ΕλΣυν.Ολομ/190/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Ανάκληση συνταξιοδοτικών πράξεων:η επίμαχη διάταξη του άρθρου 66 παρ. 4, όπως ισχύει, του Συνταξιοδοτικού Κώδικα, εντασσόμενη στο πλαίσιο των γενικών αρχών του διοικητικού δικαίου περί ανακλήσεως των ευμενών πλην παράνομων διοικητικών πράξεων, δεν κρίνεται καταρχήν ως αντίθετη προς το Σύνταγμα και ειδικότερα προς την αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου..(..)το εκδόν την πράξη όργανο δύναται να ανακαλεί την παράνομη πράξη κανονισμού συντάξεως εντός πενταετίας από της εκδόσεώς της, ενώ όσον αφορά στο πέραν της πενταετίας χρονικό διάστημα θα πρέπει να σταθμίζονται οι συντρέχουσες κάθε φορά περιστάσεις που στοιχειοθετούν το εύλογο της ανακλήσεως της ευμενούς για τον καλόπιστο διοικούμενο πράξεως, εκτιμωμένου προεχόντως, όσον αφορά μεν στο μέλλον, την αρχή της νομιμότητας και ότι η σύνταξη αποτελεί ισόβια περιοδική χρηματική παροχή, όσον αφορά δε στον χρόνο ενάρξεως των αποτελεσμάτων της ανακλήσεως την ίδια τη φύση της συντάξεως, η οποία αποτελεί, καταρχήν, συνέχεια του μισθού και χορηγείται για την αξιοπρεπή διαβίωση του συνταξιούχου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/428/2004
Ανάκληση παράνομων πιστοποιητικών ταξινόμησης (τελωνισμού). Προϋποθέσεις ανάκλησης παράνομης ευμενούς για το διοικούμενο πράξεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι νόμιμη η υπό των τελωνειακών αρχών, χωρίς προηγούμενη ακρόαση των ενδιαφερομένων, ανάκληση πιστοποιητικών (τελωνειακής) ταξινόμησης αυτοκινήτων (φορτηγών και λεωφορείων), που εκδόθηκαν απ’ αυτές βάσει πλαστών αλλοδαπών αδειών κυκλοφορίας (εφέροντο εκδοθείσες από χώρα της ΕΟΚ, Δανία), οι οποίες προσκομίστηκαν κατά τον τελωνισμό των οχημάτων αυτών (βάσει των γενικών αρχών για την ανάκληση των παρανόμων ευμενών διοικητικών πράξεων).
ΝΣΚ/488/2012
Πολύτεκνοι – Διαζύγιο των γονέων – Ανάθεση με δικαστική απόφαση της γονικής μέριμνας των τέκνων στον πατέρα – Υιοθεσία των τεσσάρων ενηλίκων τέκνων από τη θετή μητέρα – Δικαιούχος της ισόβιας συντάξεως της διατάξεως της παρ.4 του άρθρου 63 του Ν. 1892/1990.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Την ισόβια σύνταξη δικαιούται να λάβει η φυσική μητέρα, αφού αυτή έχει αποκτήσει την πολυτεκνική ιδιότητα, η οποία διατηρείται ισοβίως, ενώ, εξάλλου, εφόσον δεν συντρέχει η περίπτωση υπαιτίου εγκαταλείψεως των τέκνων αυτής, το γεγονός δε ότι, το πολυτεκνικό επίδομα ελάμβανε ο πατέρας των τέκνων, λόγω διαζυγίου των γονέων και αναθέσεως με δικαστική απόφαση της γονικής μέριμνας σ’ αυτόν, δεν συνιστά λόγο, που αποκλείει τη χορήγηση της ισόβιας συντάξεως στη φυσική μητέρα, ότι, αντιθέτως, η θετή μητέρα δεν δικαιούται να λάβει την ισόβια σύνταξη, αφού με την υιοθεσία των τεσσάρων ενηλίκων τέκνων του συζύγου της δεν αποκτά την πολυτεκνική ιδιότητα, κατά τις διατάξεις του Ν. 1910/1944 και ότι, η θετή μητέρα δεν δικαιούται να λάβει την ισόβια σύνταξη ούτε ως μητέρα, που δεν θεωρείται πολύτεκνη, κατά τις διατάξεις του Ν. 1910/1944, καθόσον στην περίπτωση αυτή απαιτείται η μητέρα να είχε ή να έχει τέσσερα τουλάχιστον στη ζωή τέκνα από νόμιμο γάμο ή τέκνα που γεννήθηκαν χωρίς γάμο των γονέων τους. (ομοφ.)
ΝΣΚ/23/2005
Ανάκληση αποδοχής παραιτήσεως υπαλλήλου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η πλάνη παραιτηθέντος υπαλλήλου σχετικά με τον υπολογισμό της συντάξεώς του, ενόψει του ποσού της διαφοράς της συντάξεως (μικρότερη κατά 1/35), δεν είναι ουσιώδης και επομένως δεν είναι δυνατή η ανάκληση της παραιτήσεώς του μετά την πάροδο της προς τούτο νόμιμης προθεσμίας. Επίσης το χρονικό διάστημα, των 4 ½ ετών, από της παραιτήσεώς του μέχρι της αιτήσεως ανακλήσεως αυτής ή των 4 περίπου ετών από του χρόνου, κατά τον οποίο πληροφορήθηκε από το Γ.Λ.Κ. το ύψος της συντάξεως, που δικαιούται, μέχρι της υποβολής αιτήσεως ανακλήσεως της παραιτήσεώς του, δεν μπορεί να θεωρηθεί εύλογο.
ΝΣΚ/136/2004
Αυτοκίνητα φορτηγά δημόσιας χρήσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στην περίπτωση της ανακλήσεως παράνομης διοικητικής πράξεως κατ’ εφαρμογή της παρ.9 του άρθρου 10 του Ν 2801/2000, εύλογος χρόνος ανακλήσεως θεωρείται και ο πέραν της πενταετίας χρόνος, η δε ανάκληση γίνεται ανεξαρτήτως της αποκτήσεως τυχόν δικαιωμάτων καλοπίστων τρίτων – Ανάκληση ιδανικού μεριδίου επί Φ.Δ.Χ. αυτοκινήτων – Παραχώρηση αυτού στον συνιδιοκτήτη ή συνιδιοκτήτες, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 6 του ΝΔ 1061/71.
ΝΣΚ/29/2004
Αιτήσεις για εξαγορά χρόνου υπηρεσίας από ναυτικούς, προς θεμελίωση δικαιώματος επικουρικής συντάξεως από τον Κλάδο Επικουρικής Ασφαλίσεως Ναυτικών (ΚΕΑΝ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υποβολή – και μόνον – αιτήσεως προς εξαγορά χρόνου υπηρεσίας από ναυτικούς, σε περίπτωση μη καταβολής των εισφορών τουλάχιστον μιας πενταετίας, ουδεμία συνέπεια συνεπάγεται. Οι αιτήσεις εξαγοράς χρόνου υπηρεσίας, που υποβάλλονται σήμερα από ασφαλισμένους, οι οποίοι δεν έχουν καταβάλει ολοσχερώς τις εισφορές της πενταετίας και είχαν υποβάλει, στο παρελθόν, άλλη σχετική αίτηση, θα εξετάζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της 2311.1/18/89/27-2-89 αποφάσεως του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας.
ΝΣΚ/66/2021
Αναγνώριση προϋπηρεσίας, εκτός Δημοσίου, υπαλλήλων που είχαν καταθέσει αίτηση για την αναγνώριση πριν από την μετάταξή τους σε ανώτερη κατηγορία /εκπαιδευτική βαθμίδα. Ανάκληση αποφάσεων αναγνώρισης χρόνου υπηρεσίας.(...)Η Διοίκηση δύναται να αναγνωρίσει, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 98 του Υ.Κ. και του π.δ. 69/2016, το χρόνο προϋπηρεσίας υπαλλήλων μετά τη μετάταξή τους σε ανώτερη κατηγορία, ακόμη και αν παρήλθε μεγάλο χρονικό διάστημα από την κατάθεση των αιτήσεων αναγνώρισης μέχρι την εξέτασή τους από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο και την ήδη μετάταξή τους σε ανώτερη κατηγορία. Η Διοίκηση έχει κατά κανόνα διακριτική ευχέρεια ανάκλησης των παρανόμων διοικητικών πράξεων και, κατά την άσκηση αυτής της ευχέρειας στην περίπτωση της ανάκλησης των παρανόμων ευμενών διοικητικών πράξεων αναγνώρισης χρόνου προϋπηρεσίας, δύναται να σταθμίσει και να συνεκτιμήσει τις δυσμενείς για τον καλόπιστο διοικούμενο έννομες συνέπειες (ομόφωνα).
ΝΣΚ/496/2006
Δυνατότητα εξετάσεως αιτήματος ανακλήσεως παραιτήσεως πολιτικής υπαλλήλου. Νομιμότητα ή μη των προβαλλόμενων λόγων, ως λόγων ανακλήσεως των σχετικών διοικητικών πράξεων λύσεως της υπαλληλικής σχέσεως και επαναφορά της αιτούσας στην ενεργό υπηρεσία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Εφ’ όσον διακριβωθεί με αναμφισβήτητο τρόπο από την αρμόδια για την ανάκληση υπηρεσία, ότι η αιτούσα δεν είχε συνείδηση των πραττομένων κατά τον χρόνο υποβολής της αιτήσεως παραιτήσεως και ένα μήνα πριν από την υποβολή της αιτήσεως ανακλήσεως, η Διοίκηση δύναται να ανακαλέσει την περί αποδοχής της παραιτήσεως πράξη της. β) Εφ’ όσον η ίδια υπηρεσία είναι απόλυτα πεπεισμένη ότι οι προβαλλόμενοι, από την αιτούσα την ανάκληση της παραιτήσεώς της λόγοι (ότι η υγεία της είναι σοβαρά βεβαρημένη – βαρύτατη καρδιακή νόσος, γεγονότα που εκ των υστέρων αποδείχθηκαν αναληθή) είναι υπαρκτοί και ότι συνιστούν πράγματι, τους λόγους υποβολής της παρά πάνω αιτήσεως παραιτήσεως, δύναται να ανακαλέσει τις σχετικές με την λύση της υπαλληλικής σχέσεως πράξεις. Κρίση περί ευλόγου χρόνου.
ΝΣΚ/136/2007
Κατά νόμο δυνατότητα ανακλήσεως εκ μέρους της Διοικήσεως πράξεως αποδοχής παραιτήσεως πυροσβεστικού υπαλλήλου (πυρονόμου).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση δύναται κατ’ αρχήν να ανακαλέσει πράξη αποδοχής της παραιτήσεως πυροσβεστικού υπαλλήλου (πυρονόμου) μόνον και εφ’ όσον με ουσιαστική κρίση διακριβωθεί, και με βάση τα στοιχεία, που επικαλείται ο ενδιαφερόμενος και όσα κατά την κρίση της απαιτούνται, ότι αυτός δεν είχε κατά τον χρόνο υποβολής της παραιτήσεώς του συνείδηση των πραττομένων ή εστερείτο της χρήσεως του λογικού, κατάσταση η οποία διαρκούσε συνεχώς και αδιαλείπτως μέχρι την υποβολή της αιτήσεώς του περί ανακλήσεως της προαναφερομένης δηλώσεως παραιτήσεως. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/415/2001
Δημόσιοι υπάλληλοι. Διαγωνισμός προσλήψεως ΤΕ Εποπτών Δημόσιας Υγείας. Ανάκληση Υπουργικής αποφάσεως. Σύνταξη νέου πίνακα κατατάξεως υποψηφίων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Υπηρεσία δεν δύναται να κάνει δεκτό το αίτημα των υποψηφίων, περί ανακλήσεως της υπ αριθμ. ΔΥ1α/οικ.3139/23-1-1995 Υπουργικής αποφάσεως κυρώσεως του πίνακα επιλογής υπαλλήλων για την πλήρωση 95 θέσεων του κλάδου ΤΕ Εποπτών Δημόσιας Υγείας που είχαν προκηρυχθεί με την υπ αριθ. ΔΥ1α/οικ.3360/9-8-1994 ΚΥΑ και συντάξεως νέου πίνακα υποψηφίων, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 18 παρ.6 του Ν 2190/1994, διότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις ανακλήσεως της πράξεως αυτής καθώς και των στηριζομένων σ αυτή πράξεων διορισμού 95 Εποπτών Δημόσιας Υγείας, μετά την πάροδο πλέον των πέντε ετών από το διορισμό τους, κατά τις διατάξεις του άρθρου 20 του Ν 2683/1999, που δεν προσκρούουν σε συνταγματικές διατάξεις.
ΝΣΚ/280/2017
Ζητήματα αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων αρτιότητας γηπέδων που βρίσκονται εντός της Ζ.Ο.Ε. Μυκόνου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ΝΣΚ γνωμοδοτεί επί ερωτημάτων αναφυομένων κατ' ενάσκηση υφιστάμενης αρμοδιότητας των ερωτώντων διοικητικών οργάνων. Ως τέτοια νοείται και η ανάκληση διοικητικής πράξεως, εκτελεστής ή μη, κατά την ενάσκηση ιεραρχικού ελέγχου νομιμότητας εκ μέρους του αρμοδίου Γενικού Γραμματέα Υπουργείου. α) Για το κατώτατο εμβαδόν αρτιότητας των γηπέδων που βρίσκονται στις περιοχές που εμπίπτουν στην παράγραφο I του άρθρου 3 του π.δ/τος 7.3/8.3.2005 (Ζ.Ο.Ε. Μυκόνου, περιοχές με στοιχεία 2.3α.9), δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις περί παρεκκλίσεων της παραγράφου 2 του άρθρου 4 του ίδιου διατάγματος, ούτε οι διατάξεις περί παρεκκλίσεων της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του από 24.5.1985 π.δ/τος. β) Άδειες δόμησης που τυχόν εκδόθηκαν κατά πλημμελή εφαρμογή των διατάξεων για το κατώτατο εμβαδόν αρτιότητας, μπορεί να ανακληθούν από την αρμόδια Υ.ΔΟΜ. κατά τα, περί ανακλήσεως ευμενών διοικητικών πράξεων για λόγους νομιμότητας, γενικώς ισχύοντα (ομόφ.).