ΝΣΚ/29/2004
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αιτήσεις για εξαγορά χρόνου υπηρεσίας από ναυτικούς, προς θεμελίωση δικαιώματος επικουρικής συντάξεως από τον Κλάδο Επικουρικής Ασφαλίσεως Ναυτικών (ΚΕΑΝ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υποβολή – και μόνον – αιτήσεως προς εξαγορά χρόνου υπηρεσίας από ναυτικούς, σε περίπτωση μη καταβολής των εισφορών τουλάχιστον μιας πενταετίας, ουδεμία συνέπεια συνεπάγεται. Οι αιτήσεις εξαγοράς χρόνου υπηρεσίας, που υποβάλλονται σήμερα από ασφαλισμένους, οι οποίοι δεν έχουν καταβάλει ολοσχερώς τις εισφορές της πενταετίας και είχαν υποβάλει, στο παρελθόν, άλλη σχετική αίτηση, θα εξετάζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της 2311.1/18/89/27-2-89 αποφάσεως του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/484/2005
Επιβάρυνση από το Ν.Α.Τ. με πρόσθετα τέλη στους ενδιαφερόμενους ναυτικούς, οι οποίοι υποβάλλουν δεύτερη αίτηση για υπαγωγή τους στην επικουρική ασφάλιση του Κ.Ε.Α.Ν.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Ν.Α.Τ. δεν μπορεί να επιβαρύνει τον αιτούντα με πρόσθετα τέλη, κατ’ εφαρμογή της παρ.3 γ’ της 2311.1/18/89/27-2-89 απόφασης του Υ.Ε.Ν., στην περίπτωση μη ολοσχερούς καταβολής των εισφορών μιας πενταετίας, ενώ αντιθέτως στην περίπτωση ολοσχερούς καταβολής των εν λόγω εισφορών το Ν.Α.Τ. επιβάλλει πρόσθετα τέλη, διότι δια της καταβολής καθίσταται ενεργής η ασφαλιστική σχέση και ο αιτών θεμελιώνει δικαίωμα λήψης επικουρικής σύνταξης και μάλιστα αναδρομικά, δηλαδή από τον επόμενο μήνα υποβολής της σχετικής αρχικής αίτησής του.
ΝΣΚ/385/2014
Αναγνώριση προϋπηρεσίας στο Δημόσιο με εξαγορά.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υπάλληλοι του Δημοσίου οι οποίοι διορίσθηκαν πριν την 1-1-1983 και εξήλθαν από την Υπηρεσία χωρίς να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, δύνανται να αναγνωρίσουν το χρόνο της δημόσιας υπηρεσίας τους ως χρόνο ασφάλισης, σε ασφαλιστικούς οργανισμούς, κατόπιν εξαγοράς. Ο χρόνος παροχής υπηρεσίας με σύμβαση έργου δεν συνυπολογίζεται, εκτός αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 8 παρ.6 του Ν. 1813/1988. Για τον υπολογισμό της εισφοράς εξαγοράς δεν θα υπολογισθεί το κίνητρο απόδοσης και η προσωπική διαφορά. Η απαίτηση του ασφαλισμένου για αναγνώριση του χρόνου υπηρεσίας του στο Δημόσιο δεν υπόκειται σε παραγραφή.
ΝΣΚ/313/2006
Εξέταση αιτήσεων από τη Διοίκηση. Ισχύς συμφώνων γνωμών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση δύναται να εξετάζει εκκρεμείς αιτήσεις ιδιωτών για τη μίσθωση θαλασσίων χώρων προς υδατοκαλλιέργεια νέων θαλασσίων ειδών και μετά την παρέλευση χρόνου άνω της πενταετίας από την υποβολή τους. Σύμφωνες γνώμες συναρμοδίων Υπηρεσιών μετά την παρέλευση χρόνου άνω της πενταετίας από την έκδοσή τους είναι ανεπίκαιρες.
ΝΣΚ/256/2008
Υπαγωγή των εισφορών εξαγοράς του χρόνου στρατιωτικής θητείας ή ασφαλιστικής προϋπηρεσίας, στη ρύθμιση της διατάξεως του άρθρου 8 παρ.1 περ.β’ του Ν 2238/1994.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι καταβαλλόμενες από φορολογούμενο στο Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Πρόνοιας Προσωπικού ΑΕΕΓΑ «Η ΕΘΝΙΚΗ», νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, εισφορές, με σκοπό την εξαγορά του χρόνου της στρατιωτικής θητείας για διάστημα μέχρι τριών ετών ή της ασφαλιστικής προϋπηρεσίας, εκπίπτουν από το συνολικό εισόδημα του φορολογουμένου.
ΝΣΚ/48/2007
Αναγνώριση χρόνου προϋπηρεσίας για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος από φορέα επικουρικής ασφάλισης με βάση τις διατάξεις των παρ.3 και 4 του άρθρου 20 του Ν 3232/2004. Αναγνώριση χρόνου ασφάλισης στον ΕΛΕΑ ΤΑΠ-ΟΤΕ κατ εφαρμογή του ΠΔ 297/1987.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο αναγνωριζόμενος χρόνος σε φορέα επικουρικής ασφάλισης, με βάση τις διατάξεις των παρ.3 και 4 του άρθρου 20 του Ν 3232/2004, που έχει πραγματοποιηθεί σε φορέα κύριας ασφάλισης, δεν ανάγεται στο χρόνο που πραγματοποιήθηκε η εργασία, διότι στο χρονικό αυτό σημείο, ο ασφαλισμένος δεν είχε το δικαίωμα αναγνώρισης του χρόνου αυτού και επιπλέον, δεν είχαν καταβληθεί οι σχετικές εισφορές. Προκειμένου να θεμελιώσει ο ασφαλισμένος συνταξιοδοτικό δικαίωμα και στον επικουρικό φορέα, απαιτείται η εξαγορά και ολοσχερής εξόφληση της οφειλής του χρόνου προϋπηρεσίας σε φορέα κύριας ασφάλισης. Μόνο από τότε, ο ασφαλισμένος πληροί τις προϋποθέσεις θεμελίωσης του δικαιώματός του για λήψη της επικουρικής σύνταξης. Τα ανωτέρω δε ισχύουν και στην περίπτωση του Ειδικού Λογαριασμού Επικουρικής Ασφάλισης (Ε.Λ.Ε.Α.). Κατά συνέπεια, ο συγκεκριμένος χρόνος που έχει πραγματοποιηθεί σε φορέα κύριας ασφάλισης και εξαγοράζεται από τον ασφαλισμένο, αναγνωρίζεται ως συντάξιμος κατά τρόπο που να πληρούνται οι προϋποθέσεις λήψης επικουρικής σύνταξης μόνο μετά την εξαγορά και ολοσχερή εξόφληση της οφειλής του χρόνου αυτού και όχι με αναγωγή στο χρόνο πραγματοποίησης της εργασίας. Τέλος, η αναγνώριση χρόνου ασφάλισης στον Ε.Λ.Ε.Α. πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 3232/2004, ο οποίος κατισχύει του Π.Δ/τος 297/1987 ως νόμος ανώτερης τυπικής ισχύος και ρυθμίζει το ίδιο θέμα με το εν λόγω προεδρικό διάταγμα με ειδικότερη διάταξη.
Ν 1358/1983
Αναγνώριση και εξαγορά του χρόνου της στρατιωτικής υπηρεσίας των ασφαλισμένων των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων και άλλες διατάξεις.
ΕΣ/Κλ.Τμ.1/143/2016
Καταβολή από τον εργοδότη εισφοράς εξαγοράς για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου παιδιών και ως συντάξιμου χρόνου πραγματικής υπηρεσίας του χρόνου σπουδών στον πρώην τακτικό υπάλληλο του Υπουργείου Τουρισμού (μεταφερθέντα από τον πρώην Οργανισμό Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2.4., το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως επιβαρύνεται το πρώην Υπουργείο Τουρισμού και ήδη Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ως διάδοχος του Ο.Τ.Ε.Κ., με εισφορά εξαγοράς εργοδότη για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου τέκνου και ως συντάξιμου πραγματικού χρόνου του χρόνου σπουδών στο ..., πρώην υπάλληλο του καταργηθέντος στις 21.2.2013 Ο.Τ.Ε.Κ., κατ’ εφαρμογή των άρθρων 6 και 17 του ν. 3865/2010, τα οποία εφαρμοζόμενα αναλογικώς στο πλαίσιο του ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος του ν. 3163/1955 βάσει του άρθρου 1 του νόμου αυτού, πρέπει να γίνει δεκτό ότι παραπέμπουν στο άρθρο 17 του ν. 2084/1992 σε συνδυασμό με το άρθρο 11 παράγραφος 5 του ν.δ/τος 4277/1962, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 4 του ν.δ/τος 4579/1966, και η οποία προβλέπει για την αναγνώριση με εξαγορά των υπηρεσιών στο πλαίσιο του ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος του ν. 3163/1955, την καταβολή εισφοράς εξαγοράς και από τον εργοδότη του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου. Επίσης, μη νομίμως προβάλλει η Επίτροπος ότι δεν προσκομίζεται απόφαση εγκριτική της δαπάνης, δεδομένου ότι το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα εκδόθηκε προς εξόφληση οφειλής προς το Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., ύστερα από την Σ101613793/472/2015 πράξη της Διευθύντριας Συντάξεων Προσωπικού Ν.Π.Δ.Δ. της Γενικής Διεύθυνσης Ασφαλιστικών Υπηρεσιών της Διοίκησης του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., με την οποία, ως αναφέρθηκε στη σκέψη 3, επιβλήθηκε σε βάρος του ανωτέρω Υπουργείου εισφορά εξαγοράς εργοδότη καταβλητέα εντός τριμήνου από την κοινοποίησή της. Για την ανωτέρω, δε, οφειλή έχει εκδοθεί η 60452 Πράξη Επιβολής Εισφορών του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. και αυτή επιβαρύνεται, επίσης, με πρόσθετα τέλη (βλ. το με αριθμό πρωτοκόλλου 1002/20.1.2016 έγγραφο του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών – Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού).
ΝΣΚ/163/2003
Εξαγορά του επί συμβάσει και του εκτός υπηρεσίας χρόνου στην ασφάλιση του Τ.Π.Δ.Υ. από απολυθέντες επί συμβάσει υπαλλήλους, που επανήλθαν στην υπηρεσία του Δημοσίου (άρθρο 25 παρ.7 Ν 2190/1994).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ως άνω υπάλληλοι έχουν δυνατότητα αναγνώρισης με εξαγορά του επί συμβάσει και του εκτός υπηρεσίας χρόνου στην ασφάλιση του Τ.Π.Δ.Υ. για εφάπαξ βοήθημα υπό τις εξής προϋποθέσεις: α) εφόσον έχει αναγνωρισθεί ο χρόνος αυτός ως συντάξιμος, β) το προσωπικό των υπηρεσιών στις οποίες υπηρετούσαν ως επί συμβάσει υπάλληλοι υπάγεται στην ασφάλιση του Τ.Π.Δ.Υ., γ) ο εκτός υπηρεσίας χρόνος να μη συμπίπτει με χρόνο ασφάλισης που διανύθηκε σε οποιονδήποτε άλλο ασφαλιστικό φορέα και δ) να μην έχει παρέλθει η προβλεπομένη από την νομοθεσία του Ταμείου τασσομένη προθεσμία για την υποβολή της αίτησης. Την αυτή δυνατότητα αναγνώρισης έχουν και μετά την 1.1.1983 προσληφθέντες υπάλληλοι, για τους οποίους ο επί συμβάσει χρόνος προσμετράται στον συντάξιμο χρόνο του Δημοσίου, εφ’ όσον τα πρόσωπα αυτά πληρούν επίσης όλες τις ανωτέρω προϋποθέσεις.
ΝΣΚ/147/2020
Αναγνώριση χρόνου υπηρεσίας δυνάμει των διατάξεων του ν.2889/2001, άρθρο 11 παράγραφος 5, όπως ισχύει και προσμέτρηση του εν λόγω χρόνου για τη συμπλήρωση επταετίας προς προαγωγή ιατρού με βαθμό Επιμελητή Β΄ του Ε.Σ.Υ.(....)Ο χρόνος υπηρεσίας ιατρού με βαθμό Επιμελητή Β΄ του Ε.Σ.Υ., που αναγνωρίζεται ως χρόνος υπηρεσίας για τη συμπλήρωση της πενταετίας προς μονιμοποίησή του, αποτελεί χρόνο υπηρεσίας, η οποία προσμετράται και για τη συμπλήρωση επτά ετών υπηρεσίας που απαιτούνται για την προαγωγή του (ομόφωνα).
ΝΣΚ/107/2015
Δυνατότητα ή μη ανάκλησης της παραίτησης υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, λόγω συγγνωστής πλάνης, κατά τις διατάξεις του ν. 4151/2013.
Η παραίτηση του υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Π.Φ. πρέπει να ανακληθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, κατά τις διατάξεις του ν. 4151/2013. Και τούτο, γιατί η αρμόδια Υπηρεσία δεν απάντησε εγκαίρως σε αίτησή του για πρόωρη συνταξιοδότησή του και ειδικότερα για αναγνώριση με εξαγορά του χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας, καθώς και του πλασματικού χρόνου των παιδιών του, με εξόφληση εφάπαξ καταβολής του ποσού. Ως εκ τούτου, δεν ήταν δυνατόν να γνωρίζει ο ενδιαφερόμενος τον ακριβή χρόνο στρατιωτικής υπηρεσίας ή πλασματικού χρόνου παιδιών που έπρεπε να αναγνωρίσει και πολύ περισσότερο δεν γνώριζε το αντίστοιχο ποσό εισφοράς εξαγοράς για την αναγνώριση των χρόνων αυτών, μέχρι το χρόνο συνταξιοδότησής του. Επομένως, κατά την αποχώρησή του από την Υπηρεσία δεν είχε σαφή εικόνα, τόσο της οικονομικής επιβάρυνσης της ανωτέρω αναγνώρισης, όσο και του ποσού της σύνταξης που θα ελάμβανε και μόνο εκ των υστέρων πληροφορήθηκε τις δυσμενείς συνέπειες της πρόωρης συνταξιοδότησής του και το κόστος αυτής. Άλλωστε και η αρμόδια Υπηρεσία ομολογεί ότι και η ίδια δεν γνώριζε τον απαιτούμενο και συμφερότερο χρόνο αναγνώρισης, είτε για θεμελίωση είτε για προσαύξηση της σύνταξης, μέχρι τον χρόνο έκδοσης της εκάστοτε συνταξιοδοτικής πράξης. (ομοφ.)