ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/443/2022
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Αποπεράτωση και εκσυγχρονισμός των κτιριακών υποδομών του Ωδείου ...», Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην 1η σκέψη, κατά τον χρόνο δημοσίευσης της προκήρυξης του έργου «Αποπεράτωση και εκσυγχρονισμός των κτιριακών υποδομών του Ωδείου Αθηνών», ο Μ.Δ.Σ.Ω.Α. δεν αποτελούσε οργανισμό δημοσίου δικαίου, με συνέπεια να μην αποτελεί οργανισμό δημοσίου δικαίου ούτε κατά το παρόν στάδιο ελέγχου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου αυτού. Τούτο διότι, καίτοι ο Μ.Δ.Σ.Ω.Α. είναι Σωματείο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχει συσταθεί για την επιδίωξη σκοπών γενικού συμφέροντος, μη εμπορικού ή βιομηχανικού χαρακτήρα, εντούτοις δεν πληροί επιπροσθέτως κάποιο από τα εναλλακτικώς τεθέντα κριτήρια του άρθρου 2 παρ. 1 περ. 4γ΄ του ν. 4412/2016 (βλ. και την προϊσχύσασα όμοια διάταξη του άρθρου 111 παρ. 8 του ν.3669/2008), ούτως ώστε να χαρακτηριστεί ως οργανισμός δημοσίου δικαίου, δοθέντος ότι, ούτε η διαχείρισή του υπόκειται σε έλεγχο από δημόσιες αρχές, ούτε η διοίκησή του διορίζεται κατά το μεγαλύτερο μέρος της από αυτές, ενώ, τέλος, κατά το έτος 2014 – χρόνο δημοσίευσης της προκήρυξης του επίμαχου έργου (2014/S 213-376426) και, συνεπώς, κρίσιμο χρόνο για να διαπιστωθεί αν για το εν λόγω έργο ο Μ.Δ.Σ.Ω.Α. θεωρείται οργανισμός δημοσίου δικαίου (βλ. ανωτέρω σκέψη 1) – δεν είχε χρηματοδοτηθεί από κρατικές αρχές, αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλους οργανισμούς δημοσίου δικαίου σε ποσοστό ανώτερο του 50% [βλ. ad hoc απόφ. ΔΕΑ (Τμήμα Α΄ Μονομελές) 441/2015, πρακτικό ΝΣΚ 1537/2018, βλ. επίσης, για τη δημόσια χρηματοδότηση που καταβάλλεται ως αντιπαροχή, «The University of Cambridge», C-380/98 σκέψη 21, Ελένη Τροβά - Παναγιώτη Σκουρή, Το Κοινοτικό Δίκαιο των Δημοσίων Συμβάσεων, 2009, σελ. 316, Ε. Σαββίδη σε Δ. Ράικο, Ε. Βλάχου, Ε. Σαββίδη Δημόσιες Συμβάσεις, Ν. 4412/2016, Ερμηνεία κατ’ άρθρο, Τόμος Ι, 2018, σελ. 19, Β. Χριστιανό, Θ. Πανάγο, Δημόσιες Συμβάσεις, Ερμηνεία κατ’ άρθρο, νόμοι 4412/2016 και 4413/2016, 2018, σελ. 14].Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, με δεδομένο ότι, στο πλαίσιο ανάθεσης και εκτέλεσης του έργου με τίτλο «Αποπεράτωση και εκσυγχρονισμός των κτιριακών υποδομών του Ωδείου Αθηνών», ο Μ.Δ.Σ.Ω.Α. δεν αποτελεί οργανισμό δημοσίου δικαίου, κατά την έννοια του άρθρου 2 παρ. 1 περ. 4 του ν.4412/2016, το υποβληθέν σχέδιο της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου αυτού απαραδέκτως εισάγεται για την άσκηση ελέγχου νομιμότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 324 του ν.4700/2020.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ7/110/2006
Αμοιβή ιδιοκτήτριας ωδείου για την παροχή υπηρεσιών ωδείου και γυμναστηρίου σε δημότες. Μη νόμιμη, καθόσον σύμφωνα με τη διάταξη του αρθ. 36 ΔΚΚ, η οποία ως εξαιρετική είναι στενά ερμηνευτέα, η ανάθεση αυτή είναι επιτρεπτή μόνο σε νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου και όχι σε ιδιώτη φυσικό πρόσωπο.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/136/2025
Η Πράξη 136/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ ανώνυμης εταιρείας («.. Α.Ε.») και του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση του έργου «Αποπεράτωση κτιριακών εγκαταστάσεων για στέγαση της Δ/νσης Αστυνομίας Θεσπρωτίας» συνολικού προϋπολογισμού 7.502.000,00 ευρώ (με Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, καθώς αυτή εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 12 παρ. 4 και 6 του ν.4412/2016 περί συνεργασίας δημόσιων φορέων, εξαιρούμενη από το πεδίο εφαρμογής του νόμου περί δημοσίων συμβάσεων. Τέλος, έθεσε επισημάνσεις σχετικά με την προσθήκη συγκεκριμένης υπουργικής απόφασης στο προοίμιο και την απαίτηση προσυμβατικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τυχόν τροποποιήσεις.
Β.Δ/γμα της 30.6/6.7.1954
Περί εποπτείας και έλεγχου τών ύπό τών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου έκτελουμένων κτιριακών έργων.-ΦΕΚ 146Α
42551/2024
«Τροποποίηση ωρών συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου μερικής απασχόλησης καλλιτεχνικού προσωπικού του Δημοτικού Ωδείου, λόγω αύξησης ή μείωσης μαθητών»
ΝΣΚ/295/2001
Ιδιωτικό Προσωπικό Δημοσίου. Διορισμός υπαλλήλου με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε μόνιμη θέση ΠΕ Μουσικών του Υπ. Πολιτισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Δ. Γριμάνης, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγητής: Α. Κλαδιάς, Πάρεδρος. Δεν μπορεί να διοριστεί σε μόνιμη θέση ΠΕ Μουσικών του Υπουργείου Πολιτισμού, υπάλληλος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, η οποία είναι κάτοχος τίτλων σπουδών του Παλλάδιου Ωδείου Αθηνών. Πρέπει να διοριστεί σε μόνιμη θέση του κλάδου ΔΕ Μουσικών του Υπουργείου, η σύσταση του οποίου θα γίνει με την πράξη διορισμού.
ΝΣΚ/158/2008
Καταβολή πριμ σε ανάδοχο δημοσίου έργου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Πρόσθετη καταβολή (πριμ) σε ανάδοχο εκτέλεσης δημοσίου έργου. Η καταβολή του πριμ στον ανάδοχο του έργου «Μελέτη, προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης των επεκτάσεων των γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας», εκ μέρους του εργοδότη (ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ) είναι σύννομη, παρότι η σχετική ρήτρα δεν περιλαμβάνεται στην Διακήρυξη του έργου αλλά στην Συγγραφή των Υποχρεώσεων, συντρεχουσών και των λοιπών προϋποθέσεων του νόμου (ταχύτερη αποπεράτωση του έργου), αλλά και ειδικών περιστάσεων (χορήγηση παρατάσεων με μετάθεση και της προθεσμίας χορήγησης του πριμ). (πλειοψ.)
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/319/2017
ΕΡΓΑ. Εργασίες επισκευής φθορών και ζημιών σε διατηρητέο κτίριο (..) Με τα δεδομένα αυτά νομίμως οι επίμαχες εργασίες ανατέθηκαν απευθείας στην ανάδοχο εταιρεία, διότι συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ του ν. 4412/2016. Συγκεκριμένα, υπήρχε έντονος ο κίνδυνος ανακατάληψης του κτιρίου από ομάδες του αντιεξουσιαστικού χώρου, ... Πρόσφορο δε μέτρο για την αντιμετώπιση του κατεπείγοντος αυτού κινδύνου αποτελούσε η άμεση επισκευή των ζημιών του κτιρίου και του περιβάλλοντος χώρου, δεδομένου ότι αφενός η παρουσία των αστυνομικών δυνάμεων είχε προσωρινό χαρακτήρα, αφετέρου η άμεση ασφάλιση και λειτουργία του χώρου ως δημοτικού ωδείου θα απέτρεπε, κατά την κοινή πείρα, όποια προσπάθεια ανακατάληψης αυτού.(..) Περαιτέρω, η συγκρότηση Γνωμοδοτικής Επιτροπής για να διαπραγματευτεί με τους προσφέροντες προβλέπεται για την ανταγωνιστική διαδικασία...και όχι για την προκείμενη διαδικασία ανάθεσης, ήτοι διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης (άρθρο 32 ν. 4412/2016). Τέλος, οι διατάξεις των περ. δ΄ και στ΄ της παρ. 11 του άρθρου 221 του ν. 4412/2016, που αφορούν στη σύνθεση της Επιτροπής παραλαβής του έργου, αφορούν κατά τη ρητή διατύπωση του νόμου σε συμβάσεις προμηθειών και παροχής υπηρεσιών και, ως εκ τούτου, δεν εφαρμόζονται στην προκείμενη περίπτωση σύμβασης έργου/ εργασιών.(..) Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η ελεγχόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/140/2025
Η Πράξη 140/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αλμυρού και της ανώνυμης εταιρείας «Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας Α.Ε.» (δ.τ. «Αναπτυξιακή Πηλίου Α.Ε.») για την υλοποίηση του έργου «Αποκατάσταση αλιευτικού καταφυγίου Αγίου Ιωάννη». Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 2.195.000,00 ευρώ (με Φ.Π.Α.). Η σύμβαση κρίθηκε νόμιμη και δεν κωλύεται η υπογραφή της, καθώς ο Δήμος Αλμυρού αδυνατεί να υλοποιήσει το έργο με ίδια μέσα λόγω υποστελέχωσης των τεχνικών υπηρεσιών του. Η συνεργασία εμπίπτει στις εξαιρέσεις του ν. 4412/2016, καθώς πρόκειται για συνεργασία μεταξύ αναθετουσών αρχών (η Αναπτυξιακή Πηλίου Α.Ε. είναι οργανισμός δημοσίου δικαίου) για την εξυπηρέτηση κοινού δημοσίου σκοπού, με το αντάλλαγμα να καλύπτει μόνο το αναγκαίο κόστος (18.000,00 ευρώ). Η Αναπτυξιακή Πηλίου Α.Ε. αναλαμβάνει την επίβλεψη του ήδη συμβασιοποιημένου έργου.
3124.12/10867/2024
Ορισμός οργάνων, αποφαινόμενων και γνωμοδοτικών κατά την έννοια του ν. 4412/2016, αρμόδιων για τη διενέργεια των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης δημόσιων συμβάσεων για την εκτέλεση έργων και συναφών υπηρεσιών για θέματα κτιριακών υποδομών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/695/2022
1η συμπληρωματική σύμβαση του έργου Ανέγερση Νέου Δημαρχείου Σητείας.(...)Με δεδομένα τα ανωτέρω, το υποβληθέν προς έλεγχο σχέδιο της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου με τίτλο «Ανέγερση Νέου Δημαρχείου Σητείας», αξίας 58.666,19 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), δηλαδή κατώτερης των σωρευτικώς τιθέμενων ορίων του άρθρου 5 του ν.4412/2016 και του 15% της αξίας της αρχικής σύμβασης (2.231.797,23 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α.), δεν μεταβάλλει τη συνολική φύση της αρχικής σύμβασης και, ως εκ τούτου, εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο της παρ. 2 του άρθρου 132 του ν.4412/2016 και, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. σκέψη 1), απαραδέκτως εισάγεται στο Κλιμάκιο για έλεγχο νομιμότητας.