ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/139/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 139/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την εκτέλεση του έργου «Στατική και Λειτουργική Αποκατάσταση των Στεγάστρων του Κεντρικού Σταδίου και του Ποδηλατοδρομίου του Ο.Α.Κ.Α.». Το έργο, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 63.089.312,29 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με αναθέτουσα αρχή το Ο.Α.Κ.Α. και διενεργούσα αρχή/ φορέα ωρίμανσης τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας της Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε. Αναδείχθηκε ως ανάδοχος ένας οικονομικός φορέας με συμβατική δαπάνη 61.355.005,20 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Μετά τον έλεγχο των στοιχείων, το Κλιμάκιο απέφασε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/270/2025
Η απόφαση του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πράξη 270/2025) αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Οριστική Μελέτη, Μελέτη Εφαρμογής και Εκτέλεση Εργασιών Στοχευμένων Δομικών Αποκαταστάσεων... του Ο.Α.Κ.Α.». Το έργο, προϋπολογισμού 11.553.786,97 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Αναθεκτικότητας, με αναθέτουσα αρχή το Ο.Α.Κ.Α. και διενεργούσα αρχή την Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας της Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε. Κριτήριο ανάθεσης ήταν η χαμηλότερη τιμή με αξιολόγηση μελέτης. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η διαδικασία ανάδειξης του προσωρινού αναδόχου («...Α.Ε.» με έκπτωση 27%) δεν παρουσίασε νομικές πλημμέλειες. Ωστόσο, επισήμανε ότι το συμβατικό τίμημα πρέπει να σταθεροποιηθεί στα 8.370.520,02 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., χωρίς να συμπεριληφθεί η ρήτρα πρόσθετης καταβολής (πριμ), η οποία εγκρίνεται ως τροποποίηση σε μεταγενέστερο στάδιο. Κατόπιν αυτών, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/108/2025
Η Πράξη 108/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση της προμήθειας οκτώ (8) πυροσβεστικών ελικοπτέρων μεσαίου τύπου, με δικαίωμα προαίρεσης για δύο (2) επιπλέον. Η ανάθεση γίνεται από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με διενεργούσα αρχή την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.), και η συμβατική αξία ανέρχεται σε 311.199.992,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Η προμήθεια χρηματοδοτείται εν μέρει από το Ταμείο Ανάκαμψης και εν μέρει από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (Ε.Τ.Π.Α.). Στον διαγωνισμό συμμετείχε αποκλειστικά μία ένωση οικονομικών φορέων, η οποία αναδείχθηκε ανάδοχος με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής. Το Κλιμάκιο κατέληξε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/206/2025
Η απόφαση αποτελεί Πράξη του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΠΡΑΞΗ 206/2025), το οποίο συνήλθε στις 3 Ιουνίου 2025. Ελέγχθηκε η νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση του Τμήματος 17 της προμήθειας «Αγορά μηχανών πυρόσβεσης και άλλων οχημάτων απόκρισης για το Πυροσβεστικό Σώμα» και «Αγορά οχημάτων για την ΓΓΠΠ, Περιφερειακά - Τοπικά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας και Εθελοντικούς Οργανισμούς». Το έργο ανατέθηκε από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με διενεργούσα αρχή το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ./Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., με προϋπολογισμό 564.500,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. για το Τμήμα 17. Μετά από προσφυγές και ακυρώσεις, οριστικός ανάδοχος ανακηρύχθηκε ο οικονομικός φορέας «.. Ο.Ε.» με συμβατική αξία 445.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/51/2025
Η Πράξη 51/2025 αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια του Τμήματος 14 «Οχήματα Κλειστού Τύπου VAN Μεταφοράς Υλικών» από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με διενεργούσα αρχή το ΤΑΙΠΕΔ/Ε.Ε.ΣΥ.Π. Το Τμήμα 14, συνολικής συμβατικής αξίας 611.072 ευρώ προ ΦΠΑ, αφορά την προμήθεια 14 οχημάτων. Το ΣΤ' Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν εμφιλοχώρησαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, επισήμανε την ανάγκη να συμπληρωθεί ο αριθμός της διακήρυξης στο προοίμιο και να απαλειφθεί αναφορά σε χρηματοδότηση άλλων Τμημάτων από το άρθρο 2.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/243/2025
Η Πράξη 243/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αναβάθμιση Οδικού Συνοριακού Σταθμού Κήπων Έβρου», συνολικής συμβατικής δαπάνης 9.758.966,27 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α.. Ο διαγωνισμός, που διενεργήθηκε από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας της Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., ανατέθηκε στον μοναδικό προσφέροντα, «ΤΕΚ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ Α.Ε.». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώνονται νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, τέθηκαν επισημάνσεις, όπως ο αποκλεισμός της ρήτρας πρόσθετης καταβολής (πριμ) από το συμβατικό τίμημα και η υποχρέωση τήρησης του ν.4412/2016 για τυχόν τροποποιήσεις του έργου.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/200/2025
Η Πράξη 200/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης της προμήθειας είκοσι πέντε (25) Αμφιβίων Μονοκινητήριων Αεροσκαφών Πυρόσβεσης, προϋπολογισμού 154.858.600 ευρώ, από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (με διενεργούσα Αρχή την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.). Η διαδικασία κατέληξε στην ανάδειξη του οικονομικού φορέα .. SL ως οριστικού αναδόχου. Το Κλιμάκιο αναβάλλει την οριστική του κρίση και διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου, καθώς διαπίστωσε σοβαρές ελλείψεις. Συγκεκριμένα, ζητά αναλυτική, λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολόγησης της τεχνικής προσφοράς του αναδόχου και αναλυτικές διευκρινίσεις επί της αξιολόγησης (από την επιτροπή διαγωνισμού) της πρόσφατης απόφασης ποινικού Δικαστηρίου της Ισπανίας, η οποία αφορά καταδίκη του αναδόχου για συνεργασία με σκοπό τον καθορισμό των τιμών δημόσιων συμβάσεων, καθώς και τη μετάφραση όλων των νέων εγγράφων.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/40/2025
Η Πράξη 40/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για την «Προμήθεια εξοπλισμού πληροφορικής για τις ανάγκες του Πανεπιστημίου Πειραιώς». Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας ανέρχεται σε 1.072.580,65 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.). Με βάση τον νόμο 4700/2020, εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη (άνευ Φ.Π.Α.) κυμαίνεται μεταξύ 300.000,00 και 1.700.000,00 ευρώ, ο υποχρεωτικός έλεγχος νομιμότητας διενεργείται από τον αρμόδιο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και όχι από το Κλιμάκιο. Συνεπώς, το Κλιμάκιο αποφάσισε να παραπέμψει τον φάκελο στην 2η Υπηρεσία Επιτρόπου του Τομέα Παιδείας, ως την αρμόδια αρχή για την άσκηση του προσυμβατικού ελέγχου.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/55/2025
Η απόφαση (Πράξη 55/2025) του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των έξι σχεδίων συμβάσεων για τα τμήματα 1, 2, 3, 5, 6 και 14 της προμήθειας «προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού και μηχανημάτων έργου για την πρόληψη, άμεση επέμβαση και αντιμετώπιση των επιπτώσεων από φυσικές καταστροφές» του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Τον διαγωνισμό διενήργησε το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. Α.Ε. (και ήδη η Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.). Η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη του διαγωνισμού ανέρχεται στα 19.285.367,74 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων, με την επισήμανση της συμπλήρωσης του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης (4% της προϋπολογισθείσας δαπάνης χωρίς Φ.Π.Α.) στο προοίμιο κάθε σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/48/2025
Η Πράξη 48/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της προμήθειας ελαιολιπαντικών και προσθέτων για την κάλυψη των αναγκών του Δήμου Παύλου Μελά, για τα έτη 2025 και 2026. Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας, η οποία αποτελεί το Τμήμα 3 ευρύτερου διαγωνισμού, ήταν 163.462,50 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Η διαδικασία διενεργήθηκε σύμφωνα με τον ν. 4412/2016. Η προμήθεια κατακυρώθηκε οριστικά στον μειοδότη με συνολική οικονομική προσφορά 78.964,25 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Κατά τη διαγωνιστική διαδικασία ασκήθηκε προδικαστική προσφυγή ενώπιον της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., η οποία απορρίφθηκε. Το Κλιμάκιο, ολοκληρώνοντας τον έλεγχο, διαπίστωσε ότι δεν υπάρχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, οπότε δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/307/2025
Η Πράξη 307/2025 του Ε΄ Κλιμακίου (Γ΄ Διακοπών) του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Στατική ενίσχυση και νέα διαρρύθμιση του κτηρίου του Πανεπιστημίου Κρήτης» στο Ρέθυμνο. Το έργο, προϋπολογισμού €2.671.348,48 πλέον ΦΠΑ, ανατέθηκε μέσω ανοικτής διαδικασίας με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, με αξιολόγηση μελέτης (άρθρο 50 του ν.4412/2016). Φορέας υλοποίησης ήταν ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. (Ο.Α.Κ. Α.Ε.). Παρότι υποβλήθηκε προδικαστική προσφυγή, αυτή τέθηκε στο αρχείο λόγω παραίτησης. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης του αναδόχου (του οικονομικού φορέα «… ΑΕ») και, κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο να συνυπογραφεί και από τον Κύριο του έργου, το Πανεπιστήμιο Κρήτης.