ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/278/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 278/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 1ης τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Σπάρτης και της Δ.Ε.Π.ΑΝ. για την υλοποίηση των υποέργων 1, 3 και 4 της Πράξης «Αστική Αναζωογόνηση της πόλης της Σπάρτης». Η τροποποίηση αλλάζει τον τίτλο και το φυσικό αντικείμενο του Υποέργου 1, αντικαθιστώντας τις «Λοιπές Παρεμβάσεις εντός Ιστορικού Τραπεζίου» με την ανάπλαση της Οδού Λυκούργου. Η Λεωφόρος Λυκούργου επιλέχθηκε ως ο συμπληρωματικός άξονας της οδού Παλαιολόγου εντός του ιστορικού τραπεζίου. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης, υπό την επισήμανση να συμπληρωθεί η 218/30.4.2025 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών στα «έχοντας υπόψη» του σχεδίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/228/2025
Η Πράξη 228/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Ανάπλαση Οδού 25ης Μαρτίου» του Δήμου Έδεσσας, προϋπολογισμού 2.628.800,00 ευρώ με ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου Έδεσσας (Κύριος του Έργου) και του Δ.Ε.Π.ΑΝ. (Φορέας Υλοποίησης), αν και δεν υποβλήθηκε για προσυμβατικό έλεγχο, είναι επιτρεπτή. Επίσης, διαπίστωσε πλημμέλεια στη διαδικασία (μη δημοσίευση τροποποίησης της διακήρυξης στον τοπικό τύπο), αλλά έκρινε ότι αυτή δεν ήταν ουσιώδης, καθώς υπήρξε επαρκής ανταγωνισμός (7 συμμετέχοντες) και τήρηση άλλων διατυπώσεων δημοσιότητας. Κατόπιν αυτών, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο, «...Α.Ε.», έναντι συμβατικού τιμήματος 1.723.420,89 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/7/2025
Η Πράξη 07/2024 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 2494/11.7.2024 μεταξύ της «Κοινωνίας της Πληροφορίας Μ.Α.Ε.» και του αναδόχου, η οποία αφορά την προμήθεια και συντήρηση αδειών λογισμικού Microsoft. Η τροποποίηση κρίθηκε απαραίτητη διότι η αδειοδότηση ορισμένων νέων προϊόντων λογισμικού για το 2024 πραγματοποιήθηκε για έξι (6) αντί για δώδεκα (12) μήνες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του συμβατικού τιμήματος κατά 3.351.943,35 ευρώ πλέον ΦΠΑ, ποσό που αντιστοιχεί στο 7,2% του συνολικού ποσού της αρχικής σύμβασης. Το Κλιμάκιο έκρινε την τροποποίηση ως μη ουσιώδη κατά την έννοια του άρθρου 132 παρ. 4 του ν. 4412/2016, καθώς μειώνει το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο και δεν αλλάζει την οικονομική ισορροπία υπέρ του αναδόχου. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης.
ΕΣ/ΕΚΛΙΜΑΚΙΟ/598/2022
Λειτουργική και Περιβαλλοντική Αναβάθμιση οδού.(...) Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η επίμαχη τροποποίηση δεν συνεπάγεται ουσιώδη τροποποίηση, κατά την έννοια του άρθρου 132 παρ. 4 του ν. 4412/2016, της αρχικής 39777/29.9.2021 σύμβασης, αφού δεν μεταβάλλεται το κύριο αντικείμενο της συμφωνίας, ούτε εισάγει όρους οι οποίοι, αν είχαν αποτελέσει μέρος της αρχικής διαδικασίας σύναψης σύμβασης, θα είχαν επιτρέψει τη συμμετοχή διαφορετικών υποψηφίων ή στην αποδοχή άλλης προσφοράς ή θα προσέλκυαν και άλλους συμμετέχοντες στη διαδικασία σύναψης σύμβασης, ούτε αλλάζει την οικονομική ισορροπία της σύμβασης υπέρ του αναδόχου. Επομένως, πρόκειται για μη ουσιώδη τροποποίηση – διόρθωση της σύμβασης.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το υποβληθέν σχέδιο τροποποίησης – διόρθωσης σύμβασης απαραδέκτως εισάγεται για έλεγχο ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/236/2025
Η Πράξη 236/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 7811/24.2.2023 μεταξύ του Δήμου Νίκαιας – Αγ. Ιωάννη Ρέντη και ενός οικονομικού φορέα, για την προμήθεια ειδών παντοπωλείου. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η προτεινόμενη τροποποίηση αφορούσε μόνο αλλαγές στις ποσότητες των ειδών και εσωτερική ανακατανομή μεταξύ των δομών του Δήμου, χωρίς να αλλάζει η τιμή μονάδας ή η συνολική φύση της σύμβασης. Η οικονομική μεταβολή ήταν μειωτική (κατά 17.655,41 ευρώ), υπολειπόμενη τόσο του 10% της αρχικής αξίας της σύμβασης (506.870,97 ευρώ) όσο και των κατώτατων ορίων. Ως εκ τούτου, η τροποποίηση κρίθηκε ήσσονος σημασίας βάσει του άρθρου 132 παρ. 2 του ν. 4412/2016 και απαραδέκτως υποβλήθηκε για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/154/2024
Η Πράξη 154/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο του σχεδίου τροποποίησης προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Σπάρτης και ανώνυμης εταιρείας για την υλοποίηση της Πράξης «ΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ». Η αρχική σύμβαση (5.4.2023) είχε εγκριθεί με την 918/2022 Πράξη. Η τροποποίηση κρίθηκε αναγκαία λόγω νέων δεδομένων από παρακείμενο έργο. Με την τροποποίηση, το αντικείμενο της σύμβασης περιορίζεται αποκλειστικά στο Υποέργο 5 (Μελέτες Ωρίμανσης) με προϋπολογισμό 250.000,00 € και χρονική διάρκεια έως 04/04/2026. Το Κλιμάκιο απέρριψε τον έλεγχο, κρίνοντας ότι η τροποποιητική σύμβαση, εφόσον απλώς περιορίζει το αντικείμενο στην ανάθεση μελετών χωρίς να μεταβάλλει τα αρχικά δεδομένα, εισάγεται απαραδέκτως για έλεγχο νομιμότητας.
ΝΣΚ/195/2011
Χορήγηση ή μη άδειας ανεγέρσεως οικοδομής σε οικόπεδο, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κατεδάφιση παλαιού κτίσματος εντός οικοπέδου, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου, χωρίς την προηγούμενη άδεια του ΥΠ.ΠΟ.Τ., δεν συνεπάγεται την απαγόρευση ανεγέρσεως, στη συνέχεια, νέου κτίσματος. Κατά συνέπεια, μπορεί να χορηγηθεί στους φερόμενους ως ιδιοκτήτες του ακινήτου αυτού, άδεια για την ανέγερση νέου κτίσματος, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 10 παρ.3 και 14 παρ.2 περ.α του Ν 3028/2002. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/14/2025
Η Πράξη 14/2025 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 18478/24.6.2022, σχετικά με την παροχή υπηρεσιών συμβούλου για την τεχνική υποστήριξη του προγράμματος «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ 2021». Η κρινόμενη τροποποίηση αφορά την παράταση της διάρκειας της σύμβασης, από 24.6.2025 έως 31.12.2025, λόγω ανάγκης ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των ωφελούμενων του Προγράμματος εντός της νέας προθεσμίας. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η τροποποίηση είναι νόμιμη, σύμφωνα με το άρθρο 132 παρ. 1 περ. γ του ν. 4412/2016, καθώς η ανάγκη προέκυψε από απρόβλεπτες περιστάσεις, δεν μεταβάλλεται η συνολική φύση ή το τίμημα της σύμβασης. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/123/2025
Η Πράξη 123/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Άνδρου και του Δ.Ε.Π.ΑΝ. για το έργο «Κατασκευή Κλειστού Αθλητικού Κέντρου στο Γαύριο» (με συνολικό προϋπολογισμό 3.348.000,00 ευρώ). Η σύμβαση συνάπτεται λόγω της αιτιολογημένης αδυναμίας των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου να υλοποιήσουν το έργο με ίδια μέσα. Το Δ.Ε.Π.ΑΝ. αναλαμβάνει τις αρμοδιότητες Αναθέτουσας Αρχής και Διευθύνουσας Υπηρεσίας έναντι αμοιβής 30.000,00 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε τη σύμβαση νόμιμη, καθώς πληρούνται οι προϋποθέσεις για ανάθεση «ενδοϋπηρεσιακής» (in-house) σύμβασης, εξαιρώντας την από τις ανταγωνιστικές διαδικασίες (άρθρο 12 παρ. 3 και 6 του ν.4412/2016), εφόσον ο Δήμος ασκεί έλεγχο από κοινού και το Δίκτυο ασκεί δραστηριότητες προς τρίτους κάτω του 20%. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της, με τις επισημάνσεις που αναφέρονται στη σκέψη 17.
ΝΣΚ/338/2014
Τροποποίηση σύμβασης προμήθειας ΥΕΘΑ, κατ’ άρθρο 66 παρ.2 του π.δ. 284/1989.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Ν.Σ.Κ. στερείται αρμοδιότητας να γνωμοδοτήσει, κατ’ άρθρο 66 παρ. 2 του π.δ. 284/1989, επί του σχεδίου της προτεινόμενης υπ’ αριθ. 4 τροποποίησης της Σύμβασης 026Γ/2000, η οποία έχει ως αντικείμενο την αναβάθμιση 10 A/Φ M 2000 σε επίπεδο M 2000-5 και την απόκτηση 15 νέων A/Φ Μ 2000-5, με τον συναφή εξοπλισμό τους. Και τούτο διότι, ενόψει του δοθέντος από την ερωτώσα υπηρεσία ιστορικού, η εν λόγω τροποποίηση δεν επιφέρει βλάβη στα συμφέροντα του Δημοσίου. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/210/2025
Η Πράξη 210/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 1369/28.12.2023 μεταξύ του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης και του αναδόχου για την προμήθεια φυσικού αερίου. Η τροποποίηση, η οποία ανεβάζει το συμβατικό τίμημα κατά συνολικά 799.980,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ (39,999% της αρχικής αξίας), αιτιολογήθηκε λόγω της ανόδου του δείκτη TTF και τεχνικών προβλημάτων/καθυστέρησης στην ολοκλήρωση νέου διαγωνισμού. Το Κλιμάκιο ανέβαλε την οριστική του κρίση και διέταξε το Νοσοκομείο να συμπληρώσει τον φάκελο εντός δέκα ημερών, υποβάλλοντας στοιχεία για την εκτέλεση της πρώτης τροποποίησης, το τρέχον στάδιο του νέου διαγωνισμού, αναλυτική τεκμηρίωση των επιλεγμένων ποσών τροποποίησης και την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για το πρόσθετο ποσό.