ΝΣΚ/58/2024
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερωτάται: α) Αν το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο εποπτεύει το ν.π.δ.δ. «Ο.Ν.», είναι αρμόδιο, σύμφωνα με το άρθρο 59 του Οργανισμού του (π.δ. 13/2018), να ελέγξει τη νομιμότητα των αποφάσεων του Δ.Σ. του Ο.Ν.. β) Αν η δαπάνη που πληρώθηκε από το ν.π.δ.δ. «Ο.Ν.» σε υπαλλήλους του για την ικανοποίηση αξιώσεώς τους που μετά την καταβολή απορρίφθηκε δικαστικά, υπόκειται στις διατάξεις περί καταλογισμού σε περιπτώσεις καταβολών χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις. γ) Αν ο εν λόγω καταλογισμός υπόκειται στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 152 του ν. 4820/2021 (Οργανικού Νόμου του Ελεγκτικού Συνεδρίου), δεδομένου ότι η συγκεκριμένη πληρωμή πραγματοποιήθηκε από τον Ο.Ν. στις 19-4-2010. (...) α) Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαθέτει δια των αρμοδίων υπηρεσιών του αρμοδιότητα ελέγχου νομιμότητας της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του εποπτευόμενου ν.π.δ.δ. «Ο. Ν.», η οποία δέχθηκε την καταβολή του επίμαχου επιδόματος πριν την έκδοση δικαστικής απόφασης. β) Η δαπάνη για καταβολή ποσών σε υπαλλήλους του ως άνω ν.π.δ.δ. « έναντι δικαστικών» αχρεώστητα, δηλαδή για την ικανοποίηση αξίωσης που απορρίφθηκε δικαστικά τελεσίδικα, υπόκειται σε αναζήτηση, και σε περίπτωση μη επιστροφής σε καταλογισμό. γ) Η ως άνω αξίωση έχει υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή της διάταξης του άρθρου 152 παρ.1 του ν.4820/2021 (ομόφωνα).
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/109/2022
Ερωτάται: α) Αν η προβλεπόμενη στο άρθρο 152 παρ.1 του ν.4820/2021 δεκαετής παραγραφή, ενόψει της διατύπωσης της διάταξης αυτής που αναφέρεται στην παραγραφή της δυνατότητας έκδοσης καταλογιστικής πράξης από κάθε αρμόδιο όργανο, καταλαμβάνει και τα καταλογίζοντα όργανα της διοίκησης. Σε θετική περίπτωση: 1) Λαμβανομένων υπόψη και των πρακτικών της 2.12.2021 της Ολομέλειας της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, με τα οποία κρίθηκε ότι η ως άνω παραγραφή καταλαμβάνει και τα καταλογίζοντα όργανα της διοίκησης, αν η έναρξη ισχύος της εν λόγω διάταξης ανατρέχει στην ημερομηνία κυκλοφορίας (24.7.2021) του ΦΕΚ Α΄ 130/23.7.2021, στο οποίο δημοσιεύθηκε ο ν.4820/2021. 2) Αν η διάταξη του άρθρου 152 παρ. 2 του ν.4820/2021, η οποία αναφέρεται περιοριστικά (υπό τις ειδικότερα οριζόμενες προϋποθέσεις) στη χρήση του μέσου της κοινοποίησης φύλλου μεταβολών – ελλείψεων (πρόβλεψη διαδικασιών καταλογισμού του Ελεγκτικού Συνεδρίου, άρθρο 124 παρ. 2 και άρθρο 125 παρ. 1 του ν.4820/2021, προϊσχύουσες διατάξεις άρθρο 38 παρ. 3 του ν. 4129/2013 και άρθρο 22 παρ. 4 του ΠΔ 774/1980), ως μέσου αναστολής παραγραφής, δύναται να τύχει αναλόγου εφαρμογής στους καταλογισμούς της Οικονομικής Διοίκησης. 3) Αν η διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 163 ν. 4820/2021 περί μη συμπλήρωσης της δεκαετούς παραγραφής πριν τη συμπλήρωση πέντε (5) ετών από την έναρξη ισχύος του ν. 4820/2021, των υποθέσεων που εκκρεμούν προς έλεγχο στα Κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφαρμόζεται αναλογικά και στις υποθέσεις που εκκρεμούν προς έλεγχο ενώπιον των οργάνων της οικονομικής διοίκησης, ώστε να παρέχεται και σ’ αυτά ο χρόνος της πενταετίας προς ολοκλήρωση των ελέγχων και των τυχόν συνακόλουθων καταλογισμών, που απορρέουν από αυτούς. β) Αν η οικονομική διοίκηση, κατά τη διαδικασία του καταλογισμού, δύναται να εφαρμόσει τις διατάξεις του άρθρου 150 του ν. 4820/2021 (περί μείωσης καταλογιζόμενου ποσού).(....)α) Η προβλεπόμενη στο άρθρο 152 παρ.1 του ν.4820/2021 δεκαετής παραγραφή καταλαμβάνει και τα καταλογίζοντα όργανα της διοίκησης (κατά πλειοψηφία). 1) Η ισχύς του άρθρου 152 του ν.4820/2021 αρχίζει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή από 23.7.2021 (ομόφωνα). 2) Η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 152 του ν.4820/2021 δεν δύναται να τύχει αναλόγου εφαρμογής στους καταλογισμούς της οικονομικής διοίκησης (ομόφωνα). 3) Η διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 163 του ν. 4820/2021 εφαρμόζεται και στις υποθέσεις που εκκρεμούν προς έλεγχο ενώπιον των οργάνων της οικονομικής διοίκησης (κατά πλειοψηφία). β) Η οικονομική διοίκηση, κατά τη διαδικασία του καταλογισμού, δεν δύναται να εφαρμόσει τις διατάξεις του άρθρου 150 του ν. 4820/2021 (ομόφωνα).Κατάσταση : Αποδεκτή
ΝΣΚ/139/2023
Ερωτάται εάν, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 του ν. 4509/2017, καθώς και του άρθρου 152 παρ.1 του ν. 4830/2021, κωλύεται (λόγω παραγραφής της αξίωσης του Δημοσίου) ή όχι, η εκ μέρους της Διοίκησης, έκδοση καταλογιστικής πράξης σε βάρος υπολόγων προσώπων για την αναπλήρωση διαχειριστικών ελλειμμάτων, ο χρόνος δημιουργίας των οποίων ανατρέχει σε προγενέστερα της δεκαετίας οικονομικά έτη, καθώς και εάν, σε περίπτωση νόμιμου καταλογισμού, μπορεί η Διοίκηση, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 150 του ν. 4820/2021, να προβεί σε μείωση του καταλογιζόμενου ποσού.(...) α) Η Διοίκηση δεν μπορεί να προβεί νομίμως σε καταλογισμό υπολόγων στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι η σχετική αξίωση του δικαιούχου για την αναπλήρωση διαχειριστικών ελλειμμάτων έχει υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 152 του ν. 4830/2021. β) Σε περίπτωση νόμιμου καταλογισμού, δεν μπορεί η Διοίκηση, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 150 του ν. 4820/2021, να προβεί σε μείωση του καταλογιζόμενου ποσού (ομόφωνα).
Ε.2015/2023
«Κοινοποίηση της υπ’ αρ. 109/2022 Γνωμοδότησης του ΝΣΚ (Β΄Τμ.), περί της τυχόν εφαρμογής διατάξεων των άρθρων 152 §1, 152 §2, 150, & 163 §3 του ν. 4820/2021 (ΦΕΚ Α΄130), στα μη ανήκοντα στο Ελεγκτικό Συνέδριο καταλογίζοντα όργανα, και ειδικότερα σε αυτά της ΑΑΔΕ». ΑΔΑ:65ΡΛ46ΜΠ3Ζ-ΧΕΨ
ΝΣΚ/423/2001
Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού. Μέρισμα. Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το θεμελιωτικό δικαίωμα για λήψη μερίσματος δεν υπόκειται σε παραγραφή, οι επί μέρους όμως αξιώσεις για την καταβολή μερισμάτων, μετά την αναγνώριση του θεμελιωτικού δικαιώματος, υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 87 του ΠΔ 21/31 Οκτ.1932 Περί Κωδικοποιήσεως Νόμων Περί Μετοχικού Ταμείου Πολεμικού Ναυτικού, η οποία αρχίζει από την επομένη της ημέρας που γεννήθηκαν κατέστησαν δικαστικά επιδιώξιμες και λήγει με την παρέλευση της τελευταίας ημέρας του τελευταίου έτους, διακόπτεται δε η παραγραφή αυτή με την άσκηση αγωγής στα τακτικά δικαστήρια ή με την υποβολή αίτησης στο ΜΤΝ για την πληρωμή του μερίσματος και αρχίζει εκ νέου από την επομένη κάθε μιας από τις πράξεις διακοπής και συμπληρώνεται με την παρέλευση της πενταετούς προθεσμίας.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/1016/2025
Η Απόφαση 1016/2025 του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ασχολείται με έφεση κατά έξι καταλογιστικών πράξεων της Υπηρεσίας Επιτρόπου στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης. Οι πράξεις αφορούσαν την επιβολή καταλογισμού σε βάρος εκκαλούντων για διαχειριστικά ελλείμματα στον Δήμο Αβδήρων κατά τα έτη 2003 έως 2008. Το Δικαστήριο έκανε δεκτή την έφεση για τους πρώτη, δεύτερη, τρίτο, τέταρτη, πέμπτο, έκτο, έβδομο και ένατη εκκαλούντες και ακύρωσε τις προσβαλλόμενες πράξεις, κρίνοντας ότι η αξίωση αναπλήρωσης των ελλειμμάτων είχε υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του ν. 4820/2021. Ωστόσο, η έφεση απορρίφθηκε ως απαράδεκτη για τον όγδοο εκκαλούντα λόγω μη νομιμοποίησης του πληρεξουσίου δικηγόρου, ενώ η δίκη κηρύχθηκε διακοπείσα για τη δέκατη εκκαλούσα λόγω θανάτου.
ΝΣΚ/81/2015
Χρόνος παραγραφής της αξιώσεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δυνάμει των διατάξεων της περ.2 υποπαραγ.ΙΑ.6 άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, όσον αφορά την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η παραγραφή της αξιώσεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ προς επιστροφή των ποσών (που είχε εισπράξει αχρεωστήτως από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ο συνταξιούχος) είναι εικοσαετής από της τελευταίας καταβολής και 2) στην εικοσαετή αυτή παραγραφή υπάγονται και οι αξιώσεις που (δυνάμει των προϊσχυσασών διατάξεων) είχαν υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή.
ΝΣΚ/8/2020
Αν η αξίωση για την καταβολή της αποζημίωσης του άρθρου 55 του π.δ. 410/1988 σε υπάλληλο του Δημοσίου, της οποίας η σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου με το Δημόσιο λύθηκε, κατόπιν έγγραφης καταγγελίας, στις 15-12-2014 και για την καταβολή της οποίας υπέβαλε σχετική αίτηση στην υπηρεσία στις 11-1-2018, υπόκειται σε διετή ή πενταετή παραγραφή και από ποιο χρόνο αρχίζει η παραγραφή αυτή.(…) α) Η αξίωση της ανωτέρω υπαλλήλου με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, για τη χορήγηση της αποζημίωσης του άρθρου 55 του π.δ. 410/1988, υπάγεται στην πενταετή παραγραφή της παρ. 1 του άρθρου 140 του ν. 4270/2014 (κατά πλειοψηφία) και β) η πενταετής παραγραφή αυτή, στη συγκεκριμένη περίπτωση, άρχισε από το τέλος του οικονομικού έτους 2014, σύμφωνα με το άρθρο 141 του ν.4270/2014, δηλαδή την 1η-1-2015, διεκόπη την 11η-1-2018 και άρχισε ξανά την 12η-7-2018 (ομόφωνα). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 247/2019 γνωμοδότησης του Β΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/58/2020
α) Αν τα εκκλησιαστικά ν.π.δ.δ. «Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος» και «Πανελλήνιο Ιερό Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου», υπάγονται στις διατάξεις του ν.δ. 496/1974 «Περί λογιστικού των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου» ή έχουν εξαιρεθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 57 του ν. 1591/1986 και β) ποιες διατάξεις διέπουν την παραγραφή αξιώσεων του ενός εκκλησιαστικού ν.π.δ.δ. κατά του άλλου.(...)α) Το ν.π.δ.δ. «Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος» δεν εμπίπτει στην εξαιρετική διάταξη του άρθρου 57 του ν.1591/1986 και συνεπώς εφαρμόζονται και για αυτό στο ακέραιο όλες οι διατάξεις του ν.δ. 496/1974 «Περί λογιστικού των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου». β) Οι, μεταξύ της Αποστολικής Διακονίας της Ελλάδος και του Πανελλήνιου Ιερού Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου, αξιώσεις υπόκεινται σε πενταετή παραγραφή που αρχίζει από το τέλος του έτους κατά το οποίο εγκρίθηκε ο απολογισμός του Ιδρύματος από τον Υπουργό Οικονομικών, ουδεμία δε ασκεί επιρροή στη διοικητική εκτέλεση το γεγονός ότι και τα δύο νομικά πρόσωπα είναι εκκλησιαστικά ν.π.δ.δ. Για την περίπτωση έκδοσης τελεσίδικης ή/και αμετάκλητης δικαστικής απόφασης εφαρμόζονται οι ειδικότερες διατάξεις των άρθρων 44 έως 46 του ν.δ. 496/1974, οι οποίες στην περίπτωση αυτή προβλέπουν την εικοσαετή παραγραφή και όχι η γενική διάταξη του άρθρου 268 ΑΚ. Οι ίδιες διατάξεις εφαρμόζονται και για τη διακοπή ή αναστολή της παραγραφής.
ΕΣ/ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ/74/2024
Με την κρινόμενη έφεση και το από 25.5.2023 δικόγραφο προσθέτων λόγων αυτής (ΑΒΔ 1764/2023) ζητείται η ακύρωση της 4/2019 πράξης του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό Δωδεκανήσου.(...) Με τo δικόγραφο προσθέτων λόγων προβάλλεται ότι η αξίωση αναπλήρωσης των επίμαχων ελλειμμάτων έχει υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 39 του ν. 4509/2017. Ο λόγος αυτός είναι βάσιμος, καθόσον η ως άνω διάταξη καταλαμβάνει, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2, και τις εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος της (22.12.2017) διαδικασίες καταλογισμού. Ειδικότερα, η προσβαλλόμενη καταλογιστική πράξη εκδόθηκε στις 16.9.2019, ήτοι μετά την πάροδο 10 ετών από τη λήξη του έτους 2002, στο οποίο αφορούν τα επίμαχα ελλείμματα. Ως εκ τούτου, η αξίωση αναπλήρωσης των ελλειμμάτων αυτών είχε υποπέσει κατά τον χρόνο έκδοσης της προσβαλλόμενης πράξης στη δεκαετή παραγραφή, που συμπληρώθηκε στις 31.12.2012.
ΝΣΚ/385/2014
Αναγνώριση προϋπηρεσίας στο Δημόσιο με εξαγορά.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υπάλληλοι του Δημοσίου οι οποίοι διορίσθηκαν πριν την 1-1-1983 και εξήλθαν από την Υπηρεσία χωρίς να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, δύνανται να αναγνωρίσουν το χρόνο της δημόσιας υπηρεσίας τους ως χρόνο ασφάλισης, σε ασφαλιστικούς οργανισμούς, κατόπιν εξαγοράς. Ο χρόνος παροχής υπηρεσίας με σύμβαση έργου δεν συνυπολογίζεται, εκτός αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 8 παρ.6 του Ν. 1813/1988. Για τον υπολογισμό της εισφοράς εξαγοράς δεν θα υπολογισθεί το κίνητρο απόδοσης και η προσωπική διαφορά. Η απαίτηση του ασφαλισμένου για αναγνώριση του χρόνου υπηρεσίας του στο Δημόσιο δεν υπόκειται σε παραγραφή.