ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/83/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 83/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ίου και του Δήμου Ιητών, με αντικείμενο την υλοποίηση του έργου «Επέκταση προβλήτα λιμένα Σικίνου». Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 1.300.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ) για το έργο και 15.000,00 ευρώ για υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου, με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027» (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, βάσει των διατάξεων του άρθρου 324 του ν. 4700/2020, ο προσυμβατικός έλεγχος απαιτεί προϋπολογισμό άνω των 5.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για συγχρηματοδοτούμενα έργα. Καθώς το κόστος του έργου δεν ξεπερνά αυτό το όριο, το σχέδιο προγραμματικής σύμβασης δεν υπάγεται στον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ως εκ τούτου εισάγεται απαραδέκτως για έλεγχο νομιμότητας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/583/2022
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ :Κατόπιν αυτών και σύμφωνα με όσα παρατίθενται στις σκέψεις 1 και 2, το υποβληθέν σχέδιο προγραμματικής σύμβασης, εφόσον έχει ως αντικείμενο την υλοποίηση έργου, χρηματοδοτούμενου από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη (1.450.800,00 ευρώ με Φ.Π.Α. / 1.170.000,00 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.) που υπολείπεται του οριζόμενου στο άρθρο 324 παρ. 3, όπως ισχύει, του ν. 4700/2020 ορίου, δεν υπάγεται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Κατά συνέπεια, απαραδέκτως εισάγεται, ενώπιόν του Κλιμακίου τούτου, το εν λόγω σχέδιο προγραμματικής σύμβασης για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/151/2025
Η Πράξη 151/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κέας και της ανώνυμης εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα «… Α.Ε.» για την υλοποίηση του έργου «ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΝΕΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΕΑΣ», προϋπολογισμού 2.226.071,77 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι, παρόλο που το έργο συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΤΠΑ), δεν πληροί το κριτήριο υπαγωγής στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Σύμφωνα με τον ν. 4700/2020, το όριο για τον έλεγχο είναι τα 5.000.000 ευρώ (άνευ Φ.Π.Α.). Δεδομένου ότι ο προϋπολογισμός είναι σημαντικά μικρότερος, η σύμβαση κρίνεται απαραδέκτως εισαγόμενη για έλεγχο νομιμότητας.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/48/2018
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ-ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου … – … για το έργο «Συντήρηση και αποκατάσταση ασφαλτικών οδοστρωμάτων και πεζοδρομίων πόλεως …», προϋπολογισθείσας δαπάνης 1.300.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).(....)Το δε υποβληθέν για έλεγχο οικείο σχέδιο σύμβασης, το οποίο έχει εγκριθεί από τα συμβαλλόμενα μέρη, φέρει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο. Ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του σχεδίου αυτού, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα Πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/740/2022
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΜΒΑΣΕΙΣ:Συνεπώς, σύμφωνα με τις διατάξεις που εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το υποβληθέν σχέδιο προγραμματικής σύμβασης για την υλοποίηση του έργου αυτού δεν υπάγεται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/179/2024
Η Πράξη 179/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Δήμου Λευκάδας, με τίτλο «Επέκταση δικτύων αποχέτευσης Δ.Ε Λευκάδας, Νυδρίου και Βασιλικής». Το έργο, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 4.491.436,62 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), συγχρηματοδοτείται από ενωσιακούς πόρους (ΕΣΠΑ 2014-2020 και Ταμείο Συνοχής). Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι το σχέδιο σύμβασης απαραδέκτως εισάγεται ενώπιόν του. Σύμφωνα με το άρθρο 324 του ν.4700/2020, ο υποχρεωτικός έλεγχος νομιμότητας από Κλιμάκιο για συγχρηματοδοτούμενα έργα ΟΤΑ απαιτεί ο προϋπολογισμός, μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, να υπερβαίνει το όριο των 5.000.000 ευρώ, όριο το οποίο το συγκεκριμένο έργο δεν ξεπερνά.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/215/2025
Η Πράξη 215/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του Δήμου Κατερίνης για το έργο «Ασφαλτοστρώσεις υφιστάμενου οδικού δικτύου». Η σύμβαση, ύψους 376.921,68 ευρώ (χωρίς αναθεώρηση και Φ.Π.Α.), κρίνεται ότι πληροί τις προϋποθέσεις του ν.4412/2016. Οι συμπληρωματικές εργασίες, που αφορούν ασφαλτοστρώσεις σε οδούς που επηρεάστηκαν από επεμβάσεις δικτύων (οπτικών ινών, φυσικού αερίου, ΔΕΥΑΚ) μετά την αρχική μελέτη, κρίθηκαν αναγκαίες για την ολοκλήρωση και ασφάλεια του έργου. Το συνολικό άθροισμα των συμπληρωματικών εργασιών (49,91%) δεν ξεπερνά το 50% του αρχικού τιμήματος. Η υπογραφή της σύμβασης δεν κωλύεται, υπό τον όρο δέσμευσης πίστωσης και ορθών τεχνικών και οικονομικών επισημάνσεων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/98/2025
Η Πράξη 98/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της επί έλαττον τροποποίησης της σύμβασης του έργου «Κάθετος Άξονας 56 - Ολοκλήρωση σύνδεσης αυτοκινητοδρόμου Π.Α.Θ.Ε. και Εγνατίας οδού με τον 6ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και το οδικό δίκτυο της περιοχής Καλοχωρίου». Η τροποποίηση μειώνει το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο κατά 11.766.208,70 ευρώ, λόγω αδυναμίας εκτέλεσης εργασιών στο Βόρειο Τμήμα του έργου. Η αδυναμία οφείλεται στη συνεχιζόμενη μη απόδοση των απαλλοτριωθεισών εκτάσεων από τους ιδιοκτήτες, κατάσταση που κρίθηκε ως απρόβλεπτη περίσταση. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 132 παρ. 1 περ. γ του ν. 4412/2016, καθώς η τροποποίηση δεν μεταβάλλει τη συνολική φύση της σύμβασης και οδηγεί σε μείωση της αξίας. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜ.Ε/170/2023
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με τα δεδομένα αυτά, σύμφωνα με τις διατάξεις που εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το υποβληθέν σχέδιο προγραμματικής σύμβασης για την υλοποίηση του έργου αυτού δεν υπάγεται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/206/2025
Η Πράξη 206/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Μυκόνου και της Αναπτυξιακής Προοπτικής Μον. ΑΕ (Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης). Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση του έργου «Αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από την θεομηνία της 31ης Μαρτίου 2025 και βελτίωση της ανθεκτικότητας του Δημοτικού Οδικού Δικτύου», προϋπολογισμού 6.000.000,00 ευρώ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι η σύμβαση εγκαθιδρύει έγκυρη συνεργασία φορέων και δεν εμπίπτει στις διατάξεις του ν.4412/2016, ενώ πληροί το ελάχιστο νόμιμο περιεχόμενο. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/212/2025
Η Πράξη 212/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΡΕΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ ΚΑΙ ΣΟΥΦΛΙΟΥ – ΦΑΣΗ Β». Η συμπληρωματική σύμβαση, ποσού 1.232.796,15 ευρώ (χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ), συντάχθηκε για να συμπεριλάβει αυξομειώσεις ποσοτήτων λόγω ακριβέστερων επιμετρήσεων. Οι πρόσθετες εργασίες κρίθηκαν απαραίτητες για την άρτια ολοκλήρωση του έργου, καθώς η αρχική μελέτη συντάχθηκε εν μέσω πλημμυρικών φαινομένων (Ιανουάριος 2021) όταν πολλές βλάβες (διάβρωση αναχωμάτων, άμμος) δεν ήταν πλήρως ορατές. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι οι εργασίες πληρούν τις προϋποθέσεις του ν.4412/2016, είναι τεχνικά αδιαχώριστες από την αρχική σύμβαση, και η αξία τους δεν ξεπερνά το 50% αυτής, συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή της.