ΔΕΑΦ 1114190/2018
Τύπος: Εγκύκλιοι
Φορολογική μεταχείριση της οικονομικής ενίσχυσης που διαθέτει το κοινωφελές ίδρυμα με την επωνυμία «ΙΔΡΥΜΑ ΛΟΥΛΑΣ ΚΑΙ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ» στο σωματείο Ημιονηγών Νήσου Θήρας «Ο Άγιος Γεώργιος», με σκοπό να αποδοθεί στα μέλη του. ΑΔΑ: 6Ι6Ψ46ΜΠ3Ζ-ΒΤΠ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/171/2017
Διοικητική υπαγωγή της νήσου Άγιος Γεώργιος στα όρια συγκεκριμένου Δήμου. Επιρροή την οποία ασκεί επί της εν λόγω διοικητικής υπαγωγής η καταχώρηση από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, μέσω των διενεργούμενών απογραφών, και από ΚΥΑ, με την οποία ρυθμίζονται ζητήματα δικαιούχων καταναλωτών Δήμων, στους οποίους λειτουργούν σταθμοί Α.Π.Ε., γεωγραφικής περιοχής σε άλλη διοικητική ενότητα από εκείνη στην οποία υπάγεται διοικητικά.Η νήσος Άγιος Γεώργιος υπάγεται διοικητικά στο Δήμο Ύδρας. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή δεν δύναται να επιφέρει μεταβολή στα όρια των Ο.Τ.Α., μέσω των διενεργούμενων απογραφών. Η υπ’ αριθμ. 11247/28.12.2012 απόφαση του Προέδρου της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, με την οποία η νήσος Άγιος Γεώργιος καταχωρήθηκε στο Δήμο Λαυρεωτικής υπόκειται σε τροποποίηση, προκειμένου η ανωτέρω νήσος να καταχωρηθεί στο Δήμο της Ύδρας, στον οποίο υπάγεται διοικητικά. Η υπ’ αριθμ. ΑΠΕΗΛ/Α/Φ1/οικ.23840/2014 ΚΥΑ θα πρέπει να τροποποιηθεί, κατά τρόπον ώστε σ’ αυτή να οριστεί ότι ως διοικητικά όρια Δημοτικών ή Τοπικών Κοινοτήτων Δήμων λαμβάνονται τα εκάστοτε προσδιοριζόμενα, με βάση τις κείμενες διατάξεις, οι οποίες ρυθμίζουν τη διοικητική διαίρεση της χώρας. Το ζήτημα του εάν η Διοίκηση θα ανακαλέσει ή όχι τις πράξεις της, οι οποίες την εμφανίζουν ως υπαγόμενη στο Δήμο Λαυρεωτικής, θα κριθεί, κατά περίπτωση, με βάση τους κανόνες και τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως των διοικητικών πράξεων.
ΝΣΚ/262/2007
Περί της εγκυρότητας ή μη των γενομένων δωρεών προς το κοινωφελές ίδρυμα ΚΕΤΕ από τον ίδιο τον ιδρυτή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η γενομένη κατά την 12-10-1998 δωρεά ημικατεργασμένου χρυσού προς το κοινωφελές ίδρυμα με την επωνυμία «ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ (ΤΑΚΗ) ΒΑΣΙΛΑΚΗ» με τον διακριτικό τίτλο «ΚΕΤΕ» από τον φερόμενο ως δωρητή Παναγιώτη Βασιλάκη (πρόεδρο και ιδρυτή αυτού), ο οποίος χρυσός εισήχθη από το εξωτερικό επ’ ονόματι του ιδρύματος την 2-10-1998 είναι έγκυρη και ελεύθερη από οιονδήποτε όρο ή τρόπο και μη νόμιμη η ανάκληση αυτής, η δε γενομένη από τον ίδιο τον ιδρυτή προς το ίδρυμα την 20-6-2002 δωρεά δεκαοκτώ (18) έργων τέχνης, δεν συνιστά αυτοτελή δωρεά αλλά υποκρύπτει σύμβαση ανταλλαγής και ως τοιαύτη γενομένη κατά παράβαση των κειμένων διατάξεων είναι άκυρη, καθώς επίσης και η επαναληφθείσα την 1-12-2004 δωρεά των ίδιων έργων τέχνης είναι μη νόμιμη για τους ίδιους ακριβώς λόγους. Άκυρες επίσης είναι και οι γενόμενες, σε εκτέλεση αυτής, εκποιητικές δικαιοπραξίες (επιστροφή του χρυσού προς τον ιδρυτή-δωρητή και παράδοση των έργων τέχνης προς το ίδρυμα) ως ερειδόμενες επί ακύρου συμφωνίας υπόσχεσης δωρεάς. (πλειοψ.)
Ν.4812/2021
Κύρωση της από 24.3.2021 τροποποίησης της από 3.2.2020 επιμέρους Σύμβασης Δωρεάς για το Έργο I [Παράρτημα 5 του ν. 4564/2018] και τηςαπό 13.5.2021 τροποποίησης της από 6.9.2018 σύμβασης δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος «Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της υγείας και των Παραρτημάτων της, ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες διατάξεις.
ΝΣΚ/151/2018
Παραχώρηση παραθαλάσσιου χώρου και χρήσης αιγιαλού σε ιδιώτη κατ' άρθρο 14 παρ. 12 του ν. 2971/2001 - Δυνατότητα έκδοσης σχετικής απόφασης υπέρ αιτούσας εταιρείας, που έχει ήδη εκτελέσει έργα καθ' υπέρβαση άδειας, σε θέση της νήσου «Άγιος Γεώργιος» νομού Αττικής καθώς και υποχρέωση ή μη κατεδάφισης αυτών των έργων.Η ύπαρξη αυθαιρέτων - κατασκευασμάτων ή έργων -, που έγιναν από οποιοδήποτε πρόσωπο χωρίς ή καθ' υπέρβαση άδειας, δεν αποτελεί νομικό κώλυμα για την έκδοση απόφασης παραχώρησης του άρθρου 14 παρ. 12 του ν. 2971/2001. Η δε ισχύς αυτής της απόφασης εκτείνεται από της εκδόσεώς της και όχι αναδρομικά, στα πιο πάνω αυθαίρετα, μόνο με τη συνδρομή των όρων της νομιμότητας και αναγκαιότητάς τους, αποτρεπομένης τότε της κατεδάφισης. Επίσης, στο πλαίσιο της διαδικασίας έκδοσης της ως άνω απόφασης παραχώρησης χώρων αιγιαλού και παραλίας, εάν έχει προηγηθεί καθορισμός της οριογραμμής αιγιαλού και παραλίας στην περιοχή, δεν εφαρμόζονται τα άρθρα 7, 7α και 8 του ν. 2971/2001.
ΝΣΚ/76/2004
Κυριότητα καταλειπόμενων περιουσιών για εκτέλεση κοινωφελών σκοπών. Φορολογία. Απαλλαγές από ΦΜΑΠ. Κεφάλαια αυτοτελούς διαχείρισης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ι. α) Όταν δεν σκοπείται η ίδρυση ιδρύματος ως αυτοτελούς νομικού προσώπου δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις περί ιδρύματος, αλλά οι διατάξεις περί δωρεάς υπό τρόπον, εγκαταστάσεως και κληροδοσίας υπό τρόπον και η κυριότητα περιέρχεται στα νομικά πρόσωπα στα οποία ανατέθηκε η εκτέλεση του ειδικού κοινωφελούς σκοπού κατά τις άνω ειδικότερες διακρίσεις. β) Αναφορικώς με τα ιδρύματα που συνιστώνται μετά το θάνατο του ιδρυτή, τα ιδρύματα αυτά κατά το διάστημα που μεσολαβεί μεταξύ του θανάτου του ιδρυτή και της εγκρίσεως του ιδρύματος θεωρούνται κατά πλάσμα του νόμου ότι υφίστανται σε σχέση με οποιοδήποτε θέμα που αναφέρεται στην περιουσία που έχει ταχθεί από τον ιδρυτή υπέρ αυτών. Το άνω ίδρυμα αποκτά την περιουσία βάσει των διατάξεων του κληρονομικού δικαίου ήτοι αυτοδικαίως μεν αν έχει εγκατασταθεί ως κληρονόμος ή κληροδόχος ορισμένου αντικειμένου, ενώ αν πρόκειται περί άλλης φύσεως κληροδοσίας κλπ, αποκτά ενοχικό δικαίωμα να αποκτήσει από τον βεβαρυμένο την παροχή των περιουσιακών στοιχείων που του κληροδοτήθηκαν. γ) Αν η ιδρυτική πράξη είναι δικαιοπραξία εν ζωή ο ιδρυτής υποχρεούται μόλις συσταθεί το ίδρυμα να μεταβιβάσει σ’ αυτό την ταχθείσα περιουσία η οποία αποκτάται από το ίδρυμα. Το ίδρυμα έχει κατ’ αρχήν ενοχική αξίωση κατά του ιδρυτή και των κληρονόμων του για τη μεταβίβαση της ταχθείσης περιουσίας η οποία δεν αποκτάται αυτοδικαίως με τη σύσταση του ιδρύματος. δ) Όσον αφορά τις περιουσίες των παρ.3 και 4 του άρθρου 96 του ΑΝ 2039/39, λεκτέον ότι οι σχετικές διατάξεις συνιστούν απόκλιση από τις επί του θέματος ρυθμίσεις του ΑΚ και προβλέπουν ιδία διαδικασία περιελεύσεως των περιουσιών αυτών σε υφιστάμενα άλλα ιδρύματα ή νομικά πρόσωπα ή σε νέο κοινωφελές ίδρυμα. ΙΙ. Υποχρέωση καταβολής του φόρου και δη από τότε που γεννάται η σχετική φορολογική υποχρέωση, έχουν τα πρόσωπα που μνημονεύονται στην παρ.2 του άρθρου 22 του Ν 2459/97 αλλά και ο υπεισερχόμενος στη θέση κηδεμόνα σχολάζουσας κληρονομίας εκτελεστής της διαθήκης. ΙΙΙ. Οι απαλλαγές από το ΦΜΑΠ ορίζονται περιοριστικώς στο νόμο και χορηγούνται στα νομίμως συνιστώμενα ιδρύματα ως και στα ιδρύματα που εμπίπτουν στο άρθρο 114 ΑΚ. Στα υποτελή ιδρύματα ισχύουν οι απαλλαγές που αφορούν τα νομικά πρόσωπα στα οποία προσκολλώνται. IV. Τα κεφάλαια αυτοτελούς διαχειρίσεως για τα οποία δεν καθορίστηκε ίδιος τρόπος διοικήσεως δεν αποτελούν υποκείμενο του ΦΜΑΠ, αλλά αντί αυτών τέτοιο υποκείμενο αποτελούν τα νομικά πρόσωπα στα οποία ανατέθηκε η εκτέλεση του κοινωφελούς σκοπού. Ακολουθούν τη νομική μεταχείριση του νομικού προσώπου στο οποίο ανήκουν. Αν είναι πλείονα η περιουσία ενός εκάστου εξ αυτών προστίθεται στην περιουσία του νομικού προσώπου. Τα άνω υποτελή ιδρύματα δεν έχουν ίδιο αφορολόγητο όριο. (πλειοψ.)