ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/184/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 184/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΘΗΝΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ Χ.Θ. 426+408 ΕΩΣ Χ.Θ. 433+544» της ΟΣΕ ΑΕ. Το έργο, προϋπολογισμού €9.851.000,00 (χωρίς ΦΠΑ), ανατέθηκε με ανοικτή διαδικασία και κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή. Το συμβατικό τίμημα ανήλθε σε €7.501.427,71 (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο, εξετάζοντας τα στοιχεία, διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν νομικές πλημμέλειες κατά την διαγωνιστική διαδικασία, η οποία είχε ολοκληρωθεί χωρίς προδικαστικές προσφυγές. Κατά συνέπεια, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της ΟΣΕ ΑΕ και του επιλεχθέντος οικονομικού φορέα.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/190/2025
Η Πράξη 190/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο της ΟΣΕ ΑΕ με τίτλο «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΘΗΝΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ Χ.Θ. 418+885 ΕΩΣ Χ.Θ. 426+408». Το έργο, προϋπολογισμού 10.491.000,00 ευρώ, ανατέθηκε με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή. Παρά το γεγονός ότι η προσφορά του προσωρινού αναδόχου («… Α.Τ.Ε.») κρίθηκε αρχικά ασυνήθιστα χαμηλή, οι εξηγήσεις που υποβλήθηκαν έγιναν αποδεκτές. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με συμβατικό τίμημα 7.536.794,80 ευρώ άνευ ΦΠΑ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/155/2025
Η Πράξη 155/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της ΟΣΕ ΑΕ «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΕ ΕΝΤΟΠΙΣΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΞΥ Σ.Σ. ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟΥ - Σ.Σ. ΕΙΔΟΜΕΝΗΣ». Το έργο, προϋπολογισμού 7.250.000,00 ευρώ (εκτός ΦΠΑ), με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, κατακυρώθηκε στον οικονομικό φορέα «... ΑΕ» με συμβατικό τίμημα 5.359.346,54 ευρώ. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι, παρόλο που η προσφορά του πρώτου μειοδότη είχε αρχικά χαρακτηριστεί ως ασυνήθιστα χαμηλή, οι εξηγήσεις του κρίθηκαν επαρκείς. Κατόπιν ελέγχου, δεν εντοπίστηκαν νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/180/2025
Η Πράξη 180/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΜΕΤΑΞΥ Σ.Σ. ΚΑΣΤΑΝΟΥΣΑΣ – Σ.Σ. ΡΟΔΟΠΟΛΗΣ», που ανατίθεται από τον Ο.Σ.Ε. Α.Ε. Η σύμβαση, με συμβατική δαπάνη 8.692.750,03 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, κατακυρώθηκε στην εταιρεία «ΤΕΣ … Α.Ε.». Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, με την επισήμανση ωστόσο ότι πρέπει να συμπληρωθεί ορθώς το νόμιμο ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, υπολογιζόμενο επί της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης (άρθρο 302 παρ. 4 του ν. 4412/2016).
ΑΕΠΠ/1113/2020
Η παρόντα πρόδικαστική προσφυγή αφορά μια διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση έργου με τίτλο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ, ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ETCS L1 ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ....» με προϋπολογιζόμενη αξία 43.684.474,77 € χωρίς ΦΠΑ. Οι προσφεύγουσες, μια ένωση εταιριών και μια ανώνυμη εταιρία, προσβάλλουν αποφάσεις του αναθέτοντος φορέα που απέρριψαν τις προσφορές τους και αποφάσεις για κατάπτωση εγγυητικών επιστολών, επικαλούμενες λάθη στην εφαρμογή του νόμου, παραβιάσεις του δικαιώματος προηγούμενης ακρόασης και ανακριβής ερμηνεία του Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Προμήθειας (ΕΕΕΣ) σχετικά με λόγους αποκλεισμού.
ΑΕΠΠ/1114/2020
Οι προσφεύγουσες, μία ένωση εταιρειών και μία εταιρία, επιδιώκουν την ακύρωση των αποφάσεων του αναθέτοντα φορέα με τις οποίες απορρίπτονται οι προσφορές τους και ματαιώνεται ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ, ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ETCS L1 ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ...», συνολικής προϋπολογισθείσας αξίας 43.684.474,77 €, χωρίς ΦΠΑ. Οι προσφεύγουσες υποστηρίζουν ότι ο αποκλεισμός τους από τον διαγωνισμό βασίστηκε σε εσφαλμένη εφαρμογή της νομοθεσίας και παραβίαση αρχών διαφάνειας και ίσης μεταχείρησης, ενώ ζητούν και την αναστολή της κατάπτωσης των εγγυητικών επιστολών τους.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/191/2025
Η Πράξη 191/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας της ανάδειξης αναδόχου (εταιρεία "..Α.Ε.") και του σχεδίου σύμβασης για το έργο "ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΜΕΑ ΚΑΡΒΑΛΗ - ΤΟΞΟΤΕΣ" της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., με συμβατικό τίμημα 140.597.820,77 ευρώ. Το Κλιμάκιο αναβάλλει την οριστική του κρίση, καθώς εκκρεμούν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας αιτήσεις ακύρωσης κατά των αποφάσεων κήρυξης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. Ζητείται η προσκόμιση της ειδικής μελέτης εκτίμησης και αντιμετώπισης κινδύνων ασφαλείας, την εκπόνηση της οποίας διέταξε η 38/2025 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ, λόγω της γειτνίασης του έργου με μονάδα εμπίπτουσα στην οδηγία SEVESO.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/310/2025
Η Πράξη 310/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έργο της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΝΕΑ ΚΑΡΒΑΛΗ - ΤΟΞΟΤΕΣ». Το Κλιμάκιο αποφάσισε την εκ νέου αναβολή της έκδοσης οριστικής Πράξης, καθώς ο φάκελος κρίθηκε ελλιπής. Παρόλο που υποβλήθηκε η ειδική μελέτη που είχε ζητηθεί με την προηγούμενη αναβλητική Πράξη 191/2025, δεν προσκομίστηκε η απόφαση επί της από 29.7.2025 αίτησης ανάκλησης της 38/2025 απόφασης της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Διατάσσεται η συμπλήρωση του φακέλου με την εν λόγω απόφαση, τυχόν νεότερες αποφάσεις του ΣτΕ επί των εκκρεμών αιτήσεων ακύρωσης, καθώς και στοιχεία για την παράταση του χρόνου ισχύος της προσφοράς και της εγγυητικής επιστολής συμμετοχής του αναδόχου.
ΕλΣυνΚλ.Ε/350/2018
Ανάδειξη αναδόχου σε δημόσιο έργο:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση δεν συντρέχουν σωρευτικώς οι προϋποθέσεις της διάταξης του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016 για την προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης.Τούτο διότι η αναθέτουσα αρχή δεν δύναται, επικαλούμενη ως απρόβλεπτο γεγονός την ακραία κακοκαιρία και την καταστροφική πλημμύρα της 15/11/2017, να καταφεύγει στην εξαιρετική και παρεκκλίνουσα από τις αρχές της διαφάνειας διαδικασία του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ΄ για να υλοποιεί έργα που ήδη είχαν δρομολογηθεί προτού καν συμβεί το γεγονός αυτό. Όσον αφορά το Τμήμα Α του έργου, σημειώνεται ότι οι μελέτες του έργου (18070/01-02-2017 Απόφαση του Τμήματος Οδοποιίας και Μηχανημάτων Έργων της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων με την οποία εγκρίθηκε η οριστική μελέτη οδοποιίας καθώς και η αντίστοιχη μελέτη αποστράγγισης Χ.Θ. 0+000 – 9+854,05 και η 180870/01-02-2017 Απόφαση ΔΤΕΠΑ με την οποία εγκρίνεται η επικαιροποίηση της μελέτης του έργου «Βελτίωση χάραξης και διαπλάτυνση της Π.Ε.Ο. ... στο τμήμα ... Από Χ.Θ. 0+000 έως Χ.Θ. 17+727,09) είχαν εκπονηθεί σε προηγούμενο χρόνο. Επομένως, η χάραξη και διαπλάτυνση της Π.Ε.Ο. ... στο τμήμα ... είναι ένα έργο που σχεδιαζόταν σε προηγούμενο χρόνο του ως άνω απρόβλεπτου γεγονότος και δεν αποτελεί έργο απότοκο της ακραίας κακοκαιρίας της 15/11/2017, όπως ενδεχομένως θα χαρακτηρίζονταν τα αντιπλημμυρικά έργα στην πληγείσα από πλημμύρες περιοχή, όπως τα έργα διευθέτησης υδατορευμάτων, ευθυγράμμισης της ροής στα υδατορεύματα, κατασκευής αντιπλημμυρικών κατασκευών στα πεδινά κάθε λεκάνης απορροής κ.τ.λ.Επομένως, στην υπό κρίση περίπτωση, η βελτίωση της χάραξης και η διαπλάτυνση της Π.Ε.Ο. ... δεν αποκαθιστά τις καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία της 15.11.2017, αλλά αποτελεί ένα έργο οδοποιίας, το οποίο είχε προγραμματιστεί να δημοπρατηθεί, πριν από αυτήν.(...)Ανεξαρτήτως των ανωτέρω, δεν αποδεικνύεται η επικαλούμενη από τον αναθέτουσα αρχή αδυναμία τήρησης των διαδικασιών του ανοικτού διαγωνισμού για την ανάθεση του ελεγχόμενου έργου.(...)Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης του έργου «Βελτίωση χάραξης και διαπλάτυνση της Π.Ε.Ο. ... στο τμήμα ... (Από Χ.Θ. 0+000 έως Χ.Θ. 5+085,61) & Αποκατάσταση των φθορών της υφιστάμενης Π.Ε.Ο. στο τμήμα από ... έως .... (Από Χ.Θ. 5+500 έως Χ.Θ. 9+000)».
Ανακλήθηκε με την ΕλΣυνΤμ.6/1326/2018
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/66/2025
Η Πράξη 66/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης» μετά τις θεομηνίες "Daniel" και "Elias". Το έργο, προϋπολογισμού 140.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) ανατέθηκε μέσω διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, λόγω κατεπείγουσας ανάγκης. Το Κλιμάκιο, διαπιστώνοντας ελλείψεις στον φάκελο, αναβάλλει την έκδοση οριστικής πράξης. Ζητάει την προσκόμιση 12 συγκεκριμένων στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων Τεχνικών Δελτίων, εγγράφων του ΟΣΕ, της σύμφωνης γνώμης της Ε.Υ.Σ.Τ.Α., καθώς και διευκρινίσεων σχετικά με τον προϋπολογισμό και την τεκμηρίωση των βλαβών.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/51/2025
Η Πράξη 51/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ-ΧΗΜΕΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΚΛΙΝΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΟΥ 300 ΑΝΔΡΩΝ ΣΤΟ Γ.Ν. ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ ΘΩΡΑΚΟΣ ΑΘΗΝΩΝ “ΣΩΤΗΡΙΑ”», προϋπολογισμού €22.893.604,76. Το έργο εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η διαδικασία ανάθεσης, η οποία διενεργήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ (νυν ΕΕΣΥΠ ΑΕ), αντιμετώπισε προσφυγές. Μετά από σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (1526/2024) για παροχή διευκρινίσεων, προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε ο οικονομικός φορέας «.. AE» με συμβατική δαπάνη €22.121.728,39. Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου τροποποιήθηκε σε 16 μήνες για να επιτευχθούν τα χρονικά ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης. Το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο της ολοκλήρωσης της τροποποίησης της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων του Γ.Ν. «Σωτηρία» για τη συμπερίληψη της νέας επέκτασης.