ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/85/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 85/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας και του σχεδίου της εκτελεστικής σύμβασης 21Ε_39/2023. Η σύμβαση αυτή προκύπτει από τη συμφωνία-πλαίσιο 39/2023_ΕΚΑΠΥ_4/2021 της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.) για την προμήθεια δεκατριών (13) δραστικών ουσιών, συνολικής δαπάνης 5.832.053,05 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η αξία της σύμβασης υπερβαίνει το όριο των 1.700.000 ευρώ, καθιστώντας τον έλεγχο υποχρεωτικό. Ειδικότερα, η εκτελεστική σύμβαση αφορά, μεταξύ άλλων, την ουσία «PEMETREXED». Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαδικασία και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, με την επισήμανση να συμπληρωθεί στο άρθρο 10 του σχεδίου το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης για κάθε ανάδοχο, σύμφωνα με τον νόμο 4412/2016.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/165/2025
Η Πράξη 165/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 2ης εκτελεστικής σύμβασης, που προέρχεται από τη συμφωνία-πλαίσιο 39/2023_ΕΚΑΠΥ_04/2021, για την προμήθεια διαφόρων φαρμάκων (δραστικών ουσιών) από τον ΕΟΠΥΥ. Η συνολική δαπάνη της σύμβασης ανέρχεται σε 6.269.785,27 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), υπερβαίνοντας το προβλεπόμενο όριο ελέγχου των 1.700.000 ευρώ. Αφού εξετάστηκαν τα στοιχεία της διαδικασίας, συμπεριλαμβανομένης της απόφασης κατακύρωσης στους αναδόχους για την προμήθεια πέντε (5) διαφορετικών δραστικών ουσιών, το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Κατά συνέπεια, αποφασίζεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της 2ης εκτελεστικής σύμβασης μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και των οικονομικών φορέων, η οποία έχει διάρκεια έως τις 31.12.2025.
ΣΤΕ/444/2022
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ-ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΠΛΑΙΣΙΟ:ζητείται, σωρευτικά, η αναστολή εκτέλεσης και η ακύρωση α) της σιωπηρής απόρριψης από την Α.Ε.Π.Π. της από ... προδικαστικής προσφυγής της αιτούσας κατά της υπ’ αριθμ. .../....2021 πράξης του Προέδρου της Ε.Κ.Α.Π.Υ. και β) της ως άνω πράξης της Ε.Κ.Α.Π.Υ., καθ’ ο μέρος με αυτή διευκρινίσθηκε και - κατά την αιτούσα- τροποποιήθηκε ο αφορών το κριτήριο της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας των διαγωνιζομένων όρος 2.2.6. της διακήρυξης ανοιχτού διαγωνισμού για τη σύναψη συμφωνίας-πλαίσιο για την προμήθεια δραστικών φαρμακευτικών ουσιών.(...)Σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, οι αναθέτουσες αρχές διαθέτουν ευρεία διακριτική ευχέρεια τόσο κατά τον γενικό σχεδιασμό των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων, όσο και κατά τον καθορισμό των ειδικότερων κριτηρίων και απαιτούμενων επιπέδων τεχνικής-επαγγελματικής ικανότητας, ώστε να διασφαλίζεται η άρτια εκτέλεση της σύμβασης και δι' αυτής η επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού δημοσίου συμφέροντος, τηρώντας παράλληλα τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας. Οι αρχές αυτές επιβάλλουν οι θεσπιζόμενες απαιτήσεις, που από τη φύση τους μειώνουν τον αριθμό των ενδιαφερομένων που είναι ικανοί να υποβάλουν προσφορά, να είναι συναφείς με το αντικείμενο της σύμβασης και να μην περιορίζουν την ελευθερία του ανταγωνισμού υπέρμετρα ή τεχνητά, με σκοπό την αδικαιολόγητα ευμενή ή δυσμενή μεταχείριση ορισμένων οικονομικών φορέων(...)Παραπέμπει στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου το ασκηθέν ένδικο βοήθημα «αίτηση αναστολής εκτέλεσης και ακύρωσης»(...)Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται, ως εκ της άσκησης της ανωτέρω «αίτησης αναστολής εκτέλεσης και ακύρωσης», η σύναψη της σύμβασης - πλαισίου για τον ηλεκτρονικό ανοιχτό διαγωνισμό που διενεργήθηκε δυνάμει της ... Διακήρυξης της Ε.Κ.Α.Π.Υ. «για τη σύναψη συμφωνίας πλαισίου με εκτελεστικές συμβάσεις χωρίς επαναδιαγωνισμό, για την προμήθεια δεκατριών (13) δραστικών ουσιών (CPV ...-3) με προσυμφωνημένο ποσοστό επιμερισμού στη συμφωνία-πλαίσιο της συνολικής ποσότητας των εν λόγω δραστικών ουσιών για δύο έτη, με δικαίωμα παράτασης για ένα (1) ακόμη έτος».
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/98/2024
Η Πράξη 98/2024 του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνει ως απαράδεκτη την υποβολή σχεδίου πρόσθετης πράξης για παράταση σύμβασης παροχής υπηρεσιών καθαρισμού οχημάτων. Η αρχική σύμβαση 93292/15.6.2023 συνήφθη χωρίς να υποβληθεί σε προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, παρόλο που η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της, συνυπολογιζομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης, υπερέβαινε προδήλως το νόμιμο όριο του 1.700.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι, εφόσον η σύμβαση συνάφθηκε και εκτελέστηκε χωρίς τον υποχρεωτικό έλεγχο, δεν υφίσταται πλέον περιθώριο προσυμβατικού ελέγχου για την ενεργοποίηση των όρων εκτέλεσης της, όπως η τρέχουσα παράταση, καθώς ο έλεγχος πρέπει να γίνει πριν από τη σύναψη της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/2/2025
Η Πράξη 02/2025 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του Δήμου Παλλήνης για την εκπόνηση πολεοδομικής μελέτης. Η αρχική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της σύμβασης ανερχόταν σε 1.215.485,85 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το σχέδιο της συμπληρωματικής σύμβασης προέβλεπε αύξηση της συνολικής δαπάνης κατά 281.221,98 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι, καθώς το άθροισμα των δαπανών υπολείπεται του ορίου των 1.700.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, δεν είναι αρμόδιο για τον έλεγχο. Συνεπώς, παρέπεμψε τον φάκελο στον Επίτροπο της Υπηρεσίας Επιτρόπου ΟΤΑ ΙΙ στον Δήμο Αγίας Παρασκευής για τον περαιτέρω έλεγχο νομιμότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4700/2020.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/555/2024
Η απόφαση αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο του σχεδίου διακήρυξης για την αγορά δεκατριών (13) κτιρίων για τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, συνολικού προϋπολογισμού 105.587.600,00 ευρώ (εκτός ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση, αν και χαρακτηρίζεται ως αγορά ακινήτου βάσει του Π.Δ. 715/1979, συνιστά προεχόντως δημόσια σύμβαση έργου, καθώς η αναθέτουσα αρχή (Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας/ΤΕΕ) ασκεί αποφασιστική επιρροή στον λεπτομερή σχεδιασμό και την κατασκευή. Κατά συνέπεια, έπρεπε να εφαρμοστούν οι διατάξεις του ν.4412/2016. Επίσης, κρίθηκε μη νόμιμη η παράλειψη αιτιολογίας για τη μη υποδιαίρεση της σύμβασης σε τμήματα, περιορίζοντας τον ανταγωνισμό, καθώς και η μη επαρκής τεκμηρίωση του προϋπολογισμού. Ο έλεγχος απέβη αρνητικός.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/446/2024
Η Πράξη 446/2024 του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου δανειακής σύμβασης, ύψους 129.416,80 ευρώ, μεταξύ της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Σκοπός της σύμβασης ήταν η χρηματοδότηση του «Συμπληρωματικού επενδυτικού σχεδίου» στο πλαίσιο του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η εν λόγω σύμβαση συνιστά νέα, αυτοτελή δανειακή σύμβαση. Δεδομένου ότι η αξία της υπολείπεται του κατώτατου ορίου των 300.000,00 ευρώ για την υπαγωγή στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (σύμφωνα με τον ν. 4700/2020), το σχέδιο σύμβασης εισάγεται απαραδέκτως προς έλεγχο.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/194/2023
Προμήθεια αντιδραστηρίων για τον μοριακό έλεγχο covid-19.(...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαδικασία και συνεπώς, κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου σύμβασης. Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας (Ε.ΚΕ.Α.) και της εταιρείας «...», που αφορά στην προμήθεια αντιδραστηρίων για τη διενέργεια εργαστηριακών εξετάσεων για τη διάγνωση ασθενών νοσούντων από κορωνοϊό COVID-19.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1114/2023
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/202/2025
Η Πράξη 202/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο για την προμήθεια «Masterbatch για την απρόσκοπτη υλοποίηση του προγράμματος κατασκευής αρβύλων» από την Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση Υποστήριξης Στρατού (Α.Σ.Δ.Υ.Σ.), με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.050.000 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν έχει αρμοδιότητα για τον έλεγχο. Σύμφωνα με τον ν. 4700/2020, όπως τροποποιήθηκε, ο έλεγχος από Κλιμάκιο απαιτείται μόνο όταν η δαπάνη εθνικής χρηματοδότησης υπερβαίνει το 1.700.000 ευρώ. Εφόσον η προϋπολογισθείσα δαπάνη υπολείπεται αυτού του ορίου, αρμόδιος για τον προσυμβατικό έλεγχο είναι ο Επίτροπος Τομέα Εθνικής Άμυνας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ως εκ τούτου, ο φάκελος παραπέμπεται στον αρμόδιο Επίτροπο.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/211/2025
Η Πράξη 211/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την «Αναβάθμιση, Εκσυγχρονισμό, Λειτουργία και Συντήρηση για 15 έτη Υφιστάμενης Μονάδας Αφαλάτωσης Παραγωγής Πόσιμου Νερού» του Δήμου Ύδρας, προϋπολογισμού 6.240.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο, για λόγους οικονομίας της διαδικασίας, αποφάσισε να διακρατήσει και να ερευνήσει την υπόθεση παρόλο που το αντικείμενο κρίθηκε ότι αποτελεί προεχόντως παροχή υπηρεσιών. Διαπιστώθηκε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαγωνιστική διαδικασία. Συνεπώς, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό την επισημάνση της συμπλήρωσης στο προοίμιο της κατακυρωτικής απόφασης (87/26.3.2025) και του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης (4% της προϋπολογιζόμενης δαπάνης).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/172/2025
Η Πράξη 172/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων σύμβασης για την προμήθεια λιπαντικών προς τον Δήμο Πολυγύρου Χαλκιδικής. Η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη της προμήθειας ανέρχεται στα 220.676,00 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι στερείται αρμοδιότητας για τη διενέργεια του ελέγχου. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ν. 4700/2020, η αρμοδιότητα του Κλιμακίου για προσυμβατικό έλεγχο υφίσταται μόνο όταν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει το όριο των 1.700.000 ευρώ, ποσό που δεν καλύπτεται από την εν λόγω προμήθεια. Ως εκ τούτου, το Κλιμάκιο απείχε του ελέγχου νομιμότητας της διαδικασίας.