν για τον χώρο αυτό τα πιο πάνω ανταποδοτικά δημοτικά τέλη και ο φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων, ούτε αναδρομικά, δηλαδή από την εγκατάσταση της αυθαίρετης χρήσης μέχρι την έναρξη του καθεστώς διατήρησης ή αναστολής επιβολής κυρώσεων, ούτε για το διάστημα του καθεστώτος διατήρησης της αυθαίρετης χρήσης ή αναστολής επιβολής κυρώσεων γι’ αυτήν λόγω της υπαγωγής του χώρου αυτού στις πιο πάνω διατάξεις των νόμων 3843/2010, 4014/2011,4178/2013 και 4495/2017 (ομόφ.). β) Εάν για το χώρο που υπήχθη στις πιο πάνω διατάξεις των νόμων 3843/2010, 4014/2011, 4178/2013 και 4495/2017, καταβάλλονταν, πριν την υπαγωγή, δημοτικά τέλη για δηλωθείσα ή διαπιστωθείσα, κατόπιν ελέγχου των δημοτικών αρχών, χρήση, για την οποία ίσχυε μεγαλύτερος ή μικρότερος συντελεστής σε σχέση με το συντελεστή που ισχύει για την εγκατασταθείσα στο χώρο αυτό αυθαίρετη χρήση που διατηρείται με τις διατάξεις αυτές, τα εν λόγω δημοτικά τέλη θα εξακολουθήσουν να προσδιορίζονται και να καταβάλλονται και κατά το καθεστώς διατήρησης ή αναστολής επιβολής κυρώσεων με το συντελεστή (μικρότερο ή μεγαλύτερο) της χρήσης που είχε δηλωθεί ή διαπιστωθεί πριν την υπαγωγή (ομόφ.). γ) Στην περίπτωση κατά την οποία, πριν την υπαγωγή του χώρου στις πιο πάνω διατάξεις των ν. 3843/2010, 4014/2011, 4178/2013 και 4495/2017, είχε δηλωθεί ή είχε εντοπιστεί, κατόπιν ελέγχου των δημοτικών αρχών, η αυθαίρετα εγκατασταθείσα χρήση και τα δημοτικά τέλη προσδιορίζονταν και καταβάλλονταν με το συντελεστή που ίσχυε για την χρήση αυτή, η υπαγωγή της τελευταίας σε καθεστώς διατήρησης ή αναστολής επιβολής κυρώσεων κατά τις πιο πάνω διατάξεις, δεν λαμβάνεται υπόψη για τυχόν επανακαθορισμό των δημοτικών τελών με βάση την πολεοδομικά νόμιμη χρήση του χώρου αυτού, αλλά τα δημοτικά τέλη και ο φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων εξακολουθούν να επιβάλλονται όπως είχαν υπολογιστεί πριν την υπαγωγή με βάση την εγκατασταθείσα αυθαίρετη χρήση (ομόφ.). δ) Για αυθαίρετες κατασκευές που υπήχθησαν στο καθεστώς αναστολής επιβολής κυρώσεων και εξαίρεσης από την κατεδάφιση των ν. 4014/2011, 4178/2013 και 4495/2017, κατά το μέτρο που οι τελευταίες (αυθαίρετες κατασκευές) επιφέρουν αύξηση της επιφάνειας ηλεκτροδοτούμενων χώρων και του εμβαδού ακίνητης περιουσίας, δεν υφίσταται υποχρέωση υποβολής της δήλωσης που προβλέπεται στις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 3 του ν. 25/1975, 10 παρ. 10 του ν. 1080/1980 και 24 παρ. 5 και 15 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 και, ως εκ τούτου, δεν συντρέχει περίπτωση επιβολής των αντίστοιχων προστίμων μη υποβολής ή υποβολής εκπροθέσμου δηλώσεως (ομόφ.).
ΣΤΕ/1314/2018
Eπιβολή τελών καθαριότητας και φωτισμού:..εν πάση περιπτώσει, όπως ρητώς δέχεται η αναιρεσιβαλλομένη απόφαση [γεγονός, άλλωστε, που είχε δεχθεί και ο αναιρεσείων Δήμος με την έφεσή του .. αλλά και με την κρινόμενη αίτηση .., απαραδέκτως δε αμφισβητεί τούτο με το κατατεθέν μετά τη συζήτηση της υποθέσεως από 24.4.2017 υπόμνημα], οι χώροι για τους οποίους επιβλήθηκαν τα επίδικα ποσά του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού περιλαμβάνονται στην χερσαία ζώνη του λιμένος .., η οποία όχι μόνον κείται εκτός σχεδίου πόλεως, αλλά αποτελεί, κατά τα εκτεθέντα στην σκέψη 4, κοινόχρηστο χώρο, με συνέπεια η αναιρεσίβλητη εταιρεία να μην οφείλει στον αναιρεσείοντα Δήμο τέλος καθαριότητος και φωτισμού για τους χώρους αυτούς και τις εντός αυτών εγκαταστάσεις, σύμφωνα με τα γενόμενα δεκτά, καθ` ερμηνεία των παγίων περί του εν λόγω τέλους διατάξεων, στην αυτή ως άνω σκέψη σε συνδυασμό με τα εκτεθέντα στην σκέψη 3. Ενόψει δε του ότι η αναιρεσίβλητη εταιρεία δεν οφείλει το επίδικο τέλος σύμφωνα με τις πάγιες περί αυτού διατάξεις, αλυσιτελώς ο αναιρεσείων Δήμος προβάλλει, με το ανωτέρω υπόμνημά του, ότι δεν συντρέχουν εν προκειμένω οι προϋποθέσεις για την εφαρμογή της νεώτερης διατάξεως του άρθρου 13 του ν. 4337/2015 (Α΄ 129).Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, και ανεξαρτήτως της ειδικότερης αιτιολογίας της αναιρεσιβαλλομένης αποφάσεως, η υπό κρίση αίτηση είναι απορριπτέα στο σύνολό της.