ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/233/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η απόφαση με αριθμό 233/2025 εκδόθηκε από το ΣΤ΄ Κλιμάκιο (Ε΄ Θερινό) του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο συνήλθε στις 8 Αυγούστου 2025, μέσω τηλεδιάσκεψης, για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια «Σύστημα Ελέγχου Διαρροών & Εξοικονόμησης Ενέργειας Δικτύων Ύδρευσης Δήμου Αγράφων», με προϋπολογισθείσα δαπάνη 2.993.404,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον μοναδικό οικονομικό φορέα που υπέβαλε προσφορά, υπό τον όρο της θετικής κρίσης του Ζ΄ Κλιμακίου επί του σχεδίου δανειακής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αγράφων και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, και της υπογραφής της εν λόγω δανειακής σύμβασης. Επίσης, έκανε συγκεκριμένες επισημάνσεις για διορθώσεις στο σχέδιο σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/151/2022
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια «Συστημάτων τηλεμετρίας διαρροών και εξοικονόμησης νερού και ενέργειας δικτύου άρδευσης Δήμου …»(....)Επομένως, δεν υπάγονται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο οι συμβάσεις προμηθειών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ Βαθμού, ήτοι των Δήμων, που συγχρηματοδοτούνται από ενωσιακούς πόρους (πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τους δεν υπερβαίνει τα 5.000.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (....)Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκε για έλεγχο νομιμότητας το σχέδιο σύμβασης για την προμήθεια «Συστημάτων τηλεμετρίας διαρροών και εξοικονόμησης νερού και ενέργειας δικτύου άρδευσης Δήμου …».
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/411/2024
Η απόφαση 411/2024 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και το σχέδιο σύμβασης για την προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος ελέγχου διαρροών σε δίκτυα νερού του Δήμου Γορτυνίας (Δ.Ε. Δημητσάνας, Τροπαίων, Βυτίνας και Λαγκαδιών), με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 4.536.360,48 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο συνήλθε στις 25 Νοεμβρίου 2024 και, βασιζόμενο στις διατάξεις του άρθρου 324 του ν. 4700/2020, έκρινε ότι η σύμβαση, καθώς συγχρηματοδοτείται από ενωσιακούς πόρους (Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) και η δαπάνη δεν υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ, δεν υπόκειται σε υποχρεωτικό προσυμβατικό έλεγχο. Επομένως, η υποβολή του σχεδίου σύμβασης ήταν απαραδέκτη, και η απόφαση δηλώνει την απαράδεκτη υποβολή για έλεγχο.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/150/2025
Η Πράξη 150/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που συνήλθε στις 10 Απριλίου 2025, αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 1 του έργου του Δήμου Αθηναίων «ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΥΠΟΓΕΙΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΦΩΤΙΣΜΟΥ 1ης, 3ης, 7ης ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ». Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανέρχεται σε 7.458.659,92 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάθεσης (με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή) και, συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο. Τέθηκε μόνο η επισήμανση για τη διόρθωση εσφαλμένων αναγραφόμενων ποσών (ΦΠΑ και Γενικό Σύνολο) στον πίνακα της σελίδας 1 του σχεδίου σύμβασης, προκειμένου να υπογραφεί.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/173/2025
Η Πράξη 173/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια με τίτλο «Αναβάθμιση συστήματος φωτισμού με την προμήθεια και εγκατάσταση φωτιστικών σωμάτων τύπου LED και προμήθεια λαμπτήρων τύπου LED εξοικονόμησης ενέργειας στο Περιφερειακό οδικό δίκτυο» για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανερχόταν σε 10.312.567,00€ (άνευ ΦΠΑ), με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει κόστους κύκλου ζωής. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η μη υποδιαίρεση της 10ετούς σύμβασης αιτιολογείται επαρκώς λόγω της ανάγκης διασφάλισης της προσήκουσας εκτέλεσης και της εγγυημένης λειτουργίας. Μετά την επιβεβαίωση εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής της επικαιρότητας και της οικονομικότητας της μελέτης (προσδοκώμενο όφελος >30 εκατ. ευρώ σε 10 έτη), το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, υπό την προϋπόθεση ότι θα πραγματοποιηθούν συγκεκριμένες επισημάνσεις και διορθώσεις στο υποβληθέν σχέδιο σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/172/2025
Η Πράξη 172/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αναβάθμιση Οδικού Συνοριακού Σταθμού Κήπων Έβρου», με προϋπολογισμό 10.448.246,41 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο, που συνήλθε στις 29 Απριλίου 2025, διαπίστωσε ότι ο φάκελος δεν είναι πλήρης. Απαιτείται η προσκόμιση επιπλέον στοιχείων, όπως η τροποποίηση της σύμβασης του 2024 λόγω αύξησης του προϋπολογισμού, στοιχεία για τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις και βεβαίωση περί μη άσκησης προσφυγών. Για τους λόγους αυτούς, η διατύπωση οριστικής κρίσης αναβάλλεται.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/231/2019
«Προμήθεια συστήματος τηλεμετρίας, ελέγχου διαρροών, εξασφάλιση επάρκειας και ποιότητας δικτύου ύδρευσης Κύμης - Αλιβερίου».(...)Ενόψει αυτών, το Κλιμάκιο κρίνει αναγκαίο να αναβάλει την έκδοση οριστικής Πράξης, προκειμένου με επιμέλεια της Δ.Ε.Υ.Α.Κ.Α. να προσκομισθούν τα ανωτέρω αναφερόμενα στοιχεία.Αναβάλλει την έκδοση οριστικής Πράξης επί του ελέγχου της διαδικασίας σύναψης δανειακής σύμβασης μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Κύμης - Αλιβερίου και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για την εκτέλεση του έργου «Προμήθεια συστήματος τηλεμετρίας, ελέγχου διαρροών, εξασφάλιση επάρκειας και ποιότητας δικτύου ύδρευσης Κύμης - Αλιβερίου».
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/69/2025
Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέδωσε την Πράξη 69/2025, συνεδριάζοντας στις 21 Φεβρουαρίου 2025 μέσω τηλεδιάσκεψης, για τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το τμήμα 1 της συνολικής προμήθειας «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΑΥΤΩΝ ΜΕ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ» (τίτλος τμήματος: «Τοίχος Προστασίας Διαδικτυακών Εφαρμογών (WAF)»). Η προμήθεια αφορά το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 για τη ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής και να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης στο προοίμιο.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/307/2015
Νομιμότητα του σχεδίου δανειακής σύμβασης.(....)Με δεδομένα αυτά, δεν διαπιστώθηκε ουσιώδης νομική πλημμέλεια που να κωλύει τη σύναψη του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου δανειακής σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/257/2015
Νομιμότητα του σχεδίου δανειακής σύμβασης .(...)Με τα δεδομένα αυτά, δεν διαπιστώθηκε ουσιώδης νομική πλημμέλεια που να κωλύει τη σύναψη του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου δανειακής σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/11/2025
Η Πράξη 11/2025 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου δανειακής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Παπάγου - Χολαργού και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (Τ.Π.Δ.), συνολικού ποσού 2.068.733,91 ευρώ. Σκοπός της σύμβασης είναι η αναχρηματοδότηση υφιστάμενων δανείων του Δήμου για την οικονομική του εξυγίανση, βάσει του άρθρου 81 του ν. 4316/2014. Ο Δήμος προσκάλεσε πιστωτικά ιδρύματα, αλλά μόνο το Τ.Π.Δ. ανταποκρίθηκε, προτείνοντας σταθερό επιτόκιο 4,75% και διάρκεια αποπληρωμής 10 έτη. Μετά την έγκριση των όρων και του Προγράμματος Αποκατάστασης Οικονομικής Λειτουργίας από το Δημοτικό Συμβούλιο, το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της δανειακής σύμβασης.