ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/184/2023
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών ηλεκτροκίνησης Δήμου Σπετσών.(...)Τούτων δοθέντων, εφόσον ο προϋπολογισμός της επίμαχης εν προκειμένω προμήθειας ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών ηλεκτροκίνησης για τις ανάγκες του Δήμου Σπετσών, ανερχόμενος στο ποσό του 1.130.900,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, υπολείπεται του χρηματικού ορίου του 1.700.000,00 ευρώ, το υποβληθέν ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου σχέδιο σύμβασης και η υποκείμενη διαδικασία σύναψής της, πρέπει να παραπεμφθούν στην Υπηρεσία Επιτρόπου ΟΤΑ ΙΧ του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Δήμο Πειραιά, που είναι αρμόδια για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας επί των σχεδίων συμβάσεων που συνάπτονται από τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα, όταν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τους (χωρίς ΦΠΑ) κυμαίνεται μεταξύ 300.000,00 και 1.700.000,00 ευρώ (βλ. περ. Α23 του Παραρτήματος ΙΙΙ της ως άνω ΦΓ8/42900/2022 απόφασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπου αναφέρονται οι κατά τόπο αρμόδιες Υπηρεσίες Επιτρόπων).Παραπέμπει τον φάκελο με τα στοιχεία της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και το οικείο σχέδιο σύμβασης, με αντικείμενο την προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών ηλεκτροκίνησης για τις ανάγκες του Δήμου Σπετσών, στην αρμόδια Υπηρεσία Επιτρόπου ΟΤΑ ΙΧ του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Δήμο Πειραιά, για την άσκηση του προβλεπόμενου ελέγχου νομιμότητας, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο σκεπτικό της παρούσας.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/183/2023
Προμήθεια 7 ηλεκτροκίνητων οχημάτων και 6 φορτιστών της Πράξης με τίτλο ‘Υποδομές Ηλεκτροκίνησης-Ηλεκτρικά Οχήματα-Σταθμοί Φόρτισης του Δ. Ζίτσας.(...)Τούτων δοθέντων, εφόσον ο προϋπολογισμός της επίμαχης εν προκειμένω προμήθειας ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών ηλεκτροκίνησης για τις ανάγκες του Δήμου Ζίτσας, ανερχόμενος στο ποσό του 1.169.009,86 ευρώ πλέον ΦΠΑ, υπολείπεται του χρηματικού ορίου του 1.700.000,00 ευρώ, το υποβληθέν ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου σχέδιο σύμβασης και η υποκείμενη διαδικασία σύναψής της, πρέπει να παραπεμφθούν στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην ΠΕ Ιωαννίνων, που είναι αρμόδια για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας επί των σχεδίων συμβάσεων που συνάπτονται από τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα, όταν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τους (χωρίς ΦΠΑ) κυμαίνεται μεταξύ 300.000,00 και 1.700.000,00 ευρώ (βλ. Παράρτημα ΙΙ της ως άνω ΦΓ8/42900/2022 απόφασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπου αναφέρονται οι κατά τόπο αρμόδιες Υπηρεσίες Επιτρόπων).
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1365/2022
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Με την προσφυγή αυτή επιδιώκεται η ανάκληση της 253/2022 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(....)Με την προσβαλλόμενη πράξη κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του παρεμβαίνοντος Δήμου Δυτικής … και της προσφεύγουσας εταιρείας … Α.Ε. για το Υποέργο 1 της Πράξης «Δράσεις Ηλεκτροκίνησης Δήμου Δυτικής …», με αντικείμενο την προμήθεια δέκα (10) ηλεκτρικών οχημάτων, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.269.450,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.(....)Εξάλλου, σε αντίθεση με τα διαλαμβανόμενα στην κρίση του Κλιμακίου, τυχόν γενίκευση του υπό κρίση όρου της διακήρυξης, και δη υπό τη μορφή απαίτησης προηγούμενης εκτέλεσης συμβάσεων ηλεκτρικών οχημάτων αδιακρίτως, δεν θα διασφάλιζε ότι οι διαγωνιζόμενοι κατέχουν την απαραίτητη εξειδικευμένη εμπειρία παροχής υπηρεσιών υποστήριξης και για τα ως άνω ηλεκτρικά οχήματα με ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά, εμπειρία που δεν είναι κρίσιμη για τα λοιπά είδη (επιβατικό όχημα τύπου SUV και επιβατικό όχημα mini VAN) λόγω της κοινοτυπίας τους. Επιπλέον, με βάση τον υπό κρίση όρο είναι εύλογη η συναγωγή ενδείξεων καταλληλότητας των υποψηφίων ως προς τη διαχείριση υπηρεσιών υποστήριξης και για τους λοιπούς τύπους των υπό προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων (υδροφόρα και απορριμματοφόρο), τα οποία, αν και διαθέτουν διαφορετικά, πλην εξίσου ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά, δεν περιλαμβάνονται στις απαιτήσεις του κρινόμενου όρου.Ανακαλεί την 253/2022 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
355033/2021
Διαχείριση και αποστολή δεδομένων που αφορούν στη λειτουργία των φορέων της αγοράς ηλεκτροκίνησης, στα σημεία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων και στα δικαιώματα πρόσβασης στο Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (Μ.Υ.Φ.Α.Η.) των ενδιαφερομένων μερών.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/184/2025
Η Πράξη 184/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια καυσίμων κίνησης, θέρμανσης και ελαιολιπαντικών του Δήμου Σαλαμίνας και νομικών του προσώπων για την περίοδο 2025-2027. Η υπόθεση εξετάστηκε στις 20.6.2025. Η προϋπολογισθείσα δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., ανέρχεται σε 1.328.897,55 ευρώ. Το Κλιμάκιο, εφαρμόζοντας τις διατάξεις του ν. 4700/2020, έκρινε ότι το ποσό αυτό υπολείπεται του ορίου των 1.700.000 ευρώ που απαιτείται για τον έλεγχο από Κλιμάκιο. Δεδομένου ότι η δαπάνη υπερβαίνει τα 300.000 ευρώ αλλά υπολείπεται του άνω ορίου, αρμόδιος για τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας είναι ο Επίτροπος. Ως εκ τούτου, το Κλιμάκιο παραπέμπει τον φάκελο στον Επίτροπο της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ΟΤΑ ΙΧ στον Δήμο Πειραιά.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/100/2025
Η Πράξη 100/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του Δήμου Αχαρνών και της εταιρείας «... Ι.Κ.Ε.». Αντικείμενο της σύμβασης είναι η ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία δημοσίως προσβάσιμων υποδομών επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, με εκτιμώμενη αξία €20.535.086,88 (άνευ ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι, καθώς η αξία των προς παραχώρηση υπηρεσιών υπερβαίνει την αξία των παρεπόμενων προς προμήθεια αγαθών (€1.537.124), ο προέχων χαρακτήρας της σύμβασης είναι αυτός της παραχώρησης υπηρεσιών. Συνεπώς, κρίθηκε αναρμόδιο και παρέπεμψε το σχέδιο σύμβασης και τον φάκελο της διαγωνιστικής διαδικασίας στο αρμόδιο Ζ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/208/2023
Προμήθεια, Εγκατάσταση και Θέση σε Λειτουργία Συστήματος Τηλεελέγχου – Τηλεχειρισμού Ανίχνευσης και Αντιμετώπισης Διαρροών του Δικτύου Ύδρευσης του Δήμου Σάμης.(...)Τούτων δοθέντων, εφόσον ο προϋπολογισμός της ανωτέρω προγραμματικής σύμβασης, ανερχόμενος στο ποσό του 1.468.400,00 ευρώ, πλέον ΦΠΑ, υπολείπεται του χρηματικού ορίου του 1.700.000,00 ευρώ, το υποβληθέν ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου σχέδιο προγραμματικής σύμβασης πρέπει να παραπεμφθεί στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Κεφαλληνίας, που είναι αρμόδια για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας επί των σχεδίων συμβάσεων που συνάπτονται από τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα, όταν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τους (χωρίς ΦΠΑ) κυμαίνεται μεταξύ 300.000,00 και 1.700.000,00 ευρώ (βλ. άρθρο 9 παρ. 3 και Παράρτημα ΙΙ της ως άνω ΦΓ8/42900/2022 απόφασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/42/2025
Η Πράξη 42/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης του έργου του Δήμου Νεάπολης - Συκεών με τίτλο «Συντηρήσεις σχολικών συγκροτημάτων και δημοτικών κτιρίων...». Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 1.451.612,90 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.. Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη το άρθρο 324 του ν.4700/2020, αποφάσισε ότι ο έλεγχος νομιμότητας για έργα με δαπάνη μεταξύ 300.000,00 ευρώ και 1.700.000,00 ευρώ (ΕΚΤΟΣ ΦΠΑ) εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Κατά συνέπεια, το Κλιμάκιο κρίθηκε αναρμόδιο και παραπέμπει τον φάκελο στον Επίτροπο της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ΟΤΑ ΙΙ Θεσσαλονίκης (Καλαμαριά).
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/53/2025
Η Πράξη 53/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης και της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την ανάθεση των Ομάδων Α και Β της προμήθειας «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΑΙ ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ» του Δήμου Γλυφάδας. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας ανέρχεται σε 1.670.924,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Δεδομένου ότι η δαπάνη αυτή κυμαίνεται μεταξύ 300.000,00 και 1.700.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν έχει την αρμοδιότητα να διενεργήσει τον έλεγχο. Κατ' εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4700/2020, η αρμοδιότητα ανήκει στον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ως εκ τούτου, η υπόθεση παραπέμπεται στην αρμόδια Υπηρεσία Επιτρόπου ΟΤΑ VI στον Δήμο Καλλιθέας για τη διενέργεια του προβλεπόμενου ελέγχου νομιμότητας.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/82/2025
Η Πράξη 82/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Δήμου Μυκόνου (Δ.Ε.Υ.Α.Μ.) και της εταιρείας «Αναπτυξιακή Προοπτική Μον. ΑΕ - Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης», για την υλοποίηση έργων. Το συνολικό οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης ανέρχεται σε 1.555.420,00 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο, εξετάζοντας τις διατάξεις του άρθρου 324 του ν. 4700/2020, διαπίστωσε ότι ο έλεγχος νομιμότητας δεν υπάγεται στην αρμοδιότητά του (όριο άνω των 1.700.000,00 ευρώ). Καθώς η προϋπολογιζόμενη δαπάνη εμπίπτει στο όριο αρμοδιότητας του Επιτρόπου (300.000,00 έως 1.700.000,00 ευρώ), αποφασίστηκε η παραπομπή του φακέλου της σύμβασης στον αρμόδιο Επίτροπο της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Σύρου.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/296/2025
Η Πράξη 296/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης του έργου του Δήμου Θάσου με τίτλο «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΔΡΟΜΩΝ ΔΗΜΟΥ ΘΑΣΟΥ». Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 1.218.721,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 324 του ν. 4700/2020, ο έλεγχος αυτός δεν υπάγεται στην αρμοδιότητά του. Δεδομένου ότι η δαπάνη βρίσκεται μεταξύ 300.000,00 και 1.700.000,00 ευρώ, η αρμοδιότητα ανήκει στον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας. Κατά συνέπεια, ο φάκελος παραπέμπεται στην Υπηρεσία Επιτρόπου Καβάλας.