ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/171/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 171/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του διαγωνισμού και των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια ειδών κρεοπωλείου, κατεψυγμένων ψαριών, γαλακτοκομικών, οπωρολαχανικών, άρτου και έτοιμου φαγητού για τις ανάγκες του Δήμου Νεάπολης – Συκεών και της Κ.Ε.Υ.Ν.Σ., συνολικού προϋπολογισμού 3.490.909,07 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η διαδικασία περιλάμβανε την αποδοχή προσφορών δέκα φορέων, τον αποκλεισμό ορισμένων (για εκπρόθεσμη εγγυητική ή μη αιτιολόγηση ασυνήθιστα χαμηλών τιμών), καθώς και τη ματαίωση της προμήθειας φρέσκου γάλακτος, λόγω αντικατάστασής της με χρηματική καταβολή. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή των συμβάσεων, υπό τον όρο της εξειδίκευσης της ρήτρας αναπροσαρμογής για τα είδη εκτός δελτίου πιστοποίησης τιμών, με την προσθήκη του σχετικού κωδικού COICOP5.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1156/2021
Ο προσφεύγων οικονομικός φορέας με την προδικαστική προσφυγή αίτησε την ακύρωση της προσβαλλόμενης απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία απορρίπτει την προσφορά του για τις Ομάδες 2.Γ και 3.Γ του διαγωνισμού, καθώς και του Πρακτικού της Επιτροπής Διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια ειδών κρεοπωλείου, κατεψυγμένων ψαριών, γαλακτοκομικών, οπωρολαχανικών, παντοπωλείου, άρτου και έτοιμου φαγητού για τις ανάγκες του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων για διάστημα δύο (2) ετών, με προϋπολογιζόμενη συνολική δαπάνη 2.339.932,20 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
ΑΕΠΠ/1168/2021
Ο πρώτος προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης που απορρίπτει την προσφορά του για τις Ομάδες 2.Β.α, 2.Β.β, 3.Β.α και 3.Β.β του διαγωνισμού, ενώ η δεύτερη προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της ίδιας απόφασης για τις Ομάδες 2.Γ και 3.Γ, με αίτημα να ανακηρυχθεί ως προσωρινή ανάδοχος. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια ειδών κρεοπωλείου, κατεψυγμένων ψαριών, γαλακτοκομικών, οπωρολαχανικών, παντοπωλείου, άρτου και έτοιμου φαγητού για τις ανάγκες του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων για δύο έτη. Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει 25 Ομάδες και οι προσφορές μπορούν να υποβληθούν για μία ή περισσότερες Ομάδες.
ΑΕΠΠ/1167/2021
Ο πρώτος προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της προσβαλλόμενης απόφασης κατά το σκέλος που απορρίπτεται η προσφορά του για τις Ομάδες 2.Β.α, 2.Β.β, 3.Β.α και 3.Β.β του διαγωνισμού, ενώ η δεύτερη προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της ίδιας απόφασης κατά το σκέλος που απορρίπτεται η προσφορά της για τις Ομάδες 2.Γ και 3.Γ και την ανακήρυξή της ως προσωρινού αναδόχου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια ειδών κρεοπωλείου, κατεψυγμένων ψαριών, γαλατοκομικών, οπωρολαχανικών, παντοπωλείου, άρτου και έτοιμου φαγητού για τις ανάγκες του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων για δύο έτη. Ο διαγωνισμός χωρίζεται σε 25 Ομάδες με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει υψηλότερου ποσοστού έκπτωσης.
ΑΕΠΠ/508/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων οικονομικός φορέας, επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Νεαπόλεως-Συκεών, η οποία ενέκρινε το πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού, στο σκέλος που αφορά την κατακύρωση της υποομάδας 3Γα – Οπωρολαχανικά στην εταιρεία «................. ΕΕ». Το αντικείμενο του διαγωνισμού αφορά την προμήθεια ειδών κρεοπωλείου, γαλακτοκομικών, οπωρολαχανικών, παντοπωλείου και άρτου για τις ανάγκες του Δήμου Νεάπολης-Συκεών και των νομικών προσώπων του, για δύο (2) έτη, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 3.366.027,71 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η προσωρινή ανάδοχος δεν υπέβαλε τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, όπως πιστοποιητικά ISO ή HACCP και βεβαίωση της Διεύθυνσης Υγιεινής για τη νόμιμη κυκλοφορία του επαγγελματικού οχήματος διακίνησης των τροφίμων, όπως απαιτεί η διακήρυξη.
ΑΕΠΠ/295/2018
Η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ορεστιάδας με αριθμό 50/2018, η οποία εγκρίνει το Πρακτικό Κατακύρωσης 4415/09.03.2018 του ηλεκτρονικού ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού. Συγκεκριμένα, ζητεί η ακύρωση κατά το μέρος που κηρύχθηκε έκπτωτη και απορρίφθηκε η πλέον οικονομική προσφορά της για την Ομάδα 3 του διαγωνισμού, επικαλούμενη ασάφεια και αοριστία στους όρους της διακήρυξης, ιδίως αναφορικά με τα απαιτούμενα πρότυπα διασφάλισης ποιότητας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια ειδών παντοπωλείου, γαλακτοκομικών ειδών, αρτοποιείου, κατεψυγμένων προϊόντων, κρεοπωλείου, ιχθυοπωλείου, οπωροπωλείου, πλαστικών σκευών φαγητού, ελαίων και εδεσμάτων για την οργάνωση εκδηλώσεων του Δήμου Ορεστιάδας και των νομικών του προσώπων για τα έτη 2018 και 2019.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/46/2018
ΚΑΤΑΤΜΗΣΗ.Προμήθεια ειδών ιχθυοπωλείου-κατεψυγμένων ψαριών:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, εφόσον μέχρι το επίμαχο χρονικό διάστημα της ως άνω ανάθεσης (Αύγουστος 2017) το συνολικό ύψος των δαπανών, στις οποίες προέβη το Νοσοκομείο στο πλαίσιο του ΠΠΥΦΥ του 2015 για ομοειδή κατά την αντίληψη των συναλλαγών αγαθά, ήτοι για είδη διατροφής, ανήλθε στο ποσό των 79.690,45 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), όπως τούτο συνομολογεί και το ίδιο το Νοσοκομείο, -που πάντως δεν αντιστοιχούν στις συνολικές ετήσιες ανάγκες του Νοσοκομείου σε τρόφιμα- υπερέβη το όριο των 60.000 ευρώ, πέραν του οποίου επιβάλλεται η διενέργεια δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού, το Κλιμάκιο κρίνει, ότι το Νοσοκομείο μη νομίμως κατέφυγε στη διενέργεια του παραπάνω πρόχειρου διαγωνισμού, καθόσον έπρεπε να διενεργηθεί ένας ενιαίος ανοικτός διαγωνισμός για τη συνολική ετήσια κάλυψη των πάγιων αναγκών του σε ομοειδή αγαθά, δυναμένων να κατακυρωθούν σε έναν ή περισσότερους προμηθευτές μέσω της διενέργειας δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού, με επιμερισμό κατ’ είδος της προϋπολογισθείσας αξίας τους. Ο ισχυρισμός του Νοσοκομείου ότι το είδος «κατεψυγμένα ψάρια» δεν είναι ομοειδές με άλλα είδη τροφίμων, καθόσον εντάσσονται σε διαφορετικές κατηγορίες του Κοινού Λεξιλογίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις (CPV) είναι απορριπτέος, διότι η εξέταση του ζητήματος του ενιαίου χαρακτήρα μίας προμήθειας, προκειμένου να κριθεί η ύπαρξη παράνομης κατάτμησής της προς αποφυγή εφαρμογής διατάξεων της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, γίνεται με προσφυγή στα διδάγματα της κοινής πείρας και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, ενώ η κατάταξη των προς προμήθεια ειδών σε διαφορετικούς κωδικούς του Κωδικολογίου CPV αποτελεί μεν συνεκτιμώμενο, αλλά όχι αποφασιστικό στοιχείο (βλ. Ελ.Συν. ΙV Τμ. Πράξ. 136, 6/2012, Κ.Π.Ε.Δ. στο VII Tμ. 78, 61/2017, 176/2016, 365/2015). Περαιτέρω, ο ισχυρισμός ότι ο τρόπος δημοπράτησης της συγκεκριμένης προμήθειας καθορίστηκε από το ίδιο το ηλεκτρονικό σύστημα ΕΣΗΔΗΣ, τον οποίο (τρόπο δημοπράτησης) ακολούθησε το Νοσοκομείο, είναι αβάσιμος, διότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης το ίδιο το Νοσοκομείο προέβη στην ξεχωριστή ηλεκτρονική υποβολή πολλαπλών αιτημάτων για διάφορα είδη διατροφής (κρέατα, γαλακτοκομικά, πουλερικά-αυγά, προϊόντα άρτου, έλαια, νωπά ή κατεψυγμένα λαχανικά, είδη παντοπωλείου) με επιμέρους προϋπολογισμούς, αντί της υποβολής ενός ενιαίου αιτήματος που θα περιελάμβανε το σύνολο των ομοειδών αγαθών διατροφής που απαιτούνται για την ενιαία κάλυψη των αναγκών του για το έτος 2017 με επιμερισμό κατ’ είδος της προϋπολογισθείσας αξίας τους και μία συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη, βάσει της οποίας θα καθορίζονταν και η ακολουθητέα διαδικασία δημοπράτησης. Άλλωστε, η ως άνω παραδοχή δεν αναιρείται ούτε από το προσκομιζόμενο, εκ μέρους του Νοσοκομείου, Α.Π. 4963/2016 έγγραφο της Προέδρου της Ε.Π.Υ., με το οποίο, μεταξύ άλλων, γίνεται υπόδειξη προς όλους τους φορείς του άρθρου 9 παρ. 1 του ν. 3580/2007, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και το Γ.Ν. ....., ότι μέχρι την έκδοση των προβλεπόμενων στο άρθρο 41 του ν. 4412/2016 υπουργικών αποφάσεων και τον καθορισμό ΚΑΑ οφείλουν να διενεργούν τις προμήθειές τους από τα ισχύοντα ΠΠΥΦΥ και σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στο ν. 4412/2016. Ωστόσο, το Κλιμάκιο λαμβάνοντας υπόψη ότι η ανωτέρω προμήθεια πράγματι εντάχθηκε στο ΠΠΥΦΥ του 2015 και εγκρίθηκε ως μεμονωμένος διαγωνισμός και όχι ως μέρος της γενικότερης κατηγορίας «ειδών διατροφής» σε συνδυασμό με την αδήριτη ανάγκη του Νοσοκομείου για την προμήθεια των ανωτέρω ειδών κρίνει ότι πεπλανημένα, πλην όμως συγγνωστώς και άνευ πρόθεσης καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, τα όργανα του Νοσοκομείου υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προσφύγουν στη συγκεκριμένη διαδικασία.