ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/286/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 286/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Λαυρεωτικής. Η σύμβαση αφορά την υλοποίηση του έργου «Ενεργειακή αναβάθμιση, συντήρηση και ανακατασκευή δημοτικού κλειστού γυμναστηρίου Λαυρίου και περιβάλλοντος χώρου», με προϋπολογισμό 5.976.000,00 ευρώ, ο οποίος καλύπτεται εξ ολοκλήρου από πόρους της Περιφέρειας Αττικής. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνιστά γνήσια συνεργασία δημόσιων φορέων, βάσει του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, και συνεπώς δεν ρυθμίζεται από τον ν. 4412/2016 (Δημόσιες Συμβάσεις). Διαπιστώθηκε ότι το σχέδιο περιέχει το ελάχιστο αναγκαίο περιεχόμενο, επομένως δεν κωλύεται η υπογραφή του.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Π.Δ.6/2024
Ίδρυση Γυναικείας Ιεράς Κοινοβιακής Μονής Υπαπαντής του Κυρίου της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, της Δημοτικής Ενότητας Σπάτων του Δήμου Σπάτων-Αρτέμιδος της Περιφέρειας Αττικής
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/34/2025
Η Πράξη 34/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 3ης τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Κορυδαλλού και της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, για το έργο «Κατασκευή κλειστού γυμναστηρίου – κολυμβητηρίου και δύο γηπέδων αντισφαίρισης». Η τροποποίηση κρίθηκε αναγκαία λόγω της οικονομικής αδυναμίας του Δήμου Κορυδαλλού να χρηματοδοτήσει την αύξηση της συμβατικής δαπάνης για την 1η Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών. Με την έγκριση της τροποποίησης, η παράγραφος 5 του άρθρου 3 της σύμβασης μεταβάλλεται, ώστε το ποσό των 630.000,00 € (με ΦΠΑ), που απαιτείται για την εν λόγω συμπληρωματική σύμβαση, να βαρύνει πλέον την Περιφέρεια Αττικής. Το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύει την υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης.
οικ.34189/2017
Παράταση της προθεσμίας για την υποβολή εκπρόθεσμων δηλώσεων και την κατάθεση αιτήσεων διόρθωσης προδήλου σφάλματος για τις υπό κτηματογράφηση περιοχές α) των Δήμων Λυκόβρυσης, Πεύκης, Μεταμόρφωσης, Παπάγου και Ψυχικού της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών και των Δήμων Ν. Φιλαδέλφειας, Ν. Χαλκηδόνας της Περιφερειακής Ενότητας Κεντρικού Τομέα Αθηνών και β) των Δήμων Αναβύσσου, Καλυβίων- Θορικού, Κερατέας, Λαυρεωτικής και των Κοινοτήτων Αγίου Κωνσταντίνου, Παλαιάς Φώκαιας, Σαρωνίδας, Κουβαρά της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/94/2025
Η Πράξη 94/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 2ης τροποποίησης – παράτασης της από 16.8.2017 προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού, της Περιφέρειας Αττικής και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, για τη δημιουργία του «Μουσείου Μεταλλείας – Μεταλλουργίας Λαυρίου». Η πρώτη παράταση έληγε στις 16.2.2025. Ζητήθηκε νέα παράταση 18 μηνών, μέχρι τις 16.8.2026, λόγω καθυστέρησης στη δημοπράτηση του Υποέργου 3. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η 2η τροποποίηση – παράταση δεν παρουσιάζει νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της, καθώς συμφωνεί με τους όρους της αρχικής προγραμματικής σύμβασης.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1664/2021
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ-ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με την προσβαλλόμενη 51/2021 πράξη της Επιτρόπου στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ΟΤΑ Ι Περιφέρειας Αττικής κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του ήδη προσφεύγοντος, νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «…» (…) με αντικείμενο την «[π]ρομήθεια και εγκατάσταση απαραίτητων υλικών για τη στεγανοποίηση του Ολυμπιακού Γυμναστηρίου Άνω Λιοσίων», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 899.248,00 ευρώ (με ΦΠΑ 24%) και χρονικής διάρκειας δέκα ετών.(...)Συνεπώς και ανεξαρτήτως του ότι ορισμένες εργασίες που περιλαμβάνονται στην προγραμματική σύμβαση δεν μπορεί, ως εκ της φύσης τους, να θεωρηθεί ότι εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνον τις ανάγκες των αθλητικών Ομοσπονδιών και της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού (δαπάνες ελαιοχρωματισμού, προμήθεια ειδών αλουμινίου για τις θύρες, προμήθεια ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, εξοπλισμού WC κ.λπ.) χωρίς παράλληλα να ωφελούν και τη μισθώτρια, σε κανένα άρθρο της σύμβασης και του μνημονίου συνεργασίας δεν προβλέπεται ότι η παραχώρηση της χρήσης των χώρων του ΟΚΑΛ στους ως άνω φορείς γίνεται μετά την αφαίρεση του εγκατασταθέντος εξοπλισμού από τη μισθώτρια. Περαιτέρω, η απλή αντιστοίχιση των υποχρεώσεων που ανέλαβε η …., βάσει της σύμβασης μίσθωσης, με τις εργασίες της προγραμματικής σύμβασης καταδεικνύει ότι αυτές συμπίπτουν, σε αρκετές των περιπτώσεων ακόμη και λεκτικά(...)Αποφαίνεται ότι το σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του … με αντικείμενο την «[π]ρομήθεια και εγκατάσταση απαραίτητων υλικών για τη στεγανοποίηση του Ολυμπιακού γυμναστηρίου Άνω Λιοσίων» δεν πρέπει να υπογραφεί.
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜ/309/2022 ΚΑΙ ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1020/2022.
ΕΣ/Τμ.6/4169/2015
Προγραμματικές συμβάσεις.Ανάκληση της 60/2015 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου (...) Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει κατά πλειοψηφία ότι οι συνεξεταζόμενες αιτήσεις ανάκλησης του Δήμου Λαυρεωτικής και της Περιφέρειας Αττικής καθώς και οι υπέρ αυτών ασκηθείσες παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν δεκτές, να ανακληθεί η 60/2015 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να υπογραφεί το οικείο σχέδιο προγραμματικής σύμβασης για την εκτέλεση του έργου «Αποκατάσταση διατηρητέου κτίσματος για τη δημιουργία Μουσείου Κεραμικής – ΑΚΕΛ ‘Πάνος Βαλσαμάκης’ και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου στο Λαύριο Αττικής» υπό τον όρο να συμπεριληφθεί ρητά μεταξύ των υποχρεώσεων της Περιφέρειας και εκείνη της διενέργειας τυχόν διαγωνιστικών διαδικασιών. Αντίθετα, κατά την μειοψηφούσα άποψη πρέπει να απορριφθούν. Τέλος, πρέπει, να διαταχθεί η κατάπτωση υπέρ του Δημοσίου του παραβόλου που κατέθεσε η ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «….», για την άσκηση της σχετικής αιτήσεώς της (άρθρο 73 παρ.4 ν. 4129/2013).
Π.Δ.145/2010
Οργανισμός της Περιφέρειας Αττικής.
Το π.δ. 145/2010 τροποποιήθηκε εξ’ ολοκλήρου με την αριθμ. 37419/13479/2018 - ΦΕΚ: 1661/Β/2018 -. Είχε τροποποιηθεί με την υπ' αριθ. πρωτ. 66313/24553/2017 - ΦΕΚ: 3051/Β/2017, την αριθμ. 109290/39629/2016 - ΦΕΚ: 4251/Β/2016 . 44403 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2494/Β704-11 -2011 ) και την ορθή επανάληψη αυτής (ΦΕΚ 2822/Β714-12-2011),
ΕΣ/ΚΛ.Ε/489/2019
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ-ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου … – …, για το έργο «Ενεργειακή αναβάθμιση και ανακατασκευή κλειστού γυμναστηρίου ‘…’», προϋπολογισθείσας δαπάνης 800.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.).(....)Το δε υποβληθέν για έλεγχο οικείο σχέδιο σύμβασης, το οποίο έχει εγκριθεί από τα συμβαλλόμενα μέρη, φέρει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο. Ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του σχεδίου αυτού, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα Πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/516/2019
Κατασκευή αγωγών αποχέτευσης:Η αρχική σύμβαση για την εκτέλεση του έργου «Κατασκευή αγωγών αποχέτευσης ακαθάρτων στην περιοχή Λυκότρυπας ανατολικά οδού Φιλαδέλφειας μέχρι ρέματος Αχαρνών», συνολικού τιμήματος 386.211,22 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α., υπεγράφη στις 29.3.2018 μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής (βλ. την από 24.11.2016 προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αχαρνών, η οποία ελέγχθηκε με την 376/2016 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου) και της εταιρείας «…….», κατόπιν της 507/2017 Πράξης του παρόντος Κλιμακίου. Η ήδη υποβληθείσα για έλεγχο 1η συμπληρωματική - τροποποιητική σύμβαση, η σύναψη της οποίας έχει εγκριθεί με την 477/2019 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής, κατόπιν θετικής γνώμης του Τεχνικού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας Αττικής (Πρακτικό 25ης Συν./20.12.2018), περιλαμβάνει αύξηση των απολογιστικών εργασιών του έργου, ύψους 57.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) για την κάλυψη του κονδυλίου της αρχαιολογίας (παρακολούθηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου των εκσκαπτικών εργασιών από αρχαιολόγο και πρόβλεψη τυχών ανασκαφικών εργασιών σε περίπτωση εύρεσης αρχαιοτήτων). Οι ως άνω απολογιστικές εργασίες, ως εκ του αντικειμένου τους και της αξίας τους (57.000 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α.), αφενός δεν μεταβάλλουν τη συνολική φύση της αρχικής σύμβασης, αφετέρου υπολείπονται του 15% της αξίας της σύμβασης αυτής (386.211,22 ευρώ Χ 15% = 57.931,68 ευρώ), καθώς και του προβλεπόμενου κατώτατου ορίου. Συνεπώς, εμπίπτουν στο ρυθμιστικό πεδίο του άρθρου 132 παρ. 2 του ν.4412/2016 και, ως εκ τούτου, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη ΙΙ, η επίμαχη σύμβαση απαραδέκτως εισάγεται στο Κλιμάκιο για έλεγχο νομιμότητας (βλ. και Πρακτικά Ολ. Ε.Σ. 16ης Γεν. Συν. της 12.12.2018, όπου και μειοψηφία).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/68/2025
Το Ε΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πράξη 68/2025) ενέκρινε τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κέας και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Η σύμβαση αφορά την υλοποίηση της πράξης «Δίκτυα Αποχέτευσης και Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας και Διάθεσης Λυμάτων Δήμου Κέας – Β΄ φάση», συνολικού προϋπολογισμού €5.156.595,36. Ο σκοπός της σύμβασης είναι η μεταβίβαση της αρμοδιότητας υλοποίησης του έργου από τον Δήμο στην Περιφέρεια, καθώς ο Δήμος δεν διαθέτει την απαιτούμενη τεχνική επάρκεια. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση συνιστά γνήσια συνεργασία μεταξύ δημόσιων φορέων (άρθρο 100 του ν.3852/2010) και περιέχει το ελάχιστο απαιτούμενο περιεχόμενο. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή της.