ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/89/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 89/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της 1ης τροποποίησης της σύμβασης 26884/29.12.2023 μεταξύ του Δήμου Σαρωνικού και του οικονομικού φορέα «.. Ε.Π.Ε.». Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια του «ΟΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ». Η τροποποίηση προτάθηκε λόγω διακοπής παραγωγής του αρχικά προσφερόμενου εξοπλισμού ή λόγω τεχνολογικών εξελίξεων και περιλαμβάνει την αντικατάσταση έξι επιμέρους στοιχείων (όπως φρεάτια, λογισμικά και υδρομετρητές) με νεότερες εκδόσεις ή εναλλακτικά προϊόντα, τα οποία υπερκαλύπτουν τις αρχικές τεχνικές προδιαγραφές. Παρόλο που οι μονάδες αντικατάστασης έχουν υψηλότερη τιμή, η συνολική οικονομική δαπάνη της σύμβασης παραμένει αμετάβλητη. Το Κλιμάκιο έκρινε την τροποποίηση νόμιμη και μη ουσιώδη βάσει του άρθρου 337 του ν. 4412/2016, καθώς δεν επηρεάζει τη διαδικασία ανάθεσης ούτε την οικονομική ισορροπία της σύμβασης. Ωστόσο, θέτει όρους για την υπογραφή του σχεδίου, όπως η αναδιατύπωση του άρθρου 2 και η προσθήκη του άρθρου 1.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/78/2025
Η Πράξη 78/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 1ης τροποποίησης της σύμβασης 15431/29.12.2023 μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α.Η. και του αναδόχου «…ΑΕ» για την προμήθεια του «ΟΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ». Η τροποποίηση προτάθηκε από τον ανάδοχο και γίνεται αποδεκτή από τη Δ.Ε.Υ.Α.Η. καθώς περιλαμβάνει την αντικατάσταση συγκεκριμένου συμβατικού εξοπλισμού και λογισμικού με νεότερες, τεχνολογικά ανώτερες ή ισοδύναμες εκδόσεις. Οι αντικαταστάσεις (π.χ. φρεάτια, λογισμικά διαχείρισης, υδρομετρητές με σύστημα FUOTA) αιτιολογούνται λόγω διακοπής παραγωγής των αρχικών εκδόσεων ή τεχνολογικών εξελίξεων, χωρίς πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση για τη Δ.Ε.Υ.Α.Η. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η τροποποίηση είναι νόμιμη και μη ουσιώδης, σύμφωνα με το άρθρο 132 του ν. 4412/2016, και επομένως δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/193/2025
Η Πράξη 193/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 24100/28.12.2023 μεταξύ του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας και του οικονομικού φορέα «... Ε.Π.Ε.», για την προμήθεια του «ΟΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ». Η τροποποίηση περιλαμβάνει την αντικατάσταση επιμέρους στοιχείων του υπό προμήθεια εξοπλισμού, όπως φρεάτια (από FO-350 σε FO-100), λογισμικά (από SUM σε Metering και από WMMA σε LBep) λόγω διακοπής παραγωγής, καθώς και την αντικατάσταση υδρομετρητών/πομποδεκτών με νεότερες και πιο αξιόπιστες τεχνολογίες. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η τροποποίηση αυτή είναι νόμιμη και μη ουσιώδης, σύμφωνα με το άρθρο 337 του ν. 4412/2016, διότι τα νέα είδη υπερκαλύπτουν τις τεχνικές προδιαγραφές, δεν συνεπάγεται επαύξηση της δαπάνης της αρχικής σύμβασης και δεν διευρύνεται το αντικείμενο. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου, με την επισήμανση να προστεθεί η 176/2025 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής στο Προοίμιό του.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/88/2025
Η απόφαση (ΠΡΑΞΗ 88/2025) του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο της νομιμότητας του σχεδίου της 1ης τροποποίησης της σύμβασης 1488/28.12.2023 μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. Σικυωνίων (Δ.Ε.Υ.Α.Σ.) και του οικονομικού φορέα «ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ Δ. ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΤΕΡΟΡΡΥΘΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» για την προμήθεια «ΟΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΣΙΚΥΩΝΙΩΝ». Η τροποποίηση περιλαμβάνει την αντικατάσταση επιμέρους στοιχείων του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης (εξοπλισμός και λογισμικά) με νεότερες εκδόσεις, λόγω διακοπής παραγωγής των αρχικών ή για λόγους τεχνολογικής υπεροχής/συμβατότητας, χωρίς να επιφέρει οικονομική επιβάρυνση. Το Κλιμάκιο έκρινε την τροποποίηση ως νόμιμη και μη ουσιώδη (άρθρο 337 του ν. 4412/2016), με την προϋπόθεση τεσσάρων διορθώσεων στο σχέδιο της τροποποιητικής σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/26/2025
Η Πράξη 26/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της 1ης τροποποίησης της σύμβασης 15431/29.12.2023 μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης - Αποχέτευσης Ηρακλείου (Δ.Ε.Υ.Α.Η.) και του οικονομικού φορέα «..ΑΕ» για την προμήθεια «ΟΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ». Η τροποποίηση κρίνεται παραδεκτή και ουσιώδης διότι μεταβάλλει το φυσικό αντικείμενο της αρχικής σύμβασης λόγω τεχνολογικών εξελίξεων. Ωστόσο, το Κλιμάκιο αναβάλλει την οριστική του κρίση και διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου με τεκμηρίωση της αξίας των προς αντικατάσταση ειδών, νέο σχέδιο σύμβασης που να περιγράφει αναλυτικά τις αλλαγές στα άρθρα 1 και 2, και διευκρινίσεις για την αναγκαιότητα τροποποίησης του άρθρου 8.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/151/2025
Η Πράξη 151/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης του Δήμου Αγίου Βασιλείου για το «ΟΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ». Η απόφαση έκρινε απαράδεκτη την υποβολή προς έλεγχο της μετάθεσης της προθεσμίας ολοκλήρωσης της προμήθειας κατά επτά μήνες (έως 22.7.2025), καθώς αυτή η δυνατότητα προβλεπόταν ήδη ρητά στα αρχικά έγγραφα της σύμβασης. Κρίθηκε όμως νόμιμη η τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου, η οποία περιλαμβάνει την αντικατάσταση τεσσάρων ειδών εξοπλισμού/λογισμικού με νεότερες εκδόσεις λόγω διακοπής παραγωγής και την αναδιάταξη συγκεκριμένων στοιχείων του εξοπλισμού. Η τροποποίηση αυτή θεωρήθηκε μη ουσιώδης, καθώς δεν μεταβάλλει την οικονομική ισορροπία ή τις αρχικές τεχνικές προδιαγραφές. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της τροποποιητικής σύμβασης, υπό τον όρο τυπικών διορθώσεων (ημερομηνία έναρξης ισχύος, αναδιατύπωση άρθρου 1).
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/470/2023
Νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου για την ανάθεση της σύμβασης με τίτλο «ΟΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ».(...)Κατ’ ακολουθίαν, κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης.Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης με τίτλο «ΟΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ», κατά τα αναφερόμενα στο σκεπτικό.ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1724/2023
ΝΣΚ/389/2000
Άγιο Όρος. Φορολογική μεταχείριση των εισοδημάτων που πραγματοποιούν οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους από εκδόσεις που αναφέρονται στην μοναστική παράδοση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν υπόκεινται σε φόρο εισοδήματος τα έσοδα που προέρχονται από τις κάθε είδους και μορφής εκδόσεις (τυπογραφικές, ηλεκτρονικές, οπτικοακουστικές ή άλλες) που πραγματοποιούν οι Ιερές Μονές και η Ιερή Κοινότητα του Αγίου Όρους μέσα ή έξω από την περιοχή του Αγίου Όρους.
ΑΕΠΠ/863/2020
Η προσφεύγουσα εταιρεία "..." με την από 30-5-2020 προδικαστική προσφυγή της ζητάει την ακύρωση ή τροποποίηση της υπ' αριθμ. 55/2020 απόφασης του Δήμου "..." για τους εξής λόγους: 1. Αποδοχή των προσφορών των συνδιαγωνιζομένων οικονομικών φορέων "...", "...", "...". 2. Πλημμελής βαθμολόγηση της προσφοράς της. 3. Πλημμελής βαθμολόγηση της τεχνικής προσφοράς της "...". Το αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή έργων αποχέτευσης, ειδικότερα: 1. Δίκτυα συλλογής ακαθάρτων στους οικισμούς "..." και "..." συνολικού μήκους 5.359,52 m και 155 φρεάτια επίσκεψης. 2. Κατασκευή τριών (3) νέων υπόγειων, προκατασκευασμένων αντλιοστασίων (ΑΣ1, ΑΣ2, ΑΣ3) και χρήση υφιστάμενων αντλιοστασίων στη "..." και στη θέση "...". 3. Συνολικό μήκος καταθλιπτικών αγωγών μεταφοράς λυμάτων στην ΕΕΛ: 69,50 μ (Φ63 εντός οικισμού "..."), 1350,00 μ (Φ90 από "..." σε "..."), 7.716,60 μ (Φ110 από "..." σε "..." και εν συνεχεία σε "..."). 4. Περιλαμβάνονται απαραίτητα φρεάτια αεραγωγών και εκκένωσης. Ο συνολικός προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου (εκτιμώμενη αξία της σύμβασης) ανέρχεται σε 1.379.023,26 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής.
ΕΑΔΗΣΥ/1226/2023
Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, με την οποία επικυρώθηκε η αναγνώριση της παρεμβαίνουσας ως οριστικής αναδόχου της σύμβασης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια συγκεκριμένου εξοπλισμού (με προϋπολογισμένη αξία 68.548,39€ χωρίς ΦΠΑ), ο οποίος πρέπει να πληροί αυστηρές τεχνικές προδιαγραφές, όπως αυτές καθορίζονται στην Διακήρυξη. Οι λόγοι της προσφυγής περιλαμβάνουν την παραβίαση όρων σχετικά με τη γλώσσα των υποβαλλόμενων εγγράφων και την μη συμμόρφωση της προσφοράς της παρεμβαίνουσας με ορισμένες τεχνικές προδιαγραφές, ιδίως την έλλειψη απόδειξης για συγκεκριμένη λειτουργία του εξοπλισμού που προτάθηκε.
ΑΕΠΠ/780/2021
Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή επιδιώκει την ακύρωση της προσβαλλόμενης απόφασης, με την οποία έγινε δεκτή η τεχνική προσφορά τριών εταιρειών για το Τμήμα Α του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αποτελεί η «ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ ΣΤΟ [...] ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΗΛΕΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΜΕΤΡΗΣΗΣ». Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στα 107.500,00€ χωρίς ΦΠΑ για το Τμήμα Α. Η προσφυγή ισχυρίζεται ότι οι τεχνικές προσφορές των εταιρειών δεν πληρούσαν τις προδιαγραφές της διακήρυξης, ιδιαίτερα ως προς την ποιότητα class 1 των μετεωρολογικών οργάνων και την ελλιπή δήλωση για υπεργολάβους.