ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/126/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 126/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατασκευή έργων υποδομής Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Περιφέρεια Πελοποννήσου», προϋπολογισμού €5.967.741,93 (πλέον ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι ο φάκελος δεν είναι πλήρης και ανέβαλε την οριστική του κρίση. Ζητάει από τον Φο.Δ.Σ.Α. Πελοποννήσου περαιτέρω αιτιολόγηση για τη μη υποδιαίρεση της σύμβασης σε τμήματα, δεδομένης της γεωγραφικής διασποράς των επτά (7) ΣΜΑ. Επιπλέον, ζητήθηκαν η θετική γνώμη της Διαχειριστικής Αρχής, το έγγραφο της Επιτροπής του άρθρου 73 παρ. 9, καθώς και νέο σχέδιο σύμβασης με διορθώσεις στους όρους, συμπεριλαμβανομένου του υπολογισμού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης και των κρατήσεων υπέρ Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. Τέλος, ζητήθηκαν στοιχεία παράτασης της ισχύος της προσφοράς και της εγγυητικής συμμετοχής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/165/2025
Η Πράξη 165/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης για το έργο «Ίδρυση Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) Αθήνας και Όμορων Δήμων στον Ελαιώνα». Το Κλιμάκιο, κατά τον έλεγχο, διαπίστωσε ότι ο υποβληθείς φάκελος ήταν ελλιπής, καθώς έλειπαν κρίσιμα έγγραφα όπως τα τεύχη δημοπράτησης της αρχικής σύμβασης, η Οριστική Μελέτη, η ΑΕΠΟ, τα στοιχεία χρηματοδότησης του έργου και της συμπληρωματικής σύμβασης, καθώς και βεβαίωση για το στάδιο εκτέλεσης της αρχικής σύμβασης. Επιπλέον, ζητήθηκαν διευκρινίσεις σχετικά με την αύξηση του ύψους της περίφραξης. Κατ' ακολουθία, το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής Πράξης μέχρι τη συμπλήρωση του φακέλου από την αναθέτουσα αρχή.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/225/2025
Η Πράξη 225/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατασκευή έργων υποδομής Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Περιφέρεια Πελοποννήσου», προϋπολογισμού 7.400.000,00 ευρώ (με Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο, συνεδριάζοντας στις 10 Ιουνίου 2025, εξέτασε την επιλογή του Περιφερειακού Φο.Δ.Σ.Α. να μη διαιρέσει τη σύμβαση σε τμήματα. Αφού έλαβε την συμπληρωματική αιτιολόγηση της Αναθέτουσας Αρχής (που επικαλέστηκε λειτουργική, οικονομική, γεωγραφική ενότητα των ομοειδών εργασιών, την ύπαρξη αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων και την ανάγκη ενιαίου ελέγχου), έκρινε ότι η επιλογή ήταν εντός των ορίων της διακριτικής ευχέρειας και επαρκώς αιτιολογημένη. Κατόπιν ελέγχου, δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης της αναδόχου εταιρείας «...», με αποτέλεσμα να μην κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/504/2023
Προμήθειας ειδών ηλεκτροφωτισμού και καμερών ασφαλείας.(...)Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν για έλεγχο νομιμότητας τα σχέδια συμβάσεων για την ανάθεση εκτέλεσης τμήματος της προμήθειας με τίτλο «Δημιουργία Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) Δήμου Γλυφάδας»
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/269/2025
Η Πράξη 269/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης για το έργο «Ίδρυση Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) Αθήνας και Όμορων Δήμων στον Ελαιώνα». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης ως προς την απολογιστική δαπάνη αποζημίωσης του αναδόχου για τη διαχείριση ΑΕΚΚ (Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων) και την αύξηση της τιμής των ασφαλτικών έργων (ΑΤ 7.4), λόγω μη νόμιμου υπολογισμού ή έλλειψης στοιχείων. Επίσης, έκρινε απαραδέκτως την εισαγωγή του σχεδίου ως προς την εξάμηνη παράταση της δοκιμαστικής λειτουργίας. Ωστόσο, δεν κωλύεται η υπογραφή για τις υπόλοιπες εργασίες, προμήθειες και υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των εκτελεσθέντων κατεπειγόντων έργων (νέα προσωρινή είσοδος, γεφύρωση αρχαιολογικού ευρήματος), καθώς πληρούν τις προϋποθέσεις του ν. 4412/2016.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/332/2025
Η Πράξη 332/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του «ΦΟ.Δ.Σ.Α. Ν. ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.» και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η από κοινού υλοποίηση του έργου «Υποδομές Μεταφόρτωσης και Επεξεργασίας Αποβλήτων» προϋπολογισμού 157.200.000 ευρώ, μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Η συνεργασία κρίνεται επιτρεπτή κατ’ εφαρμογή του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, καθώς ο ΦΟΔΣΑ, ως νεοϊδρυθείς φορέας, χρειάζεται την τεχνική και επιχειρησιακή επάρκεια της Περιφέρειας. Το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες, καθώς η σύμβαση έχει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο και δεν κωλύεται η υπογραφή της.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/144/2025
Η Πράξη 144/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την «Αναβάθμιση συστήματος φωτισμού με την προμήθεια και εγκατάσταση φωτιστικών σωμάτων τύπου LED» στο Περιφερειακό οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με προϋπολογισμό €10.312.567,00 (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο ανέβαλε την οριστική του κρίση, διατάσσοντας τη συμπλήρωση του φακέλου εντός δέκα ημερών. Ζητήθηκαν έγγραφες διευκρινίσεις από την Περιφέρεια, ώστε να προκύπτει ότι τα δεδομένα της μελέτης, δεδομένης της 10ετούς διάρκειας της σύμβασης, εξακολουθούν να είναι επίκαιρα και αποδοτικά υπό το φως του νέου κανονισμού μελετών φωτισμού υπαίθριων οδικών έργων (Β΄ 5966/29.10.2024), ο οποίος δημοσιεύτηκε πριν τη διακήρυξη. Επίσης, ζητήθηκε η υποβολή νέου σχεδίου σύμβασης με συγκεκριμένες διορθώσεις σε άρθρα της.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/268/2025
Η Πράξη 268/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου συμφωνίας για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης που αφορά στο έργο του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης. Το Κλιμάκιο, συνεδριάζοντας στις 4 Ιουλίου 2025, διαπίστωσε ότι ο υποβληθείς φάκελος δεν ήταν πλήρης και ελλείπουν κρίσιμα έγγραφα. Ζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, το σύνολο των τευχών δημοπράτησης και η υπογραφείσα αρχική σύμβαση, στοιχεία για τη μετοχική σύνθεση της εταιρείας, εγκριτικές αποφάσεις για την τροποποίηση, λεπτομερείς διευκρινίσεις για τους όρους της τροποποίησης, στοιχεία σχετικά με την προμήθεια και εγκατάσταση του Εξοπλισμού Αεροναυτιλίας και το Χρονοδιάγραμμα Αεροναυτιλίας. Ως εκ τούτου, το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής Πράξης και διάταξε τη συμπλήρωση του φακέλου με τα απαραίτητα στοιχεία.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/97/2025
Η απόφαση 97/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο της νομιμότητας του διαγωνισμού για το έργο «Αποκατάσταση Υφιστάμενου Χ.Υ.Τ.Α. Κεντρικής Εύβοιας», με προϋπολογισμό 7.007.205,52 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Αναθέτουσα αρχή είναι ο Φο.Δ.Σ.Α. Στερεάς Ελλάδας Α.Ε. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με την ανάδειξη της εταιρείας «W.A.T.T. A.E.» ως προσωρινού αναδόχου, με συμβατικό τίμημα 4.371.005,12 ευρώ, βάσει του κριτηρίου της χαμηλότερης τιμής. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση ωστόσο ότι πρέπει να συμπληρωθεί το νόμιμο ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, υπολογιζόμενο ορθώς επί της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του έργου (εκτιμώμενη αξία της σύμβασης).
ΕλΣυν/ΚλΖ/266/2016
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ:(....)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση είναι μη νόμιμη, διότι το αντικείμενό της δεν έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, αλλά αφορά στον καθορισμό του τρόπου χρηματοδότησης και εν γένει λειτουργίας του εισπρακτικού μηχανισμού μεταξύ των ωφελούμενων Δήμων για την υλοποίηση της εμπίπτουσας στις αρμοδιότητες του Φο.Δ.Σ.Α. Ν. ....... υπηρεσίας διαχείρισης στερεών αποβλήτων, κατά παράβαση των σχετικών με τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής των Φο.Δ.Σ.Α. νομοθετικών διατάξεων. Και τούτο, διότι το κόστος για την υλοποίηση των υπηρεσιών διαχείρισης στερεών αποβλήτων καλύπτεται από τους πόρους των εξυπηρετούμενων Δήμων με την καταβολή ετήσιας εισφοράς από αυτούς, το ύψος της οποίας καθορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. του Φο.Δ.Σ.Α., κατά την περιγραφείσα από τις οικείες διατάξεις διαδικασία, βαρύνει δε τον προϋπολογισμό αυτού και όχι τον προϋπολογισμό των εξυπηρετούμενων Δήμων. Επομένως, η δυνατότητα που παρέχει ο νόμος για σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Ο.Τ.Α. και Φο.Δ.Σ.Α. για την εκτέλεση των υπηρεσιών διαχείρισης στερεών αποβλήτων δεν έχει την έννοια ότι οι Δήμοι – μέλη του Φο.Δ.Σ.Α. δύνανται να χρηματοδοτούν με βάση προγραμματική σύμβαση απευθείας μέσω του προϋπολογισμού τους τέτοιες υπηρεσίες, πέραν της υποχρεωτικής ετήσιας εισφοράς που καταβάλλουν στον Φο.Δ.Σ.Α., διότι αυτό θα συνεπαγόταν την μετατροπή του θεσμού της προγραμματικής σύμβασης σε εργαλείο παράκαμψης και καταστρατήγησης των σχετικών με την τιμολογιακή πολιτική των Φο.Δ.Σ.Α. διατάξεων. Εξάλλου, η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε τροποποίηση των όρων της ήδη υπαχθείσας στον προσυμβατικό έλεγχο του παρόντος Κλιμακίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Ν. ....... και του Δήμου ....... για την υλοποίηση της πράξης «Κινητή Μονάδα Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης Νομού .......», δεδομένου ότι οι αντισυμβαλλόμενοι στις δύο περιπτώσεις δεν ταυτίζονται
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/25/2017
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/167/2025
Η Πράξη 167/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης προμήθειας εξοπλισμού και ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης σε περιοχές Natura 2000 από τον Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α., με συμβατική αξία 18.310.426,62 ευρώ πλέον ΦΠΑ, χρηματοδοτούμενη από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής πράξης, διατάσσοντας τη συμπλήρωση του φακέλου εντός 15 ημερών. Ζητήθηκε ειδική και πλήρης λεκτική αιτιολόγηση της αριθμητικής βαθμολόγησης της τεχνικής προσφοράς του μοναδικού αναδόχου (ένωση εταιρειών), διευκρινήσεις για τη μη υποδιαίρεση της προμήθειας σε τμήματα και αιτιολόγηση για τη θέσπιση εξαντλητικών κριτηρίων επαγγελματικής ικανότητας, ιδίως όσον αφορά την απαιτούμενη πολυετή εμπειρία του προσωπικού (15 έτη για τον Υπεύθυνο Έργου).