×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ/74/2024

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Με την κρινόμενη έφεση και το από 25.5.2023 δικόγραφο προσθέτων λόγων αυτής (ΑΒΔ 1764/2023) ζητείται η ακύρωση της 4/2019 πράξης του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό Δωδεκανήσου.(...) Με τo δικόγραφο προσθέτων λόγων προβάλλεται ότι η αξίωση αναπλήρωσης των επίμαχων ελλειμμάτων έχει υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 39 του ν. 4509/2017. Ο λόγος αυτός είναι βάσιμος, καθόσον η ως άνω διάταξη καταλαμβάνει, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2, και τις εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος της (22.12.2017) διαδικασίες καταλογισμού. Ειδικότερα, η προσβαλλόμενη καταλογιστική πράξη εκδόθηκε στις 16.9.2019, ήτοι μετά την πάροδο 10 ετών από τη λήξη του έτους 2002, στο οποίο αφορούν τα επίμαχα ελλείμματα. Ως εκ τούτου, η αξίωση αναπλήρωσης των ελλειμμάτων αυτών είχε υποπέσει κατά τον χρόνο έκδοσης της προσβαλλόμενης πράξης στη δεκαετή παραγραφή, που συμπληρώθηκε στις 31.12.2012.



Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/1016/2025

Η Απόφαση 1016/2025 του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ασχολείται με έφεση κατά έξι καταλογιστικών πράξεων της Υπηρεσίας Επιτρόπου στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης. Οι πράξεις αφορούσαν την επιβολή καταλογισμού σε βάρος εκκαλούντων για διαχειριστικά ελλείμματα στον Δήμο Αβδήρων κατά τα έτη 2003 έως 2008. Το Δικαστήριο έκανε δεκτή την έφεση για τους πρώτη, δεύτερη, τρίτο, τέταρτη, πέμπτο, έκτο, έβδομο και ένατη εκκαλούντες και ακύρωσε τις προσβαλλόμενες πράξεις, κρίνοντας ότι η αξίωση αναπλήρωσης των ελλειμμάτων είχε υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του ν. 4820/2021. Ωστόσο, η έφεση απορρίφθηκε ως απαράδεκτη για τον όγδοο εκκαλούντα λόγω μη νομιμοποίησης του πληρεξουσίου δικηγόρου, ενώ η δίκη κηρύχθηκε διακοπείσα για τη δέκατη εκκαλούσα λόγω θανάτου.


ΝΣΚ/139/2023

Ερωτάται εάν, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 του ν. 4509/2017, καθώς και του άρθρου 152 παρ.1 του ν. 4830/2021, κωλύεται (λόγω παραγραφής της αξίωσης του Δημοσίου) ή όχι, η εκ μέρους της Διοίκησης, έκδοση καταλογιστικής πράξης σε βάρος υπολόγων προσώπων για την αναπλήρωση διαχειριστικών ελλειμμάτων, ο χρόνος δημιουργίας των οποίων ανατρέχει σε προγενέστερα της δεκαετίας οικονομικά έτη, καθώς και εάν, σε περίπτωση νόμιμου καταλογισμού, μπορεί η Διοίκηση, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 150 του ν. 4820/2021, να προβεί σε μείωση του καταλογιζόμενου ποσού.(...) α) Η Διοίκηση δεν μπορεί να προβεί νομίμως σε καταλογισμό υπολόγων στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι η σχετική αξίωση του δικαιούχου για την αναπλήρωση διαχειριστικών ελλειμμάτων έχει υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 152 του ν. 4830/2021. β) Σε περίπτωση νόμιμου καταλογισμού, δεν μπορεί η Διοίκηση, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 150 του ν. 4820/2021, να προβεί σε μείωση του καταλογιζόμενου ποσού (ομόφωνα).


ΕΣ/ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ/73/2024

Με την υπό κρίση έφεση – ανακοπή και το από 25.5.2023 δικόγραφο προσθέτων λόγων αυτής (Α.Β.Δ. 1755/2023), όπως οι λόγοι τους αναπτύσσονται με το από 20.6.2023 νομίμως κατατεθέν υπόμνημα, ζητείται η ακύρωση α) της 11/2019 πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Δήμο Αθηναίων, με την οποία καταλογίστηκε σε βάρος της εκκαλούσας - ανακόπτουσας το συνολικό ποσό των 229.097,24 ευρώ, για αποδοχές που φέρεται να εισέπραξε αχρεώστητα λόγω ανάκλησης του διορισμού της και β) κατ’ εκτίμηση του δικογράφου, της 78/4/2020 πράξης ταμειακής βεβαίωσης του ως άνω χρέους του Τμήματος Εσόδων της Διεύθυνσης Οικονομικών του Δήμου Αθηναίων, η οποία κοινοποιήθηκε στην εκκαλούσα - ανακόπτουσα με την 44751/2020 ταμειακή πρόσκληση του προαναφερόμενου Τμήματος. 


ΝΣΚ/72/2019

Αμοιβή μελέτης – Χρηματική απαίτηση κατά του Δημοσίου – Παραγραφή.(...)Η αξίωση εταιρείας κατά του Δημοσίου για την είσπραξη Λογαριασμού για αμοιβή μελέτης, έχει υποπέσει στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 του Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού (ν.2362/1995), το οποίο ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο (ομόφ.).


ΝΣΚ/81/2015

Χρόνος παραγραφής της αξιώσεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δυνάμει των διατάξεων της περ.2 υποπαραγ.ΙΑ.6 άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, όσον αφορά την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1) Η παραγραφή της αξιώσεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ προς επιστροφή των ποσών (που είχε εισπράξει αχρεωστήτως από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ο συνταξιούχος) είναι εικοσαετής από της τελευταίας καταβολής και 2) στην εικοσαετή αυτή παραγραφή υπάγονται και οι αξιώσεις που (δυνάμει των προϊσχυσασών διατάξεων) είχαν υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή.


ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/775/2025

Η απόφαση αφορά την έφεση κατά της 4/2020 πράξης του Β΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία καταλογίστηκε στον εκκαλούντα το ποσό των 4.930,30 ευρώ για την αποκατάσταση ελλείμματος που διαπιστώθηκε στη διαχείριση του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας κατά το οικονομικό έτος 2000. Το Δευτερο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου δέχθηκε τον λόγο έφεσης περί παραγραφής. Το Δικαστήριο έκρινε ότι η αξίωση του Δήμου για αναπλήρωση του διαχειριστικού ελλείμματος του έτους 2000 είχε υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 39 του ν.4509/2017, καθώς το Φύλλο Μεταβολών και Ελλείψεων συντάχθηκε μετά την πάροδο δέκα ετών από τη δημιουργία του ελλείμματος. Κατόπιν αυτού, η έφεση έγινε δεκτή, η καταλογιστική πράξη ακυρώθηκε ως προς τον εκκαλούντα και διατάχθηκε η απόδοση του καταβληθέντος παραβόλου.


ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/773/2025

Η απόφαση 0773/2025 του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου δέχεται την έφεση κατά της 4/2020 πράξης του Β΄ Κλιμακίου, με την οποία είχε καταλογιστεί στον εκκαλούντα ποσό 77.887,00 ευρώ υπέρ του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας, για την αποκατάσταση ελλείμματος στη διαχείριση του οικονομικού έτους 2000. Το Δικαστήριο έκρινε ότι η αξίωση του Δήμου για αναπλήρωση του διαχειριστικού ελλείμματος είχε υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή που θεσπίστηκε με το άρθρο 39 του ν. 4509/2017. Ο λόγος αυτός κρίθηκε βάσιμος επειδή το σχετικό Φύλλο Μεταβολών και Ελλείψεων συντάχθηκε μετά την πάροδο δέκα ετών από το τέλος του 2000, χωρίς να συντρέχει λόγος αναστολής. Κατ’ ακολουθίαν, η καταλογιστική πράξη ακυρώθηκε ως προς τον εκκαλούντα και διατάχθηκε η απόδοση του καταβληθέντος παραβόλου.


ΝΣΚ/31/2020

Παρακαταθήκη στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Παραγραφή.Η αξίωση της δικαιούχου για είσπραξη του αποδοτέου ποσού δυνάμει του υπ’ αριθμ. 334171/14-10-1996 γραμματίου παρακαταθήκης που υποβλήθηκε στο ΤΠΔ μέσω του δικαστικού συμπαραστάτη της τον Δεκέμβριο του 2019, έχει υποπέσει και στη δεκαπενταετή παραγραφή του άρθρου 17 εδ. β’ του ν. 3646/1928 και στην εικοσαετή παραγραφή του άρθρου 249 του Α.Κ. υπέρ του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ομόφωνα).


ΝΣΚ/111/2022

Ερωτάται εάν έχει υποπέσει σε παραγραφή η αξίωση αναδόχου δημοσίου έργου για καταβολή του ποσού εγκεκριμένου λογαριασμού.:Η αξίωση αναδόχου δημοσίου έργου για την εξόφληση εγκεκριμένου από την Διευθύνουσα Υπηρεσία του έργου λογαριασμού πληρωμής δεν έχει υποπέσει στην πενταετή παραγραφή του Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού, ούτε και έχει παραγραφεί λόγω απόσβεσης του δικαιώματος της αναδόχου κατά το άρθρο 75Α του Ν. 3669/2008, δεδομένου του χρόνου έγκρισης του λογαριασμού (11-11-2021), από την οποία υπάρχει γεννημένη και δικαστικά επιδιώξιμη αξίωση και του χρόνου έγκρισης του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής (20-12-2018), ενώ και αν ακόμα ήθελε θεωρηθεί ως αφετηρία της παραγραφής η 31η-12-2016, ήτοι το τέλος του οικονομικού έτους εντός του οποίου υπήρξε, στις 24-2-2016, σιωπηρή απόρριψη της αίτησης θεραπείας που άσκησε ο ανάδοχος κατά της απόφασης της Προϊσταμένης Αρχής του έργου και πάλι δεν συμπληρώθηκε πενταετής παραγραφή μέχρι την ημερομηνία υποβολής του 61ου λογαριασμού, που συνιστά διακοπτικό της παραγραφής γεγονός. Τέλος δεν μπορεί να θεωρηθεί η τελευταία αυτή ημερομηνία (ήτοι η 24η-2-2016) ή άλλη ημερομηνία ως χρόνος έναρξης της τετράμηνης αποσβεστικής προθεσμίας του άρθρου 75Α του Ν. 3669/2008, ενόψει του σκοπού της διάταξης αυτής (κατά πλειοψηφία).


ΝΣΚ/58/2024

Ερωτάται: α) Αν το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο εποπτεύει το ν.π.δ.δ. «Ο.Ν.», είναι αρμόδιο, σύμφωνα με το άρθρο 59 του Οργανισμού του (π.δ. 13/2018), να ελέγξει τη νομιμότητα των αποφάσεων του Δ.Σ. του Ο.Ν.. β) Αν η δαπάνη που πληρώθηκε από το ν.π.δ.δ. «Ο.Ν.» σε υπαλλήλους του για την ικανοποίηση αξιώσεώς τους που μετά την καταβολή απορρίφθηκε δικαστικά, υπόκειται στις διατάξεις περί καταλογισμού σε περιπτώσεις καταβολών χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις. γ) Αν ο εν λόγω καταλογισμός υπόκειται στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 152 του ν. 4820/2021 (Οργανικού Νόμου του Ελεγκτικού Συνεδρίου), δεδομένου ότι η συγκεκριμένη πληρωμή πραγματοποιήθηκε από τον Ο.Ν. στις 19-4-2010. (...) α) Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαθέτει δια των αρμοδίων υπηρεσιών του αρμοδιότητα ελέγχου νομιμότητας της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του εποπτευόμενου ν.π.δ.δ. «Ο. Ν.», η οποία δέχθηκε την καταβολή του επίμαχου επιδόματος πριν την έκδοση δικαστικής απόφασης. β) Η δαπάνη για καταβολή ποσών σε υπαλλήλους του ως άνω ν.π.δ.δ. « έναντι δικαστικών» αχρεώστητα, δηλαδή για την ικανοποίηση αξίωσης που απορρίφθηκε δικαστικά τελεσίδικα, υπόκειται σε αναζήτηση, και σε περίπτωση μη επιστροφής σε καταλογισμό. γ) Η ως άνω αξίωση έχει υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή της διάταξης του άρθρου 152 παρ.1 του ν.4820/2021 (ομόφωνα).