ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/106/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 106/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνει απαράδεκτη την εισαγωγή του σχεδίου σύμβασης του έργου του Δήμου Σαρωνικού «Έργο βελτίωσης οδικής ασφάλειας στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο του Δήμου Σαρωνικού» για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας. Το έργο, προϋπολογισμού 1.725.806,45 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.), χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4700/2020, για έργα ΟΤΑ που συγχρηματοδοτούνται από ενωσιακούς πόρους, ο προσυμβατικός έλεγχος από Κλιμάκιο είναι υποχρεωτικός μόνο εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει το όριο των 5.000.000,00 ευρώ. Δεδομένου ότι η δαπάνη του συγκεκριμένου έργου υπολείπεται του ορίου αυτού, το σχέδιο σύμβασης κρίνεται απαραδέκτως εισαγόμενο ενώπιον του Κλιμακίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/152/2024
Η απόφαση του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πράξη 152/2024) αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας με τίτλο «ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ». Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 2.700.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο από ενωσιακούς πόρους (Ταμείο Συνοχής/ΕΣΠΑ). Σύμφωνα με το άρθρο 324 του ν. 4700/2020, για συγχρηματοδοτούμενα έργα των ΟΤΑ, ο υποχρεωτικός έλεγχος από το Κλιμάκιο διενεργείται μόνο εάν η δαπάνη υπερβαίνει τα 5.000.000,00 ευρώ. Καθώς η δαπάνη του έργου υπολείπεται του ορίου αυτού, το σχέδιο σύμβασης κρίνεται απαραδέκτως εισαγόμενο ενώπιον του Κλιμακίου για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/476/2024
Η Πράξη 476/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνει απαράδεκτη την υποβολή του σχεδίου σύμβασης για το υποέργο 2 «Ε.Ε.Λ. Μ. ΠΑΝΑΓΙΑΣ» του Δήμου Αριστοτέλη. Το έργο, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.450.000,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), εντάσσεται σε ευρύτερη Πράξη συγχρηματοδοτούμενη από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι, σύμφωνα με τον ν. 4700/2020, ο υποχρεωτικός προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας από τα Κλιμάκια διενεργείται σε συγχρηματοδοτούμενα έργα μόνο εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει τα 5.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), όριο το οποίο δεν πληρούται.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/179/2024
Το Ε' Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέτασε το σχέδιο σύμβασης για το έργο του Δήμου Λευκάδας με τίτλο «Επέκταση δικτύων αποχέτευσης Δ.Ε Λευκάδας, Νυδρίου και Βασιλικής», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 4.491.436,62 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. Το έργο συγχρηματοδοτείται από ενωσιακούς πόρους (ΕΣΠΑ 2014-2020 και Ταμείο Συνοχής). Η Πράξη έκρινε ότι, σύμφωνα με το άρθρο 324 παρ. 3 του ν.4700/2020, ο υποχρεωτικός έλεγχος νομιμότητας από Κλιμάκιο για συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις ΟΤΑ διενεργείται μόνο αν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. Καθώς η δαπάνη του συγκεκριμένου έργου υπολείπεται του ορίου αυτού, αποφασίστηκε ότι το σχέδιο σύμβασης απαραδέκτως εισάγεται ενώπιον του Κλιμακίου για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/13/2023
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις 1 και 2, το σχέδιο σύμβασης του έργου του Δήμου ...... με τίτλο «Πράσινη Πολιτιστική Διαδρομή Δήμου ......» απαραδέκτως υποβάλλεται στον έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι αφορά σε συγχρηματοδοτούμενο από ενωσιακούς πόρους έργο, του οποίου η προϋπολογιζόμενη δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., υπολείπεται του ορίου των 5.000.000,00 ευρώ.
ΕΣ/ΚΛΙΜ.Ε/104/2023
Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις 1 και 2, το σχέδιο σύμβασης του έργου της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Πάτρας με τίτλο «ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΖΑΡΟΥΧΛΕΙΚΩΝ (2019)» απαραδέκτως υποβάλλεται στον έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι αφορά σε συγχρηματοδοτούμενο από ενωσιακούς πόρους έργο, του οποίου η προϋπολογιζόμενη δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., υπολείπεται του ορίου των 5.000.000,00 ευρώ.
ΕΣ/Ε ΚΛ/297/2023
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις 1 και 2, το σχέδιο σύμβασης του έργου της Δ.Ε.Υ.Α.Λ. με τίτλο “ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ – ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ Δ.Ε.Υ.Α. ΛΑΡΙΣΑΣ ΕΡΓΟΥ «Ε.Ο. ΛΑΡΙΣΑΣ – ΤΡΙΚΑΛΩΝ: ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΟΔΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟ Ι/Κ ΤΕΡΨΙΘΕΑΣ ΕΩΣ Α/Κ ΡΑΧΟΥΛΑΣ»” απαραδέκτως υποβάλλεται στον έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι αφορά σε συγχρηματοδοτούμενο από ενωσιακούς πόρους έργο, του οποίου η προϋπολογιζόμενη δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., υπολείπεται του ορίου των 5.000.000,00 ευρώ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/188/2025
Η Πράξη 188/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Ν. Προποντίδας και της αναδόχου εταιρείας για το έργο «ΕΡΓΑ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΟΙΚ. ΣΗΜΑΝΤΡΩΝ ΚΑΙ Ν. ΓΩΝΙΑΣ Δ. ΝΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΤΙΔΑΣ». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 4.838.709,68 ευρώ (άνευ ΦΠΑ), είναι συγχρηματοδοτούμενη από ενωσιακούς πόρους (Ταμείο Συνοχής). Σύμφωνα με τον ν. 4700/2020, οι συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις έργων υπάγονται σε έλεγχο μόνο αν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ. Καθώς το όριο αυτό δεν επιτυγχάνεται, το σχέδιο σύμβασης κρίθηκε απαραδέκτως εισαγόμενο για έλεγχο νομιμότητας.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/366/2024
Η Πράξη 366/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Ρόδου και εταιρείας για την εκτέλεση του έργου «Αποκατάσταση, εκσυγχρονισμός και επαναλειτουργία Δημοτικών Λουτρών Μεσαιωνικής Πόλης Νήσου Ρόδου». Το έργο, προϋπολογισμού 1.871.243,12 ευρώ (πλην Φ.Π.Α), χρηματοδοτείται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Σύμφωνα με τον ν. 4700/2020, οι συμβάσεις έργων των ΟΤΑ που συγχρηματοδοτούνται από ενωσιακούς πόρους (όπως το ΤΑΑ) υπάγονται σε υποχρεωτικό έλεγχο από Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου μόνο εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει το όριο των 5.000.000 ευρώ. Καθώς ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου έργου υπολείπεται σημαντικά αυτού του ορίου, το Κλιμάκιο έκρινε απαράδεκτη την εισαγωγή του σχεδίου σύμβασης ενώπιόν του για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/83/2024
Η Πράξη 83/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ίου και του Δήμου Ιητών, με αντικείμενο την υλοποίηση του έργου «Επέκταση προβλήτα λιμένα Σικίνου». Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 1.300.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ) για το έργο και 15.000,00 ευρώ για υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου, με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027» (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, βάσει των διατάξεων του άρθρου 324 του ν. 4700/2020, ο προσυμβατικός έλεγχος απαιτεί προϋπολογισμό άνω των 5.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για συγχρηματοδοτούμενα έργα. Καθώς το κόστος του έργου δεν ξεπερνά αυτό το όριο, το σχέδιο προγραμματικής σύμβασης δεν υπάγεται στον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ως εκ τούτου εισάγεται απαραδέκτως για έλεγχο νομιμότητας.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/151/2022
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια «Συστημάτων τηλεμετρίας διαρροών και εξοικονόμησης νερού και ενέργειας δικτύου άρδευσης Δήμου …»(....)Επομένως, δεν υπάγονται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο οι συμβάσεις προμηθειών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ Βαθμού, ήτοι των Δήμων, που συγχρηματοδοτούνται από ενωσιακούς πόρους (πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τους δεν υπερβαίνει τα 5.000.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (....)Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκε για έλεγχο νομιμότητας το σχέδιο σύμβασης για την προμήθεια «Συστημάτων τηλεμετρίας διαρροών και εξοικονόμησης νερού και ενέργειας δικτύου άρδευσης Δήμου …».