×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

Ελ.Συν.Τμ.7(ΚΠΕ)186/2014

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 410/1995

ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΧΡΕΩΝ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΥΣ – ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΑΠΟ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΧΕΔΙΩΝ ΠΟΛΕΩΝ (Ν.1337/1983):Μη νόμιμη η δαπάνη που αφορά στην επιστροφή από Δήμο σε ιδιώτη, αχρεωστήτως καταβληθέντων από αυτόν, εισφορών σε χρήμα, με βάση πράξη εφαρμογής, καθόσον δεν υφίσταται δυνατότητα διαγραφής των βεβαιωμένων εισφορών ή επιστροφής των τυχόν καταβληθέντων, με βάση της αρχικής πράξης εφαρμογής, ανεξαρτήτως του αν μετά την μερική ή ολική ανάκληση αυτής, συντάσσεται και κυρώνεται υποχρεωτικά, όμοια διορθωτική πράξη. Οι ως άνω εισφορές δύναται, μόνο, να συμψηφιστούν με  εκείνες που βεβαιώνονται σε εκτέλεση της διορθωτικής πράξης εφαρμογής. Οι διατάξεις των άρθρων 235 π.δ.410/1995 και 174 ν.3463/2006 δε δύναται να αποτελέσουν νόμιμο έρεισμα για την εν ελόγω επιστροφή, αφού αφορούν διαγραφή χρεών που δεν έχουν εξοφληθεί και όχι στη δυνατότητα επιστροφής ποσών που έχουν ήδη αποπληρωθεί και επομένως, έχει παύσει να υφίσταται το σχετικό χρέος.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

Αριθμ. 22358/2014

Μη υποχρέωση επιστροφής Αχρεωστήτως Καταβληθέντων Ποσών Δικαιούχων ενισχύσεων βάσει έκτασης λόγω εφαρμογής του κοινοτικού ορισμού για
τα βοσκοτόπια.

ΝΣΚ/308/2011

ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Αρμοδιότητα επί εκκρεμών αιτήσεων ασφαλισμένων του τ. ΤΑΠΟΤΕ – Επιστροφή ή μη εισφορών σε περίπτωση αποχώρησης και μη θεμελίωσης αυτοτελούς συνταξιοδοτικού δικαιώματος – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δύναται να επιληφθεί αιτήσεων επιστροφής ατομικών λογαριασμών εισφορών προσώπων που ήταν ασφαλισμένοι στο ΤΑΠ-ΟΤΕ και αποχώρησαν από την εργασία τους χωρίς να θεμελιώσουν αυτοτελές συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Εφαρμογή επ’ αυτών έχει η περί ΙΚΑ-ΕΤΑΜ νομοθεσία, η οποία δεν προβλέπει επιστροφή εργοδοτικών εισφορών, δοθέντος ότι το άρθρο 26 του καταστατικού του ΤΑΠ-ΟΤΕ έπαυσε να ισχύει μετά την ένταξη του κλάδου σύνταξης του ΤΑΠ-ΟΤΕ στον κλάδο σύνταξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. (ομοφ.)


ΝΣΚ/152/2005

Εκχώρηση από ενδιάμεσο φορέα προς το Ελληνικό Δημόσιο απαιτήσεων επιστροφής δημόσιας χρηματοδότησης αχρεωστήτως καταβληθείσας. Επιστροφή εγγυητικών επιστολών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Δεν νοείται εκχώρηση από τον ενδιάμεσο φορέα στο Δημόσιο της απαίτησης επιστροφής των αχρεωστήτως καταβληθέντων, αφού δεν είναι δικαιούχος της απαίτησης ο ενδιάμεσος φορέας, η επιστροφή δε των εγγυητικών επιστολών θα εξαρτηθεί από την ύπαρξη ευθύνης του ενδιάμεσου φορέα για την αχρεώστητη καταβολή, θέμα όμως, το οποίο δεν τίθεται με το υποβληθέν ερώτημα.


ΝΣΚ/344/2016

Πεδίο εφαρμογής της έννοιας των «εκκρεμών περιπτώσεων» της διάταξης του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 104 του ν. 4387/2016.(..)Θεωρούνται ως «εκκρεμείς περιπτώσεις», κατά την έννοια του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 104 του ν. 4387/2016, οι αναφερόμενες στο ερώτημα περιπτώσεις επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ εισφορών, είτε δηλαδή όταν οι αιτήσεις επιστροφής υποβλήθηκαν πριν την 12/5/2016 (ημερομηνία εφαρμογής του νόμου) είτε και μετά την 12/5/2016, εφόσον, όμως, η αξίωση επιστροφής είχε γεννηθεί πριν την ημερομηνία αυτή και δεν είχε ικανοποιηθεί το σχετικό αίτημα, ενόψει των διοικητικών διαδικασιών που απαιτούνται για την έκδοση των σχετικών οριστικών διοικητικών πράξεων επιστροφής ή συμψηφισμού των εισφορών που εισπράχθηκαν αχρεώστητα


ΔΕΔ/Αθ/674/2025

Η απόφαση 674/2025 απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά της σιωπηρής απόρριψης του αιτήματος έντοκης επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών ύψους 112.165,63 ευρώ. Ο προσφεύγων είχε αρχικά κατορθώσει την εξώδικη επίλυση φορολογικών διαφορών (άρθρο 16 ν.4714/2020) με την Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης, βάσει των οποίων διαγράφτηκαν οι φόροι, και του επιστράφηκε το συνολικό ποσό των 118.910,63 ευρώ τον Ιούνιο του 2024. Το αίτημα για καταβολή τόκων υποβλήθηκε μετά την επιστροφή των φόρων. Η ΔΕΔ έκρινε ότι ο προσφεύγων ουδέποτε υπέβαλε αίτημα επιστροφής φόρου ή διακριτό αίτημα καταβολής τόκων przed την επιστροφή, όπως απαιτείται από τον ΚΦΔ και τη νομολογία (ΣΤΕ 1684/2023). Δεδομένου δε ότι η φορολογική αρχή προέβη άμεσα στην εκτέλεση των πρακτικών επίλυσης και στην επιστροφή των ποσών εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας των 90 ημερών, δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για έντοκη επιστροφή.


ΝΣΚ/264/2012

Επιστροφή ή μη εισφορών στους γονείς και τα αδέλφια του θανόντος και μη δικαιούμενου εφάπαξ βοηθήματος, ασφαλισμένου – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 38 του Ν. 2084/1992, με τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα επιστροφής των ατομικών εισφορών του θανόντος ασφαλισμένου, ο οποίος δεν δικαιούται εφάπαξ βοηθήματος, καταλαμβάνουν όλα τα πρόσωπα της παρ. 1 του ιδίου άρθρου και νόμου, στα οποία περιλαμβάνονται και τα πρόσωπα της παρ. 2α του άρθρου 82 του Ν. 3996/2011 (γονείς, αδέλφια). Ως εκ τούτου, ελλειπόντων συζύγου και τέκνων, οι γονείς και τα αδέλφια του θανόντος ασφαλισμένου δικαιούνται, κατόπιν αιτήσεως, την επιστροφή των ασφαλιστικών του εισφορών. (ομοφ.)


ΥΑ 1337/119130/2014

Λεπτομέρειες εφαρμογής για τον καθορισμό διαδικασιών και δικαιολογητικών, σχετικά με την επιστροφή εισφορών στην παραγωγή στον τομέα της ζάχαρης σύμφωνα με τον Καν (ΕΕ) 1360/2013 του Συμβουλίου.


1711/100394/2018

Λεπτομέρειες εφαρμογής για τον καθορισμό διαδικασιών και δικαιολογητικών, σχετικά με την επιστροφή εισφορών στην παραγωγή στον τομέα της ζάχαρης σύμφωνα με τον Καν (ΕΕ) 2018/264 του Συμβουλίου.


ΝΣΚ/69/2022

Ερωτάται, εάν τα οικονομικά αποτελέσματα της αναδρομικής ανάκλησης από τη Διοίκηση παράνομων διοικητικών πράξεων, οι οποίες αποτελούσαν νόμιμο έρεισμα καταβολής πρόσθετων αποδοχών σε υπαλλήλους, επέρχονται μόνον για το μέλλον ή, αντίθετα, ανατρέχουν στο χρόνο της έκδοσης των ανακληθεισών πράξεων, με συνέπεια η Διοίκηση να υποχρεούται σε αναζήτηση των πρόσθετων αυτών αποδοχών ως αχρεωστήτως καταβληθεισών και σε περίπτωση άρνησης επιστροφής τους από τους υπαλλήλους σε καταλογισμό σε βάρος τους.(..)H αναζήτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών από τις υπαλλήλους Μ.Μ. και Ε.Γ. και η έκδοση καταλογιστικής πράξης σε βάρος τους σε περίπτωση άρνησης επιστροφής τους είναι καταρχήν υποχρεωτική εάν η Διοίκηση, κατά την αποκλειστική της αρμοδιότητα, εκτιμήσει ότι συντρέχει δόλος στο πρόσωπο των εν λόγω υπαλλήλων. Σε περίπτωση δε μη άρνησης από τις υπόχρεες αυτές υπαλλήλους της ως άνω υποχρέωσής τους, αλλά προβολής οικονομικής δυσχέρειάς τους για την άμεση και εις ολόκληρο επιστροφή των καταβληθέντων, αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί σε δόσεις κατά τη διαδικασία των διατάξεων του άρθρου 24 του ν.4354/2015. Η Διοίκηση δύναται να μην προβεί σε αναζήτηση και καταλογισμό των ήδη αχρεωστήτως καταβληθέντων χρηματικών ποσών, μόνον εφόσον, μετά από την εκτίμηση από αυτήν των πραγματικών περιστατικών κάθε μιας από τις παραπάνω περιπτώσεις-υποθέσεις και κάθε χρήσιμου σχετικού στοιχείου, καθώς και της Έκθεσης Ελέγχου της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, με αριθμό 6/2020, διαπιστώσει σωρευτικά ότι: α) οι υπάλληλοι Μ.Μ και Ε.Γ εισέπραξαν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά καλόπιστα και άνευ της συνδρομής στο πρόσωπό τους δόλου και β) από την επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και ενόψει της προσωπικής, οικογενειακής και οικονομικής κατάστασης των εν λόγω υπαλλήλων υφίσταται κίνδυνος δημιουργίας σ’ αυτές ανυπέρβλητων οικονομικών δυσχερειών με άμεση δυσμενή επίδραση στα μέσα διαβίωσης των ιδίων και των οικογενειών τους, δεδομένου ότι από την έναρξη της καταβολής τους μέχρι σήμερα έχει παρέλθει πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Εάν, πάντως, η Διοίκηση, στην αποκλειστική αρμοδιότητα της οποίας ανήκει η ευθύνη χειρισμού των ανωτέρω υποθέσεων, αμφιβάλλει κατά την εκτίμηση και την υπαγωγή των πραγματικών στοιχείων των υποθέσεων αυτών, αν δηλαδή αυτά πληρούν πράγματι τις προϋποθέσεις εφαρμογής των ως άνω κριτηρίων για την αναζήτηση και επιστροφή των επίμαχων χρηματικών ποσών, λόγω δυσχέρειας της απόδειξης συνδρομής τους, τότε πρέπει να καταλογίσει τα αχρεωστήτως καταβληθέντα χρηματικά ποσά σε βάρος των υπόχρεων υπαλλήλων Μ.Μ. και Ε.Γ., ώστε η τελική κρίση για τη νομιμότητα της αναζήτησης των εν λόγω ποσών, να τεθεί ενώπιον του αρμοδίου Δικαστηρίου, στο οποίο μπορούν αυτές να προσφύγουν (κατά πλειοψηφία). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 4, περ. δ)΄ του Οργανισμού του Ν.Σ.Κ. (ν.4831/2021, Α΄170), λόγω αντίθεσης, ως προς το ανωτέρω ζήτημα, της υπ αρ.13/2022 γνωμοδότησης του ΣΤ΄ Τμήματος του Ν.Σ.Κ. προς την γνωμοδότηση του Γ΄ Τμήματος του Ν.Σ.Κ., με αριθμό 32/2021.


ΝΣΚ/15/2002

Ευθύνη εγγυήτριας για την καταβολή του υπολοίπου χρέους, το οποίο προέρχεται από χρηματική ποινή, μετά τον θάνατο του πρωτοφειλέτη. Επιστροφή των καταβληθέντων μετά τον θάνατό του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η εγγυήτρια δεν ευθύνεται για την καταβολή του υπολοίπου χρέους του θανόντος πρωτοφειλέτου ΒΠ, προερχόμενο από χρηματική ποινή που επιβλήθηκε από ποινικό δικαστήριο, κάθε δε ποσό που τυχόν κατέβαλε μετά τον θάνατό του δύναται να ζητήσει την επιστροφή του, ως αχρεωστήτως καταβληθέντος, εφόσον δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή.