ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/14/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 14/2025 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 18478/24.6.2022, σχετικά με την παροχή υπηρεσιών συμβούλου για την τεχνική υποστήριξη του προγράμματος «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ 2021». Η κρινόμενη τροποποίηση αφορά την παράταση της διάρκειας της σύμβασης, από 24.6.2025 έως 31.12.2025, λόγω ανάγκης ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των ωφελούμενων του Προγράμματος εντός της νέας προθεσμίας. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η τροποποίηση είναι νόμιμη, σύμφωνα με το άρθρο 132 παρ. 1 περ. γ του ν. 4412/2016, καθώς η ανάγκη προέκυψε από απρόβλεπτες περιστάσεις, δεν μεταβάλλεται η συνολική φύση ή το τίμημα της σύμβασης. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/34/2025
Η Πράξη 34/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 3ης τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Κορυδαλλού και της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, για το έργο «Κατασκευή κλειστού γυμναστηρίου – κολυμβητηρίου και δύο γηπέδων αντισφαίρισης». Η τροποποίηση κρίθηκε αναγκαία λόγω της οικονομικής αδυναμίας του Δήμου Κορυδαλλού να χρηματοδοτήσει την αύξηση της συμβατικής δαπάνης για την 1η Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών. Με την έγκριση της τροποποίησης, η παράγραφος 5 του άρθρου 3 της σύμβασης μεταβάλλεται, ώστε το ποσό των 630.000,00 € (με ΦΠΑ), που απαιτείται για την εν λόγω συμπληρωματική σύμβαση, να βαρύνει πλέον την Περιφέρεια Αττικής. Το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύει την υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/270/2024
Η Πράξη 270/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης για την παροχή υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης των Δράσεων «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ 2023» και «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ - ΑΝΑΚΑΙΝΙΖΩ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ», με αναθέτουσα αρχή το ΤΕΕ. Ενώ το Κλιμάκιο έκρινε επαρκείς τις διευκρινίσεις της αναθέτουσας Αρχής σχετικά με τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής (κύκλος εργασιών, εμπειρία στελεχών) και την αιτιολόγηση της αύξησης του μοναδιαίου κόστους ανά αίτηση (140€ έναντι 124€), διαπίστωσε ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη χρηματοδοτική κάλυψη του έργου. Συγκεκριμένα, η ανακατανομή δαπάνης εντός του Έργου, η οποία οδήγησε στη δημιουργία του Υποέργου 17 (το αντικείμενο της σύμβασης), έγινε μέσω επικαιροποίησης του Τεχνικού Δελτίου Έργου (ΤΔΕ), αντί της νομίμως επιβαλλόμενης τροποποίησης της αρχικής Απόφασης Ένταξης του έργου. Ως εκ τούτου, κωλύθηκε η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την ένωση οικονομικών φορέων που αναδείχθηκε προσωρινή ανάδοχος.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/11/2020
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου τροποποίησης της ... σύμβασης που αφορά στην παροχή υπηρεσιών φύλαξης των κτιρίων, εγκαταστάσεων και εξωτερικών χώρων του … Πανεπιστημίου …(….)Εξάλλου, με την ελεγχόμενη τροποποίηση δεν μεταβάλλεται η συνολική φύση της αρχικής σύμβασης, ενώ, περαιτέρω, η δαπάνη της ως άνω τροποποίησης, ποσού 487.466,193 χωρίς Φ.Π.Α., δεν υπερβαίνει το 50% της αξίας της αρχικής σύμβασης (4.519.107,509, χωρίς Φ.Π.Α.).(....)Τέλος, επισημαίνεται ότι αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας τροποποίησης με την υπογραφή του οικείου σχεδίου πρέπει να δημοσιευθεί, σύμφωνα με το άρθρο 65 του ν. 4412/2016, σχετική γνωστοποίηση στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης(....)Δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος...σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 405/2018 για την παροχή υπηρεσιών φύλαξης των κτιρίων, εγκαταστάσεων και εξωτερικών χώρων του Πανεπιστημίου, ποσού 487.466,193 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α. (604.458,08 με Φ.Π.Α.), με τους όρους και την επισήμανση που αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσας.
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΣ/ΚΛ.Ζ/383/2018.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/772/2022
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:τροποποίηση της ... σύμβασης του Δήμου Κατερίνης με αντικείμενο την παροχή της υπηρεσίας «Μεταφόρτωση και μεταφορά των αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) του Δήμου Κατερίνης»(...)το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι η αξία της υποβληθείσας προς έλεγχο τροποποίησης της ... αρχικής σύμβασης, ποσού 63.409,86 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), υπολείπεται τόσο του 10% της αξίας της αρχικής σύμβασης, το τίμημα της οποίας ανέρχεται σε 1.752.000,00 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), όσο και του ισχύοντος κατώτατου ορίου των 215.000,00 ευρώ της περ. γ΄ του άρθρου 5 του ν. 4412/2016, που προβλέπεται για τις δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών που δημοπρατούνται από μη κεντρικές αναθέτουσες αρχές, ενώ, τέλος, με τη συγκεκριμένη τροποποίηση δεν μεταβάλλεται η συνολική φύση της σύμβασης, αφού οι σχετικές υπηρεσίες περιλαμβάνονται στο αντικείμενο της αρχικής σύμβασης.Απαραδέκτως υποβάλλεται προς έλεγχο ενώπιον του Κλιμακίου το σχέδιο τροποποίησης
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/837/2022
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:1η τροποποίηση της σύμβασης «Καθαριότητα - Οδοκαθαρισμός»(...)Με την τροποποίηση αυτή επιδιώκεται η κάλυψη της πρόσθετης δαπάνης που προκύπτει από την αναπροσαρμογή της συμβατικής αμοιβής λόγω των επιγενομένων αυξήσεων του νόμιμου κατώτατου μισθού και του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου.(...)η αξία της υποβληθείσας προς έλεγχο τροποποίησης της ... αρχικής σύμβασης, ποσού 76.455,41 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), υπολείπεται τόσο του 10% της αξίας της αρχικής σύμβασης, το τίμημα της οποίας ανέρχεται σε 5.250.000,00 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.) όσο και του ισχύοντος κατώτατου ορίου των 215.000,00 ευρώ της περ. γ΄ του άρθρου 5 του ν. 4412/2016, που προβλέπεται για τις δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών που δημοπρατούνται από μη κεντρικές αναθέτουσες αρχές, ενώ, τέλος, με τη συγκεκριμένη τροποποίηση δεν μεταβάλλεται η συνολική φύση της σύμβασης, αφού οι σχετικές υπηρεσίες περιλαμβάνονται στο αντικείμενο της αρχικής σύμβασης.Απαραδέκτως υποβάλλεται προς έλεγχο ενώπιον του Κλιμακίου το σχέδιο τροποποίησης
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/9/2025
Η Πράξη 9/2025 του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου τροποποίησης σύμβασης του ΕΙΔΙΚΟΥ ΔΙΑΒΑΘΜΙΔΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ (ΕΔΣΝΑ) για την «Εγκατάσταση Θερμικής Επεξεργασίας Επικινδύνων Αποβλήτων Υγειονομικών Μονάδων». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι ο υποβληθείς φάκελος δεν είναι πλήρης για τη διαμόρφωση ασφαλούς κρίσης. Για τον λόγο αυτό, διατάσσει τη συμπλήρωσή του με την προσκόμιση βεβαίωσης του ΔΕΔΔΗΕ για την αποδοχή της τεχνικής πρότασης, εμπεριστατωμένη οικονομική αποτίμηση της τροποποίησης, τεκμηρίωση της εναρμόνισης με τους περιβαλλοντικούς όρους, και βεβαίωση ότι δεν μεταβάλλεται η οικονομική ισορροπία της σύμβασης, ενόψει της μείωσης του επενδυτικού κόστους. Κατόπιν αυτών, το Κλιμάκιο αναβάλλει την έκδοση οριστικής Πράξης.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/107/2018
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Για να ελέγξει τη νομιμότητα του υποδείγματος σχεδίου σύμβασης τροποποίησης δεκαεπτά (17) συμβάσεων που έχουν συναφθεί μεταξύ του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και των αναδειχθεισών αναδόχων εταιρειών με αντικείμενο την «Παροχή υπηρεσιών σχολικών γευμάτων»(....)Επισημαίνεται, περαιτέρω, ότι τα προς υπογραφή σχέδια τροποποίησης σύμβασης με τους προπαρατεθέντες αντισυμβαλλόμενους πρέπει να συμπληρωθούν με τα στοιχεία κάθε εταιρείας, την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, τον αριθμό της τροποποιούμενης σύμβασης και το συμβατικό τίμημα, τον αριθμό και το ύψος των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης.Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων τροποποίησης συμβάσεων μεταξύ του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και των αναδόχων εταιρειών για τις «Υπηρεσίες σχολικών γευμάτων», βάσει του υποβληθέντος ... υποδείγματος σχεδίου σύμβασης, με τις επισημάνσεις που αναφέρονται στο σκεπτικό (σκ. 4) της παρούσας.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/128/2024
Η Πράξη 128/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ Δ.Κ. ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ» του Δήμου Προσοτσάνης. Η απόφαση κρίνει απαράδεκτη την εισαγωγή του σχεδίου της συμπληρωματικής σύμβασης για προσυμβατικό έλεγχο (άρθρο 132 παρ. 6 του ν.4412/2016). Αυτό συμβαίνει επειδή η αξία της τροποποίησης (128.388,25 ευρώ χωρίς αναθεώρηση και Φ.Π.Α.) είναι κατώτερη τόσο του ορίου του άρθρου 5 του ν.4412/2016 όσο και του 15% της αξίας της αρχικής σύμβασης, ενώ παράλληλα δεν μεταβάλλεται η συνολική φύση του έργου, πληρώντας έτσι τις προϋποθέσεις εξαίρεσης από τον προσυμβατικό έλεγχο.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/101/2025
Η Πράξη 101/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου της 9ης εκτελεστικής σύμβασης, η οποία προέρχεται από την υπ' αριθμ. 03/2023 συμφωνία-πλαίσιο. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια καυσίμων κίνησης πολεμικών πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και πλωτών μέσων του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής. Η σύμβαση συνάπτεται μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας «…» και έχει χρονική διάρκεια μέχρι 31.12.2025 και αξία 2.499.845 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της εκτελεστικής σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/210/2025
Η Πράξη 210/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 1369/28.12.2023 μεταξύ του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης και του αναδόχου για την προμήθεια φυσικού αερίου. Η τροποποίηση, η οποία ανεβάζει το συμβατικό τίμημα κατά συνολικά 799.980,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ (39,999% της αρχικής αξίας), αιτιολογήθηκε λόγω της ανόδου του δείκτη TTF και τεχνικών προβλημάτων/καθυστέρησης στην ολοκλήρωση νέου διαγωνισμού. Το Κλιμάκιο ανέβαλε την οριστική του κρίση και διέταξε το Νοσοκομείο να συμπληρώσει τον φάκελο εντός δέκα ημερών, υποβάλλοντας στοιχεία για την εκτέλεση της πρώτης τροποποίησης, το τρέχον στάδιο του νέου διαγωνισμού, αναλυτική τεκμηρίωση των επιλεγμένων ποσών τροποποίησης και την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για το πρόσθετο ποσό.