ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/187/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 187/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΟΥ ΕΛΛΗ ΣΤΗ Δ.Κ. ΡΟΔΟΥ ΛΟΓΩ ΘΕΟΜΗΝΙΑΣ» της ΔΕΥΑΡ, προϋπολογισμού €2.867.000,00. Η αναθέτουσα αρχή προσέφυγε στη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 269 περ. δ΄ του ν. 4412/2016), επικαλούμενη κατεπείγουσα ανάγκη λόγω των εκτεταμένων ζημιών που προκλήθηκαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα της 30.11.2024. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι συντρέχουν σωρευτικά οι προϋποθέσεις για την εξαιρετική αυτή διαδικασία, καθώς η ανάγκη για άμεση αποκατάσταση κρίνεται επείγουσα για τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας του αποχετευτικού δικτύου της Ρόδου. Ανάδοχος αναδείχθηκε η «ΣΤΗΡΙΞΙΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΕ» με μέση έκπτωση 4,32%. Κατόπιν ελέγχου, το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/197/2025
Η Πράξη 197/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το μικτό έργο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ – ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΕΕΛ ΡΟΔΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΒΟΔΙ ΜΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ» της ΔΕΥΑΡ, με συμβατικό τίμημα 11.574.246,04 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με προαίρεση 13.878.246,04 ευρώ). Η απόφαση διαπίστωσε ότι η διαδικασία ανάδειξης του οικονομικού φορέα «.. Α.Ε.» ως προσωρινού αναδόχου, ο οποίος έλαβε την υψηλότερη συνολική βαθμολογία (88,732 έναντι 74,666 του δεύτερου), ήταν νόμιμη. Ειδικότερα, η Επιτροπή Διαγωνισμού νομίμως απέρριψε την τεχνική προσφορά άλλης ένωσης για μη συμμόρφωση με τους όρους της διακήρυξης. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο να καταρτιστεί συμπληρωματική δανειακή σύμβαση μεταξύ της ΔΕΥΑΡ και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/294/2025
Η Πράξη 294/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναβάλλει τη διατύπωση οριστικής κρίσης για τη νομιμότητα της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου του Δήμου Δελφών με τίτλο «ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΟΛΥΧΩΡΟΥ ΠΡΩΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΟΥ ΚΑΨΑΛΗ (Δ.Κ. ΙΤΕΑΣ)», συνολικής δαπάνης 317.342,89 ευρώ. Η αναβολή αποφασίστηκε λόγω ελλιπούς φακέλου. Το Κλιμάκιο διατάσσει τη συμπλήρωση του, ζητώντας την υποβολή των τευχών δημοπράτησης, της τροποποιητικής νέας στατικής μελέτης, του 1ου Πρωτοκόλλου Κανονισμού Τιμών Μονάδας Νέων Εργασιών, τεκμηρίωση για τη δαπάνη αποβλήτων ΑΕΚΚ, καθώς και γραπτές διευκρινίσεις για τους λόγους που δεν εντοπίστηκαν τα ευρήματα που οδήγησαν στην ανάγκη τροποποίησης της αρχικής στατικής μελέτης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/207/2025
Η Πράξη 207/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαδικασίας για την «Έγκριση τροποποίησης πράξης: «Προμήθεια και εγκατάσταση ευφυών συστημάτων διαχείρισης ενέργειας στα δίκτυα πόσιμου νερού της ΔΕΥΑ Ρόδου»». Η προτεινόμενη 1η τροποποίηση αφορά συμπληρωματικές εργασίες ποσού 2.753.520,00 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο, ωστόσο, διαπίστωσε ελλείψεις στον υποβληθέντα φάκελο, καθώς δεν προσκομίστηκαν κρίσιμα στοιχεία όπως η εγκριτική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑΡ για την τροποποίηση, το σχέδιο τροποποιητικής σύμβασης, οι αποφάσεις περί χρονικών παρατάσεων του Έργου (99/2024 και 764/2024), καθώς και η απόφαση επί του αιτήματος χρηματοδότησης και η οικεία απόφαση ανάληψης υποχρέωσης. Λόγω των ελλείψεων, το Κλιμάκιο αναβάλλει την έκδοση οριστικής πράξης και διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου, ώστε να σχηματιστεί ασφαλής κρίση.
ΑΕΠΠ/1223/2021
Η προσφεύγουσα εταιρεία επιδιώκει με την προδικαστική προσφυγή την ακύρωση της Πρόσκλησης της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας 2.6.2021, η οποία εγκρίνει τη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για την ανάθεση του έργου "Άρση Επικινδυνοτήτων στο οδικό δίκτυο" με προϋπολογισμό 2.378.709,68€ (προ ΦΠΑ). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κατασκευή και αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από ακραία καιρικά φαινόμενα (πλημμύρες, κατολισθήσεις) τα έτη 2017, 2018 και 2019. Η προσφυγή θεωρεί την διαδικασία παράνομη, καταχρηστική και παραβιαστική των αρχών του ελεύθερου ανταγωνισμού, καθώς δεν υπάρχει επείγουσα ανάγκη λόγω της χρονικής καθυστέρησης (2-4 έτη από τα γεγονότα) και η πρόσκληση περιορίζεται σε συγκεκριμένους οικονομικούς φορείς χωρίς να συμπεριλαμβάνει τη προσφεύγουσα.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/154/2025
Η Πράξη 154/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο της ΕΥΑΘ Α.Ε., «Αντικατάσταση των δύο ωθητικών αγωγών του Αντλιοστασίου Αποχέτευσης ΑΑ12 και έργα βελτίωσης της λειτουργίας του αποχετευτικού δικτύου της περιοχής Ανάληψης». Το έργο, προϋπολογισμού 3.350.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ανατέθηκε μέσω ανοικτής διαδικασίας με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή. Κατατέθηκε μόνο μία προσφορά. Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη την έγκριση των πρακτικών του διαγωνισμού και τη βεβαίωση ότι δεν εκκρεμούν ένδικα μέσα, διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την ένωση εταιρειών που αναδείχθηκε ανάδοχος.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/501/2024
Η Πράξη 501/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση υπηρεσιών υποστήριξης στη ΔΕΥΑΡ Ρόδου, προϋπολογισμού 2.897.499,90 ευρώ. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε σοβαρές νομικές πλημμέλειες στη διακήρυξη. Συγκεκριμένα, η απαίτηση για μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών ίσο με το διπλάσιο της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης κρίθηκε αδικαιολόγητη και δυσανάλογη. Επιπλέον, ο όρος που απαιτούσε απόδειξη τεχνικής ικανότητας μέσω συμβάσεων που έχουν ολοκληρωθεί αποκλειστικά σε φορείς του δημόσιου ή ευρύτερου δημόσιου τομέα (ειδικά για δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού) κρίθηκε ως ανεπίτρεπτη διάκριση. Οι απαιτήσεις αυτές θεωρήθηκε ότι περιορίζουν τον ανταγωνισμό, γεγονός που καταδεικνύεται και από την υποβολή προσφοράς από έναν μόνο οικονομικό φορέα. Ως εκ τούτου, κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/53/2025
Η Πράξη 53/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποχέτευση ομβρίων Δ.Κ. Αμαρύνθου», προϋπολογισμού 1.926.702,00 ευρώ. Η διαδικασία έγινε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής (70% τεχνική, 30% οικονομική). Το Κλιμάκιο εξέτασε τη νομιμότητα της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Δήμου Ερέτριας και ΔΕΥΑ Ερέτριας, κρίνοντάς την επιτρεπτή. Κατά τη διαδικασία, η εταιρεία «ΜΥΒΑ ΑΕ» αναδείχθηκε προσωρινώς ανάδοχος, αφού η προσφορά της έλαβε τη συνολική βαθμολογία U=70.3, ενώ άλλες δύο προσφορές απορρίφθηκαν λόγω τεχνικών ελλείψεων. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Ερέτριας και της «ΜΥΒΑ ΑΕ».
ΕΣ/ΚΛ.Ε/122/2025
ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΡΓΟ "Διευθέτηση τμήματος ρέματος" (...) Με δεδομένα τα προεκτεθέντα και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω δεκτά στη σκέψη 4 της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου … και του οικονομικού φορέα «… ΙΚΕ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ», δεδομένου ότι ο τελευταίος δεν ανταποκρίθηκε στα από 27.2.2025 και 10.3.2025 αιτήματα της αναθέτουσας αρχής περί παράτασης του χρόνου ισχύος της προσφοράς του, η οποία έληξε στις 30.9.2024, και της εγγυητικής επιστολής συμμετοχής του, η οποία έληξε στις 31.10.2024
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/37/2025
Η Πράξη 37/2025 του Ε΄ Κλιμακίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΔΙΑΠΛΑΤΥΝΣΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΡΟΔΟΥ ΛΙΝΔΟΥ», συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 7.237.650,96 ευρώ. Το έργο, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, περιλαμβάνει τη βελτίωση του οδοστρώματος, την κατασκευή δύο κυκλικών κόμβων και νέο τεχνικό γεφύρωσης του Ρέματος «ΒΛΥΧΟΣ». Η διαδικασία ανάδειξης αναδόχου υπήρξε μακρά: ο πρώτος μειοδότης απορρίφθηκε για ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά, ενώ ο δεύτερος αποκλείστηκε λόγω παράλειψης δήλωσης ανεκτέλεστων έργων, γεγονός που οδήγησε σε δικαστικές διαμάχες. Τελικά, αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος ο τρίτος κατά σειρά μειοδοσίας φορέας, «P & C DEVELOPMENT S.A.». Το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και δεν κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον εν λόγω φορέα.
ΕΣ/ΚΠΕ/Τμ.1/1/2018
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΛΟΓΩ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣΜε τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι η 302/2016/457/16.12.2016 απόφαση του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. περί καταβολής προσωρινής σύνταξης στη φερόμενη ως δικαιούχο υπάλληλο, σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 3996/2011, δεν αποτελεί νόμιμο δικαιολογητικό για την καταβολή σ’ αυτήν αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, καθόσον, από την απόφαση αυτή, δεν προκύπτει με σαφήνεια ότι η εν λόγω υπάλληλος πληροί τις προϋποθέσεις για τη λήψη σύνταξης και, κατ’ επέκταση, για τη λήψη της εντελλόμενης αποζημίωσης.